ЛИС - трябва ли да го има?

  • 7 772
  • 42
  •   1
Отговори
  • Мнения: 17
Здравейте мами и всички други посетители на този форум!
Обръщам се към вас, понеже искам да разбера какво е общото ви мнение върху този мой(и не само, надявам се) проблем.
Аз в момента съм ученик в 8ми клас и уча в МГ Варна.
Както повечето от вас знаят(или не знаят) в 8 клас по литература се започва работа върху ЛИС- литературноинтерпретативното съчинение. Това представлява съчинение върху дадено изучавано произведение.
Например - Д. Дебелянов, Скрити вопли. Примерно съчинение - 'Умората от "безутешните дни" и копнежът за бягство от нея'. И върху това изречение се изисква нещо, имащо смисъл, в "обем до 4 страници". За жалост обаче това не значи, че с 1/2 лист ще мине номера. По скоро изискването е 2-4 страници. За мен това е безумие. Изобщо целия предмет е безумие.

Литература-имаща за цел да запознае учениците с произведенията на своите деди. Да ама не. То не е запознаване, то си е раздробяване на части и анализиране под лупа. На 50+ годишни произведения. Дотук добре, но има проблем-това би трябвало да се прави в всички 8ми класове. Тоест с учениците в тях. Всички. Разбира се от самото училище зависи качеството на обучение. Аз имам "щастието" да съм в "елитно" училище...
Някъде бях срещнал следната мъдрост-"За да продължим в бъдещето, трябва да забравим миналото".
Добре, ама как? Та учениците в 8 клас(в това число и аз) скоро ще мислят какво се е въртяло в главата на един англичанин, живял преди 400!!! години...

Всъщност, не ми е проблема в мисленето върху творбите. Все някакси успявам. Но преди време се появи гореспоменатото лис-и ето че започнахме едни писания, даже и класно с него правихме. Доколкото разбрах, това лис трябва да го можем перфектно, единствено понеже с него се вземала матурата по бел след 12 клас. Всъщност от това лис зависят 1/4 от точките, което си е 1 единица! Тоест от лис-а зависи дали ще имаш 6 вместо 5, 4 вместо 3.
А после, тази оценка се вписва в дипломата. От там се взема за образуването на бала при кандидатстването в университет. Тоест ако искам да уча биология примерно(туко-виж съм открил някое важно лекарство....  ) може заради това съчинение да не ми стигне бала?

Но каква е логиката??? Защо трябва да го има на изпита? Единственото решение до което достигам, е че това е направено с цел в последствие върху него да се изпитва. Не мога да си представя за какво ще му е на един лекар да може да разсъждава върху шекспир?(Може би за да ядоса някой учител по бел и да му докара мини инфаркт за да може да си вземе $$ от здравната каса?)

Ако имате деца в 8ми клас и нагоре, питайте ги. Как е сега, как е било...

Не си мислете че съм поредния ученик, който просто иска да мине на тънко. Това наистина е единственото от учебния материал, което ми се опъва. Всичко друго е добре.
Но сега си представете тези, които имат проблеми с математиката, или с чуждия език?
Не мислите ли че е по добре децата ви да отделят повече време на по-важните неща, които наистина ще им трябват, дори и в чужбина, отколкото да мислят защо лирическият герой не може да се завърне(Скрити Вопли)?

# 1
  • Мнения: 2 229
Според мен, е пълно безумие, както и всички подобни съчинения, тип 'какво е искал да каже авторът с 3тата запетайка на 12тия ред от произведението'. Никакъв смисъл не виждам в раздробяването на едно произведение и зазубрянето на разработки, писани от някой друг, а това се прави в повечето случаи. Много се радвам, че след 7ми клас, рядко ми се налагаше да пиша подобни неща. Laughing

# 2
  • Мнения: 1 849

"За да продължим в бъдещето, трябва да забравим миналото".
Добре, ама как? Та учениците в 8 клас(в това число и аз) скоро ще мислят какво се е въртяло в главата на един англичанин, живял преди 400!!! години...

Трябва ли  да откриваме топлата вода отново?

# 3
  • Мнения: 7 263
По скоро смятам, че трябва да се налага модела на есе-то, защото поощрява мисленето. Защото те кара да определиш ясно своята позиция и да успееш да я защитиш, а това е важно качество за реализацията на всеки.
А какво е искал да каже автора  Laughing, винаги ме напушва смях при този въпрос  Mr. Green, той каквото е искал да каже го е казал. Но понякога е много забавно да прочетеш интерпретации по темата. Може би да останат за забавление на децата, но за мен сериозно оценяване може да има само и единствено при личен, творчески елемент.

# 4
  • Мнения: 261
Съжалявам искрено , че мислиш че чуждият език , заложен в програмата , всъщност е по-важно да бъде овладян отколкото собственият ти роден език и твоята собствена култура в държавата която ти си се родил.

Млади господине , темата на това занятие и като цяло твоето обучение по български език и литература , е освен да подобриш познанията по собственият си език и култура , и да се научиш да го използваш , прилагаш и разгръщаш. Това няма как да стане по друг начин , освен да се изучават литературни произведения под една или друга форма и да се прилагат анализи към тях . С помощта на тези анализи ученикът вниква в съдържанието на произведението , развива си езиковата култура и мисълта , докато разсъждава над него. Литературно интерпретативното съчинение изобщо не е излишен , а напротив -  много полезен похват , заложен във формата на обучение ,  който развива тези умения. Наблягането на него е съвсем оправдано. Та този предмет е базовият и основният в цялото ти обучение.

Но тъй като виждам , че си недоволен от това колко са стари произведенията които изучаваш , може би трябва да се включи в учебната програма тълкуване на дълбокия смисъл  , вложен в текстове на най-новите хитове на нашумели местни съвременни поп-фолк изпълнителки?
Изучаваш класическа художествена литература , понеже е поучителна ,нужна ,  със смислено съдържание , и е доказана ползата за един подрастващ младеж да разсъждава върху съдържанието и.
 
Не ме разбирай погрешно , знам как може нещо да ти е досадно , неприятно , да не ти се отдава , но училището наистина не е по желание , и дори и да не вярваш - всичко което изучаваш е в твоя полза . Ако всеки започне да прави протест , анкети и запитвания , за всеки предмет или формат който не му е любим , какво ли ще стане?  С най добри чувства.

# 5
  • Мнения: 17
Трябва ли  да откриваме топлата вода отново?

Ами... топлата вода да не е останала в миналото? Аз лично все още я ползвам.
С този цитат исках да кажа че трябва да се обърне повече внимание на подготовката за бъдещето...
В едно видео бяха казали следното: "We are currently preparing students for jobs that don't yet exist."(макар че не е на 100% вярно, все пак има някаква истина)

И трябва да сме в крак с времето, светът се развива все по бързо. Само до преди няколко години понятието Интернет просто не е съществувало в България, а днес сума ти ученици завършват информатика или компютърни мрежи и след гимназията директно ги наемат във фирми да правят сайтове...това си е голям бизнес!


Според мен, е пълно безумие................
 зазубрянето......................................
Много се радвам, че след 7ми клас, рядко ми се налагаше да пиша подобни неща. Laughing
А иначе днес писането е повече след 7 клас, именно поради матурите. А на назубрянето му е минало времето, макар че терминът зубър е останал...


По скоро смятам, че трябва да се налага модела на есето, защото поощрява мисленето. Защото те кара да определиш ясно своята позиция и да успееш да я защитиш, а това е важно качество за реализацията на всеки.
..............................................
 Може би да останат за забавление на децата, но за мен сериозно оценяване може да има само и единствено при личен, творчески елемент.

Не виждам какво му е забавното, поне засега.
Иначе за есето съм съгласен, стига да не е свързано пак с някой текст. По скоро актуални теми от рода на: "ГМО-заслужава ли си?" или "Клониране-пътя към перфектното или голяма опасност?" или "Забраната за пушене - напредък или крачка към анархията?" и т.н. Разбира се тези теми ще са за домашно и ще лежат върху факти, намерени в Интернет. За мен есетата са много по лесни, поради факта че тях поне ги разбирам.


Съжалявам искрено , че мислиш че чуждият език , заложен в програмата , всъщност е по-важно да бъде овладян отколкото собственият ти роден език и твоята собствена култура в държавата която ти си се родил.
......
Но тъй като виждам , че си недоволен от това колко са стари произведенията които изучаваш , може би трябва да се включи в учебната програма тълкуване на дълбокия смисъл  , вложен в текстове на най-новите хитове на нашумели местни съвременни поп-фолк изпълнителки?
.....
С най добри чувства.
Ами за мен е по важно да науча чуждия език, понеже в него Е БЪДЕЩЕТО! Българският, с неговите сложни форми и благозвучие, е на път да изчезне. Българите се топят, заминават в Англия, Германия, САЩ... Там качеството на живота е в пъти по голямо, че и могат да издържат родителите си тук.
Аз родния език си го владея, а начина по който съм го овладял е чрез четене. На книги. Макар че напоследък малко съм поспрял, в най скоро време смятам да си намеря още някой от романите, който баба ми ми препоръчваше.

Това за старостта на произведенията не е главният ми мотив.
За чалгата бях прочел някъде-"Тя не се слуша, тя се ГЛЕДА!".
А повярвай ми, в днешно време трудно ще накараш някой "подрастващ младеж" да разсъждава върху завещаните ни творби. Аз най добре имам поглед върху съучениците ми(спрямо вас).

А иначе, кажи ми ползата от литературата като цяло? Обща култура. Да, знам...
Но докато някои роптаят срещу физиката, химията и биологията,които определено имат бъдеще, аз говоря за българската литература. Тя е хубава, признавам. Под игото, немили-недраги, шипка и прочие... но това което правим с тях в училище ме кара да ги мразя! Да се изучават, добре. Но не чак толкова задълбочено, а само за "обща култура"!


И да ви кажа, времената са различни. Аз лично гледам, как госпожите ни, възпитавани по времето на социализма, си скубят косите като гледат днешните тинейджъри-никакво уважение, презрение към учителите, учебния материал(откъм повечето).......

Последна редакция: пн, 22 мар 2010, 00:30 от kinn45

# 6
  • Мнения: 87
Ние не пишехме ЛИС, а ОЛВ, което по съществото си е същото.
Последвах съвета в пост №1 и отговорите на младежите са:
№1: Преди не го одобрявах, вече съм "за". Нищо, че ми е нанагорно /на тях им дават ОЛС върху 3-4 теми от 1 или няколко произведения за период 10-14 дни/. От както пиша каго луд ми е много по-лесно да излагам собствените си мисли, дори и в есетата. Май все пак ще излезе, че не е губи време.
№2: като цяло съвпада с пост №1
За съжаление, май ползите от изучаваното в периода 7-11 клас започват да се отчитат след 18-та година на индивида.


# 7
  • Мнения: 350
ЛИС - кратко казано - означава да разчетеш темата (да откриеш скритите въпроси, логически произтичащи в даденото заглавие, т.е. да осъзнаеш проблема, върху който ще разсъждаваш ... нещо, което куца на днешната младеж, тъй като избягват четенето на произведенията на предците ни, където има налична ценностна система, а сега като цяло такава липсва) и да се аргументираш чрез наличния текст (неговата композиция, съдържание и светогледа на автора). Това е необходимо, за да можеш в Бъдещето да отстояваш личните си позиции, логически обосновани, точно и ясно изразени, защото ние сме социални същества, които основно общуват. А когато не си се научил да общуваш с текстове от всякакво естество, на теб ще ти е трудно, по-скоро непосилно, да създаваш такива. Мисля, че се налага да подчертая, че дори да учиш в чужбина, ще ти се налага да смилаш и възпроизвеждащ огромен обем информация  Wink Четенето и осъзнаването на литературни текстове ни обогатява речника, възпитава ни и ни подготвя за живота. Чрез книгите можем да изживеем хиляди животи, а чрез анализите това може да стане качествено. Успех ти пожелавам! Simple Smile

# 8
  • Мнения: 8 999
Да, твърдо смятам, че е необходимо учениците да пишат ЛИС /или както и да му казват сега на този вид разсъждение/. Да, твърдо смятам, че учениците трябва да четат автори, писали преди 400 г. - това е истинската история, в личните разсъждения на очевидец на някакви събития или съвременник на някаква епоха, можеш да откриеш много повече информация, отколкото в историческите библиографии /не че историята не е полезна като предмет, но тя представя сухите факти, без емоции/. Произведенията от различни автори, творили в различни държави  и в различни периоди ти дават обща култура, която никога не би добил. Писането и разсъждението върху конкретна тема, боравейки с конкретна информация /произведение/, ти помага да систематизираш знанията си, да анализираш и да обобщаваш.
Сигурно много деца пък са недоволни от материала, който се изучава по физика, биология, химия, математика. Може те да са бъдещи литератори, за които това няма никакво значение. Но всички тези предмети /включително и литературата/ са част от образователния минимум, който формира минимума знания и умения, които ще са от полза за бъдещото развитие на тази личност.

# 9
  • на терасата
  • Мнения: 797
Според мен, този вид упражнение, което се дава на учениците е ненужно. Смятам така, защото писането на литературно-интерпретативното съчинение се превръща предимно в наизустяване на разработките на литературните корифеи. Този тип съчинение трябва да е задължителен за учениците, подготвящи се за кандидат-студентски изпит по литература. Но си мисля, че за ученици, на които, например, призванието им е математиката, точно този тип литературно упражнение е ненужно. Струва ми се, че есето е много по-подходящ жанр за упражнения по литература.

# 10
  • Мнения: 1 849

И трябва да сме в крак с времето, светът се развива все по бързо. Само до преди няколко години понятието Интернет просто не е съществувало в България, а днес сума ти ученици завършват информатика или компютърни мрежи и след гимназията директно ги наемат във фирми да правят сайтове...това си е голям бизнес!

.....

Ами за мен е по важно да науча чуждия език, понеже в него Е БЪДЕЩЕТО! Българският, с неговите сложни форми и благозвучие, е на път да изчезне. Българите се топят, заминават в Англия, Германия, САЩ... Там качеството на живота е в пъти по голямо, че и могат да издържат родителите си тук.
Аз родния език си го владея, а начина по който съм го овладял е чрез четене. На книги. Макар че напоследък малко съм поспрял, в най скоро време смятам да си намеря още някой от романите, който баба ми ми препоръчваше.

А повярвай ми, в днешно време трудно ще накараш някой "подрастващ младеж" да разсъждава върху завещаните ни творби. Аз най добре имам поглед върху съучениците ми(спрямо вас).


И да ви кажа, времената са различни. Аз лично гледам, как госпожите ни, възпитавани по времето на социализма, си скубят косите като гледат днешните тинейджъри-никакво уважение, презрение към учителите, учебния материал(откъм повечето).......

Момче, преди да си заживял някъде в чужбина трудно би могъл да кажеш какъв е стандарта на живот и с какъв къртовски труд се постига. Ако смяташ да се развиваш там трябва да разбереш, че не виреят хора които си подбират какво да учат и какво не, а хора които са готови да пренебрегнат личния си живот, за да учат повече и повече...

Защо е трудно да накараш някой подрастващ младеж да разсъждава над "завещаните ни творби"? Защото ценностите които това поколение придобива са от продукциите на Холивуд или някоя музикална звезда. Защото до голяма степен единствените неща които вълнуват младите е какво ще ядат, какво ще облекат и къде ще е купона и коя женска да оправят вечерта.
Истината обаче е, че човек с каквото си пълни ума това е и той самия. Ако по цял ден слушаш и гледаш Планета TV, ако вечерта завършиш с малко порно и тревица, никога няма да ти се прииска да разсъждаваш над "Под игото" и ще ти струва смешна саможертвата на героите. Няма начин човек да се подчинява на инстинктите си и в същото време да е духовно извисен.
(работя постоянно с младежи и наблюденията са ми от първа ръка) Wink

# 11
  • Мнения: 18
ЛИС е сравнително лесно съчинение, тъй като не се изразява лична позиция. Ако учителя го обясни както си трябва, е доста лесно и приятно за писане. Това да се пише в обем от 4 страници за първи път го чувам, тъй като в едно стихотворение от 5 стиха, повече от 1-1,5 страници е невъзможно да се напишат, без да се излезе от смисъла на темата. Също е и трудно в рамките на 90-минути да се напишат 4 страници. За матура е малко спорно какъв род да е изпитването (есе, ЛИС и т.н.) Тъй като за ЛИС-а се назубрят някакви цитати и всъщност се оценява това което си назубрил, а в есето се изразява лична позиция и личната позиция може да не се хареса на проверяващия.

# 12
  • София
  • Мнения: 19 977
Аз пък ще си позволя да изразя една средна позиция , хем в защита на писането на подобни съчинения, хем не съвсем.. Crossing ArmsКолко от Вас са с деца от 7 клас нагоре, т.е с такива, на които им се налага да пишат подобни съчинения?
По никакъв начин не следва да оборваме факта, че  макар и стари,  нашите или западно евроопейските автори трябва да бъдат прочетени.Това може да бъде единствено плюс за така или иначе все по-рядко четящите в днешно време деца.Но..идва според мен голямото "но"..Не мисля, че разборът на произведениета в писмен вид трябва да бъде в този формат.И преди години, и днес, независимо от наименованието, литературното съчинение  беше и е нещо, за написването на което болшинството ученици(с малки изключения) прибягват до ползването на външни източници на информация  - днес интернет, преди години - книжките с готови разработки.Каква е ползата от подобно преписване на готови високопарни фрази и наизустяване на клишета.Нима не може да бъде написано есе, базиращо се като тема на изучаваното произведение, но като мисъл и възпрятия пречупено през призмата на днешните младежи?.Такъв тип съчинения биха стимулирали собственото мислене, биха допринесли и за  повишаване на езиковата култура на децата.Ще кажете, ами какво им пречи на тези деца да упоменат собствениете си виждания и в така нареченото ЛИС.Ами това, че често собственият поглед върху нещата остава определено недооценен.Робува се на стереотипи, високо се оценяват предимно работи, съдържащи втръсналите на всички ни до болка заучени фрази.Така се получава един омагьосан кръг..Децата, в стремежа си да бъдат добре оценени, пренебрегват варианта да изразят собственото си виждане и прибягват  по подразбиране до преписа, от който файдата е близка до нулевата..

# 13
  • на терасата
  • Мнения: 797
Аз не смятам, че ЛИС е лесно упражнения. Аз нямам интерес към литературата, моето призвание е математиката и въобще точните науки. В часовете по литература ми харесваше анализирането на произведенията, имахме страхотен преподавател. Но много добре си спомням как се готвех за класни и матурата по БЕЛ (тогава беше литературно-научно съчинение, няма да казвам преди колко години  ooooh!). Бях взела от приятелка теми от подготовката й за кандидат-студентски изпит , имах 2 тома някакви литературни анализи (Панталей Зарев и подобни) и от тези източници сглобявах теми, които четях и се мъчех да запомня. Времето за подготовка на матурата "изяде" доста от времето ми за подготовка на кандидат-студентския ми изпит. Всичко приключи добре, защото и на двете места се представих отлично. Но от зазубрените високопарни фрази на литературните специалисти не ми остана нищо в главата. Просто едно натоварване в повече.

# 14
  • Мнения: 350
Аз пък ще си позволя да изразя една средна позиция , хем в защита на писането на подобни съчинения, хем не съвсем.. Crossing ArmsКолко от Вас са с деца от 7 клас нагоре, т.е с такива, на които им се налага да пишат подобни съчинения?
По никакъв начин не следва да оборваме факта, че  макар и стари,  нашите или западно евроопейските автори трябва да бъдат прочетени.Това може да бъде единствено плюс за така или иначе все по-рядко четящите в днешно време деца.Но..идва според мен голямото "но"..Не мисля, че разборът на произведениета в писмен вид трябва да бъде в този формат.И преди години, и днес, независимо от наименованието, литературното съчинение  беше и е нещо, за написването на което болшинството ученици(с малки изключения) прибягват до ползването на външни източници на информация  - днес интернет, преди години - книжките с готови разработки.Каква е ползата от подобно преписване на готови високопарни фрази и наизустяване на клишета.Нима не може да бъде написано есе, базиращо се като тема на изучаваното произведение, но като мисъл и възпрятия пречупено през призмата на днешните младежи?.Такъв тип съчинения биха стимулирали собственото мислене, биха допринесли и за  повишаване на езиковата култура на децата.Ще кажете, ами какво им пречи на тези деца да упоменат собствениете си виждания и в така нареченото ЛИС.Ами това, че често собственият поглед върху нещата остава определено недооценен.Робува се на стереотипи, високо се оценяват предимно работи, съдържащи втръсналите на всички ни до болка заучени фрази.Така се получава един омагьосан кръг..Децата, в стремежа си да бъдат добре оценени, пренебрегват варианта да изразят собственото си виждане и прибягват  по подразбиране до преписа, от който файдата е близка до нулевата..
Това за жалост е реалността, породена от калпави учители, които не развиват литературно мислене у възпитаниците си, а ги предразполагат към губене на време в преписване и зубрене Sad Литературата като предмет би трябвало да формира светогледа на подрастващите, да им предоставя образци за подражание, да ги учи да анализират ситуации и поведение и още куп неща, които да помагат за изграждането на "хармонична" личност, но уви.

Общи условия

Активация на акаунт