Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 9

  • 72 431
  • 605
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: leet
Марианка,

Пиша и тук, независимо че ще говорим по- късно днес.

В Ресурсния център в пловдив, както и в училището, се позовоаваш на сега действащия Закон за Народната просвета:

На Закона за народната просвета:
Чл. 4. (1) Гражданите имат право на образование. Те могат да повишават непрекъснато своето образование и квалификация.
        (2) Не се допускат ограничения или привилегии, основани на раса, народност, пол, етнически и социален произход, вероизповедание и обществено положение.

        Чл. 9. (1) Всеки гражданин осъществява правото си на образование в избрано от него училище и вид обучение съобразно личните си предпочитания и възможности.

Т. е.- училището за детето си избираш ТИ.
Причината да не отложиш детето от първи клас, е за да продължи да учи със същите деца, с които е учило до момента вече 4 години и да не се стресира от смяната на средата, което е    част от терапията на детето, т. е. те нямат право да причиняват вреда на психическото развитие на детето, което е крехко и с цената на много усилия и труд сте стигнали до тук, сега да го върнт в изходна позиция, сменяйки града,средата и децата. Част от терапията на детето е да продължи обучението си в същата заобикаляща го среда- в същия випуск..

В Доклада за ресурсно подпомагане в Ресурсния ценътър се подписваш, че държиш детето ти да има ресурсно подпомагане.

Длъжни са да осигурят ресурсен учител, който да пътува и на който се полагат за работата му с децата 30 часа седмично, при осигурени от 5 до 7 деца и от това зависи колко часа ще се паднат на Мими, от броя на децата, които има ресурсния учител.Обикновено слагат горната граница, т.е. 7 деца и затова на дете се падат около 4 часа седмично, а в практиката в много случаи са сведени до 3, както е нашия случай и други.

# 91
  • Мнения: 5 965
Браво на Марти-тата /на Мартинче и Кезая/ за карането без помощни  smile3501. Мирито още не смея да го пусна без тях - 100 % съм сигурна, че няма да се справи  Confused.
Мари Анка /с този ник те зная извини ме, че не ти пиша новия  Rolling Eyes/, Мири наесен ще повтаря предучилищната, н в училище - да свиква с училищната обстановка. В самото училище има на щат психолог и логопед и ще се посещава и от ресурсен. Доколкото разбрах работят интензивно с децата. И моята препоръка е да го запишеш там където вече има изграден ред за тези неща  Peace.


Валенце, ЧРД на Бубка и от мен  Hug. Да ти е жива и здрава и всеки ден да ти носи по една усмивка от нещо постигнато от нея  Hug

# 92
  • Мнения: leet
Марианка,

Съгласно Наредба № 1 за обучение на деца и ученици със специални образователни потребности от 23.01.2009 г.:
http://www.ciela.net/FreeStateGazette/OpenDoc.aspx?id=0&idna … AF09E&idstr=0
   Чл. 17. (1) За извършване на комплексното педагогическо оценяване се представят следните документи:
   1. молба от родителя, настойника, попечителя или от директора на специализирана институция за деца, в която детето е настанено;
   2. медицински документ, издаден от съответния лекар специалист или от лекарска консултативна комисия (ЛКК- епикриза), специализирана по профила на заболяването, или от териториална експертна лекарска комисия, с приложени резултати от проведени медицински консултации и изследвания в зависимост от вида увреждане или нарушение;
   3. психолого-педагогическа характеристика на детето от учителите на група в детската градина или на ученика - от класния ръководител в училището или от екипа, отговорен за изпълнението на индивидуалния план за грижа, за децата и учениците със специални образователни потребности, настанени в специализирани институции за деца;
   4. удостоверение за завършена подготвителна група/подготвителен клас, удостоверение за завършен първи клас, удостоверение за завършен начален етап на основно образование, свидетелство за основно образование;
   5. творчески работи на детето или ученика, писмени работи, рисунки и други материали.
   (2) Директорът на съответната детска градина, училище или специализирана институция за деца е длъжен да осигури изготвянето на психолого-педагогическата характеристика по ал. 1, т. 3 при поискване от родител, настойник или попечител.
   (3) Екипите по чл. 13, ал. 1 и 2 може да изискват и други документи по своя преценка.
   
   Съгл. чл. 20, ал. 1:
      


Екипът по чл. 18, ал. 1 извършва първична оценка на общото развитие на детето или ученика и отразява заключението си в карта (приложение № 1). Картата за първична оценка съдържа и препоръка за интегрирано обучение или за обучение в специална детска градина или в специално училище, както и препоръки за ресурсното подпомагане.

Родителят се запознава с картата, която съдържа препоръки за интегрирано обучение и ресурсно подпомагане, ИЗЧИТА ВСИЧКО ПОДРОБНО И Я ПОДПИСВА.

НИКЪДЕ НЕ Е НАПИСАНО, ЧЕ РЕСУРСНИЯ ЦЕНТЪР МОЖЕ ДА ДАВА ПРЕПОРЪКА В КОЕ ТОЧНО УЧИЛИЩЕ ДА БЪДЕ ЗАПИСАНО ДЕТЕТО, ПРЕПОРЪКАТА Е САМО ЗА РЕСУРСНО ПОДПОМАГАНЕ И ИНТЕГРИРАНО ОБУЧЕНИЕ В МАСОВО УЧИЛИЩЕ, ПО ИЗБОР НА РОДИТЕЛЯ.
В случай, че родителят не е съгласен с препоръките и заключението, писмено уведомява съответния отдел за закрила на детето с цел осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученика, както и експертната комисия по чл. 22, ал. 5.

# 93
  • Мнения: 428
Moмичета, благодаря ви за ценните съвети! Благодаря и на Кезая, че ми се обади, за да ме подкрепи! Всички сте страхотни, не знам какво бих правила, ако не ви бях открила!   bouquet
Мислих много, обсъждахме го със съпругът ми, а и тук с вас. Наистина, целта да не отложа Мими от първи клас е чисто терапевтична (ако мога така да се изразя), заради познатите деца и обстановка. Ще ми се да и спестя стреса от новата среда. Но не само това. Психоложката и логопедката, които работят с Мими са на мнение, че нямам особено основание да я отложа и ми препоръчват да си я запиша първокласничка. Така и направих. Записана е в училището в нашето градче. Отказвам се от варианта в Пловдив. Дори и за едно дете, от Ресурсния център са длъжни да отпуснат ресурсен учител. Да, в онова училище си имат такъв на щат, но това съвсем не означава, че ще работи с Мими повече от 4 часа седмично. Там дечицата са повече и трябва да бъдат подпомогнати всички. На този етап май не сме подготвени с пътуването. Ще помисля още малко. Но клоня към този вариант.
Валенце, честит празник на красивата Бубка! Жива и здрава да ти е! Ама какви къдрици има само!  Heart Eyes

За колелото. Поздравления на дечицата ни, които вече са се научили да карат! Мимката не умее никак - нито с помощни гуми, нито никак.  Crazy Какво ще я правя, идея нямам. Умира от кеф да седне на седалката и аз да я бутам, а тя без да влага особени усилия. Ужасна е в това отношение. А знам, че е важно за нея.

Кезая, благодаря ти! Но изобщо не ми е ясно задължителна ли е такава оценка и къде се прави изобщо тя? извинявам се за невежеството, но сега се лутам и съвсем съм объркана.  Embarassed

# 94
  • Мнения: 5 965
Мимката не умее никак - нито с помощни гуми, нито никак.  Crazy Какво ще я правя, идея нямам. Умира от кеф да седне на седалката и аз да я бутам, а тя без да влага особени усилия. Ужасна е в това отношение. А знам, че е важно за нея.
Мири и той не искаше да влага усилия при карането на колелото. Беше му по-лесно аз да бутам пък той да се кефи  Confused. Изприщваха ми се устата да викам "натискай, натискай, давай, давай...", ама малко да имаше пречка и дотам. Но откакто не е на градина ходи на рехабилитации в дневния център и там имат велоаргометър и са го сложили и там да се упражнява. Хареса му упражнението и една вечер бяхме излезнали навън на игра и срещнахме едно приятелче, което току що му бяха купили колеленце. И нашия Мири веднага се лепна за него, качи се и го кара. Оттогава сме все на колелото като излезнем Heart Eyes

# 95
  • Мнения: 588
За колелото.  Мимката не умее никак - нито с помощни гуми, нито никак.  Crazy Какво ще я правя, идея нямам. Умира от кеф да седне на седалката и аз да я бутам, а тя без да влага особени усилия. Ужасна е в това отношение. А знам, че е важно за нея.
      Galathea, един съвет от мен как да научиш Мими да кара колело по препоръка на една моя позната, която води момченцето си в Карин дом и там са им обяснили какво да правят. Сваляте веригата на колелото и след като Мими седне  захващате с ластиче ходилата на Мими за педалите, за не се местят докато върти педалите. При нас този метод проработи без проблем въртим педалите. Започвате с тренировки първо в къщи и след това на вън.
      Пожелавам ви успех. Hug

# 96
  • Мнения: leet
Марианка,

Трябва да има Доклад от Екипа за комплексно педагогическо оценяване ЕКПО, за да се назначи ресурсно подпомагане на детето.
Трябва да се обадиш в Районния Инспекторат в Пловдив или в Ресурсния център ( за предпочитане е Инспектората), за да ти кажат в кои дни , часове и къде заседава Екипа. Пред него трябва да се представят документите, изброени в чл. 17 от Наредба № 1 за обучение на деца и ученици със специални образователни потребности.
 
Екипът извършва първична оценка на общото развитие на детето или ученика и отразява заключението си в карта (приложение № 1 от Наредба 1). Картата за първична оценка съдържа и препоръка за интегрирано обучение или за обучение в специална детска градина или в специално училище, както и препоръки за ресурсното подпомагане:

   Приложение № 1 към чл. 20, ал. 1
   
   

   КАРТА
   ЗА ПЪРВИЧНА ОЦЕНКА НА ОБЩОТО РАЗВИТИЕ НА
   ДЕТЕ ИЛИ УЧЕНИК СЪС СПЕЦИАЛНИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПОТРЕБНОСТИ
     
   Целта на оценката е да се съберат данни за наличните ресурси и потребностите на детето/ученика, като се вземе предвид и семейната среда. Оценката ще бъде използвана като основа за вземане на решения за определяне на допълнителната подкрепа, от която евентуално се нуждае детето/ученикът, семейството или полагащите грижи за детето/ученика. Не е необходимо да бъдат изпълнени всички елементи на оценката - важно е да се отразят аспектите, които дават реална представа за ситуацията.
     
   Данни за детето
   Трите имена .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .
   ЕГН .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. Дата на раждане.. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. Пол .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. ..
   Завършен клас в училище/група в детска градина .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .
   Дата на предишната оценка (ако има такава) .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .
   Адрес .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .
   Телефони .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .. .
     
   Данни за лицата, които упражняват родителските права:......
   
    Оценката съдържа:
   - здравословно състояние на детето;
   - Емоционално състояние:
   1. Игрови умения
   2. Отношения с връстници:
   * поведение в група
   * постоянство на връзките
   * приемане от групата
   3. Отношения с възрастни:
   * реакция при първоначален контакт
   * зачитане на авторитети
   * реакция при раздяла
   4. Социалноприемливо поведение
   5. Самооценка
   6. Ниво на независимост (придружител,
   помощни средства.. )
   7. Поведение, съответно на възрастта
   8. Умения за самообслужване и самостоятелност
   9. Риск от нараняване (себе си и другите)
   10. Активност:
   * хиперактивност
   * хипоактивност
   Когнитивно развитие:
   1. Памет:
   * ретенция
   * репродукция
   * обем и работоспособност
   2. Внимание:
   * концентрация
   * устойчивост
   * превключване
   3. Мислене:
   * нагледно-образно
   * смислово-логическо
   * абстрактно
   4. Интелектуално функциониране
   (IQ по МКБ - 10)
   Езиково и говорно развитие; комуникативни умения:
   1. Рецептивна реч
   * фонемен гнозис
   * звуков анализ и синтез
   * разбиране значението на думите
   * многозначност на думите
   * разбиране на прости логико - граматични конструкции
   * разбиране на предложни отношения
   * разбиране на логическите връзки в текст
   2. Експресивна реч
   * нарушение на звукопроизношението
   * съставяне на изречения
   * съставяне на разказ по картинка/серия картинки
   * съставяне на преразказ
   * наличие на аграматизъм
   * ехолалийна продукция
   * особености на интонацията (темп, ритъм, мелодика)
   * други
   3. Писмена дейност - особености
   4. Невербални комуникативни умения
   (вкл. МАКАТОН и др.)
   5. Комуникативна функция на езика
   Обучение:
   1. Разбиране, интерес и решаване на проблеми (практическо приложение на знанията)
   2. Участие в обучителни и образователни
   програми
   3. Участие в професионални програми
   4. Участие в терапевтични и/или рехабилитационни програми
   
   - Семейство и социална среда;
   - ОБЕКТИВНИ ФАКТИ В ПОДКРЕПА НА УСТАНОВЕНИТЕ НАЛИЧНИ РЕСУРСИ И ПОТРЕБНОСТИ ;
   



Картата се издава от ЕКПО, родителя се запознава с насоките и препоръките относно интегрираното обучение и ресурсното подпомагане на детето и я подписва. Ако има несъгласие, писмено уведомява съответния отдел за закрила на детето с цел осигуряване на най-добрия интерес на детето или ученика, както и експертната комисия.
Накрая родителя представя картата в училището, в което е записано детето и се утвърждава от Директора на училището.

Последна редакция: пн, 29 юни 2009, 16:11 от Kezaja

# 97
  • Мнения: 631
Валенцето страхотна красавица е Бубка ... поздравления
това все твои деца ли са тези които я будят на снимката
вообще не че има грозни деца не искам това да кажа но нашите деца сякаш са надарени с някаква свръх красота като гледам и моя Владко е направо като ангелче

# 98
  • Мнения: 631
скоро моята Киара ще стане на една годинка .... на мама принцесата милата тя показва с пръсче вече доста неща и като и кажа конче веднага започва да друса дупе като кончето ....

# 99
  • София
  • Мнения: 10 216
Валенцето страхотна красавица е Бубка ... поздравления
това все твои деца ли са тези които я будят на снимката


JoyЧул те Господ с двете уши дет се вика.Не са моите,на брат ми са момиченцето едното и момченцето.Мими и Бубка са мои...засега. Mr. Green

# 100
  • Мнения: 428
Момичета, купих на Мими това и давам от него:
http://www.walmark.bg/product_detail.asp?nl_product_id=600

Вместо рибеното масло на гранули или Ескимо Кидс.

# 101
  • София
  • Мнения: 10 216
Мариянка,нашата логопедка ни препоръча същото. Peace

# 102
  • София
  • Мнения: 10 216
Имам въпрос,свързан с китайските добавки или лекарства или както там се наричат.Започнах да давам на Бубка нао син шу и лиций.Започнах с едно флаконче на ден ,всичко наред,още на четвъртия ден се забеляза промяна,в смисъл такава промяна,която само аз мога да забележа и баща и.Увеличих на две на ден.Бубка никога не е имала проблем със съня,освен когато е болна.обаче сега започна да ми се буди нощем.Всяка нощ.На рожд и ден забравих да и дам нао и през нощта спа без да се буди.Вчера и дадох едно-пак се събуди.Не знам може ли да има връзка и дали да го спирам.Първите дни след започването въобще не се будеше.

# 103
  • Мнения: 903
Момичета, купих на Мими това и давам от него:
http://www.walmark.bg/product_detail.asp?nl_product_id=600
Би ли казала намира ли се свободно по аптеките и на каква цена?

# 104
  • Мнения: 428
Би ли казала намира ли се свободно по аптеките и на каква цена?
Да, съвсем свободно се продава в аптеките. Аз живея в малък град и в нашата аптека го нямаше, но си го поръчах и ми го доставиха. Цената е около 20лв.

Общи условия

Активация на акаунт