Реформа в образованието.

  • 7 106
  • 81
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 2 641
джуди веднага ще ти отговоря. работила съм в едно министерство - 1 месец и още 2 години в друга държавна раота. освен мен, целият персонал е с връзки започващи от министър и свършващи на ниво изпълнителен директор. понеже съм работила и в частни фирми мога да направя разлика. въпросните експерти са хора без никакви познания, или доста ограничени. но дори да са и най умните пак не могат да направят нищо. всичко върви в някакъв калъп, всеки чака и нищо не прави,защото а направиш нещо полезно си аут. всичко се спуска някакси отгоре и цялата енергия на министерствата е в писане на безмислени документи ден след ден  ooooh! сигурно има един или двама т.нар. експерти примерно лично познати професори на някой министър дето са преписали и посъкратили някой и друг учебник от миналия век и всички надолу по веригата са длъжни да работят с това като добавят картинки в учебниците, или тъпи методики пак от време оно. честно казано невиждам как с такъв безхаберен персонал нещо може да се промени. истината е че никой нищо не е заинтересован да направи в полза на обществото. всеки си пази мястото, до което се е домогнал с много връзки. и като имате предвид че заплатите са 200-500 -600 лева си направете извод, що за хора работят там и дали целта им не е и частен бизнес, а там да се водят само на работа. имам личен познат от студенстските години, който се води експерт по висшето образование в министерството. човекът е умен, но дотам. седи си на местенцето и само четка шефа. познайте за 8 години дали е предложил или свършил нещо полезно Wink
хората са казали верно че капка по капка локва става......но докато децата ми станат на 20 няма да има никаква съществена промяна. не е ясно и след това с нашата база, манталитет, ценности и приоритети в обществото. мисля че огромната причина в БГ нищо да  нестава, че е че никой от власт и пари имащите не иска да живее тук, а само използва ситуацията за да прави пари. много ме впечатли създаването на Вашингтон, тамошните управляващи са направили град в който да живеят те. всички инвестиции и идеи, ценни хора и т.н. са съсредоточени и резултата е налице. има и други стотици такива града и държави, за за жалост нашата държавица не е сред тях.

Последна редакция: чт, 18 мар 2010, 09:34 от Anaise

# 31
  • Мнения: 55
Джуди, вярно е, че простото копиране е конфекция, но  българското училище никога няма да е част от IB конфекцията Cry. Тази програма има ясни правила и жесток контрол за качеството на преподавателите и оценките които пишат. Мечтата ми е да сме част от тази конфекция.

# 32
  • Мнения: 24 467
И пак се връщаме на моята лична болка- липса на контрол. Не на идеи, не на нормативна регламентация, а на изпълнение. Даже и сегашната система би проработила и би допринесла до по- добри резултати, ако имаше контрол.

# 33
  • Мнения: 673
Аз не съм съгласна, че липсва контрол. Контрол има, но е грешна концепцията на контрола. Проверяващите са буквояди и не виждат същественото. Проверява се бумащината, без да се отчита действително постигнатото и се опитват да вкарат системата в някакви никому ненужни рамки. При проверка в час се следи за алгоритъма на провеждане на часа / проверка на отсъстващите, изпитване, въвеждане в новия урок, отваряне на учебника, изпяване на урока, обощаване на урока, задаване на домашна работа/ като че ли това е най-важното. Никой не гледа абе тези деца научили ли са нещо ново, интересно ли им е, с нещо този учител опитва ли се да ги заинтригува. Важно е количеството, не качеството. Да не говорим ,че голяма част от проверките са тенденциозни.

# 34
  • Мнения: 2 641
Аз не съм съгласна, че липсва контрол. Контрол има, но е грешна концепцията на контрола. Проверяващите са буквояди и не виждат същественото. Проверява се бумащината, без да се отчита действително постигнатото и се опитват да вкарат системата в някакви никому ненужни рамки. При проверка в час се следи за алгоритъма на провеждане на часа / проверка на отсъстващите, изпитване, въвеждане в новия урок, отваряне на учебника, изпяване на урока, обощаване на урока, задаване на домашна работа/ като че ли това е най-важното. Никой не гледа абе тези деца научили ли са нещо ново, интересно ли им е, с нещо този учител опитва ли се да ги заинтригува. Важно е количеството, не качеството. Да не говорим ,че голяма част от проверките са тенденциозни.

абсолютно вярно. имах стаж в училището за слепи деца. понеже това ми беше 2 висше бях по друг график в училището. получих 5-ци от комисията за преподаване, само защото не се вместих в техния порядък за преподаване и защото съм изпуснала един ред от методиката. не се отчета факта че само аз научих едно напълно незрящо момче да си шие копчетата и че пак само аз накарх едно сляпо и изостанало в развитието си дете да разбере кръстословиците и да ги решава, нищо че часът не беше точно за тях. това дете се изявяваше за първи път, на него не му се преподаваше , само си седеше в часовете. е тогава за пръв път се почувства равно с другите. но аз не бях изпълнила точно указанията , които очакваха. другите ми колеги получиха по добри оценки - изпяха всичко без никой от учениците да вземем участие в клас. в резултат се отказах и от двете си специалности и завърших трета - там поне мога да работя за себе си, без да се съобразявам с закостенели хора. жалко за децата, защото чудесно се разбирахме взаимно.
дано постигнете нещо с реформата ! само да вметна , че тя не е като ваканции, за които нужно само време - няколко дена + или -. за реформа са нужни много повече неща, които аз не ги виждам да присъстват у нас.

# 35
  • Мнения: 24 467
Това е пак проблем на контрола- качеството на последния, начина на осъществяването му.
Пример- подаден е сигнал и проверката стига до разговор с учителя, надникване в дневника и материалната книга и много рядко- поглед в тетрадките /пиша го като бивш обслужвал такъв проверяващ орган/. С родители и деца не се провеждат срещи и резултатът по отношение установяване фактите е нулев и никому ненужен. Просто имаме един отговор по жалба или сигнал, базиран на документалната проверка и разговора с учителя, за които е изготвен някакъв си протокол от проверката.
Подадох сигнал тази година, вече в качеството на родител, и проверката се проведе по точно такъв начин. Познайте като как учителят ще се самообвини, а другата страна в конфликта не присъства- това бяха децата от целия клас.
Пропуснах да упомена неприлагане дисциплинарни санкции по отношение на учители, дори при установени нарушения.
Дали и какво са усвоили децата е също вид контрол- последващ. Сегашното външно оценяване е добър замисъл, трябва да го има, но изпълнението му куца, именно от към контрол- масови преписвания по места; затворени тестове, които предполагат назубрени отговори на подготвяни през годината въпроси /свидетел съм как става също, от първа ръка ми е информацията/; предварително неуточнени критерии на скала за оценка /две години вече поред чета как самите учители се питат/; проследяване развитието на децата след напускане на училището е важно /ВУЗ-овете го правят от години, поне в този, в който съм работила/.

# 36
  • Мнения: 18
За да се подобри контрола, в много училища започна поставянето на камери, но тези камери нямат микрофон, много от родителите се оплакват на учители, че не са преподавали материала които е включен в контролното,  никой не се сеща да отвори тетрадката на детето си, но го има и варианта самото дете да не пише в час, това може да се види на камерите, но никои не гледа и записите и стигаме до една позиция в която нито учител, нито проверяващ орган, нито родител прави нещо по въпроса. Самите камери седят като окраса, тъй като не може да се чуе какво става в час, а може да се види единствено движение.

# 37
  • Мнения: 673
 Камери в класните стаи няма. Има само по коридорите на училището.
 Аз съм против поставянето на камери в класната стая, защото тя би ограничила още повече творческия подход на учителя. Всеки би могъл да изтълкува случващото се в една класна стая според както му изнася. Контрола трабва да е на изхода - проверка на знанията и то на базата на задължителния минимум. Ако учениците са усвоили този минимум, значи учителя си е свършил работата. Как - нека си баде негова работа. Много погрешно схващане сред проверяващите е ,че най-добрите учители са тези при които е гробна тишина по време на час. Според мен такъв учител по-скоро е стресирал децата и той в никакъв случай не ги предразполага към някакво творчество или откривателство. Този учител е ненужно строг и единственото ,което е постигнал е неговия собствен комфорт. В час трабва да има творчески шум, но това май не всеки го умее.
 

# 38
  • Мнения: 2 641
за такъв творчески шум съм чувала че има само в СМГ - там може да си решаваш задачите на глас и да си приказваш, т.е. да си мислиш на глас.

# 39
  • Мнения: 6
Оди, Lennyh, прави сте за IB програмата. Познавам я добре, аз съм неин продукт от миналото хилядолетие.
IB e практична, полезна и връща добри резултати от много години. Само когато се управлява от професионалисти с опит и традиции зад които „стои подкрепата на мощни” институции.

IBO e световен бизнес, който е отлично пазарно позициониран в сектор образование. Не е масов продукт. Има ясна дългогодишна стратегия, иновативна тактика, чудесен маркетинг и относително платежоспособен таргет клиент. Дори някои училища, които не предлагат IB работят за IBO ! И много от големите потребители на IB, също работят за IBO! Дори и в бедна България, този продукт  има стотици клиенти. И още в пъти по толкова  - желаещи го.
Според мен, едно българско училище не може да приложи IB програмата успешно, дори и да реши (и МОН му разреши ) да я въведе. Въпреки, че има такива опити. За повечето училища това е последната им грижа. Нещо повече – би било ужасно, огромно затруднение поради много причини.

Управляващите българското училище искат просто да оцелеят колкото може за по дълго време, с възможно по-малко ежедневни ядове и на индивидуално ниво да припечелват нещо допълнително от Системата, родителите и разни други „съпътстващи бизнеси”. Разбира се, че няма проблем да четкат (и черпят), когото трябва, когато трябва и както трябва. Ясно, че не могат да генерират развитие, каквото желаят и очакват повечето от родителите. С подобен хоризонт на мислене, с каквато и да е програма – никой не може.

Judy, по твоите мисли за експертите. Съгласявам се с Anaise.
Съжалявам, че го казвам, знам, че особено днес звучи лошо, но може ли да има добри „държавни” експерти, които да продават труда и знанията си, и да работят спокойно за 200-300 евро нетна заплата, да произведат качествен и да реализират добре, толкова сложен обществен продукт ? За нещо друго? Може би.
При хипотеза, че са наистина добри експерти със сигурност ще имат своя собствена бизнес ниша или лоби, които да ги мотивират и да им предложат материализиране на многократно по-приличен доход - в частния сектор. Дори по-късно частниците могат и скъпо да препродадат на някое министерство точно този експертен труд – прилично опакован като реформа или нещо с подобно звучене, завързано с красива панделка! Без ангажимент за реализация, естествено.
Пазарният свят произвежда материално мислещи хора. И по-големи деца.

# 40
  • Sofia
  • Мнения: 2 869
Lennyh , много добре си го казала  Hug. И за часовете , и за чантите , и за всичко.
 Според мен трябва да се променят:
1. Учебниците - съдържанието им е абсурдно. Не е нормално , при положение че държавата плаща за тях, те да са неизползваеми / поради неразбираемите писания/.
2. Трябва да има повече часове за упражнение. Сега се препуска през материала , и много неща не се усвояват добре от децата.
3. Децата / специално в прогимназиалният етап/ трябва да бъдат разделени според нивото си.
Сега сигурно много от вас ще ме нападнат, но не е нормално дете ,което има нужда от повече упражнения , да дърпа друго , което има нужда от научаването на допълнителни неща.
 4. Трябва да се стегне дисциплината - ама много! Дори да сложат камери в стаите! Много родители са заблудени , че техните деца  са най--добите на света , а учителите са гадни змии.
Ако всичко се вижда в училище, и агресията ще намалее, и успеваемостта на децата ще е по-добра.

# 41
  • Мнения: 28 824
Ако ми позволите да вметна, че професията "учител" е нездравословно феминизирана, от което следват много от изброените по-горе проблеми, най-вече този с дисциплината.
Децата имат нужда от мъжко присъствие в училище. А това ще стане само с повишаване на заплащането. Не виждам как по друг начин може да се задържат учителите-мъже в системата, освен ако не са абсолютни некадърници или педофили.
Да ме прощават за тежките думи малцината Учители по призвание, които все още са останали...  Peace

# 42
  • Мнения: 18
Толкова се говори за тези учебници, но какво всъщност пише вътре? Чакам вече седмица да ми донесат един учебник по математика, за да видя дали наистина положението е толкова зле. Вие родители разбирате ли определенията които четете в учебниците на децата ви? Можете ли да решавате задачите които са дадени? Ако има родители на 7-мокласници сравнете написаното в учебника с тест за кандидатстване в гимназия от преди 2 години и вижте дали подготвено детето ще успее да се справи.

# 43
  • София
  • Мнения: 958
Подкрепям казаното от Lennyh и Как` Сийка........

Действителността в училище е много тъжна към настоящия момент. Все по-трудно става за деца с обучителни затруднения, а и за останалите. Системата приема само деца, които се вписват в нея, а за останалите няма "място" - понякога чисто в буквалния смисъл, а понякога просто липсва всякакъв ресурс за справяне от страна на педагози или съветници.

Винаги съм го казвала - повече спорт, изкуство, работа в малки групи, ролеви игри, търсене на удоволствието от самия процес, а не толкова на постижения, практически задачи - учене на материала през реални житейски ситуации и казуси.

Млади добре обучени учители с авторитет и вяра в работата си, която е кауза, добро заплащане, финанси за материална база и коренна промяна на средата - повече цвят, подвижни модули, модерни кабинети.

# 44
  • Мнения: 24 467
....
Judy, по твоите мисли за експертите. Съгласявам се с Anaise.
Съжалявам, че го казвам, знам, че особено днес звучи лошо, но може ли да има добри „държавни” експерти, които да продават труда и знанията си, и да работят спокойно за 200-300 евро нетна заплата, да произведат качествен и да реализират добре, толкова сложен обществен продукт ? За нещо друго? Може би.
При хипотеза, че са наистина добри експерти със сигурност ще имат своя собствена бизнес ниша или лоби, които да ги мотивират и да им предложат материализиране на многократно по-приличен доход - в частния сектор. Дори по-късно частниците могат и скъпо да препродадат на някое министерство точно този експертен труд – прилично опакован като реформа или нещо с подобно звучене, завързано с красива панделка! Без ангажимент за реализация, естествено.
Пазарният свят произвежда материално мислещи хора. И по-големи деца.

Не разбрах идеята ти- без качествен материал /в случая- експерти/ не виждам как ще стане качествен продукт /в случая- реформа/. Не случайно почнах с финансите. Предложението ми бе при обсъжданията да участват действащи учители.

Общи условия

Активация на акаунт