Реформа в образованието.

  • 7 100
  • 81
  •   1
Отговори
  • Мнения: 18
Здравейте бг-мами, преди седмица министъра на образованието, реши че в образованието трябва реформа, учениците в и-нет пространството, смятат че е редно и те да участват в реформата, (като потърпевши от всички реформи в образованието не довели до успех), въпросните ученици са младежите които преди няколко месеца се възпротивиха на късата зимна ваканция, бе направен един репортаж по нова тв, но не доведе до успех тази инициатива, тъй като наближаваше края на срока и те трябваше да избират, да учат или да увеличават ваканциите, те предпочетоха първото, но сега наближаващата реформа ги разбуди и те отново се активизираха във фейсбук в групата "Искаме по-дълги ваканции", те смятат, че освен учениците заслужено място имат и родителите на децата в реформата, като хора припонящи си старите знания преди всяко изпитване. Групата във фейсбук няколко месеца не бе развивана и това доведе до спад в активността на потребителите, за целта, те възложиха задачата да рекламират групата на хора като мен.
  Последната реформа в образованието бе след сегашните осмокласници, миналата година те държаха кандидат гимназиални изпити по БЕЛ и матаматика на които резултатите бяха потресаващи, средната оценка по математика бе 3,50 , а по БЕЛ 4,00, оценките от същите изпити, но на учениците набор 94 бяха по математика 4,50 и по БЕЛ 5,00 разликата между двете поколения е че  95 учат по нова учебна система, а 94 по стара.
   Задачата на младежите от фейсбук е да съберат мненията на ученици и родители, да изберат най-адекватните, да се появят по медиите и да изпратят списъка с предложенията на министъра, надяваики се, че училището ще стане едно по-добро място за учене. Администраторите са уведомени да четат и тук. Ето го линка на групата http://www.facebook.com/group.php?gid=365864805322 .

# 1
  • Мнения: 7 263
Копирам директно два свои поста, които сме коментирали на тема реформи в образованието наскоро тук в този подфорум.
И двете предложения срещнаха доста голямо одобрение в разговорите.

За мен предметите трябва да се структурират по следния начин ( това съвсем схематично естествено)
1. Предмети за отмора и наистина обща култура - физическо възпитание, музика, изобразително изкуство, домашен бит и техника. Да се изучават без оценки и да бъдат последните часове.
2. Предмети по които да се получават система от знания с някакъв минимум за всички деца и само определена група ученици имащи интерес към даден предмет да сформират нещо като "група за напреднали" (да речем по химия и биология, ако ще се занимават с медицина, химия или биология по-нататък) - химия, биология, физика, география и икономика, психология и т.н. Часовете по тях да се провеждат след тези по основните предмети.
3. Основни предмети - математика, български език, информатика и чужд език. Занятията да са в началото на учебния ден.


Дори и най-талантливия художник и дори и най-надарения спортист за мен трябва да имат грамотност и да знаят родния си и поне един западен език. Струва ми се и слава богу поотминаха времената на кухите дебеловрати момчета (и не само), които прославяха родината с медали, но не можеха една дума да вържат. Днешните спортисти са интелигентни поне могат да се изразяват като хората.
Ако някой има дарба да рисува примерно ( че имам известен опит с това) - то нека посещава школи, допълнителни часове. Дори в моето училище мечта ще има майсторски класове по музика, изобразително изкуство и спорт - за всеки според дабрата и желанието му да работи в дадена област. Но всичко това ще е пожелателно.
Спорта бих въвела в увеличен размер защото днешните деца са много обездвижени. Но без сегашния задължителен елемент и нормативи. Нормативите ще са за сериозно трениращите, иначе децата да играят повече - футбол, волейбол, бадминтон, плуване (където има възможност) и т.н, но всички ще трябва да се поразкършват всеки ден по един час.
За БЕЛ и английски ( или друг западен език) съм непреклонна!!! Без това не би трябвало да може да се завършва. В това отношение ми харесва практиката на НБУ, там без да покриеш определено ниво по БЕЛ и език не ти дават диплома, а си само семестериално завършил независимо каква е специалността ти и какъв е успеха ти от следването по твоята специалност Peace
Математиката е малко по-друга наука, както и физиката. Тук също би трябвало според мен да има 2 нива класове. Първото ниво общоборазователно или за всички деца, където да се учи по нормалната програма на МОН и друг клас, където да учат вече тези със засилени интереси и познания по математика ( аналогията на СМГ, НПМГ, ПЧМГ и т.н.)


Одобрявам по-дългите ваканции, но само ако това не води до сгъстяване и пренасищане на училищната програма повече от сега.
Началния курс да учи само сутрин - никакви втори смени за ученици до 4, че дори и до 6-ти клас.
Допълвам - изцяло смяна на всички учебни помагала и учебници ( сегашните са абсолютно негодни за употреба).
Допълнителни курсове и квалификация на сегашните педагози ( повечето имат сериозна нужда от това).
Привличане на повече млади хора, с желание да работят като педагози и засилване мотивацията на сегашните преподаватели - това се постига по един доста прост начин - с АДЕКВАТНО ВЪЗНАГРАЖДЕНИЕ.
В началния курс въвеждане на обучение, което не изисква от дете с тегло 20 кг да носи всеки ден раница с тегло 10-15 кг. По-възможност изобщо да не се носят раници и учебници. Може би само по 1-2 тетрадки по всеки предмет. В училище госпожата ще разполага с комплекти учебници и проектори, с които всеки ученик да следи какво става и къде се чете и гледа в момента, учебниците да са за в къщи.
Ако на някой му е интересно ще помисля и за още. Ако успеят и това да смелят ще е прекрасно  Peace

# 2
  • Мнения: 18
Ще се радвам ако някой ми даде директен линк към старата тема, тъй като нищо не откривам в търсачката. Иначе идейте са много добри и ще се радвам да ги прочета.

# 3
  • Мнения: 7 263
Това е темата , но тя няма за цел да обсъжда реформите в образованието. В нея дискутираме специфични проблеми на децата от 6-ти клас. В процеса на разговори и обсъждания на различни плюсове и минуси, сме обобщили това, което ви цитирах в предишния си пост.

Ако имате човешки ресурс ви препоръчвам да следите т.нар. "отчетни теми" по класове. Тъй като имам син във 2-ри и в 6-ти клас следя и двете теми и Ви уверявам, че родителите прекрасно напипват пулса на проблемите в образованието. Друга тема е, че не е в нашата власт да го решим  Peace
Успех  Peace
Тъй като темата ми е присърце можете да ми пишете и на ЛС, ако се затруднявате да откриете нещо тук във форума.

# 4
  • Мнения: 24 467
Целият подфорум изобилства от теми, в които има налице разсъждения по поставената тема. Има за учебниците, има за конкретни проблеми по класове или за конкретни проблеми, които се разглеждат самостоятелно или групирани по теми.
Например за учебниците и помагалата- ползваме чудесни такива, но като сборници, незадължителни, като книжки, които се четат вкъщи. За съжаление за четири години напълно осъзнах, че реално образованието си остана изцяло моя грижа. Това включва подготовка по математика /интересни и логични задачи, не само нескончаеми примери и сметки/; БЕЛ- съчинения и преразкази, интересна литература, близка до възрастта и мисленето на съвременните деца; История- книжки, оформени по чудесен начин, които накараха собственото ми дете да обича този предмет и да го учи, без да си чете безсмисления учебник /същото важи за останалата част от ЧО и ЧП и производните им след това/; Западен език- курс и самоподготовка, четене, превод, граматика. В училище съучениците просто преписват звученето на даден текст и наизустяват превода му, дори думите не знаят. Излишно е посещаването дори на такива часове, чиста загуба на време.
Наблягане на мисленето и творчеството и изхвърляне от употреба на зубренето на факти. В тази връзка- против съм тестовото изпитване с дадени отговори, особено когато се изисква зубрене и възпроизвеждане на дати и имена /не само на хора/.
Не виждам никакъв смисъл от безкрайно много помагала и учебници, които да се мъкнат всеки ден. Като се притурят рисуване, физическо и т.н. тежестта става неимоверна.
Пълно против оценяване по предметите, за които пише Лени. Темата многократно е обсъждана в подфорума.
Възможност за изява на напредналите в различни области ученици. Синът ми дреме по математика и вместо да решава и да му се обясняват логически задачи чака. Повечето му съученици решават предварително задачите си вкъщи и след това ги преписват /тайно, разбира се/ на поредното контролно.
Физическо- всеки ден и всички да участват, като се организират интересни и масови игри, а не се заляга над нормативи- омразни дори на децата, които тренират спорт и не срещат проблем с покриването им.
Всичко това, разбира се, е много накратко. Темата ме интересува, поради което чета и пиша редовно в подфорума.

Последна редакция: вт, 16 мар 2010, 10:18 от Judy

# 5
  • на терасата
  • Мнения: 797
Много ми харесва идеята ви и приветствам инициативата ви промените, които се предвиждат, да се предложат от хората, които всеки ден се сблъскват с многото проблеми на образованието в България.

Проблемът, който искам да споделя и по който бих искала да има промени, е за дисциплината. 4 години (синът ми е 4 клас) госпожата ни обяснява, че тя не може да се справи с дисциплината, защото няма права?! И тя не била възпитател, а учител?! Тази година въпросът с проблемното дете стигна до директорката, но и оттам нищо не последва. Не можели да направят нищо, родителите трябвало да решат да си преместят детето от у-щето?!

От друга страна имам косвени наблюдения от други учители, в други у-ща, които не позволяват да им се пречи на преподаването и дисциплината в класа е на ниво. Уточнявам, че става въпрос за начален курс. Което означава, че положението е според който как си го разбира(т.е. на който както му "изнася"). И понеже нашата госпожа не желае да си има разправии с родителите, дисциплината в класа е лоша. От това страда обучението. Много бих искала да се направи нещо по въпроса, да се увеличат (или не зная как точно да формулирам) правата на учителите, за да може дисциплината в клас да не пречи на учебния процес. В по-горните класове положението с дисциплината е още по-зле. Мисля, че е крайно време да се въведат по-строги мерки срещу учениците, които не спазват правилника на у-щето и пречат на обучението. Ако може санкцията да е обвързана и с глоби за родителите....

Може би писах малко по-емоционално, но мисля, че разбирате отлично проблема, Успех!!

# 6
  • Мнения: 18
Проблема с дисциплината идва от големия брой наблъскани деца в клас (по 25-30 човека) и физически е невъзможно да се обърне внимание на всички, дори при идеална тишина, та камо ли като отиват минимум по 10 минути за укротяване на децата. Също проблема идва и от учиелките, които не могат да внесат достатъчен респект у децата. Учители които обсъждат проблемите на децата, дават им примери какво не трябва да правят за да не пострадат имат много повече чуваемост от учител които влиза изпява си урока и си излиза.
 По въпроса с прегледа на темите уви 3-ма човека сме тези които си играем по форумите да четем и пишем. Специално в този форум пиша само аз, опитах се да прегледам всичко писано по темата, но то е огромно количество и само в тази тема и във фейсбук сме в състояние да прегледаме всички мнения.

# 7
  • Мнения: 5 018
Абсолютно съм съгласна с всичко, написано от Lennyh. Имала съм възможност да уча една година в гимназиална възраст в Съединените щати. Там нещата са организирани по подобен начин. По-ниско, достъпно ниво за повечето предмети - за всички деца. И по-подробно, по-сгъстено - за желаещите и можещите. Не беше обаче след часовете, а примерно: математика - дори запознаване с дробите в 10 клас за някои, докато в същото време други учат с учебници от университетите - за напреднали, висша математика. И съответно печелят кредити за висшето си образование. Peace

# 8
  • София
  • Мнения: 383

1. Предмети за отмора и наистина обща култура - физическо възпитание, музика, изобразително изкуство, домашен бит и техника. Да се изучават без оценки и да бъдат последните часове.
2. Предмети по които да се получават система от знания с някакъв минимум за всички деца и само определена група ученици имащи интерес към даден предмет да сформират нещо като "група за напреднали" (да речем по химия и биология, ако ще се занимават с медицина, химия или биология по-нататък) - химия, биология, физика, география и икономика, психология и т.н. Часовете по тях да се провеждат след тези по основните предмети.
3. Основни предмети - математика, български език, информатика и чужд език. Занятията да са в началото на учебния ден.

[/quote]
С точка 1 и 3 не съм много съгласна - не смятам, че децата, отивайки в 7.30 на училище и влизайки в час, ще са особено адекватни за едни сериозни предмети като БЕЛ и математика. Но ако се започва училище в нормално човешко време в 8.30 или 9.00, както всички останали работещи, бих подкрепила т,1 и т.3
Но не мисля, че с настоящите бази на училищата, това е постижимо, тъй като има много ученици и малко сгради и това налага двусменен режим на работа.

# 9
  • Мнения: 55
Предлагам да направим подписка и издигнем Lennyh за министър на образованието. Отдавна не съм чела по-смислена концепция за промени в родното образование. Peace И аз си помечтах, но не вярвам и за правнуците ми да стане.
За жалост, голата истина е свързана с голямата ни беднотия и с крадливия ни нрав. Новият министър се хвана за учебниците, защото там се въртят страхотни пари. Под предлог че ще махнат сегашните безумни учебници някои лобита в книгоиздаването ще приберат доста средства и с това ще се приключи. Доста от промените касаят и училищната база, затова нека не забравяме, че няма пари за сапун и тоалетна хартия, камо ли за други екстри.

# 10
  • Мнения: 24 467
Като изберете министър на образованието се сетете, че и подходящ финансов ще е нужен. По ясни на всички нам причини.     Laughing

# 11
  • Мнения: 7 263
....Новият министър се хвана за учебниците, защото там се въртят страхотни пари. Под предлог че ще махнат сегашните безумни учебници някои лобита в книгоиздаването ще приберат доста средства и с това ще се приключи. Доста от промените касаят и училищната база, затова нека не забравяме, че няма пари за сапун и тоалетна хартия, камо ли за други екстри.

То си е доста прозрачно всъщност нали ?! Но като цяло дори и на тази цена, ако наистина учебниците станат поне малко разбираеми за децата, съм готова като данъкоплатец да си бръкна по-дъблоко в изтънелия джоб.
Иначе колкото до първата част от поста ти  Mr. Green аз щото не страдам от излишна скромност ( така де това нали било качества за тези дето нямат други такива) вече се самопредложих за министър на образованието в нашата тема за 6-ти клас  Joy hahaha Joy и да ти кажа, представителната извадка там ми гласува доверие  bowuu bowuu bowuu Mr. Green Mr. Green.
Затова и се чувствам отговорна и пиша тук, щото е ясно че никой няма да ни пусне "да си играем с големите"  Mr. Green
Така че допълвайте и вие от вашата 7-мокласна тема, защото пък при вас ще е още по-лошо, като родители на опитни зайчета тази година съм сигурна, че ще имате какво да кажете  Peace Peace

Като изберете министър на образованието се сетете, че и подходящ финансов ще е нужен. По ясни на всички нам причини.     Laughing

Мхммм определено ще трябва Twisted Evil, но може да приложим същия принцип  Peace Mr. Green Joy hahaha

Последна редакция: вт, 16 мар 2010, 17:30 от Lennyh

# 12
  • Мнения: 6
Образованието и образователната система е функция на обществото и средата в която живеем, а не негов фундамент. Това важи за всички държави и страни по света. Дори и семейството, което в тази система е преди училището също не беше фундамент през последните 20 години !
Затова българските родители (за съжаление)  имат желание и стремеж да изпращат децата си, както едно време, да учат по чужбината, където съществува здраво ( или не толкова болно) общество. Там се създават предпоставки за високо и ценено образование, произвеждат се знаещи кадри, създават се блага и най-после се заплащат добре най-високо образованите, иновативните, знаещите и предприемчивите.
За да произвежда училището на изхода си добра и качествена продукция са необходими:

1.   Правова и силна държава, която налага чрез своята власт, воля и пример,  безкомпромисно спазване на норми и правила от всички и за всички, които живеят и работят в страната. Тогава високо образованите, високо културните и високо възпитаните хора ще се превърнат във високо мотивирани кадри. Няма да се чувстват жертви на огромна и повсеместна корупция, демонстрирана безнаказаност, нагла престъпност и чалга култура. „ Модел на преуспелите” няма да бъдат полуграмотни, безработни, брутални, нахални млади силиконки и бизнесменти, или някои измислени политици,  които се возят в лъскави лимузини за стотици хиляди пари и притежават бизнеси и имущество за много милиони.
2.   Добра  икономика с нормална трудова заетост ( не произвежда полуграмотни работници, социално слаби и безработни), която цени и щедро разплаща образоваността и реални знания/умения, а не тапията, далаверата, измамата, кражбата, шуробаджанащината, арогантността на еди кои си малцинства и „реалита шоу”.
3.   Ясен публично-частен модел на равно поставено държавно и частно финансиране на образователната система от парите на данъкоплатеца. Бонуси за добро образование. Спазване на принципа: „Парите следват учaщия”. И най-добрият теоретичен модел на една система, когато не е ресурно осигурен не може да работи ефективно.
4.   Млади, интелигентни и мотивирани учители са необходими в системата, а не титулувани „професори и докторанти”, които „преподават” ретроградно (само за да мине някак си работния им ден) това, което са учили преди 20-30 години – без практическа насоченост и полза, и без връзка със съвременната действителност, съгласно някакви отживели „държавни изисквания”. Така се произвежда много пъти повече брак, от колкото качествена продукция. И защо да го правят? За 150 лева повече от МРЗ? За кариерно развитие?

В България липсват тези четири принципни елементи, характеризиращи една добра образователната система. Реформирана. Ето защо  образованието ни не може и скоро няма да може да се съизмерва с европейското или американското, които са обективно признати като значително по-високо ниво от нашето. Не може въобще и дума да става за „елитни”  български училища, каквито и модели да се описват с красиви думи от чиновниците и както да се аргументират с Кризата.

Средното образование в България е оставено от много години само да се оправя със себе си и е не-до-финансирано ! Както и повечето работещи хора у нас.
 Образованието е поставено да работи в режим на оцеляване. Резултатите, които средното образование е произвело за последните 20 години са не благодарение, а въпреки образователната ни система и среда. На училището му се вменяват задължения, претенции  и очаквания, които при такава система то нито може да изпълни, нито да промени. Това разочарова и демотивира всички участници в процеса - ученици, родители, учители. За Министерството не зная.

Да, нивото и резултатите не са изобщо блестящи, но обективно трудно биха могли да бъдат много по-добри. В една среда като по-горе описаната, може ли да очакваме много повече? Трябва ли?
Едва ли.

# 13
  • Мнения: 18
Не разбирам защо по абсолютно всички теми се придържаме към западния модел. Сециално образованието на запад е доста по-различно и ако се въведе и в българия то няма да донесе това което е постигнало в другите страни. В чужбина децата условно учат от 6 до 11 годишна възраст, след това се изправят пред една комисия с която си говорят и тази комисия решава какво ще учи детето, подобно рзпределение гледах в една анимациика с мравки. Аз когато бях на 11 въобще не ми е минавало през ума да се интересувам от история, сега се интересувам. В САЩ образованието е по същия модел, в най-елитния университет на НАСА - MIT 96% от преподавателите са не американци, 36% са от източна европа, 16% от тях са българи. От учащите се там 86% са не американци. Западния модел е валиден за хора възпитавани като роботи, българите сме хора с много смесени гени и вероятно това е причина да сме страна на индивидуалностите, не може една всестрамно развита личност да я квалифицираш в най-ранна детска възраст към определена група, това ще доведе до осакатяването й и накрая ще имаме роботизиран продукт без собствено мнение.
 Хора познавате децата си, познавате средата в която те учат, нека се опитаме да присподобим средата към децата, а не обратното.

 Тук сте доста активни в сравнение с другите форуми, но давайте предложения, за момента единствено Lennyh е дала някакво развитие на въпроса. Теми като съдаржание на учебниците, разпределение на учебното време, училищна база, обсъдете ги и дайте свойте предложения.

# 14
  • Мнения: 24 467
Не се придържаме към западен или какъвто и да било пространствено ориентиран модел. Поне не всички. Дават се примери, разбира се, в темите как е тук и там, за да се вземе опит /кой нормален човек ще се напъва да открива сам топлата вода, като знае, че е на ръка разстояние/, но не знам някой нормален родител или учител да държи на копи- пейст на точен западен модел.
Предложения са давани многократно. Хората не обичат да се подесетват, затова и не пишат тук нещо, което са коментирали многократно.
Ето теми, в които има много неща, който желае да работи- ще подбере:
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=451168.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=433192.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=431886.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=429118.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=431768.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=435349.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=470600.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=441821.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=421697.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=431413.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=435685.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=403947.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=453269.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=471561.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=476633.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=475730.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=401829.0
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=482827.0

Трудът да се съберат тук не е малък.

Редица от нас в момента събират и пари за билети. Тук вече не се шегувам. Децата ни учат езици с определена цел- ясно каква. Някои се чувстват изчерпани, затова не си дават труд да участват тук.

Общи условия

Активация на акаунт