Какво мислите за домашното обучение и образование?

  • 12 703
  • 351
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 33
Изгледах почти изцяло предаването. Мижай да те лАжем са тези родители. Уж много убедени бяха, че няма да си пращат децата на училище, пък взеха да пеят друга песен - "ами, ние не сме взели окончателно решениеее; ама всеки действа според обстоятелстватааа". Третата пък изобщо не е спирала децата си от училище и няма такова намерение, а само много приказва. А другата, с осемгодишното дете още не е осъзнала собствената си некомпетентност. С две думи, много приказват, ама накрая ще кандисат и ще носят цветя на учителката.

Andariel, съгласна съм с теб. Само че за Маги (майката на осемгодишното дете) ми се струва, че въпреки всичко няма да пусне децата си на училище. Но според мен тя така или иначе не разкри истинските причини за решението си и какви са точно вярванията й ("Според мен това обучение е до живот" newsm78)...

# 61
  • Мнения: 87
Смятам, че човекът, бидейки социално същество, е добре да следва
определени стъпки в развитието си - детската градина и училището
са едни от тях.
И за какво ми е детето ми да учи само в къщи??

# 62
  • Мнения: 3 205

Да не говорим, че едва ли някога ще му потрябват бели джуджета и т.н. от сорта, освен да си научи урока и да го изпитат евентуално.
Голяма част от материала в нашите училища никога повече не се използва, тогава какъв по-точно е смисълът да се учи???
Само за да изтъкваме колко сме "по-напред" от германците, или американците и колко "по-умни" са нашите деца?

Shocked

Ти сериозно ли го мислиш това? И защо си убедена, че подобна отвлечена по твоите представи информация няма да е интересна на точно твоето дете? Когато бях на 6 години, бях изчела всички детски книги вкъщи и понеже се интересувах от луната, майка ми ми даде един учебник за студенти - Астрофизика на Никола Бонев. Буквално я глътнах, много интересна и разбираема книга е. Сега съм електроинженер, не астроном, но въпреки това не мисля, че съм си загубила времето с  разбиране на това какво е бяло джудже в частност и вселена по принцип. Както не съм си загубила времето в учене на милиардите факти от учебниците (да, висшата математика определено ми е от полза), защото общата култура е нещо прекрасно, позволява ти да си съставиш мнение по много въпроси и да можеш да общуваш с всякакви хора на всякаква възраст.

# 63
  • София
  • Мнения: 17 595
katiABV, явно не четеш както трябва, защото не съм написала, че въпросите са от материал за 12ти клас, а, че аз не претендирам че мога да дам качествено образование на детето си до 12ти клас с познанията, които имам.
А дали са от 7, 8, 9 10ти клас има ли особено значение?
Да не говорим, че едва ли някога ще му потрябват бели джуджета и т.н. от сорта, освен да си научи урока и да го изпитат евентуално.
Голяма част от материала в нашите училища никога повече не се използва, тогава какъв по-точно е смисълът да се учи???
Само за да изтъкваме колко сме "по-напред" от германците, или американците и колко "по-умни" са нашите деца?
Голяма работа като решавали задачи по математика за 8ми клас, когато са само в 5ти, и още много други примери.

А относно приятелите, с които поддържам връзка.
Поддържам връзка единствено с няколко съученички от 11ти клас. ))))
Сега очаквам да кажеш, че съм крайно несоциализирана? Или нещо подобно?
Човек сам избира с кого да е приятел. Това не означава, че задължително приятелите му са от училище, както ти се опитваш да изтъкнеш.


WhimZ, честно казано и така синтезирано нямам нерви да го изчета. ))) Все пак благодаря за труда, който си положила.
Категорично не харесвам предаването, нито го гледам. Просто се е получило съвпадение на нещата. ))


Защо, ти от сега ли си решила да забраниш на детето си да става физик?


Да, човек сам избира с кого да е приятел... измежду хората, които познава. Колкото по- малко са хората, с които се среща в ежедневието - и ежедневно - толкова по- малък избор има. И когато неговият избор е малък - понеже основните му контакти са у дома с мама и някое и друго случайно срещнато на площадката детенце - а въпросното детенце има голям избор от връстници, които среща всеки ден... е ясно колко често ще се случва на домашно обучаваното дете изобщо да бъде избрано.

По въпроса за избора - избор има и в момента. Всеки човек може да се яви на приравнителни изпити... по всяко време.

Въпросът е дали това би бил изборът - свободен - на децата ви.
Следващият въпрос е дали би бил той, ако знаят. Какво изпускат...

Има няколко причини да се учат неща, които по- късно вероятно няма да са нужни.

1. В ранна детска възраст - всички песнички, стихчета и пр. глупости По този начин се изграждат, заздравяват и установяват връзки в мозъка. Които по- късно могат да бъдат използвани (евентуално) за други цели.
2. По- късно - за да се направи избор. Не можеш да знаеш дали имаш заложби за гениален математик, ако нивото на познанията ти са колкото да си сметнеш сметката в магазина - "което среща мама в ежедневието". Не можеш да знаеш дали ще се влюбиш в астрономията, ако познаваш звездите от "Това Голямата Мечка ли е? Сигурно е тя... или някоя друга. И за какво ли биха ти послужили тези бели джуджета?"

# 64
  • Мнения: 4 555
Шлябада, именно де Simple Smile
Прочела си книга, която майка ти ти е дала, след като е видяла какво ти е интересно. Аз поне за това говорех Simple Smile
А в училище по някакъв начин научи ли това, което си прочела в книгата?
И само не ми казвай, че си спомняш всичко от училищния материал и всичко ти е било интересно.

# 65
  • София
  • Мнения: 17 595
...тогава какъв по-точно е смисълът да се учи???

... а да се яде, като пак ще огладнеем?

Мирама, какъв е проблемът ти точно?

Честно казано аз нямам проблем, ако някой вижда такъв в мен, може да го каже, нямам нищо против.

Смисълът на казаното изобщо не беше такъв.
Могат да се учат неща, които да бъдат от някаква полза в бъдеще, да развиват определени умения у децата. А не просто да се "зубри" някакъв материал, който едва ли ще им потрябва за нещо в бъдеще. Освен ако не решат да се развиват в съответната област.
Защото много деца не мога да направят елементарна сметка на процент, но за сметка на това могат да решават уравнения от васшата математика.
На това какъв му е смисълът? Какво му е приложението в ежедневието?

В твоето ежедневие - вероятно никакъв. Но е изключително важно за моето. Понеже е част от работата ми - която, впрочем, обичам. Но ако аз бях дете на родители, които бяха сметнали, че не ми е нужно да се запозная още в училище с тематиките, които ме запалиха да уча точно това, вероятно днес щях да съм... ами, може би шпакловчик. В което няма нищо лошо, ако - и когато - е ... "правилното" за душата.

Разбираш ли, няма нищо лошо в който и да е избор - просто лошо е, ако е твой, а не на детето. Лошо е, ако му наложиш своите виждания, разбирания, философия, естетика... и те вместо да насочат, подпомогнат или допълнят покрият неговите.



ПП
Много бих искала някой образован - домашно или ...  newsm78 по какъвто и да било начин - да ми обясни какво по- точно е общото между неутрализацията и тектониката. Щото на мен, като на физикохимик, явно нещо ми липсва в домашното образование, че да направя подобна... безумна аналогия.


Или момчетата - да разбират от електротехника, да сглобяват мебели, да могат да правят елементарни поправки по колата? Извинявам се, но ако го няма бащата да сглобява моделчета с момченцето, да го учи на това или онова, тези неща няма трайно да се запомнят след училище.

Да ме прощаваш, но и за електротехниката, и за механиката (ако иска да проектира мебели, а не та слага сглобки на очертаните места) и двигателите с вътрешно горене изискват дълго, "скучно" - в очите на някои - или може би сухо? - учене и чисто академични познания. Защото ако да изгориш блузката е кофти, но ако си наблизо, общо взето, вероятно няма да направиш пожар, "любителските" поправки по двигателя на колата или по електрическите схеми може да доведе до много... хм... фатални последици.

осъзнаването, че неинтуитивната и "невидима" квантова механика елегантно обяснява свойствата на видимите обекти, е всъщност доста вълнуващо (поне за мен беше и е) и ще го накарат да бъде недоверчив към псевдонауки, окултизъм, мистицизъм и към хора, които се опитват да му внушават нерационални идеи с цел да го манипулират. Peace

...И да не позволяват на някого да дава да пийне оловце за здраве на техните деца...


На 6 години аз исках да стана биолог. Или може би еколог. Впрочем, на 4 исках да съм режисьор. В термодинамиката се влюбих в 11 клас. Ескарина, мислиш ли, че майка ми трябваше да ме ограничи още на 6? С онова, от което се интересувам на такава крехка възраст?

Последна редакция: нд, 24 май 2009, 19:21 от katiABV

# 66
  • Мнения: 3 205
Шлябада, именно де Simple Smile
Прочела си книга, която майка ти ти е дала, след като е видяла какво ти е интересно. Аз поне за това говорех Simple Smile
А в училище по някакъв начин научи ли това, което си прочела в книгата?
И само не ми казвай, че си спомняш всичко от училищния материал и всичко ти е било интересно.

Ами вярваш или не, повечето материал в училище ми беше интересен, такъв човек съм, интересува ме всичко и помня много факти. И да, спомням си повечето неща, с изключение на латинския и немския  Laughing Учителите ми се постараха много, много добре. Между другото умишлено не се включвам в темата за образованието, защото не съм учила в обикновена гимназия, а в този смисъл ако трябва да избирам между домашно обучение или същата гимназия за детето си, даже не бих се сетила за първото като вариант.
Когато бях - да кажем по-млада  Laughing - съм задавала същия въпрос на майка ми, която е преподавател - защо е необходимо да уча еди какво си, като смятам да бъда нещо съвсем различно. Разликата е в общата култура, ми каза тя. Сега мисля, че въпросът ми е бил детински. Никога не знаеш кога какво ще ти потрябва. Имала съм нужда и от латински включително в работата си.
Главната последователност и белите джуджета в частност се учеха по астрономия в 11 клас по мое време. Повечето от инфото в астрофизиката я имаше и в учебника ми, да. Естествено, не можеш да очакваш учебник за 11 клас и университетски учебник да съвпадат изцяло.

# 67
  • Мнения: 27 524
Могат да се учат неща, които да бъдат от някаква полза в бъдеще, да развиват определени умения у децата. А не просто да се "зубри" някакъв материал, който едва ли ще им потрябва за нещо в бъдеще. Освен ако не решат да се развиват в съответната област.
Защото много деца не мога да направят елементарна сметка на процент, но за сметка на това могат да решават уравнения от васшата математика.
На това какъв му е смисълът? Какво му е приложението в ежедневието?

Смесваш и объркваш нещата  Peace На материала в училището му се казва "обща култура". И да, тя невинаги влиза и има полза. Имах състудентка, която твърдеше, че Шекспир е шотландски композитор  Rolling Eyes Теб кое те притеснява точно? Има куп неща, които се учат (или поне преподават) в училище и които нито се ползват, нито запомнят. Но нищо, всичко с времето си.
Дали на детето ти нещо ще му потрябва или не за в бъдеще не решаваш и определяш ти. Ти си длъжна да му дадеш минималният и определен старт, а от там насетне си е негово решение.
И дали дадено дете знае за проценти или не, но решава задачи от висша математика.... това пак няма никаква, ама никаква връзка с темата  Wink

# 68
  • Мнения: 7 821
Мирама, вярно е, че много от нещата които сме учили, сега не ни трябват, даже сме ги забравили. НО работата е там, че аз съм запомнила и ползвам едни неща, а ти други. Няма начин на 7, 8 10, 15 години да знаеш кое ще ти е нужно и важно.
На теб не ти трябват проценти, но на мен като икономист ми трябват, ползвам ги всекидневно, на друг му трябват знанията за "белите джуджета", на трети за митохондриите, на четвърти за морфемите ...
Не би трябвало ти, гледайки от своята камбанария сега да решаваш ( а и не би могла), какво ще помни и какво ще забрави твоето дете след 20-30 години.

# 69
  • Мнения: 13 478
Едно нещо не разбирам -работата ви е да обучавате учители и работите в тая система на образованието, в същото време смятате, че вкъщи е по-добре да се образова едно дете, а на какво ги учите тия учители след като според Вас системата не работи?
Нещо много криво ми звучи цялата история.

# 70
  • Мнения: 33
@zari65 Това, което Mirama писа в първия си пост беше:
"Още повече, че аз "уча" (слагам го в скоби, защото не се възприемам като учителка) начални учителки на нови и интересни методи, които да интегрират в обучението на децата. И смятам, че мога да се справя с това да отгледам дъщеря ми и тя да получи нужните знания."
Но не посочи кои са тези "нови и интересни методи". Виждам, че тук пишещите имат интерес към качественото образование, та поне на мен ще ми бъде интересно да науча повече от Mirama за тези методи.

# 71
  • Мнения: 4 555
zari65, няма нищо чудно. Аз също смятам, че образователната ни система е много зле, а съм учител. Освен в училище, съм преподавала и на деца и на възрастни извън училищната система и съм имала възможност да експериментирам всякакви дидактични похвати, което напълно е затвърдило мнението ми, че училището в сегашния си вид трудно би могло да бъде по-неефективно и резултатите го доказват.
Няколко майки тук си спомниха с носталгия за ученическите си години и на базата на тези емоцилонални спомени градят теории, без да имат достатъчно реална представа как в момента стоят нещата. Но дори и на едно дете да му е супер интересен учебния материал и той да запълва всичките му интереси, без то да има желание да използва времето си за нещо различно, цялостната картина говори, че такъв случай е по-скоро изключение.

# 72
  • София
  • Мнения: 17 595
Държа дебело да подчертая, че съм убедена, че сега децата не са по- глупави, от колкото сме били ние. Погледнато в контекста на човешката еволюция, би следвало, средно взето, да са по- умни. И неща, за които "ние си спомняме с носталгия" и очевидно не са ни затруднили особено за тях би следвало да са по- леки, не по- тежки.

Защо искате да подценявате децата си?

За нас не беше проблем да се съсредоточаваме в училище, преборихме с [относителна] лекота процентите в 4ти клас, но сега, видите ли, трябва да се изчака поне до 8ми, за да се пристъпи към тях. Защо? Ами понеже модерните американци правят така.

Е, разбира се, университетите им са пълни с чужденци - на стипендии! - понеже въпреки огромната популация... чуждоземците ги изпреварват, огромната част от професорите, работещи в техни университети, са стартирали образованието си я в "назадничева" Русия, я Китай, я в България и други... "изостанали" страни.

И все пак, за да бъда до край честна, има и доста аспекти, които лично одобрявам на американската система за средно образование... от позицията на човек, бил, макар и за кратко, в тази система. На първо място бих поставила изучаването на Конституцията - и други основни законови положения, на правата и задълженията на един гражданин, още от прогимназията.

# 73
  • Мнения: 24 467
Още в началото на темата попитах добронамерено авторката, какво точно има предвид под "домашно обучение и образование" и още не съм получила отговор.
Вместо това получих /аз и други участници/ обвинения, че даваме становище за нещо, което не познаваме, въпреки че самата тема започва с "Какво мислите за...".
Добре тогава, след като се задава въпрос по общ начин, ние отговаряме въз основа на собствените си познания, опит и виждания. Ако авторката има конкретно какво да посочи, като методи, средства и цели на подобно обучение, бих прочела с внимание и отново бих дискутирала. До тук, обаче, дискусия няма как да се получи, защото няма конкретика.
Лично аз не изпитвам носталгия по никакви минали години, освен това имам ученик и горе- долу реални виждания върху общото образование в началната степен /поне/, от което определено не съм недоволна, като имам предвид неговите цели- обща и фундаментална подготовка по основни дисциплини. Не очаквам която и да било образователна система да запълни всички интереси на всички деца, това е абсолютно нереалистично искане. Смесването на общото образование, особено в начална степен, с клуб по интереси и кръжочна дейност е нещо също крайно неправилно.
Да попитам- ако може и по- голяма конкретика в отговорите- какво очаквате от общото масово образование тогава, какви точно резултати искате да има от него? Защо сте недоволни от нашето? С какво го сравнявате и какво намирате за негова основна слабост, като се вземе предвид неговата цел, посочена по- горе?
Във връзка с това какво предлага в повече "обучението" извън училище и на каква база почива то?

Последна редакция: пн, 25 май 2009, 14:41 от Judy

# 74
  • Мнения: 22 510
Ще отговоря на някой от последните въпроси.

zari65, не мога да кажа, че работя в сферата на образованието точно, тъй като това е една малка част от работата ми.
А и аз обучавам само възрастни, а не деца.

WhimZ, става въпрос за съвместна работа с Националният съвет за икономическо образование на САЩ. Преди години те имаха задачата да обучат хора от бившият соц лагер (включваха и България) как да преподават на учители, за въвеждане и интегриране на икономически знания в учебният курс.
След преминаването на такова обучение (серия от 4семинара, полагане на изпити и т.н. човек има правото след кандидатстване с проект да работи в тази област).
До сега сме провеждали 5подобни семинара с учители от цяла северна България.
Пак казвам, че става въпрос изцяло за интегриране на икономически знания, като работехме с учители от начален курс.
Работи се с интерактивни методи на обучение и др. Основно нещата преминават под формата на игри, но не е само това.

Judy, точно каквото са разбрали и всички изказали се в темата. Домашно обучение и образование се разбира точно под това да обучаваш детето в къщи като частен ученик (поне за сега такава практика има в БГ) и да се явява на изпити, за да може да се установи как се справя с материала и да получи необходимите оценки за завършване на учебната година.

Общи условия

Активация на акаунт