Реформа в образованието.

  • 7 105
  • 81
  •   1
Отговори
# 60
  • у дома
  • Мнения: 7 976
Аз пък искам да кажа и за многото издателства и различни учебници - кому е нужно? По преки наблюдения  уж математиката е една,уж децата горе-долу са на едно ниво,но по даден учебник разбират много добре учебния материал,а същия материал по друго издателство си остава неразбран  #Cussing out

# 61
  • Мнения: 341
Съгласна съм, че учебниците са важни, но един съвестен и опитен учител може да се справи с всяка ситуация, сиреч с всеки учебник. Има начини да се поднесе информацията по достъпен начин. Стига желание да има.....

# 62
  • Мнения: 7 277
Аз пък искам да кажа и за многото издателства и различни учебници - кому е нужно? По преки наблюдения  уж математиката е една,уж децата горе-долу са на едно ниво,но по даден учебник разбират много добре учебния материал,а същия материал по друго издателство си остава неразбран  

Аз пък съм ЗА това, да има учебници на различни издателства.
Всяко училище и преподавател да имат избор.
НО да има ясни критерии и изисквания от страна на съответните органи за съдържанието на учебниците!

# 63
  • Мнения: 24 467
Докато преглеждах подобните на тази тема, открих че не сте доволни от тестовото оценяване. В нашенските тестове се дават няколко верни или подвеждащи отговори примерно, като присъдите през средновековието "Не трябва да се екзекутира" и "Не, трябва да се екзекутира" една запетайка всъщност отговаряла дали човека ще живее или не. Срещнах на няколко пъти, че това подвеждане на учениците е практика само в България и тъй като съм нямал достъп до чужбински тестове и не съм сигурен колко е достоверно казаното ми. Как са формолирани чужбинските тестове?

Подвеждането е забавно, но с него не могат да бъдат оценени реалните познания на едно дете, особено ако е малко, в началната степен. Не бих препоръчала да се залага над него.
Подготвяла съм тестове за студенти и никога не съм правила такива с готови изборни отговори. Мисля, че спокойно може да се приложи и при децата. Например първият ми въпрос бе разяснение на понятия от предметите, които съм преподавала. Вторият- сравнение на сродни институти, намиране на прилики и разлики. Това иска както основна база познания, така и мислене- анализ, сравнение, което е по- важното за мен от "В коя година...", "Кои са Националните паркове в РБ..." и т.н. Третият ми въпрос бе чисто практически- аз задавах казуси и студентът следваше да разработи решение с мотивировка.
Ако трябва да търся реална оценка на познания и мислене- винаги бих приложила този метод. Вярно, проверката ми отнемаше доста време, но получавах едно по- качествено и обективно оценяване.
Давах на студентите да работят с материали за казуса- мразя зубренето, залагам на логиката и мисленето. Ако човекът е учил и може да разсъждава- ще реши казуса. Човек гтрябва не да наизустява информацията, а да умее да я намира и да работи с нея. Останалото не е образование, а папагалщина.

Още веднъж апелирам за отпадане на оценяването по Музика, Изобразително изкуство, Физкултура и Домашен бит. Изключително вредно е според мен. Вместо детето да работи за удоволствие, при попадане на учител, чието място е възможно най- далеч от училището то влиза в такива часове с отвращение. Изпитано е.

# 64
  • Мнения: 91
Мога да изкажа впечатленията си от тестовете за 3 клас в Германия. Около 80% от поставените въпроси са от отворен чарактер. непременно накрая има въпроси за приложенито на дадено явление в практиката или каде в природата се сблъскваме с подобно явление.Естествено, че и тук има подвеждасти отговори при въпросите от затворен характер.
 Относно работата по проект означава не само да имаш зададена тема и да си работиш по нея самостоятелно. Проект тук се третира като група от деца, които работят по определен проблем съвместно и в синхрон. Обучават ги да работят в групи още от малки и да се респектират един друг.
Системата тук е такава, че ако ученик не се яви половин час след началото на часовете, директорът или класната се обаждат в къщи за информазия къде е ученикът.
Относно агресивните деца - тук е прието ако имаш три провинения (не чак толкова сериозни, но си показал че не респектираш съучениците си) те изключват от всякакви ходения на зелено училище или посещения в зоологическа градина, музеи и т.н. Това последното аз го намирам за не особено удачно да се прилага при ученици до 3 клас включително.
стана малко объркано, но се надявам поне малко да сам помогнала.
Тук децата след 4 Клас  кандидатстват за гимназия, а не както при нас след 7 клас. За прием в Гимназията се взимат оценкте по немски, математика и  природознание. Има оценки по музика, спорт, етика, англииски, изкуство и др., но те са само информативни и не участват в образуване на бала за влизане в Гимназия.
Поздрави на всички и приятен ден

# 65
  • Мнения: 91
Забравих да добавя към предишният си пост, че отсъствието от училище  с бележка от родителя се позволява в рамките на 3 дни. Ако се налага за по-дълъг  период се подава молба от родителя в тукашната инспекция по образованието с мотивите за отсъствие и те дават становище в училището относно молбата.Ние живеем в един доста голям и динамичен град и сутрин може понякога да се наблюдава как службите по реда в града карат успали се ученици на училище или такива , които нямат желание за учене.

# 66
# 67
  • Мнения: 673
Мда...статията е интересна и има смислени предложения.

# 68
  • Мнения: 6
За последните две години от началото на реформата в образованието резултата е, че на входа се инвестират няколко милиарда лева от хазната (+ още близо 1 милиард от родителите !), а на изхода излиза малко образованост срещу тези пари т.е. много лошо е отношението цена/качество на този продукт. Получава се парадокс -образованието ни хем не е достатъчно финансирано, хем струва много скъпо. Защото горивото на реформата свърши и тя уморено заседна някъде по пътя си - безконтролно (и често умишлено) се разхищава и пилеят доста и скъпи пари. А за лошо управление, псевдо контрол, ниска ефективност и грешки на държавата, която по лош начин харчи наши пари - статуквото не се санкционира, наказва и коригира, камо ли да  влиза в български затвор. Точно обратното – по византийски.
Директорът е собственик на фирма „Школото” и основната му цел е да управлява делегирания бюджет с кръг от близки, като собствен – всичко друго е формално. Повечето учители, както са научени, репродуцират стари знания. Лошо списани учебници (с архаичен материал) са основен източник на ежегодни супер приходи (за малък кръг професионални паразити), усвояващи ги по право чрез измислени  конкурси и фалшива прозрачност. Повечето родителите борят кризата и се съзтезават с времето, форсирани от тревожността на ежедневието.
От всичко това, освен родителите и малко учители, най-много страдат децата. На добрите учители им е трудно и губят институционалността, децата губят ориентири и стават агресивни, родителите губят търпение. Омагьосаният кръг затваря множество и големи дефицити. Резултатът е такъв какъвто всички го виждаме и знаем, но кервана си върви в предсказуема посока, защото правителствата и държавата приличат ужасно много на Обществото ни т.е. на нас. Търсят се млади ентусиасти, които да вдигнат темата на ново. Из основи, с хастара навън, със сериозен обществен натиск и помощ,  про боно!
Ех, ако можеше някакси, не всеки от нас да се спасява по единично в реалния живот.
Тогава може би, нямаше да е толкова сигурно, че близкото бъдеще (на Реформата) ще е по-проблемно от вчера и днес.

# 69
  • Мнения: 24 467
Като стара разбрицана таратайка ми звучи /и изглежда/- много гори, малко работа върши...

# 70
  • Мнения: 6

Дано форума и времето опровергаят песиместичните ми очаквания (за Реформата, за БГ). Дори частично. Защото много ми се иска...

Сентенцията равен достъп до образованието за всички и същевремено образованието да е (почти) безплатно – в общия случай произвежда ниски заплати и ниска мотивация за обучаващите и обучаваните.  Не само в БГ.

Публично частно партьорство на финансиране на системата, един възможен пример:
Първата 1/3 от образователния цикъл е възможно да е безплатна и изцяло финансирана от държавата и общината,  втората 1/3 – финансирано на 50% от държавата/общината и 50% от родителите, и последната 1/3 – 70% финансирано от родители и 30% с подкрепа на държавата.
И както е някъде по белия свят: по-висок рейтинг на училището = по-високи годишни такси (и от държавата и от родителите). Частично платено образование, не означава (непременно) частно такова. Ясно, че повечето хора в БГ не биха приели (официално) подобен модел, въпреки, че знаят – няма безплатен обяд, дори с парите на данъкоплатеца.

# 71
  • Мнения: 9 980



1.Първата 1/3 от образователния цикъл е възможно да е безплатна и изцяло финансирана от държавата и общината
2.  втората 1/3 – финансирано на 50% от държавата/общината и 50% от родителите
3. и последната 1/3 – 70% финансирано от родители и 30% с подкрепа на държавата.
1. Да
2. против - мутренските дечица ще окупират и средното образование
3. против - в университетите - само мутренските дечица- неграмотни, незнаещи, неможещи
И както е някъде по белия свят: по-висок рейтинг на училището = по-високи годишни такси (и от държавата и от родителите)
Може, ама когато нивото на преподаване стане такова, че и Бг уни да влязат в топ 100 на европейските уни Wink
. Частично платено образование, не означава (непременно) частно такова. Ясно, че повечето хора в БГ не биха приели (официално) подобен модел, въпреки, че знаят – няма безплатен обяд, дори с парите на данъкоплатеца.
Няма да приемат, защото всеки модел в Бг е изкривен до неузнаваемост.Заплащането тук никога не значи по-високо качество  Stop

# 72
  • Мнения: 2 906
За мен предметите трябва да се структурират по следния начин ( това съвсем схематично естествено)
1. Предмети за отмора и наистина обща култура - физическо възпитание, музика, изобразително изкуство, домашен бит и техника. Да се изучават без оценки и да бъдат последните часове.
2. Предмети по които да се получават система от знания с някакъв минимум за всички деца и само определена група ученици имащи интерес към даден предмет да сформират нещо като "група за напреднали" (да речем по химия и биология, ако ще се занимават с медицина, химия или биология по-нататък) - химия, биология, физика, география и икономика, психология и т.н. Часовете по тях да се провеждат след тези по основните предмети.
3. Основни предмети - математика, български език, информатика и чужд език. Занятията да са в началото на учебния ден.

 Съжалявам, че малко късно откривам темата. Адски много са проблемите в нашето образование. По повод на цитата - в нашите у-ща за подреждане на учебните предмети се съобразяваме с изискванията на РИОКОЗ.Там има точни изисквания кой предмет по кое време да бъде.
 По-напред четох, че няма нужда от неизвинени отсъствия. Е, не сме готови още за това. Знаете ли колко родители нямат представа какво вършат децата им в у-ще? Бягането от час е от най - безобидните.

Съгласна съм, че учебниците са важни, но един съвестен и опитен учител може да се справи с всяка ситуация, сиреч с всеки учебник. Има начини да се поднесе информацията по достъпен начин. Стига желание да има.....

 Така е. учебниците по някои предмети са безумни. Да, учителят има право да избира, но какво да избере между няколко безумства?! Убедена съм, че "писателите" им не са влизали никога в час. В 4 клас по ЧО буквално "превеждам' написаното. На децата им е интересно, но нали ще дойде момента вкъщи сами да отворят учебника. Тогава?

# 73
  • Мнения: 28 820
Знаете ли колко родители нямат представа какво вършат децата им в у-ще? Бягането от час е от най - безобидните.


Децата бягат от час, защото могат. Вината за това е на училището, а не на родителите. Те си пращат децата на училище и разчитат те да стоят там през определеното за целта време. Това, че училищата са разградени дворове и всеки може да излезе и влезе, когато и както си иска, не е по вина на родителите.

# 74
  • Sofia
  • Мнения: 8 221
Децата бягат от часаве, защото им се позволява. Учителите си затварят очите и не пишат отсъствия заради делегираните бюджети- колкото повече деца, толкова повече пари.

Общи условия

Активация на акаунт