Занималнята-за или против

  • 5 478
  • 74
  •   1
Отговори
# 15
# 16
  • Мнения: 284
И аз съм с предубеждения, създадени от моето детство - че на занималня ходят децата без добър родителски контрол вкъщи. Сега времената са други - контролът става все по-труден, но като че ли броят на родителите, които оставят всичко - и възпитание, и обучение на отговорността и възможностите на учителите - стават все повече и това си личи най-вече по държането на децата в занималнята. Там пък учителите, ако не успеят да овладеят по-буйните деца, настъпва някакъв кошмар - преживели сме подобно нещо и няма оправия.

# 17
  • Мнения: 24 467
Ако с темата авторът прави проучване какви плюсове и минуси намираме ние в занималните /може това да му е бизнесът на човека/ бих дала и препоръки:
-Малък брой деца в групите, до 8- 10 максимум човека. Масово при разговори с учителки /и водещи занимални/, последните просто вдигат рамене и казват, че с деца около и над 20 не се работи /за качество въобще не става въпрос, елементарна работа не може да се свърши/. Следобеда те са изморени- допълнителна причина дисциплината да не е на ниво. Учене /качествено пък- съвсем/ не може да става в такива големи групи, каквито и суперлативи да се изтъкват от родители, които на практика просто нямат друг избор.
-Занималните са често сборни, от различни класове, като подготовката на децата е на различно ниво /това също ми е споделено от класната и от водеща занималня/- допълнителен проблем. Дори в частната школа по език на сина ми децата са около 8 човека. По- големият брой автоматично занижава качеството. Не бих дала детето си да се обучава допълнително при такава обстановка. Имам избор, мога да организирам ежедневието му по- качествено и ползотворно.
-Задължително физическо раздвижване и игри навън. Не е по силите дори на възрастен да виси по шест часа на чин седнал, а след това- на нова сметка същото. Шест часа плюс още 4 правят 10 учебни часа- това не се възлага дори на студенти.
-Самостоятелна работа на децата- не виждам нищо по- вредно от това да "решим всички заедно задачките", да напишем "всички заедно домашното по БЕЛ" и т.н., това е всичко друго, но не и самоподготовка, на която детето следва да се учи още от І клас. Ще имаме просто написани домашни, но самоподготовка, навици и разбиране- не. Детето следва да се приучи и да си създаде навици да се справя само, а ако среща трудности- да пита /това включва да знае какво да пита, което пък предпоставя вече понаучена материя от него и само доизясняване на неразбраното/ само за срещнати конкретни проблеми.
-Лично аз освен домашните /те се пишат тази година за точно половин час/ възлагам на сина ми допълнителна работа по математика и БЕЛ, давам му да чете допълнителна литература и по любимите си предмети- география и история /"ЧО" по настоящем/, след което вечерта говорим само върху неразбрания от него материал. Давам му тестове, които той си решава сам, аз проверявам вечер, обсъждаме грешки и трудни въпроси. Една "занималня", ако не е организирана за слабите ученици и няма за цел просто да събере децата да не са по улиците, следва да обръща внимание върху допълнителна подготовка и надграждане над задължителния материал в училище.

Кое дете какъв успех имало в училище няма никакво значение. Нивото в различните училища, а и отделните класове в едно и също училище често пъти няма нищо общо едно с друго. Това за мен не е никаква база за сравнение. Някакви обективни представи придобивам единствено при организираните национални състезания и олимпиади, както и от свършената работа по допълнителните задачи- тестове, задачи, които давам вкъщи.

Не съм учител, макар и да съм преподавала на студенти, не съм педагог по образование, но това не е и нужно. Не мисля, че не ми е по силите да дам и науча децата си на това, което самата аз знам и мога. Ако не знам и не мога е друг въпрос, ако не искам- трети.
За да има смисъл от занималня обаче бих посъветвала с най- добри чувства организаторите на подобни мероприятия да се вслушат в горното. Достатъчно познати учителки имам, за да погледна и от тяхната гл.т. Тук излагам и нея и моята, родителската. Ако имам на разположение такава занималня, бих си плащала с кеф. Понеже нямам наблизо такава предпочетох детето ми от І клас да стане самостоятелно и да разчита на себе си и на мен- по- сигурно ми е.

Последна редакция: чт, 27 ное 2008, 09:48 от Judy

# 18
  • София
  • Мнения: 11 710
Съгласна съм с написаното от Judy.За да бъде ефективна занималнята трябва да е съставена от малки групи и организациата да бъде малко по-различна.
Обаче факта,че детето ми ходи три години на занималня не му попречи да бъде самостоятелно.За оценките няма да пиша /макар нашето училище да е от тези с по-високите критерии или поне така се води/.
Ако олимпиадите са някакъв критерий, то и на тях ходи и се справя успешно.
Чете достатъчно странична литература и т.н.Решава допълнително задачи,в къщи имаме книжарница от сборници.Нямам навика да хваля детето си,макар точно така да звучи.
Просто исках да изкажа мнение,че не винаги занималнята "разваля" децата или ги "отдалечава" от самостоятелността.

# 19
  • Мнения: 24 467
За "разваляне" на децата не пиша изобщо, не мисля по този начин въобще. Обсъждам занималните такива, каквито са в масовия случай. Давам препоръки за подобряване работата в тях, с цел да се подобри качеството, тъй като считам, че има смисъл.
Мисля, че това се пита, а не просто "за" и "против" занималните. Ако е само "за" и "против" е безсмислено участието ми по темата изобщо при толкова обща постановка. Върнах се отново на питането и обърнах внимание, че се поставя от гост: "Споделете вашия опит-какво да и какво не в занималнята на вашите деца?". Затова реших, че тук по- скоро се прави проучване от заинтересован по въпроса, питането има точно такъв характер. Затова и обръщам внимание на страните, които намирам за слабост и поради които именно не предпочетох този вариант.

# 20
  • София
  • Мнения: 11 710
Аз изришно написах,че съм съгласна с препоръките ти.Просто споделих опита си,че моето дете не загуби самостоятелността си заради това,че е ходило на занималня.
Но при нас в 1 клас тя беше задължителна,във  втори клас беше задължителна само занималнята по езика.

# 21
  • Мнения: 24 467
С оглед отпадане в голяма част от училищата на занималните въобще, виждам, че пътят е към организиране на частни такива. Ще има, както във всеки бизнес, и качество и плява. Мисля, че дискусията е полезна, тъй като аз и родители в моето положение, държащи на качеството предимно, бихме се замислили и бихме ползвали подобни услуги, стига да има кой да ги предложи по точно такъв начин.

# 22
  • София
  • Мнения: 8 932
Не съм съгласна, че частните занимални са по-добри от държавните. Като всяко нещо у нас и идеята за частните занимални е опорочена. Единственият минус, който аз виждам в нашата занималня е големият брой деца. Това беше и основната агитация на преподавателката в частната занималня, която идваше на нашите родителски срещи. Иначе нищо по-ралично от държавната. Само че, по-малкият брой деца не означава автоматично по-добро преподаване.

# 23
  • Мнения: 24 467
Не съм съгласна, че частните занимални са по-добри от държавните. ...

Къде се прави такова сревнение в темата?

# 24
  • София
  • Мнения: 8 932
Ами защото ти твърдиш, че пътят е към организиране на частни занимални. Аз казвам, че не е това. Отпадане на държавните занимални няма да има, сега се обмисля идеята да станат задължителни до 4 клас (т.е. задължително да са осигурени). Пътят е да се увеличат преподавателите в занималните и да се намали броят на децата.

# 25
  • Мнения: 24 467
Не си ме разбрала, ако ти се чете прочети първия ми пост, пиша точно обратното, да не се цитирам сега.
Пътят е натам, защото обстоятелствата са такива. С делегираните бюджети, базиращи издръжката на училището на брой ученици /този критерий са избрали, какво да правим/, редица училища вече затвориха и ще затравят и за в бъдеще занималните, които организираха. А в държавна занималня няма как да "увеличиш броя на преподавателите" и да "намалиш броя на децата" при сегашните условия. Не е въпрос на желание, а на обстоятелства. Обичам да поставям и да говоря за нещата според както са си.
Правителството не може задължителните часове да си организира, ще организира занимални?! Боже, вярвате ли в това? Колкото ще направи ДГ задължителни. То само персонала, който е нужен, няма от къде да се намери, какво остава за организиране и заплащане на мероприятието.

Все пак да те улесня- един от цитатите ми: "Занималните, които знам, са безсмислени във вида, в който съществуват и тяхната функция основно е да приберат децата за половин ден, тъй като родителите им са на работа, също визирам не само държавните..."

Съвсем на друго акцентирам, отделила съм време да обясня на какво. Има и разбрали, надявам се темата да се чете и от бъдещи организатори /а защо не и от настоящи/ на такива заведения. От дискусия в тази насока всички ще имаме полза.

# 26
  • Ямбол
  • Мнения: 28 236
Не мисля, че такава идея е реализируема(ама че дума написах), предвид това, че образованието няма ресурс или поне не отпуска такъв за увеличаване броя и заплатите на учителите и още, че няма и достатъчно учители, особено в големите градове, които да поемат тези часове в занималните.
Сугласна съм с Джуди, че се отваря път на частните занимални, където с парите от таксите биха могли да се привлекат по-добри кадри. Към момента и държавата ако се напъне може да събере преподаватели, но с това, което ще им предложи като възнаграждение, те няма да са с особено добра мотивация, опит и квалификация. Т.е. добрите си знаят цената и си търсят по-доходна реализация.
И след като съм запозната и какви учители назначават за възпитатели в занималните, то точно затова към момента съм против.

# 27
  • Мнения: 24 467
При настоящата организация бих предпочела аз да избера къде и как ще прекара детето ми половината си ден. И моят избор не са организираните по настоящем занимални, казах и защо и то от позицията на човек, който наистина има избор- и занималня имахме в училище, и баби на разположение, и пари за човек или частна занималня.
Ако се даде възможност за нещо друго и качествено- може. При тази ситуация- не и не желая да ме задължават. Лиляна е бивша учителка- определено познава практически нещата и начинът, по който и тя ги обяснява, съвпада изцяло с виждането на учителите, които познавам лично.

# 28
  • София
  • Мнения: 8 932
Judy, мерси за назидателният тон. Почувствах се като ученичка. Обичам изказвания от вида, няма да стане, защото и т.н. Ще стане ако има желание и съответният натиск. Парите за училищата идват от нашите пари, т.е наше е правото да изискваме по-добро образование. Ние не го правим, искаме да си даваме парите в частни занимални, оправдаваме се, че няма как да стане. И не става. Излизам от спора, резултатът ще е като във всяка подобна тема.

# 29
  • Мнения: 24 467
Съжалявам, че се чувстваш така, но пишеш нещо, което не съм казвала, нито помисляла, за което и цитат давам.
Като говорим за нашия джоб аз пък не желая от моя да излизат пари, с които някой друг да се разпорежда с целия ден децата ми, да го организира по начин, който не намирам за полезен за тях.
Позицията за поредната задължителност на нещо си, е чисто по социалистически и е нормално не всички да я споделяме. Уравниловките от онези времена ги изживях, не ми се връща към тях.
Лично аз не споря, а споделям мнение точно по темата- кое не ми харесва в занималните и какво бих препоръчала.
Относно това дали щели занималните да са задължителни, как и защо- има други теми, в тази влязох точно по въпроса на автора.

Общи условия

Активация на акаунт