Частно училище или не, това е въпроса

  • 12 060
  • 222
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 1 144
Дотук прочетох неща, които всички си ги знаем за държавните училища. Обаче не прочетох много неща за частните такива извън рекламните брошурки. Като искате всичко да е обективно кажете какво е всъщност положението в частните. Защото това за целодневното обучение, което е удобно на родителите, храната, която е на принципа на кетъринга, чистите тоалетни и малкото деца в клас са така да се каже козметика. Мен ме интересува какво е качеството на обучението, т.е. накрая ако измерим знанията на децата по основните предмети какво ще се получи. Средно децата от частното училище по-високи показатели ли ще имат от децата в държавното? Надявам се никой не си прави илюзията, че всички деца в частните училища са на горната граница на успеваемостта.

Държа да отбележа, че нямам против частното образование и не съм на принципа "гроздето е зелено". Интересува ме, ако запиша детето си в частно училище какво повече като знания ще получи то там в сравнение с едно обикновено държавно училище. Ще знае ли по-добре математиката, българския или химията?

Храната не е кетъринг навсякъде, повечето имат собствена кухня.
Базата обикновено е на ниво (тук вече избираш училище с по-висока такса за по-добра база)
всичко задължително по МОН се покрива, а оттам нататък всички частни училища имат допълнителни занимания по различните предмети, спортове, изкуство, клубове и тн.

# 106
  • Мнения: 1 144
Оказа се, че ученик от СМГ си има блог и е засегнах интересни неща, за които пише и Стела Мария.
http://blog.forkbomb.nl/?p=332
има и други интересни нещица.

ЛЕЛЕ, КАКЪВ Е ТОЗИ УЖАС! КАК ПЪК НЕ МИ Е ПОСЕГНАЛ НА ДЕТЕТО НЯКОЙ ТАКА, АМИ ЩЕ ГО РАЗХОЖДАМЕ ДО ВИТОША!

# 107
  • Мнения: 5 370
Като бивш учител в системата на държавното образование, тоест, човек, който е врял и кипял в кухнята на нещата, съм по-скоро ЗА частното.
Обаче.Не на всяка цена,първо, имам нужда от сериозно проучване на училищата в частния сектор.
Второ-съотношението цена-качество.
Засега ми е в плановете. Ще видим след 3 години (тогава ще имам първолак).
Апропо, ако не беше влязъл в много добра детска държавна градина, щях да го давам в частна такава.

# 108
  • Мнения: 1 144
Така е, момичета, (и момчета), държавното образование много падна като ниво и база, но това си е в реда на нещата, навсякъде по света частното образование е по-добро от държавното, няма как ние да сме изключение. Просто като избирате ЧУ или ЧДГ много внимателно проучете нещата, за да не сте разочаровани.

# 109
Така е, момичета, (и момчета), държавното образование много падна като ниво и база, но това си е в реда на нещата, навсякъде по света частното образование е по-добро от държавното, няма как ние да сме изключение. Просто като избирате ЧУ или ЧДГ много внимателно проучете нещата, за да не сте разочаровани.

Така е. ПО СВЕТА частното образование е едно ниво по-добро от държавното. Но кое нещо у нас е като по света? Най-добрите училища и на Запад са целодневни, ама не защото няма кой да гледа децата, а заради усвояването на материала. У нас е обратното - на първо място е гледането, а после ученето. Освен това в най-реномираните колежи на Запад изхвърлят за слаб успех и лошо поведение без да питат кой е таткото. У нас училищата са гладни и от там идват компромисите.
Но гледам - заформи се май консенсус, че научаването на материала си зависи от детето, а неоспоримо предимство на ЧУ са охраната, затвореният свят, храната, грижите, постоянният надзор. Но се чудя - чели ли сте "Щастливият принц"? Ако сте, помислете дали от ЧУ няма да излязат такива принцове? Защото зад оградата животът си е гаден (живот без маска и без грим, живот озъбено свирепо куче), а дечицата рано или късно ще трябва да се сблъскат с живота. И какъв ли ще е шокът, когато се сблъскат с неща, за които не са и подозирали на зряла възраст? Ако едно момиче е свикнало наоколо и всички момчета да са кавалери и джентълмени дали няма да загази, ако допусне, че всички мъже са такива? Неслучайно 70% от изнасилванията стават на купони и дискотеки от познати на момичетата, защото последните са давали неосъзнати аванси и не а се пазили? А дали няма да пострада едно момче в дискотеката, ако тръгне да се меси и да предотвратява конфликти с разумни доводи? Това са само два пример, но има много. Идеята е, че в затворената система на ЧУ децата може да печелят едно, а да губят друго. Неслучайно много хора, за които не е НИКАКЪВ ПРОБЛЕМ да запишат детето си в кое да е ЧУ, все пак ги записват в ДУ. Аз самитя съм раснал на улицата до 7 клас и мога да кажа, че там съм научил много неща, които сега са ми много по-полезни отколкото уроците по рисуване и танци в някое ЧУ. Twisted Evil

Друго - всички младежи умират да пораснат по-бързо и да бъдат готини. И колкото са по-умни и по-заможни, толкова по-изобретателни са и толкова повече средства имат за щуротии. Не се заблуждавайте, че в ЧУ децата не пушат, не пият, не правят секс, не посягат към наркотици. Хайде де Flutter В гимназията и аз и приятелите ми бяхме образцови ученици и комсомолци, но иначе масово се пушеше (а аз не, защото не исках), пиехме по бутилка водка и правехме още какви ли не неща, от които всеки родител ще вдигне кръвно. Разликата е само, че имахме достатъчно акъл да не се дъним и си поддържахме лустрото на образцови младежи. Същото ще е и в ЧУ. Не се заблуждавайте, че контрол може да опази някого. То в казармата и даже в затвора се прави какво ли не... Нещата си опират до детето и ако някой мисли, че като плаща таксата за ЧУ си е свършил работата според мен бърка.

# 110
  • София
  • Мнения: 330
Дъщеря ми в момента е в държ. дет. градина- момчетата и там са кавалери; учат ги да пазят природата(знае защо не е хубаво да къса цветята колкото й да й харесват); правят й впечатление сгради, дървета, цветя...; агресията се тушира с размисъл(това е единственото наказание) и извинение.  Сградата е реновирана, мебелите също, всичко е в свежи цветове- децата свикват с красотата от рано.
Не виждам защо е лошо да продължи и в първи клас в такава обстановка( нямам предвид само материална)... би трябвало и в ДУ да е така.
За мен не е проблем да вземам дъщеря си на обяд,т.е. не това е наклонило везните към ЧУ.
Докато дойде време да ходи по дискотеки надявам се да си е изградила вече ценности, приоритети в живота. Аз самата от 7клас съм била на квартира, учех в езикова гимназия и първата година беше желателно заради почти целодневното обучение- нито съм пропушила, нито съм се скъсала от ходене по дискотеки...

Бях обещала на Някой си да му кажа дали всички деца, които кандидатсват в ЧУ се приемат,ако родителите могат да плащат- ами на двете места, на които сме се явявали на интервюта се оказа,че не са приети всички деца( в едното училище знам със сигурност за 2 деца, които не са приети, във второто- за едно... а какъв е процента по принцип не мога да кажа)

# 111
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
... това си е в реда на нещата, навсякъде по света частното образование е по-добро от държавното, няма как ние да сме изключение.
Класация на училищата в Англия според GCSE резултатите за 2008 г. Наистина сред първите 94 има много частни с добри академични резултати, но определено селектив училищата, които са абсолютно безплатни, не им отстъпват  Peace Та дали защото са скръндзави местните, но приемат ли им детето в подобно училище без такса, а приемът е много труден, тъй като кандидатите за едно място не са малко, предпочитат това училище пред частното, даже и да нямат затруднения с таксите  Thinking Типът на училището е отбелязан във втората колона, частните училища са отбелязани с IND (Independent ).

# 112
  • Мнения: 7 263
Бях обещала на Някой си да му кажа дали всички деца, които кандидатсват в ЧУ се приемат,ако родителите могат да плащат- ами на двете места, на които сме се явявали на интервюта се оказа,че не са приети всички деца( в едното училище знам със сигурност за 2 деца, които не са приети, във второто- за едно... а какъв е процента по принцип не мога да кажа)
Това със сигурност е така в сериозните училища. А колкото и да е малък пазара на ЧУ в България прекрасно се знае \ който се интересува и знае къде и как да търси информация\ кои са истински реномираните и добри ЧУ, кои са компромисен вариант и кои изобщо не стават.
Аз също съм убедена, че в повечето наистина добри училища входящия подбор е доста щателен \ ето и един ориентир към бъдещите родители търсещи ЧУ\.

Така е. ПО СВЕТА частното образование е едно ниво по-добро от държавното. Но кое нещо у нас е като по света? Най-добрите училища и на Запад са целодневни, ама не защото няма кой да гледа децата, а заради усвояването на материала. У нас е обратното - на първо място е гледането, а после ученето. Освен това в най-реномираните колежи на Запад изхвърлят за слаб успех и лошо поведение без да питат кой е таткото.
И тук има места, на които се държи на усвояването на материала и се следи стриктно за това. Да не говорим, че в някои от сериозните ЧУ също така имат изискване за минимален успех, под който детето не може да бъде ученик в училището през следващата година \ особено по профилиращ предмет\.

# 113
  • Мнения: 1 144
... това си е в реда на нещата, навсякъде по света частното образование е по-добро от държавното, няма как ние да сме изключение.
Класация на училищата в Англия според GCSE резултатите за 2008 г. Наистина сред първите 94 има много частни с добри академични резултати, но определено селектив училищата, които са абсолютно безплатни, не им отстъпват  Peace Та дали защото са скръндзави местните, но приемат ли им детето в подобно училище без такса, а приемът е много труден, тъй като кандидатите за едно място не са малко, предпочитат това училище пред частното, даже и да нямат затруднения с таксите  Thinking Типът на училището е отбелязан във втората колона, частните училища са отбелязани с IND (Independent ).

Забелязвам, че сред най-добрите са училища от типа voluntary aided school, които действително не са частни училища, но не са и стандартни държавни училища, доколкото знам, те са спонсорирани от някоя църква. Такова училище посещава племенницата ми и действително е много високо нивото, не отричам. Но единият от родителите задължително трябва да е от въпросната религия (в нейния случай - католици). Тези училища са с по-особен статут и изключително строга дисциплина. Аз лично не бих си записала детето в такова.

# 114
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Stella Maria, да, това може да са и религиозни училища, но не винаги. Освен това част от финансирането на училището си остава задължение на local education authority. Ръководството на училището е смесено, с представители на общината и на тези спонсориращи училището, като спонсорите определят на какъв принцип ще бъде селекцията на учениците. Специално училището номер едно в класацията за 2008 е спонсорирано от физическо лице, носи името на спонсора си! На религиозните училища религията е упомената в името, католици или CE или пък са наречени на някой светец Grinning
За религиозните училища картинката също е много шарена, не е просто черно и бяло. Както споменах, спонсорът решава на какъв принцип ще приемат децата. Често има случаи, в които обявяват процент от местата за деца от други религии, като дават правото на избор на тези деца да не посещават по-специализираните религиозни часове и да пропускат молитвите.
А в класацията освен voluntary aided school има и много Community Schools, финансирани и ръководени от общината и Foundation Schools, също на 100% финансирани от общината, но се дава свобода на училището само да се управлява, общината не се намесва, въпреки че финансира.

Съжалявам, че така разводних темата и с толкова термини, но според моят скромен опит, не всичко е черно и бяло и просто не можах да се сдържа, когато прочетох това:
... това си е в реда на нещата, навсякъде по света частното образование е по-добро от държавното, няма как ние да сме изключение.

Така е. ПО СВЕТА частното образование е едно ниво по-добро от държавното.  ...
Не са много добрите държавни училища, но ги има и се вижда, че може да са по-добри и от най-добрите частни. Въпросът е да се управляват правилно и да се прави подбор на учениците според интересите им. Така работата с тях става значително по-лесна и резултатите са на лице  Peace

# 115
  • Мнения: 967
Е, Мери и да има кой да ги финансира, разбира се!

Ако имаше неограничено много средства, всички училища щяха да имат свястна база и добри учители.
Според мен образованието в БГ страда най-вече от липсата на адекватно подготвени и добри кадри, с подходяща мотивация, способни да възпитават и обучават децата и да ги обичат! Чак след това се нареждат - не особено добрата програма, сакато написаните учебници, лошата база, липсата на подбор на децата ( за мен фрапантната разлика в нивото на децата, само ги дърпа назад).

# 116
  • Мнения: 1 144
Мери, виж, че отново има някакъв елемент на допълнително спонсорство - нали трябва да се осигурят по-добри условия, по-високи заплати на учителите и тн, за да е по-високо нивото. ДОри да не е държавно, то не е типично държавно училище, като структура по-скоро напомня частно, финансиране, издръжка, база и тн. Но критериите за подбор са други - някакви изявени способности на учениците, или пък религия, или нещо от рода. Това не е стандартно държавно училище в никой случай.

В същия сайт има класация на най-лошите резултати, хвърли едно око и там Simple Smile))

# 117
  • Мнения: 96
Моето мнение се покрива горе-долу с това на Merry и на Рила.

Според мен, за да бъде едно училище добро, трябва да има 1) много ясни правила за обучение и дисциплина и 2) много стриктно тяхно спазване. А за да бъде вече от най-добрите, трябва да има и селекция.

Това е чисто теоретично. Отделен въпрос са конкретните правила, конкретните санкции и критериите за подбор.

# 118
  • София
  • Мнения: 62 595
Ама вие май продължавате да си мислите, че частните училища са само за по-умните!  Laughing Или аз не съм разбрала нещо за селекцията. Досега ставаше въпрос единствено за селекция на база на някакви интелектуални способности. Да не би в частните училища всички да са супер-способни? А къде са другите особености, които са свързани с психичната устойчивост, с дисциплината и др.? Питам, защото се сещам поне за два случая в близкото ми обкръжение, при които децата имаха проблеми с дисциплината (да не кажа, че бяха от побойниците), не им се учеше и родителите ги преместиха в частни училища, защото там си плащат и за частните парите са от основно значение.

# 119
  • Мнения: 96
Andariel, не знам дали постът ти е насочен конкретно към моя. Защото ако е така - аз не виждам никаква връзка между това, което аз съм писала, и това, което ти. Най-малкото, в моя пост не ставаше дума нито за държавно, нито за частно училище - аз съм доста предпазлива в обобщенията и за единия, и за другия тип учебно заведение. Изкуших се само да направя обобщение за доброто училище - така, както аз виждам нещата. И поставих на първо място правилата и спазването им, защото съм убедена, че ако в едно училище има строги изисквания - и за обучение, и за дисциплина, и те се спазват, системата ще проработи и резултати ще има, независимо от калпавите учебници, немотивираните учители и всичко останало, което Рила изброи.

Само да вметна, че от предучилищната група на нашата частна детска градина има изгонено дете - не заради липса на знания!

Общи условия

Активация на акаунт