ЛИС - трябва ли да го има?

  • 7 771
  • 42
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 8 999
Литературата и в частност ЛИС, в състоянието, в което се изучава сега, не развива творческо мислене, развива зубрене.

За това е темата  Peace

Е точно в това е проблемът - не искат да мислят, не искат да учат, всичко, което им се преподава е безсмислица, даскалите са тъпанари и сухари, директорът е дърво, родителите са допотопни вкаменелости, все точно тия предмети /всички/ са излишни, скучни и няма да им трябват в Живота - оня живот, който те си въобразяват, че ще имат след като завършат училище. То затова и цялата ни държава е на тоя хал.
Аман от неграмотници и от хора, които ги защитават.
А като станат родители, същите тези всезнайковци, започват да се чешат по главите и да наемат частни учители за децата си, защото не разбират материала, който се преподава в трети клас. И се жалват по форумите, че в днешното училище много сложни неща се учат и децата им са претоварени и претрупани с информация.
Имаме тийнейджър у дома - един филм не може да ми разкаже свързано. А пък беше отличник, уж.

# 31
  • Мнения: 1 849
Е точно в това е проблемът - не искат да мислят, не искат да учат, всичко, което им се преподава е безсмислица, даскалите са тъпанари и сухари, директорът е дърво, родителите са допотопни вкаменелости, все точно тия предмети /всички/ са излишни, скучни и няма да им трябват в Живота - оня живот, който те си въобразяват, че ще имат след като завършат училище. То затова и цялата ни държава е на тоя хал.
Аман от неграмотници и от хора, които ги защитават.
А като станат родители, същите тези всезнайковци, започват да се чешат по главите и да наемат частни учители за децата си, защото не разбират материала, който се преподава в трети клас. И се жалват по форумите, че в днешното училище много сложни неща се учат и децата им са претоварени и претрупани с информация.
Имаме тийнейджър у дома - един филм не може да ми разкаже свързано. А пък беше отличник, уж.

 newsm10

# 32
  • София
  • Мнения: 19 977
baibibi,
Имам претенциите да съм достатъчно грамотна. Същевременно считам, че имам и нужните познания да помогна при нужда на децата си в усвояването на нещо недоразбрано от тях  в училище.Позволявам си да ти опонирам, тъй като зная, че дечицата ти са малки и учат в същото училище , в което учат и моите. PeaceНо за разлика от теб, аз имам и седмокласничка. Та от първа ръка мога да ти кажа, че в този си формат литературните съчинения с нищо съществено не допринасят за обогатяване на езиковата култура на децата, по никакъв начин не стимулират изразяването на собствена мисъл и виждане по темата.С отлична оценка се "награждават" онези ученици, преписали дословно високопарните  фрази и клишета от  книжките с разработки или директно от нета.Ако пък се осмелят да изразят някаква друга позиция , някаква малко по-нестандартна  идея по темата, биват моментално орязани.По принуда, гонейки успех за кандидатстване, децата прибягват до лесния вариант с преписването. Wink И не съм съгласна с това, че едно дете, неумеещо да напише подобно съчинение, непременно се характеризира с беден речник и невъзможност да структурира мисълта си.Дъщеря ми чете много, за възрастта си се изказва повече от приемливо, речниковият й запас е богат, пише детайлни и добре оформени в граматично и стилистично отношение преразкази, но същевременно  съм убедена, че без помощта на гореупоменатите средства едва ли  преди седмица  толкова лесно щеше да се справи  със задачата да направи детайлен писмен разбор на произведение като "До Чикаго и назад".Темата не беше каква да е, а "Възторг и разочарование  в "До Чикаго и назад" . Безспорно произведението трябва да бъде прочетено, но да не се лъжем, че по-дълбокият му смисъл за деца на тази възраст малко или повече остава скрит.А да се пъчи, че е написала някаква пародия на собствен анализ по темата, е повече от ненужно..Не може обаче и да се яви без домашно..Кръгът се затваря.... Crossing Arms

# 33
  • usa
  • Мнения: 2 113
С отлична оценка се "награждават" онези ученици, преписали дословно високопарните  фрази и клишета от  книжките с разработки или директно от нета.Ако пък се осмелят да изразят някаква друга позиция , някаква малко по-нестандартна  идея по темата, биват моментално орязани.По принуда, гонейки успех за кандидатстване, децата прибягват до лесния вариант с преписването. Wink

това добре, но съчинението тип `лис`, каквото и да означава това, ли е причина за този факт? ако то бъде премахнато, обучението по литература ще стане ли по-творческо и стимулиращо самостоятелното мислене и ще се повиши ли грамотността на среностатистическия ученик  newsm78?

А иначе погледни поста на миз. Аз главни букви не виждам. Но това не ти пречи? newsm78(Между другото миз, не се обиждай. Просто те посочвам за пример.)

що да се обиждам? главни букви наистина няма и аз съм напълно наясно с факта Simple Smile. но оценявам загрижеността ти за моите чуства  Wink.

# 34
  • Мнения: 28 813
това добре, но съчинението тип `лис`, каквото и да означава това, ли е причина за този факт? ако то бъде премахнато, обучението по литература ще стане ли по-творческо и стимулиращо самостоятелното мислене и ще се повиши ли грамотността на среностатистическия ученик  newsm78?


Да. Този вид съчинение само сковава мисълта в строга, конкретна рамка, принуждавайки ученика да зубри именно високопарни думи, да пресъздава чужди мисли, но не и да разкрие личното си мнение и отношение.
Какво пречи да се напише есе по дадената тема? Есето предполага повече лично творчество, повече разчупване на шаблоните и по-малко съобразяване с "корифеите" на литературната мисъл. Но пък ще секне кранчето за печалби на толкова много университетски преподаватели и министерски експерти...

ПП ЛИС - литературноинтерпретативно съчинение
Виж само наименованието и смятай за какво става дума. Аз даже не мога да го произнеса, без да си вържа езика на фльонга. А после четем кандидатгимназистки и кандидатстудентски бисери и се смеем ли, смеем... Вместо да плачем.

# 35
  • София
  • Мнения: 19 977
Цитат
Да. Този вид съчинение само сковава мисълта в строга, конкретна рамка, принуждавайки ученика да зубри именно високопарни думи, да пресъздава чужди мисли, но не и да разкрие личното си мнение и отношение.
Какво пречи да се напише есе по дадената тема? Есето предполага повече лично творчество, повече разчупване на шаблоните и по-малко съобразяване с "корифеите" на литературната мисъл. Но пък ще секне кранчето за печалби на толкова много университетски преподаватели и министерски експерти...
newsm74

# 36
  • Мнения: 17
Само не ми е ясно как за матурите някой ще назубри фрази за поне 60 произведения?

А вие да не мислите че ако няма зубрене и просто се разсъждава ще има по-голям успех?
Аз говоря изобщо да се премахне целия елемент на писмено разсъждение(поне тези които съществуват сега),понеже не виждам смисъл.
Толкова ли е  сложно учителя да пита някого за нещо и така да го оцени?

Тези теми вече имат далеч по-малко положителен ефект(ако изобщо са имали) и дори отрицателен. Само погледнете в teenproblem - толкова теми за съчинения,"госпожата го иска никога не съм правил трябва ми". И покрай това печелят не само университетите-погледнете колко помагала има, ами в нета? Само помагалото колко печели от смс-си.. Един решен тест там вече ти дава само 1 ден! Иначе за 2.4лв може да си вземеш за 30 дена, нещо такова. А дори можеш да заключиш материал,познахте, пак с смс-и, и така да си сигурен че е само твой.Разбира се за определено време. И седи някой който не вдява нищо и праща ли праща смс-и и товари родителите и пълни джобовете на? Познахте, група програмисти с гениална идея.
................
точно тия предмети /всички/ са излишни, скучни и няма да им трябват в Живота - оня живот, който те си въобразяват, че ще имат след като завършат училище.
..........................................
А пък беше отличник, уж.
Според мен учениците изобщо не мислят за "Живота". Просто си живеят. То и аз не мисля много...
Ами да-то полека полека осъзнаваш безсмислието на това да учиш по-всичко. То само по музика например колко инфо има в учебниците...
Тия от МОН си мислят че главите ни са бездънни.

За грамотността-сега се опитват в училище за половин година да ни вкарат всичкия правопис в главата.(8кл.) Да, ама така само повече ни затормозяват. То не става веднага, трябва време, и то вече почти е минало. Част от класа що-годе се справят, ама има и хора в другата крайност...
Грамотност се постига с четене, не с писане. И не с четене на 1 стихотворение, а с постоянство, което е трябвало да започне в 1ви клас, с препоръчителните книги.(Пипи-чорапчето,емил от льонеберя,карлсон....класики)

Как` Сийке, постоянство. Аз вече мога, само половин година след като чух за него!

Последна редакция: чт, 25 мар 2010, 10:51 от kinn45

# 37
  • на терасата
  • Мнения: 797
Вече си мисля, че водещата причина за изучаването  и налагането на този и подобни жанрове в гимназиалното образование по БЕЛ е печалбата. И за да не се ограничаваме само с печалбата от БЕЛ, да вметна, че повечето от задачите по математика, които се дадоха на тестовете за гимназии досега, според мен, са за деца усърдно занимаващи се с математика, много повече от това, което се учи в клас. Добре, че няма задължителна матура по математика.

Не зная как ще е тази година с новия формат, ще видим.

# 38
  • sofia
  • Мнения: 9 237
За тестовете за гимназии незнам, но преподаватели на първи курс в университета ми казват, че студентите не са подготвени (говорим за математика). Т.е. средното образовние не дава нивото, което е давало преди 10-15 години. Защото висшата математика не се е усложнила и нивото в първи курс не се е вдигнало.
Това става още по-масово след приемането на матурата като вход.

# 39
  • Мнения: 19 085

 Признавам, никак не обичам т.нар. ЛИС. Това беше най-сложното нещо за мен в училище и до ден днешен не го мога. Нещото, което ме е дразнело беше това, че различните преподаватели дават различна оценка на този вид писмени работи. Като ученици с моя приятелка представихме абсолютно еднакви работи, но в две различни училища. Аз имах добър, а тя отличен. Оценяването по литература е много субективно. Без значение дали ще бъде ЛИС, есе или др.
 По напред прочетох "какво толкова да напишеш няколко страници по даден проблем", това може да се каже за всеки предмет. Винаги е имало хора, на които едно или друго е било лесно, а на други трудно. Може би трябва да се помисли за последните класове, предвид кой към какво смята да се насочи да се набляга там.
 Не мисля, че един или друг вид писмени работи водят до любов към литературата или желание за четене. Може никога да не се прочете дадено произведение, може просто да е гледано на филм или да са изчетени нечии коментари и пак да успее човек да отговори на зададените въпроси, може и обратното - четено мислено и да не се получи желания отговор.

За тестовете за гимназии незнам, но преподаватели на първи курс в университета ми казват, че студентите не са подготвени (говорим за математика). Т.е. средното образовние не дава нивото, което е давало преди 10-15 години. Защото висшата математика не се е усложнила и нивото в първи курс не се е вдигнало.
Това става още по-масово след приемането на матурата като вход.

Не знам какъв е материала нагоре. В момента в 4 клас нивото /по математика/ е свалено, в сравнение с моето време,  много. Изобщо начален курс не дава никаква стабилна база за нагоре. Ако в среден и гимназиален курс са направили същите "гимнастики" и продължават да ми попълват някакви помагала и тестове - огради верния отговор ...... 

# 40
  • Мнения: 28 813
Mama_Nana, права си, че оценяването по литература е твърде субективно. Права си и за това, че някой може да не е прочел нито едно произведение и пак да има отлични оценки. Това го имаше даже в доброто старо соц-образование.
Е, за какво ни е тогава изучаването на литература, щом може да се изкара прекрасно и без четене на произведенията?
Моето мнение е, че не трябва да има оценки по предметите, свързани с изкуствата - музика, рисуване, литература...
Оценки да се поставят само в часовете по български език.В тях може да се включи писането на текстове, въз основа на които да се оценява умението смислено да се развие мнение и да се обоснове, както и да се проверят правописът и стилистиката.
Ще се повторя, но за мен литературата е изкуство и всяко вкарване на това изкуство в шаблони е поругание.

# 41
  • Мнения: 19 085
Как` Сийка,
Аз съм от времето на соц-образованието, когато четяхме не само по задължение.  Обичам да чета, правя го и днес, но не защото са ме учили как се пише съчинение, есе .... Просто не намирам връзка между писмените работи и любовта към четенето.

Е, за какво ни е тогава изучаването на литература, щом може да се изкара прекрасно и без четене на произведенията?


Това не съм го казала, по скоро думите ми бяха, че оценката по литература не винаги е обективен критерий за познаването на дадено произведение.

# 42
  • Мнения: 28 813

Е, за какво ни е тогава изучаването на литература, щом може да се изкара прекрасно и без четене на произведенията?


Това не съм го казала, по скоро думите ми бяха, че оценката по литература не винаги е обективен критерий за познаването на дадено произведение.


Аз го казах.  Grinning

Общи условия

Активация на акаунт