Математически турнири - 11

  • 108 993
  • 752
  •   1
Отговори
# 270
  • София
  • Мнения: 7 673
Нещо не откривам графика за състезанията. В частност ме интересува Салабашев тази година.
http://math-bg.com/?page_id=162

# 271
  • Русе
  • Мнения: 12 218
  Мъжът ми,който не е много добре с математиката реши веднага тази задача с кокошките. Писал е дипломна работа за автоматизирана люпилня.  Laughing

# 272
  • Мнения: 538
Задачите за кокошките е за да се заслушват децата в задачата и точно отговора е 21 дни, а родителите да не се бъркат в тяхните задачи  Joy Joy Joy  Такива задачи са обикновено в сборниците на Величков. Велик списвач на задачи. Е не само той де, има и други.

слушах ( четох) 100 пъти, но по така даденото условие никъде не става ясно,че това - даденото 5кок=60 яйца=21 дни, не е задача за работа, не е променливо  и че 21 дни е константно
явление...
както и да е, де....не е първата безумна задача, която сме виждали.....същото като това със спортистите, столовете и краката.....уцелва този, който без да иска обърква , или играе на тото....само дето математическите състезания би трябвало да са далеч от лотарията и изкривеното мислене..... newsm78

Цитат
Мъжът ми,който не е много добре с математиката реши веднага тази задача с кокошките. Писал е дипломна работа за автоматизирана люпилня.  Laughing
 
  Hug Hug
 Joy Joy Joy А, точно за това говорех....  Grinning Grinning Grinning...засега обаче  децата още нямат каквито и да е професионални изкривявания Grinning Grinning

# 273
  • Мнения: 51 122
Задачата нито е безумна, нито изисква изкривено мислене. Това е много типична задача, свързана с развиване на усет относно влиянието на количеството на ресурсите върху крайното решение - кои подлежат на сумиране, и кои не. Например 2 камиона ще натоварят два пъти повече пясък от един камион, но няма да стигнат по-бързо от точка А до точка Б.  Двама работника ще свършат някаква работа два пъти по-бързо отколкото един, но две или даже десет готвачки няма да могат да сварят супата по-бързо. Това е почти същото като с адитивните величини. Например обемът и масата на едно тяло са адитивни величини, но околната повърхнина не е. А ко съберем два куба със страна 1 м (т.е. обем 1 м3 и околна повърхнина 6 м2) и ги допрем в едно общо тяло обемът му ще е 2 кубика, но околната повърхнина няма да бъде 6+6=12м2, а ще бъде само 10 м2. Това е, защото повърхнината не е адитивна величина. Друга неадитивна величина е температурата (ако смесиш два литра вода с температура 50 градуса то общата температура няма да стане 100 градуса).

Така и децата трябва да съобразят, че повече кокошки няма да измътят по-бързо яйцата.

# 274
  • Мнения: 4 210
Задачата нито е безумна, нито изисква изкривено мислене. Това е много типична задача, свързана с развиване на усет относно влиянието на количеството на ресурсите върху крайното решение - кои подлежат на сумиране, и кои не. Например 2 камиона ще натоварят два пъти повече пясък от един камион, но няма да стигнат по-бързо от точка А до точка Б.  Двама работника ще свършат някаква работа два пъти по-бързо отколкото един, но две или даже десет готвачки няма да могат да сварят супата по-бързо. Това е почти същото като с адитивните величини. Например обемът и масата на едно тяло са адитивни величини, но околната повърхнина не е. А ко съберем два куба със страна 1 м (т.е. обем 1 м3 и околна повърхнина 6 м2) и ги допрем в едно общо тяло обемът му ще е 2 кубика, но околната повърхнина няма да бъде 6+6=12м2, а ще бъде само 10 м2. Това е, защото повърхнината не е адитивна величина. Друга неадитивна величина е температурата (ако смесиш два литра вода с температура 50 градуса то общата температура няма да стане 100 градуса).

Така и децата трябва да съобразят, че повече кокошки няма да измътят по-бързо яйцата.

Мдааа, стига обаче да не е дадена на третокласници, които това още не са го учили.
 
В интерес на истината сигурно  моята обща култура е ниска, но честно казано това не го знаех, нищо, че все някога вероятно съм го учила.

# 275
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Не се притеснявайте, тази задача е коректна.
А като гледам, че сте на вълна 3-4 клас, какво мислите за дачата дето „3-те недели на месеца“ били четни? Да не би да има месец с три недели , или само с четни недели? Това е некоректна задача. „Три недели в един месец“ щеше да реши проблема, но не би Simple Smile

# 276
  • Мнения: 939
Задачата нито е безумна, нито изисква изкривено мислене. Това е много типична задача, свързана с развиване на усет относно влиянието на количеството на ресурсите върху крайното решение - кои подлежат на сумиране, и кои не.

 Laughing

Какъв ли би бил отговорът на въпросната задача, ако бяха попитали за колко време 10 кокошки ще измътят 150 яйца? Дали пак щеше да е 21 дена или трябваше градските 10 годишни чада да кажат, че не може да се определи, защото не е ясно дали 150 яйца се побират под 10 кокошки и не е ясно колко време едно яйце може да оцелее без кокошка върху себе си (или както там се казва)?

Sorry за спам-а и глупостите, ама ми стана много смешно.

# 277
  • Мнения: X
Какъв ли би бил отговорът на въпросната задача, ако бяха попитали за колко време 10 кокошки ще измътят 150 яйца?
А ако една кокошка трябва да измъти същия брой яйца?  Mr. Green
Понякога стремежът да си оригинален нанася вреди на математиката.

# 278
  • София
  • Мнения: 5 349
Ученик номерирал страниците на дневник, като написал само номерата на нечетните страници (1, 3, 4, ...).
Той попълнил всичко 134 цифри.
Колко страници има дневникът и колко пъти ученикът е написал цифрата 3 ?

Извинете ме за грешката с четворката, разбира се е 1,3,5...

Благодаря ви за интересния разговор тук, много приятно обяснявате на новопристигналите... четох назад и се забавлявахме с детето ми. Оказа се много увличащо, когато жив човек пита, а не сборник Simple Smile И му отговаря друг човек, също жив и също непознат Simple Smile
Пожелавам ви успех на състезанията  и удоволствие от достигането до решенията!

# 279
  • Мнения: 51 122
Какъв ли би бил отговорът на въпросната задача, ако бяха попитали за колко време 10 кокошки ще измътят 150 яйца?
А ако една кокошка трябва да измъти същия брой яйца?  Mr. Green
Понякога стремежът да си оригинален нанася вреди на математиката.

явно излиза,че не разбираме нищо от математика Joy..за разлика от 3-класниците -олимпийци !!! Mr. Green

Не е съвсем така. И Дидева, и Obsolete, вдъхновени от примера с кокошките, правят различни предположения от вида "а ако..." и стигат до комични варианти. Но в задачата е мислено и нещата са определени. В края на краищата математиците трябва да имат и широта на мисленето. Иначе рискуваме да започнат да мислят както в следния пример:
- Първи въпрос: Имаме празен чайник, котлон, чешма, чаша, пликче чай. Как ще си направим чай?
- Алгоритъм на математик: Пълним чайника, включваме котлона, поставяме чайника на котлона и чакаме да заври, пълним чашата, слагаме вътре пакетчето и готово.

Втори въпрос: Имаме пълен чайник с вряла вода на топъл котлон, чаша, пакетче чай. Как ще си направим чай?
- Алгоритъм на математик фанатик: Изпразваме чайника, изключваме котлона, чакаме го да изстине и след това следваме алгоритъма от първи въпрос.  Twisted Evil

Ей това е пример за тесноглед поглед върху математиката. Логически и вторият начин е правилен, защото ще доведе до резултат, но в същото време е и абсурден. Децата имат нужда и от малко евристично мислене отвъд шаблоните на стандартните задачи.

Ако въпросната задача беше за детската градина би имала този вид:
"Една кокошка тежи 2 кг, когато стои на два крака. Колко ще тежи, ако застане на един крак?"

За първи клас би било:
" Пощенският кон пренася пощата от село Горно до село Долно за 3 часа. За колко време ще пристигне пощата, ако му помага втори кон?"

И тази задача е такава. Пък и има състезания с по-разчупени задачи, и състезания с по-академични задачи.

# 280
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
Целта на тези задачи е да покаже, че не само математика, а има и други фактори. Все пак деца, които не да смятат, а и да мислят.

Имаше нещо лодка стълба и колко стъпала ще се потопят, ако се вдигне да речем с 2 метра нивото на водата, а разстоянието между стъпалата е ....... см. Е нали се вдига стълбата с лодката, та отговор 0.

Като родители спорещи на РС за Олимпиади, как едикакво си не били учили и затова. Ами не всяко дете е да ходи по състезания. Само могат да намразят математиката. Едно съседче, миналата година не ходило никога по състезания и на изпит на СМГ решило всичко. Е да ама няма родители, които на всяка цена да го карат да влиза някъде. Оставете ги сами да си мислят задачите.

И тази задача с кокошките е велика, защото точно учат тези неща в училище, още в началното образование и родителите да забравили са - няма лошо, но започват да им втълпяват на децата, че учат много. А за кокошките, че носят 21 дни и аз съм го учила до 4 клас.

# 281
  • Мнения: 864
Привет,
знаете ли от колко часа започва Черноризеца в СМГ?

от 11, имате още време Simple Smile

# 282
  • Мнения: 939
Не е съвсем така. И Дидева, и Obsolete, вдъхновени от примера с кокошките, правят различни предположения от вида "а ако..." и стигат до комични варианти.

Последно от мен за тези кокошки (че то не бяха кукувици, не бяха кокошки...):

Не правя никакви предположения, а търся зависимост между дадените параметри и търсената величина. Такава няма и затова няма и да получа отговор на въпроса си - за колко време х кокошки ще измътят y яйца, имайки условието, че y1 яйца се измътват от x1 кокошки. Това може и да ме прави тесногръд или фанатизиран математик (а всъщност не съм математик, а информатик),  но и показва, че задачата не е напълно дефинирана и третира частен случай. Не казвам. че не е коректна, а просто, че не ми харесва, защото е частен случай и изисква специфични познания извън математиката.

Иначе и аз мога да сътворя подобен тип задачи, които да изискват мислене out-of-the-box + житейски опит в определена сфера, като например следната -  На компютъра си Марийчето има инсталиран MS Excel 2003. За 10 секунди тя успява да отвори файл от 50 000 реда и да отиде на последния му ред. За колко време тя ще направи същото с файл с 1 000 000 реда, ако използва същия компютър?

Отговорът е абслолютно ясен - няма да види милионния ред, защото MS Excel 2003 отваря до 65536 реда.

PS: Най-важното - успех на всички деца, които участват днес на ЧХ.

Последна редакция: вт, 01 ное 2011, 10:02 от Obsolete

# 283
  • Мнения: 601
Привет! Записвам се в дискусията за ЧХ Simple Smile . Днес започваме с турнирния шампионат и ние. Ще се включа в обсъждането на задачите след турнира. Надявам се децата да са спокойни и да се представят добре!   bouquet

# 284

Общи условия

Активация на акаунт