Знаем ли какво пише в учебниците на децата ни?

  • 13 336
  • 94
  •   1
Отговори
# 75
Ето една петиция, в която са споменати някои от проблемите. Не съм я подписвала, смятам, че трябва да се изготви нещо по обобщаващо и призоваващо към кардинални реформи.
А защо не и да се предложи на управляващите чрез масов протест.


Бе то добре да има петиции, ама много е всеобхватна тая - всичко накуп. Кой ли ще е съгласен с всичко? Ето на:

1. Олекотяване на учебната програма за сметка на повече часове за упражнения, както и по-сериозна практическа насоченост на учебното съдържание.
Аз съм "за" практическата насоченост, но не смятам, че програмата има нужда от олекотяване. Информацията не е много, а по-скоро е лошо поднесена. Не мисля, че програмата трябва да е такава, че средностатистическото дете да има отличен успех без усилия. Средностатистическото дете трябва да има и успех между 4 и 5. Отличниците трябва да са 10-20%.
2. Обсъждането на учебниците да става по-рано.
Абе направо трябва да има само един учебник и той да не се променя всяка година. Да е утвърден от министерството и да е еднакъв за всички.
3. В обсъждането на учебниците да участват и родители.
Това е глупост. Нищо няма да се получи. Родителите не са специалисти, а освен това имат различни приоритети. Родителите на отличниците ще искат едно, а родителите на изоставащите друго и ще имаме "орел, рак и щука".
4. Учебниците да се пишат на достъпен за съответната възрастова група език. Структурирането на уроците да бъде пригледно и разбираемо.
Тук никой не би възразил. Но няма лошо децата да учат и нови и по-засукани термини, стига да са наистина важни и да са обяснени.
5. Учебният материал да е адаптиран към интересите на съответната възраст. Интересите варират толкова, че това е невъзмоно.
6. Учебниците да се печатат на по-лека и по-евтина хартия.
Одобрявам абсолютно без никакви уговорки.
7. Да се осъществяват междупредметни връзки.
8. Наименованието на учебните предмети да е нормално и разбираемо, да не се дублира и да не води до объркване.
Е, това вече е несъществено. Наименованията не са за да му става ясно на всеки външен човек за какво става въпрос. Децата си знаят кое какво е и всичко друго е маловажно.

Като цяло повечето подписали искат децата да имат безгрижно детство, много време за игра и да не се затрудняват с училището. Ама животът, драги родители, е гаден (ако сте забелязали). И не гали с перце, а пришпорва. След няколко години ще искате децата ви да са конкурентни в състезанията за добри ВУЗ, а след това и за добра работа. Ама там конкуренцията е жестока. Ако децата не започнат да се трудят отрано как ще наваксат със сложния материал в горните класове? А ако не наваксат и нивото им е по-ниско от нивото на децата в чужбина, то как ще учат в чужди университети? Ако сме член на ЕС трябва децата ни да са на едно ниво с децата в ЕС. А последните изследвания (на ПИСА например) показват, че нивото е ниско. От това следва, че не трябва да се борим за сваляне на изискванията, а само за подобрения в системата. И по-конкретно независимо външно оценяване, спиране на уравниловката и "преглъщане" на факта, че много училища ще имат драстично по-слаб успех от други, паралелки за надарени деца и паралелки за изоставащи с непрекъснато преминаване между тях в зависимост от моментното състояние на детето, единен учебник за всеки предмет и други такива. Но от лесна програма никой няма полза.

# 76
  • Мнения: 4 458
Аз само ще отговоря на въпроса дали знам какво пише в учебниците на децата ми  Blush

Да, знам и не само, че знам, а редовно следя до къде са и пишем заедно домашни и учим думи. Става въпрос за 4 ти клас ( grade 4 предполагам се равнява на 4-ти кл.). Ако нямат домашни за писане, преминаваме на тестовете от седмицата и каквото е сгрешено го учим на ново за да не се повтори отново следващата седмица.

# 77
  • Мнения: 18
Цитат
От град А за град В, разстоянието между които е 800 км, тръгнали едновременно един срещу друг два влака, които се движели с постоянни скорости. За 2 ч 30 мин влакът от В изминал 15 км повече, отколкото влакът от А за 2 часа. До срещата влакът от А пътувал 4 часа, докато този от В пътувал с 25% повече време. На колко километра от А е станала срещата?

Аз се амбицирах и взех, че реших задачата. Не твърдя, че съм абсолютно права, но единственият вариант е в задачата да е вложен "елемент на досещане". Ние възрастните имаме по-друго мислене, но някое по-будно дете (мисля дори, че половината от тях) виждайки, че времето на пътуване на двата влака е различно, може би ще попита учителя, дали влаковете не са имали среща на точно определена гара и затова единият влак е стигнал с един час по-рано. Ако учителят каже "Да", задачата има решение (срещата е станала на 385 км от град А), ако каже "Не", да вземе той да я реши на дъската, ако може, защото иначе задачата няма решение.

# 78
  • Мнения: 4 458
 newsm78 отговора не е ли, че са се срешнали по средата?
Нещо не мога да разбера как Б пътува по-бавно, а в същото време изминава повече км. Радвам се че не съм ученичка сега  Crazy

# 79
  • Русе
  • Мнения: 12 214
newsm78 отговора не е ли, че са се срешнали по средата?
Нещо не мога да разбера как Б пътува по-бавно, а в същото време изминава повече км. Радвам се че не съм ученичка сега  Crazy


  Ми щото за доста повече време ги изминава тези 15 километра

# 80
  • Мнения: X
Тъй като задачата за влаковете предизвика доста вълнения, седнах да я реша. Още първото изречение силно ме озадачи:
" От град А за град В, разстоянието между които е 800 км, тръгнали едновременно един срещу друг два влака..."
От условието излиза, че двата влака хем са тръгнали едновременно от А към В, хем са се срещнали.  Joy

# 81
  • Мнения: 18
Цитат
От град А за град В, разстоянието между които е 800 км, тръгнали едновременно един срещу друг два влака, които се движели с постоянни скорости. За 2 ч 30 мин влакът от В изминал 15 км повече, отколкото влакът от А за 2 часа. До срещата влакът от А пътувал 4 часа, докато този от В пътувал с 25% повече време. На колко километра от А е станала срещата?

Аз се амбицирах и взех, че реших задачата. Не твърдя, че съм абсолютно права, но единственият вариант е в задачата да е вложен "елемент на досещане". Ние възрастните имаме по-друго мислене, но някое по-будно дете (мисля дори, че половината от тях) виждайки, че времето на пътуване на двата влака е различно, може би ще попита учителя, дали влаковете не са имали среща на точно определена гара и затова единият влак е стигнал с един час по-рано. Ако учителят каже "Да", задачата има решение (срещата е станала на 385 км от град А), ако каже "Не", да вземе той да я реши на дъската, ако може, защото иначе задачата няма решение.

Значи, както споменах, ако влаковете са имали среща на определена гара (само тогава) задачата има решение, а то е:

Щом влакът от град А е стигнал за 4 часа, а влакът от град В е изминал своето разстояние до срещата за 5 часа (4 ч.+25%), минаваме към другата подробност - влакът от гр. В е изминал с 15 км повече за 2ч. и 30 минути, отколкото влакът от гр. А, но... забележете - за 2 часа.
Т.е. дадено е какво е изминато от всеки от влаковете за половината време от пътуването му.
А оттук много просто може да се състави уравнението и да се реши.
Следва: 2х+2(х+15)=800 откъдето следва, че 4х=770 съответно х=192,5 км. Пътят на влакът от град А е 2х, т.е.385 км.
Пътят на влакът от град В е 2(х+15) което е равно на 415 км. Като ги съберем двете разстояния се получава 800 км.
Според мен това е решението, защото е невъзможно да тръгнат едновременно, а да се срещнат по различно време, ако не са имали среща на определено място по пътя.

# 82
  • Мнения: 1 213
Съвсем се обърках newsm78.Никога нямаше да се сетя да стигна до това уравнение.Имам въпрос:''Учителите дали ще могат да обяснят на децата как да стигнат до отговора?''или ще я решат набързо на дъската и който разбрал-разбрал, който не-да си блъска главата.

# 83
  • Мнения: X
Има и друго решение, също основаващо се на идеята, че пътят е равен на скоростта по времето. Тук не обсъждаме начина на решение, обсъждаме начина на задаване на условието.  Joy Joy Joy

# 84
  • София
  • Мнения: 13 701
Аз все още не знам какво пише в учебниците. На септември ще се сблъскам с това.. Но знам друго нещо. Как са писани моите учебници навремето. Събирали са колектив от цяла България от най-добрите УЧИТЕЛИ по предмета. Например по История - 5-6 най-добри доказани Учители по история в цяла България. Те са писали учебника. Сега чета, че ги пишели професори разни... newsm78

# 85
  • Русе
  • Мнения: 12 214
  rina8, чудесно си се справила.
А дали децата успяват да решат задачата.   newsm78

  Vache, снощи слушах, за реформите в БАН, дано се отрази и на учебниците.  Praynig

# 86
  • София
  • Мнения: 13 701
Има и друго решение, също основаващо се на идеята, че пътят е равен на скоростта по времето. Тук не обсъждаме начина на решение, обсъждаме начина на задаване на условието.  Joy Joy Joy

Еее, зависи за кой клас е задачата  Laughing
Защото една колежка като носеше на щерка си задачи с 2 реда се решаваха, ама се оказваше, че децата не били учили това или онова и задачата се превръщаше в мъчение за куп инженери  Mr. Green

A m b e r , дано да се отрази положително. Щото моята щерка сега влиза във вечното опитно поле на образованието в последните 20 г. и честно казано това ме плаши повече от кофти учебниците  Tired

# 87
  • Мнения: 119
rina8,това е решението на задачата. newsm10Условието е много точно поставено,трябва да се мисли и разсъждава.
Не знам,толкова възрастни се затруднихме с една задача,какво остава за малките ученици.Все по-завъртяни задачи пускат в учебниците.

# 88
  • Мнения: X
И кое му е точно на условието, че тръгват едновременно от един и същи град един срещу друг?  Joy

# 89
  • Мнения: 119
И кое му е точно на условието, че тръгват едновременно от един и същи град един срещу друг?  Joy

До срещата влакът от А....
...този от В пътувал....
 Joy Joy Joy

Общи условия

Активация на акаунт