Аутистичен спектър. Аутизъм - тема 16

  • 77 795
  • 766
  •   2
Отговори
# 450
  • Мнения: 9
А няма ли желание за виртуално общуване, да си чати с някого? Понякога ..въпреки, че то не е точно общуване, все пак наваксва част от липсата на реално общуване и някои неща могат да се компенсират виртуално. Съдя по себе си.

В действителност направи опит за общуване с един румънец, който играе и коментира една от игрите. Написа му писмо, за да го пита нещо по играта. За нещастие румънецът се оказа много зает и не благоволи да отговори. Синът ми дълго страда, докато се насочи към друга игра. Това му беше единственият опит за виртуално общуване.

# 451
  • Мнения: 1 738
Въпрос към Катина и другите майки, чиито деца имат хиперлексия
Диагнозата при децата ви е само хиперлексия или аутизъм с прояви на хиперлексия. Питам ви, защото чета в разни материали, вкл. на проф. Матанова, че в последно време при някои деца това е отделна диагноза. Според проф.Матанова повечето от характерните симптоми на аутизма при децата с хиперлексия като вероятно отделно състояние протичат по-леко и са по-бързо преходни.
Нашето дете отговаря точно на нейното описание и това, че ми се иска да имаме малко повече яснота не е свързано с нищо друго, а с насоките за обучение.  Прочетох някъде, че децата с хиперлексия учат по-добре, когато нещата им се зададат в писмена форма.
Мисля лятото да се опитаме да се свържем с проф.Матанова - нещо, което ми се иска отдавна. Някои от вас направили ли са го?

# 452
  • София
  • Мнения: 2 352
Проф. Матанова е теоретик. Практическият и опит според мен не е достатъчен да разчитам само на нейната преценка.Водила съм го Мишо при нея. Към тогавашния  момент ми даде ценни насоки,и ми съдейства за едно обучение и съм и много благодарна за това.
Моят син има ГРР като водеща диагноза.Заедно с това ГРР са му поставяли допълнителни екстри като хиперлексията и СИД и изоставане в развитието и нарушен вербален праксис и т.н.

Относно спецификата за обучение за хиперлексията - не е по различно от обучението му спрямо другите диагнози, а именно вижда се проблем, опит за намиране на корена на проблема и неговото отстраняване.

Специално за хиперлексията единствения съвет, който съм получавала е следният.Внимавайте да не се получи автоматично четене на текст без да разбира какво чете.Тоест внимавам всяка дума, която прочита да е разбрана, а ако видя, че не е, се опитвам да я поясня. Не е по различно от обучение на аутист. Опитваме се да "преведем" всяка една дума, която чува аутиста и ако ще го караме да изговаря думи, да се стремим да разбира какво казва.

Хиперлексията я имах и аз като дете донякъде без спецификата на аутизма.

Не знам дали учат по добре при писмено зададена задача, но идеята е да започнат да учат и без зрителна подсказка.Но пък и аутистите учат по добре при унагледяване на задачата, както и дислектиците  Thinking

Да не би да се съмнявате в диагнозата, която имате, че е хиперлексия, а не тази, която е в момента?

# 453
  • Мнения: 134
Айдее ново двайсе. Какво точно е "хиперлексия"?

Да не би да е когато разбираш само написан текст, а когато ти говорят трудно възприемаш?
 
И на мен ми казаха същото за Матанова, че няма клиничен опит..т.е. тя е основно преподавател. С една дума не ми я препоръчаха.

# 454
  • София
  • Мнения: 2 352
По скоро е четеш лесно и от ранна възраст, без да разбираш смисъла на прочетеното.
Констанца, къде чете за хиперлексията, дай линк.

Днес бях в НДК на събитието, което организира "Стъпка за невидимите деца". Говорих с лекторката относно проблемите на Мишо ( визирам голямата му уста и невъзможността да си контролира приказките - наречени от нея със засукано име, което не запомних ), но тя ме разочарова, че има две три техники, които може да ми предложи, но са експериментално прилагани от около 2-3 год. и не може да гарантира за ефикасност. Проблема все още не е изучен добре или да не кажем хич  Cry. Много се разочаровах да ви кажа.Проблема му е поведенчески, и щом тази сложна и много скъпа наука или каквото и да се нарича там  Whistlingне може да го разреши, коя ли съм аз да се пъна да търся решение  Whistling

# 455
  • Мнения: 1 738
Катина,
синът ми също беше на този семинар и още не ми е разказал. Нормално е колкото повече знае човек, толкова по-трудно да научава нещо ново. Все пак , доколкото разбрах,  семинарът е бил най-вече за подготвяне на почвата за магистратура по тези проблеми и е хубаво, че са участвали представители на Министерството на образованието, ВУЗ, много ресурсни, логопеди и т.н.
Ще се опитам да ти изпратя някой добър линк за хиперлексията, но всички са на английски. Аз лично харесах и слайдовете и някои други неща от проф.Матанова (като изпишеш "хиперлексия").

Ето нещо, което преведох набързо и което може да ти е интересно. За мен то е като опорна точка, която ползвахме много яко преди да започне първи клас и мисля, че отскочихме добре. Сега се опитвам да убедя сина ми пак да стъпим по-здраво на нея.

"Главната причина за създаване на специфична диагностична категория за хиперлексия е да бъдем сигурни, че това състояние е добре разбрано и  въз основа на това бъдат развити подходящи терапевтични стратегии. При разговорната езикова терапия с тези деца е от решаващо значение способностите за четене да бъдат използвани като главно средство за развитие на езика. Четенето може също да бъде използвано за повлияване върху поведението и за подпомагане на детето в разбиране на преподавания материал.   

Ранните способности за четене често се разглеждат като някаква “способност отломка” и не се използват като средство за обучение. За учителя е естествено  да се опитва да обяснява по няколко пъти нещата с думи на детето, което не разбира.  Но хиперлексичните деца имат нужда указанието да бъде написано, за да го осъзнаят. Този подход се използва и при аутистични деца, които са започнали да четат рано. Единствената разлика е, че аутистичните деца имат намалена способност да осмислят езиково  придобитата чрез четене информация."

# 456
  • София
  • Мнения: 2 352
Да не остане някой с погрешно впечатление, че неодобрявам нещо в днешния семинар  Rolling Eyes.Просто останах разочарована, че дори и този метод не "лекува" един от основните проблеми на аутизма, както не го "лекуват" и останалите методи, които знам  Sad.

Много близки ми се струват хиперлексията и проблемите идващи от аутизма.Сходни са обучителните техники за нея и дислексията! На този етап не и обръщам много внимание обаче, защото не ми се вижда водещ проблем за моето  дете, но нищо не пречи да попрегледам още нещичко по въпроса - не отказвам линка  Wink. Усилията ми като, че ли са повече хвърлени в посока СИД - там виждам основата на неговите проблеми.

Слайдовете на проф. Матанова, като че ли са извадки от книгата и  Thinking за това говориш нали ?

# 457
  • Мнения: 1 738
Катина,
ето нещо добро, ненатоварващо с медицински термини:  Hyperlexia: Reading Precociousness or Savant Skill? Просто го изпиши и ще видиш статията. Обсъждат се три подгрупи на деца с хиперлексия. Към коя група принадлежи едно дете, което се е научило необичайно рано само да чете (в нашия случай преди навършване на 5 години) има значение и за подхода за обучението му, но и не само това.

# 458
  • Мнения: 36
На всички деца са им е трудни абстракциите. Четох 2 пъти "Майчина сълза" на дъщеря ми, тя нищо не разбра. Но аз всеки път като я чета си спомням къщата където е отрасъл баща ми. Тя е точно като описаната има димитровчета, плодове по земята и счупени гърнета. А дъщеря ми още от тук не може да си представи.държавното училище. Поне видях доста неща и знам, че не само децата са виновни.
това беше и моята любима приказка... Heart Eyes и аз така я свързвах с дядовата къща на село.. smile3531но малкия май с нищо не я свързва.. Crazy
Мисля, че цялата система е така направена, че побърква майките от притеснение, учителки, които търсят повод да се оплачат или отърват от детето, или не го учат, специалисти, на който все са им малко часовете и заплатите и гледат ден да мине, да си изгледаме филмчето вечерта. Срещат се и добри учителки но са  малко. А и много е интересно коя учителка е добра? Защото има случаи са свикнали с детето, то не им пречи, те не се оплакват и казват всичко е наред, толкова може и майката се примирява.
Не знам какво мислите за по-ниско функциониращите аутисти. На мен нещо те са ми  в главата. Защо остават деца, които не проговарят?
нашето аутистче разбира, но също не говори.. newsm78 на 5 год. е вече и все така никакво желание за реч.. ooooh! много рядко казва някаква дума целенасочено и това обикновено защото е принуден или много иска нещо.. Rolling Eyes И идея си нямам как да го накарам да говори.... newsm78 Аз също се замислям в/у работата на учителките...>>>>те винаги са доволни от него, слуша, изпълнява, не пречи, но само толкоз...напредък в говора и самостоятелното хранене-никакъв.. ooooh! харесвам градината, той се чувства добре там, но май надеждите ми, че ще научи нещо почнаха да се изпаряват.. ходим в 112 градина в Бояна
П.П.Кажи какви добавки му даваш..аз му давам само витамини и Ескимо..за сега.. Thinking

Последна редакция: нд, 01 май 2011, 00:54 от Bebeto 2

# 459
  • София
  • Мнения: 4 412
Bebeto 2, ето един много интересен линк от констанца за проговарянето. Като го четох, установих, че  по усет съм търсила и правили много неща от описаното в статията. Аз ще я преведа при първа възможност.  Не съм чула майка в този форум да съобщава за голямо подобрение от 112 градина, дано вие да имате успех.

Таня,
ще се опитам да намеря тази история, но дотогава ето нещо полезно принципно за проговарянето на децата от спектъра и историята на едно 11 годишно дете на фона на различните терапии: www.fountia.com/speech-development-autism

Моята дъщеря нямаше желание за комуникация, всичко, което съм направила съм го описала в блога в подписа ми, има около 15 важни статии. Не мога да го разкажа с няколко думи, защото това са мислите ми и работата през изминалите 5 години /ходила съм и на друга работа на намален работен ден или с доработване по нощите в къщи/. Това, което мога да ти дам като съвет е да не се осланяш само на специалистите, да не се фиксираш, че детето е с аутизъм или такива прояви, а да четеш всякакви статии за ранно развитие. Мисля, че майката /бащата, роднините/ ще се яви един от много важните фактори за издърпване на детето. Щом детето е кротко ще издържи на други мероприятия, колкото повече неща вижда, толкова по-добре, ето нашите - https://threetoseven.wordpress.com/2009/10/03/early/, търси за деца с проблеми и за деца без проблеми.
И това, което съм написала за сериалите се отнася и за майките, и те трябва да забравят няколко години за сериалите. Но и да запазят спокойствие и вяра.

"Майчина сълза", доколкото разбрах се учи във втори клас, така че до тогава ще заведем децата на места с подобна обстановка. В дворовете на манастирите и на къщи-музей може да се открият подобни картини.

За добавките има Биохимична тема, там има интересни неща от различни хора, ето поста с нашите, но те са по моя преценка - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=557278.msg17876737#msg17876737. Добавките трябва да се пият разпределено през деня, ако детето ходи от 8-17 в градина няма как да стане, защото след 17 не можеш да даваш много витамини, ще се превъзбуди преди сън. Моято дъщеря ходи до обяд и след обяд /13-16 часа/ й давам. Сутрин давам само стандартен мултивитамин. И ми прави впечатление, че добавките подпомагат работата, т.е давам добавки, след 45 мин. започваме да работим, тя е много по-концентрирана и възприема. Мисля, че дабавките трябва да се дават успоредно с ученето, поне при дъщеря ми така действа. Аз пих почти всичко като нея и наистина след около 40 мин. усещах по-добри възможности за учене и даже започнах да го прилагам и в работата си, когато видя, че ми се губи мисълта. Напоследък си мисля, че ако дадеш една шепа добавки, но не се работи непосредствено след това с детето ефекта ще бъде минимален. За целодневно обучение трябва да се търсят дъвчащи форми и учителки съгласни да ги дават.  Интересно е да споделят и други, кога дават добавки.

Катина, констанца - за хиперлексията знам много малко, но може би показва, че детето има интерес към езика. Дъщеря ми имаше интерес към четенето на 5 години, аз не я насърчих. Познати учителки ми казаха да прави звуков анализ, сричкуване и подобни, които ще са полезни за първи клас. И тя е много добра в това, интересно й е и се усеща успяла в тези упражнения. Проявява интерес и към правопис и правила. Аз мисля това да й е една от силните страни в училище. Също учи английски много леко и прави впечатление колко знае. Може хиперлексията да даде силни страни на децата в тази област. В частната школа от където учат англ. заниманията са много благодатни и за конуникацията, защото комуникацията се явява контролирана - много и интересни задачки, но децата знаят какво се очаква от тях. Така учат най-малките групи, доколкото знам 6-8 годишни, не трябва да се изпуска момента.

Катина, за разбирането мисля, че не е нужно да разбира всяка дума, да разбира основният смисъл, да каже кой е добър, кой лош герой, как е завършила историята, каква е поуката. Дори и това в началото е трудно. Вчера четохме пак Пепеляшка /чели сме я преди месеци и тя си спомняше някои неща/ и ме пита какво е слуга и паж, винаги ще има непознати думи, важно е основната идея.
А за зрителната памет и подпомагането с картинки - сега учим усилено по "Азбука на мисленето" и в книгите над всяко упражнение има за каква част от паметта и представите са. На мен ми даде интересни насоки. Видях, че дъщеря ми има много добра зрителна памет и мисля, че трябва да го използваме. В крайна сметка при всеки човек има една основна памет. Вярно е, че не ми харесва, това, което често се прави на децата да им се показват само картинки, като чели за друг начин на учене не стават, но съм в процес на обмисляне на тази силна страна.

Последна редакция: нд, 01 май 2011, 18:24 от TanyaMG

# 460
  • Мнения: 9
Здравейте,мами.Вече не знам как да се справя със стериопитните движения на моето дете.На ръба на силите съм.Никой и нищо не е в състояние да го отклони от заниманията му състоящи се от предмети/забранени/,които само държи в ръката си още докато стане от сън.Постоянно трябва да има нещо в ръката си.Толкова се вживява с играта си ,че чак се напряга.Играчките си стоят така,просто са му безразлични.Не мога и 1мин.да задържа да слуша какво му казвам.Не мога да го зарадваш с нищо,които радват нормалните деца.Думата "Не"означава за нея-пищене и тръшкане по земята.Вече сме на 3.5г. и нищо не възприема.Радва се само когато е на пързалката.Нищо друго не я интересува.Дайте съвет какво да правя...Мами от Варна къде и кой се занимава с вашите деца и виждате ,че има напредък?Това крещене  вече ме измъчва и тръшкане по земята.Незнам как да и обясня,че това не трябва да се прави.Благодаря на всички които се включат.

# 461
  • София
  • Мнения: 4 412
Ученолюбива, може би трябва да приложите принципите на Сън Райз програмата. Доколкото разбирам със строгост не става. А това, че детето стиска предмети, според мен говори, че е напрегнато. Може чрез стереотипите да стигнеш до детето. Ето принципите на Сън Райз - http://mamtomam.wordpress.com/2010/11/22/son-rice/

А за координати за Варна можеш да се обърнеш към re_ge - http://www.bg-mamma.com/index.php?action=profile;u=24951 , тя ми се струва, че има добър поглед.

Последна редакция: нд, 01 май 2011, 16:28 от TanyaMG

# 462
  • Мнения: 1 738
ученолюбива,
всички сме минали през този стадий на обсебване от предмети и май то не изчезва напълно, а се изменя с времето и става по-приемливо. Мисля, че трябва да се опиташ леко да насочиш обсебването към не опасни предмети. Какво значи "забранени"? Ако не е нещо опасно, по-добре не го забранявай.
Нашето дете на възрастта на твоето момиченце имаше страст към препарати за пране, щампоани, сапуни, лекарства и дори дамски превръзки - всичко, което виждаше на рекламите. Знаеха ни в околните магазини и се дивяха - какво е това дете, което не продумва дума, а граби и носи препарати и пищи, ако му ги вземат. Просто се примирихме, че ще си ги подрежда и ще спи с тях. Споразумяхме се за лекарствата, да си реди само опаковки. Мислехме, че никога няма да дойде времето на играчките, но то дойде едва към 5-годишна възраст заедно с проговарянето.
Това е от моя опит. Сигурно има и други изпитани и научно обосновани методи, за които ще прочетеш и ще те посъветват мамите.

# 463
  • Мнения: 9
Благодаря Ви момичета за бързите отговори.TanyaMG Благодаря за сайта,прочетах го,много полезен.КонстанцаБлагодаря много.Това тръшкане и викане ме измъчва много....Не знам как да му помогна.

# 464
  • София
  • Мнения: 2 352
ученолюбива, това тръшкане и викане може да бъде от много причини.Опитай се да ни разкажеш повече.Основно, кога се случва, при какви обстоятелства, какво би могло да го предизвика.Обсебването от предмети си има няколко обяснения, най често поради факта, че тези предмети му дават на детето сигурността на познат предмет, който им помага да се успокоят в напрегнатата обстановка около тях.Не казвам, че вие нещо го напрягате, ако щеш ми вярвай би могло и шума на луминисцентната лампа да го изкарва извън нерви или шума от компютъра, или шапката на някое ТВ предаване, или някоя миризма или материя.Чувала ли си за http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=108366.msg1948384#msg1948384 - 90 % от децата с аутизъм я имат тази съпътстваща диагноза.

Констанца, намерих едно записче на злополучното шаранче за което ти разказвах. Не искам да си мислиш, че нещо съм си тормозила детето , а виж сама как съм вмъквала в разговора разни нещица по предната ни дискусия. http://file.bg/c96652dDVhOJ Надявам се не само на мен не ми изглежда разстроен нещо.

Тук качвам и още едно клипче от миналото лято. Сниман е на село как ми разказва, каква приказка е разказал на дядо си предната вечер да го приспи.Една година след първото клипче - поведението му, движенията - почти не са се променили.Клати се кат махало на часовник, но вече по малко подскача.Този СИД наистина само си сменя проявите, но не изчезва  #Cussing out  
http://www.file.bg/c96653shKNGk

Клипчетата ще стоят само един месец в сайта - да си знае някой, ако нещо се зачете след тази дата!

Общи условия

Активация на акаунт