Как е организирано Целодневното обучение за малките ученици в други държави?

  • 12 385
  • 112
  •   1
Отговори
# 45
  • Мнения: 2 093
mamamia мерси за подробното описание, беше ми интересно да сравня с Онтарио. Изглежда, че разликата е в чартърните училища, тук няма подобни. Предполагам, че заплащането е по джоба на родителите сьщо така. Интересно е че има и испански училища, нямах представа.


 Fanni, погледни този сайт на м-во на Образованието, за нашата провинция . Тук е описана програмата за всеки предмет.   
http://www.edu.gov.on.ca/eng/curriculum/elementary/grades.html
от сьщия сайт, обща информация за началното образование
http://www.edu.gov.on.ca/eng/elementary.html

# 46
  • Мнения: 2 885
Merry, не ви ли дават тетрадките с печат за домашно? Какви са тези хвърчащи листа?
На мен тук ми харесва, че се набляга прекалено много на четенето в една по-ранна възраст. Има конкуренция кой колко книжки е прочел на 5-6 г, което в БГ не го виждам. Говорим за нива над 1 и 2, примерно за 8, т.е. самостоятелно четене. Всяка книжарница и библиотека си има читалня и те не са празни никога. Вече сме записани в библиотеката и имаме списък, вярно още кратък...но все пак до преди половин година не знаеше езика. Това поощряване на четенето много ми харесва. Подаръците за РД на 6 г са 90% книги при нас. Впечатлена съм.

При липса на база в БГ въобще не знам как ще направят целодневното задължително.....Но и материала е смъкнат от горен курс за долен. Буквара, Читанката и 3-те тетрадки на "Просвета" не искам да ги коментирам..... Не знам какво може да ви хареса?! Синът ми ще учи от септември по тях, според учителката били по-малкото зло.....  Rolling Eyes

# 47
  • Bristol
  • Мнения: 9 455
Тетрадките са в училище за упражнение. Могат да се видят, ако помолиш учител, не знам дали могат да се изнасят, никога не съм питала. Дават домашните разпечатани на отделни листа, които ако искаш можеш да събираш в папка, както лекциите в университета. Има отделно дневник, в който се записва на коя дата коя книга е прочело детето, как се е справило, кои думи са го затруднили, какво му е направило впечатление. Не само аз пиша в този дневник, но и учителите и доброволците, които работят с тях в училище. Всяка седмица им връчват разни награди, за дете написало най хубав разказ, представило се добре на урок по науки, прочело най-много книжки, помогнало на другарче и какво ли още не. Тези награди прилежно се събират и записват и като стигнеш някаква бройка, ти се полага специална награда. Моливче, линийка, тефтер, обяд на специална маса с покривка и тем подобни, на които децата се радват  Crazy

# 48
  • Мнения: 7 171
Пък и не само английския. Мисля, че и Щатите и Канада следват подобна система  Thinking newsm78 Консерваторите сега правят промени и искат да я върнат пак към по академичната насоченост, дали ще успеят?!

Тук в нашия град има "gifted programs" към държавните училища (не всички), където се "класират" децата с по-голям потенциал. Обучението е на ниво българско начално училище от моето време, т.е., доста добро.

# 49
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 163
Но и материала е смъкнат от горен курс за долен. Буквара, Читанката и 3-те тетрадки на "Просвета" не искам да ги коментирам..... Не знам какво може да ви хареса?! Синът ми ще учи от септември по тях, според учителката били по-малкото зло.....  Rolling Eyes
Kакво има за коментиране?1 ooooh! Ти и да искаш не можеш, явно не си запозната достатъчно нито с едната, нито с другата система. Говорим за две коренно различни системи и език. Естествено и подходите при изучаването му ще са различни. За българския най-подходящ е буквара. Досега лош буквар и читанка не съм видяла, с изключение на един буквар от 1981 г. дето просъществува 2 години. Нашата система за ограмотяване е една от най-добрите не само в Европа. Но на Запада не му оттърва да признае.
Впрочем колежките ми бяха силно впечатлени, когато им показах българските учебници за 1 клас.
Не разбрах за кой смъкнат материал говориш, но в начален курс няма нищо смъкнато от прогимназията.

# 50
  • Мнения: 1 119
Няма какво да сравняваме системите наистина- а организацията. Като гледам снимките -размечтах се.
А за малко смях ето в Букварите какви неща има:

"Байрамът е народен празник в България".
В читанката за четвърти клас настояват, че шоколад се пише с "щ" вместо с "ш".  Grinning

# 51
  • Мнения: 2 885
За смъкнат материал от горен клас се е изписало толкова много тук, не е необходимо да захващаме тази тема. Или безумението да се броят звуци в 1 клас....
Децата ми са малки и нямам опит.

Колко книжки българчетата са прочели 1-4 клас, щом системата ни е толкова добра? Що да не се предлагат книжки, лесни за четене с големи букви още в ПГУ? Ето, искам да купя такива на български за детето си като на Oxford Reading Tree за 5-6 г...ми няма. Търся книжки със забавни кратки истории за самостоятелно четене, за да си поддържа езика....Това си е незапълнена ниша на БГ книгоиздателите.

Права си, Дорет, за едно - и аз не разбирам защо трябва да се прилага автоматично чужд опит.

# 52
  • ENGLAND
  • Мнения: 4 163
Хайде сега и прочетените книжки да броим! Или книжка от 5-6 изречения с повтарящи се думи е прочетена книжка. Системата е такава, четенето се учи с наизустяване на думите, правопис и произношение. Българското ограмотяване е заложило на даване на алгоритъм или модел за четене. И броенето на звуци е част от това и основа за правилен правопис, а не безумие.
Книжки има много, а най-вече много помагала за работа с читанката. Поразтърси се и ще намериш.
Fanni точно такива недоразумения трябва да се изчистят, да има по-голям контрол при издаването на учебници и помагала.

# 53
  • Мнения: 2 885
Цитат
Хайде сега и прочетените книжки да броим! Или книжка от 5-6 изречения с повтарящи се думи е прочетена книжка.

Така се създават навици за четене. 5-6 изречения...? Книжките на синчето са по 40 стр.

Скоро ми попадна този анализ.

Fanni, радвам се, че детето ми не е подложено на целодневно обучение още от 5-6 г. И се чудя кому е нужно това в БГ?!

# 54
  • Мнения: 3 932
Ето учебната програmа за Кебек, за различните нива (класове) на нач. образование. С две дуmи, в началото се набляга на развитието на качества, а не толкова на усвояване на учебен mатериал предиmно чрез игри, наблУдение и поставяне в различни ситуации-
http://www.mels.gouv.qc.ca/REFORME/publications/Prescolaire_a.pdf
http://www.mels.gouv.qc.ca/REFORME/publications/1st_Cycle.pdf
http://www.mels.gouv.qc.ca/REFORME/publications/2nd_Cycle.pdf
http://www.mels.gouv.qc.ca/REFORME/publications/3rd_Cycle.pdf

Този докуmент mи е лУбиmият, но е на фр., mога да поmагаm с превода -
http://www.mels.gouv.qc.ca/DGFJ/dp/programme_de_formation/primai … leau-synthese.pdf

# 55
  • Калгари, Канада
  • Мнения: 1 393
За написаното от Doret, че няма система в която родителите участват в управлението на у-щето – Чартърните у-ща при нас са точно такива и са много добри, има си съвет от родители, срещат се, обсъждат, променят, разбира се консултират се и с учителите. Дори може да преценят, че външен човек художник /без образование като учител/ трябва да преподава на децата и го допускат до у-ще. Но това е крайност, която в БГ не мисля, че може да се изпълни. А тук за да се изпълни не се взима кой да е художник примерно, а се има предвид конкретен такъв и дали има подход към децата. Та такива работи.

Fanni, за дисциплината тук се набляга на поощрявания, не на наказания. В смисъл в едно у-ще видях дърво на стената и ябълки – червени, жълти и зелени. Всяко дете си има ябълка от всеки цвят – и всички сутрин имат зелени ябълки на дървото, в момента когато дете пречи на класа или се държи разсеяно учителката му сменя ябълката с жълта, ако продължава минава на червена и отива при директорката, където тя лично разговаря с детето и решават заедно защо се е стигнало до тук и как да се поправят нещата. Ако детето започне да се държи добре, учителката сменя след малко пак със зелена ябълка. Казаха, че изключително рядко децата стигали до червена ябълка.
В друго у-ще видях дете в учителската стая и дочух, че се е държало зле в час по физическо, затова сега ще поседи тук и ще помисли как трябва да се държи.

Ето за образованието тук, може да има нещо полезно за вас:
http://education.alberta.ca/parents/resources/handbook.aspx
Това е за Калгари:  http://www.cbe.ab.ca/programs/prog-kinder.asp

Аз също съм в подкрепа на традиционното обучение и смятам, че тук децата учат по малко като материал и повече като отношения и възпитание /въпреки че последното е доста относително/. Въпроса е не да се копира система от чужбина, а доколкото аз разбрах да се подобри състоянието на у-щата и обучението като цяло. Затова и трябва да се започне с материалната база и с държането в у-ще, отношението на децата към у-щето и на родителите като поддръжници на учителите.

Колкото за знанията всеки може сам да си прецени – дали е по важно да се мине през материала за всички страни примерно по 3 страници на страна или е по-добре да се знаят страните къде се намират и да се работи по групи от няколко деца за няколко от страните и после всяка група да представи с няколко думи своята страна. Това разбира се е образно казано и не претендирам, че в БГ учат по 3 страници за страна. Но тук съм видяла за нашата провинция /в БГ може да се нарече област/ карта на стената на у-щето нарисувана с гори, реки и налепени по нея животни /предварително изрязани и оцветени/. Обяснено ми беше, че това е проект на всички 4-ти класове и всяко дете е участвало с нещо. Вярно е че е отнемащо време като занимание, но след един такъв проект, който след това ще го гледат цяла година не вярвам да има дете което да не знае какви животни има в провинцията и къде има гори. Същото може да се направи за градове и т.н.

Пак казвам, че споделям само положителни неща, които при възможност и желание могат да се копират. Но това не означава, че тук нямаме отрицателни, просто не смятам, че са предмет на темата.

# 56
  • Калгари, Канада
  • Мнения: 1 393
Chrisimommy , разликата в заплащането е от значение, но в случая в държавното се плаща около 15 долара за консумативи на година + за автобус до и от у-щето /мисля около 600 долара/ на година + за екскурзия /ако ходят, предполагам не повече от 30 долара/. За чартърното 110 долара за консумативи на година + рейсче до у-щето /предполагам малко повече от държавните, за киндергардън е 350 долара само в едната посока, в другата нямат рейс, за горните класове имат и в двете посоки, сигурно е около 700 долара/+ екскурзия /сигурно пак около 30 долара/ + униформа от специален магазин /около 200-350 долара зависи колко неща вземеш/. Аз ще си го карам до у-ще и ще си го взимат /в което и у-ще да го бях записала/, тъй че разликата остава в униформата и консумативите.
Отделно всяко у-ще /държавно и чартърно/ си прави различни опити за събиране на пари /продаване на шоколадчета и т.н./, което в момента не съм сигурна, че в чартърното е застъпено повече като начин на събиране на средства. Доколкото чух в чартърните има и продаване на помощни материали за занимания в къщи - но още ми е мътно дали е вярно и какви пари ще отиват.

По темата - басейн, хокей и тенис мероприятия се организират от у-щата и се използват обществените такива с предварителна уговорка.

# 57
  • Мнения: 2 093
mamamia, тези училища звучат много добре, предполагам, че имат дьлги списъци, щом не се плащат много пари. Дано и тук да ги въведат. Непрекъснато се говори че броя на децата записани в публичната система намалява, а от друга страна хората нямат възможност да изберат подходящо училище и много често родителите записват децата в частно училище..както и да е, темата не е за това.

да добавя кьм това което mamamia писа за дисциплината и поощренията. Синьт ми е в предучилищна или т.н. SK (Senior  kindergarten). Когато децата са прекалено буйни и не спазват правилата на класната стая, учителите ги разделят да си играят по отделно и им казва че "they did not manage well", вместо че са непослушни. Винаги ми става смешно, когато синьт ми ми каже тази фраза. Най-добрият му приятел от градина е малко буен и доста често ги разделят по тази причина. Аз имам спомен от моята детска градина, когато учителка крещеше на едно момченце, че ще му отреже езика, защото беше доста приказлив.
Другото, на което учат децата е да се изразяват добре, т.е да произнасят думите ясно и отчетливо; да образуват правилно изречения, да изказват мнения, което си е доста важно при общуването.

# 58
  • Мнения: 2 885
mamamia, от това което чета, тукашните държавни са като вашите чартърни. Такса 100 евро и униформа 200 евро. Без вкл. транспорт, поне в нашето.
Има един вид Educate Together училища, без изучаване на религия и без задължителните униформи.
Масово се дострояват училища с нови помещения, поради липса на места. Януари се откри ново крило на училището, което е спонсорирано от родителите. Преди седмица рисуваха игри за асфалт на площадката пред входа му.
В неделя имаме Family Fun Day /организиран от Parents’ Association/ в съседния голф клуб с цел събиране пари за софтуер и книги за училището - занимания за децата, състезания, рисуване на лица, надуваеми замъци. А в петък преди това съм на mum`s night out с майките от двата junior infant класа.  
Отделно се раздават каталози с книги и ако си поръчаш книжки за децата всеки 20 цента на 1 евро остават в училището. Всеки месец има поне по една инициатива от този род с цел събиране на пари под някаква форма......
Това за пример на Fanni за подпомагане комуникацията на родители/учители и пари за училището.

# 59
  • Калгари, Канада
  • Мнения: 1 393
Chrisimommy , специално в нашето чартърно се записват от новородени и всяка година се презаписват, ако не се презапишеш отпадаш от листа на чакащите. Аз малко късно разбрах за тези у-ща /мисля че беше вече на 2 години и нещо/, но се радвам, че успя да влезе там. В началото бяхме някъде към 110 номер, сега последно бяхме 69-ти, а те приемат 68-ем  /4 паралелки/ в нашата част на града. На информационна вечер викат първите 100 и обикновено след като родителите се запознаят с основните неща, някои от тях се отказват. Тъй че имахме голям късмет. Едно от децата ти ако е влязло, другите влизат вече с предимство. Имат и интервю за запознаване с детето и ти казват на какво да наблегнеш през лятото, та до септември детето да е на нивото което изискват.

Незнам доколко това у-ще /специално нашето чартърно, както казах всяко чартърно си е различно/ прилича на което и да е друго. На информационната вечер подредиха 4 деца /с униформите разбира се/ от 4-ти клас и една учителка им казваше думи, които са доста сложни, а те в един глас ги казваха буква по буква и след всяка буква звука и ако няколко букви имат един звук казваха правилото за това как се произнася. Аз бях направо шокирана, стори ми се нещо като комунистическо време всички говорят в един глас - букви, звуци, правила - отначало не можах да разбера какво става. Както и да е, въпроса е че си е зубрене. Учат ги всеки ден по една буква/съчетание от букви/ и съответния звук /или звуци/ с правилата. Имат си и домашно за нея. Дисциплината по-време на такъв час е явно желязна, всички да повтарят в един глас. После ни успокоиха, че това е най-сложната и дисциплинирана част, иначе си имат свободни занимания, игри и т.н. Та незнам, някои родители не биха го одобрили това. Аз смятам, че е по-добър вариант от зубренето на цели английски думи. Отделно седят на чинове /като едно време/ и учителката обяснява на всички отпред пред смарт борд /докато в държавните седят на кръгли масички, както вече писах и учителката ги наобикаля или на килимче пред смарт борд-а/, имат и време едно към едно /където една учителка се занимава с един ученик/ когато и ако е необходимо. Общо взето смятам, че се учи повече отколкото в държавните у-ща. Повече ще мога да напиша след септември.

Fanni, забравих да пиша, че тук нямат домашни до към 4-ти клас, нито учебници и единствения начин да видиш какво учат е да отидеш в у-щето да помагаш в класната стая или просто да видиш какво правят /което е разрешено с уговорка/. Когато има домашни те са на листа като вече писах.

Общи условия

Активация на акаунт