Какво мислите за домашното обучение и образование?

  • 13 811
  • 351
  •   1
Отговори
# 105
  • Мнения: 24 467
Защо да е водеща тази функция? Това не е необходимо. Достатъчно е, че се изпълнява и такава, наред с придобиването на конкретни знания и умения по научни дисциплини.

# 106
  • Мнения: 3 268
Темата е абсолютно безумна.Живеем в 21 век.

# 107
  • Мнения: 1 144
Е, Хуим, нямам желание да се набърквам в чужди спорове, но не си съвсем права - сравнявай тези школи по-скоро с академии или университети, не с училища.

# 108
  • Мнения: 33
Добре, но даже и по-отдавна в Китай е имало училища, където децата са започвали да учат на 7-годишна възраст. Там са учили и момчета, и момичета, като е имало училища и за аристокрацията, и за обикновените хора.

# 109
  • Мнения: 4 560
Защо да е водеща тази функция? Това не е необходимо.
Защото от там тръгна тази нишка на разговора. Тя е малко по-конкретна от общата дискусия за образованието по принцип.
Аз казах, че не може да се твърди, че днешната училищна форма е резултат от вродената нужда на хората от социални контакти, защото ако беше така, то тази форма щеше да възникне много по-рано и да задоволи тази така остра нужда. Т.е. училището възниква не за да задоволи нуждата от социални контакти, а тази от знания и умения, необходими за професионална реализация. Това ми беше тезата, а Кати каза, че не съм внимавала в час по история, защото не знам за общества, при които необходимостта от социални контакти е довела до обособяването на групи от младежи на сходна възраст, които да не участват в дейностите на семейството си и прехраната, а да се занимават със странични и лично техни си занимания с цел опознаване и социализация. Продължавам да не знам за такива общества и чакам тя да ме информира.
WhimZ, имало е училища, разби ра се. Просто нашата нишка от разговора касаеше нещо по-различно.

# 110
  • Мнения: 24 467
Социалната функция на учебната среда бе изтъкната като една от останалите, характерни за нея, няма нужда да се степенува, еднакво важни са както познанията, така и социалните умения и контакти в разнообразна и не винаги подбрана от родителя случайна среда.
В миналото социалните функции са били изпълнявани в много по- голяма степен от институти, посочени вече в темата /църква, голям род, съседи/, които в настоящото общество нямат такова голямо влияние.
А обучението е прието да става в момента именно сред връстници с оглед другата функция- възможност за съпоставка, сравнение и анализ на възможностите и подготовката с тези, на останалите, които имат сходни харатеристики. За мен, това го изтъкнах още в началото, средата в това отношение е също важна. Стоейки вкъщи и ходейки само на отделни изпити, които могат да дадат моментна снимка, но не и по- цялостна и обективна представа, аз не бих могла да си направя изводите къде сме ние, какво още ни трябва.
С оглед факта, че почти всички деца посещават някакво училище, то моите биха останали изолирани, тъй като нямат достъп до такова.

# 111
  • София
  • Мнения: 62 595
Днешното училище е продукт на индустриалните отношения и очаквания. Индустриалното производтство все още е масовото, серийно произвоство, където един човек трябва да извършва определен набор от операции. По същия начин се гледа и на обучението - научаване и изпълняване на определени стъпки и операции. На всичко отгоре излиза и по-евтино - един учител преподава на 30 деца, вместо един учител да учи 5 деца. Колкото и да се опитват да сменят модела на образование, все още е много трудно, защото светът продължава да живее в индустриални отношения. Донякъде има изключения за най-развитите държави, но и там все още не са изхвърлили индустриалното училище като философия и организация.

# 112
  • Мнения: 4 560
Социалната функция на учебната среда бе изтъкната като една от останалите, характерни за нея, няма нужда да се степенува,
Така е. Точно заради това казах, че тази нишка от разговора беше малко по-различна от общата дискусия за образованието по принцип и касаеше точно социалните потребности.

# 113
  • София
  • Мнения: 17 652
А по въпроса за "оформянето на такива групи" - погледай повече документални филми за живота на маймуните, лъвовете, хиените... изобщо, на социалните животни.
Има малка разлика между оформяне на "такива" групи и оформяне на групи въобще. Хората винаги са се оформяли в групи - семейство, род, племе, държава... Аз не съм оспорвала оформянето в групи изобщо, просто те си имат различна функция.


Да, но аз не говоря за групи тип семейство и... каквото и да било подобно, а форма на... сепариране по възраст на подрастващите през голяма част от "будното" време.


Училището в съвременния си - или близки до него в социално отношение - вид съществува от ... хм, не знам точно колко, но със сигурност повече от 2000 години. Да ме прощаваш, но от изказването ти не личи да си внимавала много в часовете по история...
За да направя участието ти в темата малко по-контруктивно и по-далече от чистото заяждане за спорта, ще те помоля да ми дадеш пример за аналог на днешното училище от преди 2 хил години. Избери си някоя по-традиционна култура, за да не изглежда като изключение.

Древна Гърция, Римската Империя... и от там нататък - повсеместно. Разбира се, там / тогава училище са посещавали само избраните - и децата на избраните. "Простолюдието" - респ. техните деца - са си седели у дома и са се учили да плетат и да забиват пирони в семейна среда.
В които водеща е била социалната функция? И които са били посещавани от всички младежи без значение на пола и социалното положение?
Защото идеята беше да видим дали такива структури възникват спонтанно като резултат от вродената на хората нужда от социални контакти. Че е имало някакви форми на обучение е ясно, но не ставаше въпрос за това.

Да, именно там са формирали социалните си контакти бъдещите политици / управници / учени.
Както вече споменах, простолюдието си е стояло ... "на мястото".
Лично аз се радвам, че точно в тази си част се е променило положението...


Защо да е водеща тази функция? Това не е необходимо.
Защото от там тръгна тази нишка на разговора. Тя е малко по-конкретна от общата дискусия за образованието по принцип.
Аз казах, че не може да се твърди, че днешната училищна форма е резултат от вродената нужда на хората от социални контакти, защото ако беше така, то тази форма щеше да възникне много по-рано и да задоволи тази така остра нужда. Т.е. училището възниква не за да задоволи нуждата от социални контакти, а тази от знания и умения, необходими за професионална реализация. Това ми беше тезата, а Кати каза, че не съм внимавала в час по история, защото не знам за общества, при които необходимостта от социални контакти е довела до обособяването на групи от младежи на сходна възраст, които да не участват в дейностите на семейството си и прехраната, а да се занимават със странични и лично техни си занимания с цел опознаване и социализация. Продължавам да не знам за такива общества и чакам тя да ме информира.
WhimZ, имало е училища, разби ра се. Просто нашата нишка от разговора касаеше нещо по-различно.

Логично е, че не е било "за всички". Хората са били малко спрямо техническите възможности, децата на ... простолюдието са започвали да работят - наравно с възрастните - горе- долу около възрастта, в която по настоящем се запознават с училището. Или по- малки. За сметка на това не е имало някакви особени познания, с които да трябва задължително да се сдобият, за да могат да се реализират, и които да не могат да усвоят "на ходу". За да забиваш пирони не са нужни 12 години обучение. Нито за да плетеш чорапи.

Последна редакция: ср, 27 май 2009, 23:05 от katiABV

# 114
  • Мнения: 4 560
Нарочно направих разделението по пол и статус, за да стане ясно, че училище не се е посещавало от всички хора. Защо е ясно, нямаше нужда да го обясняваш. Важното за нашия спор е че и жените и бедните имат същата биология, както и богатите младежи от мъжки пол и най-вероятно същите потребности от социални контакти. Но понеже, както казваш ти, за забиване на пирон не се налага да се учи 12 години, то едните ходят на училище, а другите - не. И аз това казвам, че училището е възникнало за да задоволи нуждата от обучение, а не от социални контакти, понеже тази нужда си е била задоволена и преди в достатъчна степен, че да се налага да възникне училищна система само заради нея.

Между другото, аз не съм почитател на училището главно заради брутално ниското ниво на образованието в момента. Социалните контакти не ми пречат изобщо.

# 115
  • Мнения: 24 467
Не намирам, че причината е чак толкова ясна и еднопластова. Ако беше само до придобиване на знания смятам, че от край време си е имало и частни учители, т.е. такива, които са се занимавали с обучението на едно дете или на децата в едно семейство. Не мисля, че социализацията не е била също водеща при избора на подобна форма.
Не смятам, че е налице "брутално ниско ниво" на образованието или поне това не е така повсеместно. Гледам деца, които са около мен и са в ученическа възраст, т.е. черпя от първоизточника. Нито са толкова неграмотни, колкото бришат евтините журналисти, нито са толкова зле с историята и географията, с математиката и информатиката- също, представят се добре на международни състезания и не всички ходят по частни уроци. А да не говоря за чуждите езици, които ние, които не сме били в езикови гимназии, така и не научихме в училище. Моят син определено е по- добре от мен на неговата възраст, напълно съм обективна. Деца на мои близки и познати в училище също не са на Вие с преподавания им материал. Не знам кой какви деца лично има и от къде са му вижданията, но ако аз четях вестници и гледах ТВ, без да имам пряк поглед върху това, което реално се случва, със сигурност нямаше да имам реална представа.

Последна редакция: чт, 28 май 2009, 09:16 от Judy

# 116
  • Мнения: 3 479
За домашното обучение, против домашното образование!
Може би важна причина, за да запиша детето си в държавно училище, ще е точно това, че там е възможно полудневното обучение, докато в частно училище обучението задължително е целодневно и по-трудно би се осъществило обучение на детето и у дома. Но това е друга тема.
Училището в България си има много проблеми и недостатъци, но според мен е по-удачно като родители да участваме и изискваме активно промяната му, а не да го отричаме.
Познавам семейство (смесен брак между американка и българин), което обучаваше вкъщи трите си деца до известна възраст. Една важна причина за това беше, че родителите искаха да се чувстват по-свободни в избора си кога да са в България и кога в САЩ. Друга причина също беше, че смятаха че децата повече трябва да са с родителите си във възрастта до 10 години. Но никога не са отричали училището като институция и място за добро образование, нито са насаждали такова мнение у децата си. Когато децата станаха на 10-12 години те решиха, че е време да ходят на училище и се установиха в САЩ, за да получат децата добро образование.
Темата е сложна и многопластова и не ми се впуска в полемики. Аз мисля, че родителите, които лишават децата си от ходене на училище в България много грешат, обаче не смятам да ги убеждавам в това. Просто те самите ще берат плодовете на грешките си, само дето ние едва ли ще разберем за това.

# 117
  • Мнения: 8 999
Не бих приела за децата си само обучение у дома. Не изключвам, разбира се, паралелно индивидуално обучение /с частен учител или с мен и баща им вкъщи/. Посещаването на обществено училище им дава ясна представа за това къде се нареждат в състезанието - резултатите се виждат всеки ден, а не само веднъж годишно на индивидуални изпити. Ежедневното съревнование за мен е най-важното предимство на училището.

# 118
  • Мнения: 4 560
Не намирам, че причината е чак толкова ясна и еднопластова. Ако беше само до придобиване на знания смятам, че от край време си е имало и частни учители, т.е. такива, които са се занимавали с обучението на едно дете или на децата в едно семейство. Не мисля, че социализацията не е била също водеща при избора на подобна форма.
Обучение и образование е имало много отдавна, но днешната форма на училище възниква с индустриализацията и обслужва  нейните интереси. Докато са се образовали само някои прослойки на населението, формата с индивидуални учители е била приложима, но после вече не.

но ако аз четях вестници и гледах ТВ, без да имам пряк поглед върху това, което реално се случва, със сигурност нямаше да имам реална представа.
Аз съм преподавала в няколко училища и имам поглед върху учебната система каквато трябва да е на теория и каквато е на практика. И двете не ми харесват.
Нормално е децата да усвояват материала, нали за това ходят на училище. Като казвам, че образованието е на ниско ниво не визирам интелектуалните способности на децата, а това, което пише в учебниците.

Между другото, като стана дума за изолация, горните класове на гимнзията се посещават от около 30% от класовете. Т.е. веднъж отсъстват едни, друг път други, но много рядко се събира над половината клас. Голяма част переодично отсъстват, с цел да се "изолират" някъде с по-интересни занимания. Явно са много асоциални.

# 119
  • Мнения: 1 144
Има и един аспект, който не знам дали засегнахте - обучението на надарените деца. Нашата образователна система успява доста успешно да ги спре в развитието или да ги уеднакви с масата. Може би при домашно обучение това може да се избегне и детето да напредва много по-интензивно.

Общи условия

Активация на акаунт