Какво мислите за домашното обучение и образование?

  • 13 796
  • 351
  •   1
Отговори
# 75
  • София
  • Мнения: 62 595
И какво общо има внедряването на икономически знания в училище с домашното обучение и образование? И моите деца получават икономически познания, но от мен и пак си ходят на училище. Обаче дали вкъщи ще получат познания по основните научни дисциплини, ако ги обучавам аз, колкото и да съм напред с материала и да съм много добре образована по фундаменталните науки? Колкото и лошо да е в момента българското образование, все пак дава на децата възможност да придобият знания. Не мисля, че след 8-9-годишна възраст може да се разчита само на естественото любопитство на детето, защото задълбаването в една дисциплина (защото му е интересно) може да доведе до неполучаване на знания по много други дисциплини. Например, ако обича да гледа буболечки и се интересува от биология като нищо може да изостане по математика (защото не му е интересна извън купуването на хляб в магазина) или да е зле с писането, защото му е досадно да прави диктовки. А и като гледам, дотук става въпрос предимно за начално образование, когато децата се учат да четат, пишат и смятат. Никой (включително ти, Мирама, не казва какво се случва след началното ограмотяване, гледането на буболечки в градината или правенето на вулкани от оцет. Как детето ще успее да се образова в основните научни дисциплини, които след четвърти клас доста се усложняват? И каква диплома ще получи детето накрая, дори и да се яви на приравнителни изпити, ако знанията му са ако не на по-ниско ниво, то поне неравномерни по различните предмети?
Като цяло мисля, че феновете на домашното образование в български вариант много се надценяват като знания, търпение и педагогически способности.

# 76
  • Мнения: 23 097
Andariel, не съм казвала, че имат нещо общо икономическите знания с домашното обучение и образование.
За това и не съм споменавала с какво точно се занимавам.
Но тъй като на няколко хора тук им беше интересно, го споделям.

Дали ще е в български вариант, или друг какво значение има? И защо смяташ, че българите в такъв случай са по-глупави, че да не могат да обучат детето си примерно до 4ти клас, от едни американци, или други?

И да, визирам основно началното образование, и най-много до 8ми клас. Но както ти, така и аз и всички останали едва ли имат представа какво ще се случи след подобно обучение в къщи. Поради простата причина, че единици хора са го пробвали в БГ.
Така че съжалявам, но аз не мога да ти отговоря на този въпрос.

Последна редакция: вт, 26 май 2009, 15:30 от Mirama

# 77
  • София
  • Мнения: 62 595
Има значение и то много голямо. Всяка държава си има свои образователни стандарти и ако има официални такива за домашното обучение те трябва да се спазват. В противен случай детето отпада изобщо от образователната система и няма да има никакъв документ за завършено образование. В тази или предишната тема писаха хора, които са запознати с немската и американската система на домашно образование и по техните думи периодично децата държат изпити. Което значи, че те не са някакви диворасляци, оставени на милостта и възгледите на родителите си, а същоте тези родители са длъжни да спазват стандарта.
В България няма такава система и следователно детето или трябва да учи по някоя чужда такава (ако има такива възможности), или да се осланя на възможностите и желанието на родителите си и без никакъв шанс да вземе удостоверение за завършено образование.

# 78
  • Мнения: 23 097
Andariel, е как реши, че в България няма такава система?
При положение, че детето има право да се явява като частен ученик при определени обстоятелства.
Учи по същите учебници както съучениците си и се явява на изпити всеки срок по всеки предмет.

Последна редакция: вт, 26 май 2009, 15:29 от Mirama

# 79
  • Мнения: 24 467
Знаеш ли, Мира, онова момче, частният ученик, за което разказах накратко тук, беше едно такова самотно, седеше на чина, когато е посещавало по някой и друг час, много рядко се случваше това, не му забраняваха да влиза, но го правеше по веднъж в месеца, ако не и по- рядко. Братовчедка му беше също в нашия клас, но си караше с нас, от нея знам повечко подробности, родителите му са прибегнали до варианта, защото то имало проблеми с комуникацията. Ако няма такива причини и наличие на други заболявания, които по обективни причини налагат престой у дома, наистина не разбирам какъв е смисълът един родител да не се занимава с нещо друго, нещо, което ще го развие като личност извън това, което му се предлага в дома и семейството /защото това си е до време/, а детето да си стои вкъщи.
Пак питам, понеже вече питах веднъж, ако смяташ, че можеш да дадеш повече на децата си, защо не го направиш извън учебно време. То е толкова много, особено в началната степен. Синът има цял свободен следобед и цели два почивни дни. Има време за език, плуване и математика, според интересите си, допълнително, има и много време за игра навън. Но там, където играят, на площадката, децата си споделят всеки ден случки от училище, обсъждат учители, съученици, ситуации ежедневни.

# 80
  • Мнения: 23 097
Judy, за мен лично беше интересна по-скоро нагласата на хората. Не толкова за и против, а как изобщо разбират нещо подобно, одобряват ли го и т.н.
Аз не възприемам подобен род обучение като затвор, откъсване от всякаква друга среда освен домашната и т.н. от сорта.
И тъй като познавам едно дете, всъщност вече е голям човек (живее в Америка), който е преминал през такова обучение до 8ми клас, мога да кажа, че е изключително ерудиран и начетен млад човек, с висока обща култура. На който със сигурност не му е повлияло това, че е бил обучаван в къщи до определен период от време.

Последна редакция: вт, 26 май 2009, 15:29 от Mirama

# 81
  • София
  • Мнения: 62 595
Andariel, е как реши, че в България няма такава система?
При положение, че детето има право да се явява като частен ученик при определени обстоятелства.
Учи по същите учебници както съучениците си и се явява на изпити всеки срок по всеки предмет.

Ако на завършването на училище като частен ученик му се вика домашно обучение, ОК. Но това е мноооого далеч от примерите, които бяха дадени във въпросното предаване - родителите не харесват структурата на формалното образование, не харесват програмата и изобщо не смятат да се съобразяват с нея. На всичко отгоре, за да е частен ученик едно дете трябва да отговоря на определени условия, а не защото на родителите им е скимнало.
Абе, ясна е работата. В най-добрия случай детето е частен ученик, което обаче не означава, че това е домашно образование и няма как родителите, които са толкова възмутени да избягат от стандартната училищна програма и да се водят по интереса на детето.

А на едно дете, учило така до осми клас могат да се поставят поне 10 деца, които са ходили на училище. Повечето ерудирани хора СА ходили на училище, а не са били обучавани вкъщи.

Последна редакция: пн, 25 май 2009, 21:54 от Andariel

# 82
  • Мнения: 23 097
Andariel, аз никъде не съм говорила за предаването Часът на мама. Други момичета го споменаха.
Дори не съм го гледала, защото не харесвам самото предаване.

# 83
  • Мнения: 24 467
Всички ерудирани хора, които познавам, са си минали през задължителната учебна програма. Последната не им е попречила да се развият, напротив.
В училище не се ходи само за изучаване на определен  материал, за спецификата на средата и контактите по темата също се писа, достатъчно. Те са именно това, което не може да се навакса в домашна среда.

# 84
  • Мнения: 3 268
Ако детето е здраво и напълно нормално развиващо се,причинявайки му тази изолация,родителят рискува напълно да увреди психиката му.

# 85
  • Мнения: 27 523
В училище не се ходи само за изучаване на определен  материал, за спецификата на средата и контактите по темата също се писа, достатъчно. Те са именно това, което не може да се навакса в домашна среда.

Именно!   bouquet

Мирама, не се сърди, но допускаш правописни грешки (и то груби) и добре, че обучаваш възрастни, а не деца  Wink

Пак даваш пример тип Мара и Пена - един познат.... който еди какво си. Какво от това?  Simple Smile

Човекът е и ще си остане социално животно и всякаквите опити за откъсването му от тази среда ще бъдат увенчани с неуспех, колкото  да не ни се иска понякога!!!  Simple Smile


# 86
  • Мнения: 23 097
Блонди, посочи ми правописните грешки ако обичаш.
А ако нямаш какво повече да кажеш по темата, не се захващай за дреболии.
С дете на главата и в бързината, човек винаги може да допусне грешка. Съжалявам, но не съм завършила българска филология.
Ако ти си, чудесно!

С тази разлика, че ние не сме животни. Макар и на някой родители явно да им се иска, или да опитват да превърнат децата си в такива.

# 87
  • Мнения: 1 144
Изключително интересна тема, стига да не я обърнем на женски пазар.

Тъй като големият ми син много боледуваше, съм проучвала този въпрос, в България има изключително малко ученици по тази система и обикновено са деца в неравностойно положение. Ще се радвам, ако някой информиран сподели някои специфики - например как се процедира в по-големите класове и тн.

# 88
  • Мнения: 3 268
Mirama,кое те кара да мислиш,че ти си единствено необходима на своето дете и то няма нужда от друг?Представи си колко изолирано и самотно ще е то,ако не ходи на училище и повярвай ми,ще те намрази.почакай само да стане на 8.Примери с Америка не ми давай,там е пълно с луди хора.Най -много от глава на населението.Луди и самотни.И нищо чудно да са такива заради родителите си.Детето трябва да се социализира от малко,а когато порастне е просто задължително.Иначе ще бъде пълен аутсайдер,неудачник и самотник.Такова ли искаш да е твоето дете?И защо изобщо ти минават такива мисли?

# 89
  • София
  • Мнения: 62 595
Ооо, сега чак видях, че детето на Мирама е на 2 годинки! Мирама, не че нямаш опит, но някак си доста встрани от нещата, които касаят децата в училищна възраст. С времето ще разбереш, че най-естественото нещо за децата е все повече да се откъсват от нас и то най вече да им идва отвътре да се откъсват от нас. Не виждам никакъв проблем едно дете на 7 да тръгне на училище. Правилно или не, след 7-годишна възраст в някои общества и столетия назад децата са били експлоатирани като работна ръка, а не са били гледани като безценни съкровища. Щом едно дете на 7 е можело да пасе овцете по цял ден, значи няма да пропадне в училище. Ако не го "пуснеш" то самО ще откъсне синджира. Да, има деца, за които е трудно да се настроят в училище, на които дори им е рано, но повечето са напълно способни да се справят.

Общи условия

Активация на акаунт