Преобразуват помощните училища и други въпроси относно проекто закона образован

  • 92 887
  • 1 093
  •   1
Отговори
# 450
  • Мнения: 2 510
Не мислите ли, че МЗ и СМ ще трябва да поеме част от финансирането на децата от аутистичния спектър.
Едно дете от аутистичния спектър при случай, че няма съпътстващи заболявания, физически е много по- здрав дори от дете в норма.
То не използва никакви медикаменти / такива не са открити / и не виждам проблем ЗМ да поеме част от финансирането на приобщаващо образование  за тези деца.

# 451
  • Мнения: 3 479
Дами,
Не се ядосвайте. Ливия Тера е форумен трол. Влиза в някаква тема, пише точно обратното на това, което пишат всички останали и седи и доволно потрива ръце, че ни е обидила или ядосала.
Тя не може да види колко е смешна, защото не е разбрала, че изпитанията, през които сме минали, са ни научили да обичаме по-различно от нея. Тя може да обича само идеално дете от чиста раса, а  ние можем да обичаме всички. Даже и нейното. Щото ако утре то види от нашите и вземе да мучи, майка му ще го изхърли и някоя от нас ще го прибере.

Сега е момента да ти кажа, че страшно много те ценя и уважавам  bouquet Винаги с удоволствие чета мненията ти и черпя опит с пълни шепи, за да мога да минавам през предизвикателствата поставени ми от това да бъда майка на дете с аутизъм Hug

# 452
  • Мнения: 1 738
Ето още нещо от стената на г-н министъра:

http://sarcezlatna.blog.bg/lichni-dnevnici/2012/02/25/quot-prazn … i-zakonopr.908920


Свидетели сме на колективно малоумие, израз на което беше и днешната кръгла маса в Народното събрание за обсъждане на проекта за Закон за предучилищното и училищното образование. В течение на повече от 3 часа бях свидетел на нещо, което мога да оприлича само на партийно събрание, на което членовете на колектива гласуват благодарствено писмо до Политбюро за поредните тезиси на Партията и декларират своето щастие, че са водени от мъдростта й. Не преувеличавам, поне петима от изказалите се казаха, че този проект ги прави щастливи.

Не ме напуска чувството, че се завръщаме в някаква соц. действителност! Цялото умиление, с което управляващите застават в героична поза за поредната снимка след стореното голямо добро -раздаването на награди за спасителите при наводнение или закон например...Цялата тази липса на слух за разумните гласове, липсата на диалог, липсата на прозрачност при взимането на решения,обикновено обяснение защо се налага промяна където и да било и тяхното карнавално маскиране като в онзи виц за Ленин "а очите му добри, добри"   ми идва  в повече. Тази безсърдечност и високомерие  ме довеждат  до форма на отчаяние за бъдещето...
Освен родител съм и учител на увредени деца...Новият законопроект ни оставя с тревога за бъдещето на една институция като ресурсните центрове, които най-вероятно (защото никой не казва обратното) ще бъдат закрити в сега действащия си вариант...променят структурата, без да са изработили стандарти, от които да ни стане ясно какво ще се случи с децата с увреждания и с целия екип от педагози работили с тях...Вчерашното интервю на министъра пред БТВ беше чакано събитие и от родителите и от учители на децата със СОП, толкова въпроси бяха отправени на стената на "тази сутрин" ...и какво...най-интересните теми бяха военното обучение, частните училища и още споделеният опит на колежка- учителка героиня от Горна Оряховица...болните въпроси не му бяха зададени, нямам представа по каква причина...нито дума за ресурсни центрове , увредени деца или пък за домашното образование.
Моят въпрос културно изписан на стената на btv, който заедно с много други по тази тема не получили внимание, гласеше:

Господин министър, кое налага преобразуването на сега действащите ресурсни центрове, нима смятате, че тяхната дейност е неефективна и защо не посочите в коя точно част на дейността си, те са такива? Защо една добра практика трябва да бъде спъвана, вместо да бъде подкрепяна в своето развитие? Защо законопроектът е изготвен преди стандартите, които трябва да уредят тези "дребни" детайли като - ще бъдат ли общините задължени да създадат ресурсни центрове, ще бъдат ли задължени директорите да назначат за работа с децата със специални образователни потребности - специални педагози? Кой ще гарантира, че парите за тези деца няма да потъват в нечии бюджети и разпределяни като бонуси в края на годината между служителите в съответните институции? Кой ще гарантира,че извършващите се промени са конструктивни, а не деструктивни по отношение на децата със специални образователни потребности? Кой ще гарантира, че ще се запазят всички положителни страни на досегашната организация и процедура на работа?

Чувството, че никой не те чува или че не иска да чува, ме поставя в една лична позиция на обявена война! Обикновено разбираш, че тази война е като битка с вятърни мелници, но останалите ти човешко и професионално достойнство не позволяват да останеш неутрален и пасивен.
Става въпрос за децата ми - онези нечуващите, с които работя и онези две лично родени от мен.
Някой беше оставил като коментар под петицията за удължаване на срока за обсъждане на закона www.peticiq.com/novzakonobrazovanie, ето тази мисъл на ирландски държавник, нея поставям  като точка на моя постинг

"Всичко от което злите сили се нуждаят, за да тържествуват в света, е достатъчно почтени хора да не направят нищо." Едмънд Бърк, Ирландски държавник, 1729-1797

# 453
  • Мнения: 2 165
Момичета,
попаднах на стената на Минисъра на образованието на този “Бележник 2011 – Оценки на изпълнението на държавните ангажименти към децата на България”, разработен от Национална мрежа за децата”.  Целият докумунт е много интересен, но за нас е изключително важно да се запознаем с раздела “Приобщаващо образование”, който е много информативен.
http://nmd.bg/wp-content/uploads/2012/03/NMD_Belejnik_2011.pdf

Призовавам ви да се съсредоточим върху това, което можем все още да направим, допълвайки писмото и предоставяйки го на комисията по образование на НС. Моля ви препрочетете писмото и помислете какво важно сме изпуснали. Надявам се, ако не г-жа Пиралкова, Пожар да ни каже, кога ще бъде разглеждането на проекта в НС.

Благодаря  bouquet
Писах на ЛС на TanyaMG.

# 454
  • София
  • Мнения: 4 412
Момичета, утре ще ви пиша по-подробно. Прочетох ви ЛС-тата.

Да, съгласна съм, че трябва да пишем до още места.

Констанца, питането ми за окончателният вариант на проекта беше към всички, разбира се надявам се хората най-близо до правенето на закона да ми отговорят. Просто очаквах да видя последният вариант преди да е внесен в парламента, за да занем какво да пишем. Аз вчера гледах на страницата на Парламента и закона още не беше внесен. Така, че и от там ще следим.

Като идея ми изникна всеки, който има допълнения  и въпроси по закона да напише препоръчано писмо до парламентарни лица, ще ги разучим утре кои са най-подходящи.
Идеята ми е да направим нещо като примерно писмо, основата ще бъде становището ни в първият пост в темата. Всеки може да изключи нещо от което не е доволен, или да прибави друго. Въпросите, които сме поставили са важни за началото на реформата.
И законотворците да получат писмо с конкретни членове и опасения, за да е по-лесна дискусията им. Ако изпратим едно писмо то ще се загуби, ако се получат дори и 30 писма ще е по-добре.

# 455
  • Мнения: 15
Приказка за златния колос

Тази история се случи в едно далечно царство. Хората там живееха мирно, ден за ден. Едни се трудеха от ранни зори по нивите си, други заети бяха с дела различни по улиците на града. Нищо особено, ще кажете. Почакайте, нека ви разкажа цялата история, а сетне вие ще отсъдите – всеки както му харесва...

останалото е на личната ми страница, която е съвсем нова и затова е още бедна откъм материали:

http://mark.alle.bg/%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BC%D0%B0/

# 456
  • Мнения: 2 165
[Mark] , от прочетеното от
"До всички, които се интересуват
постинг във форум БГ мама, във връзка с проекта за нов закон за образованието
20 февруари 2012"

потвърдих наблюденията си, че все по-малко сме способни да помагаме на ближния в беда, защото децата със СОП не са нищо друго, освен хора нуждаещи се от помощ.
Типичен пример е моето дете, което беше прието в ДГ, но след като представих епикризата директорката ми заяви, че такива деца с диагнози не приемат.Тя дори не беше видяла детето, а вече не го искаше.
Естествено след като подадох документи в друга ДГ се отказа от думите си, но аз никога няма да ги забравя.

http://www.monitor.bg/article?id=329975
http://rtvcrs.com/index.php?target=news&news=detail&news_id=82540

Последна редакция: пн, 12 мар 2012, 14:06 от n_alex76

# 457
  • Мнения: 428
А на никого ли не прави впечатление внезапното изчезване на В.Цолова след един бум на писания в тема 18 и това, че г-жа Ламбовски е като онемяла?
констанца, не ти пожелавам да ти се случи това, заради, което на Влади и се налага да отсъства. Страшно е! И е свързано с детето и. Може би месеци наред няма да има възможност да пише, защото сега Марти се нуждае повече отвсякога от нейните грижи.
Съветвам ви да не прибързвате със заключенията.

Мина Ламбовски е изключително интелигентна жена. Казвам го, защото се запознах  лично с нея и макар аз да не съм съгласна с много неща по отношение на мнението и и начините и на лечение на аутизма, изпитвам истински респект пред харизмата, красотата и ума и.
Тя не пише тук, защото и е под достойнството да чете обиди...

# 458
  • Мнения: 2 510
Страшно сме изнервени и това е нормално.
Хубаво е, обаче да пишат повече хора и то с различна възраст на децата си защото и проблемите са различни.
Добро и полезно е и обмяната на различни мнения, то дори да не ги възприемаш, особено когато се отнася за болести или състояния с неизяснен произход и единственото по което трябва да съдиш са външни проявления.
Трудно ще бъде да запазим спокойния тон при случай, че се отнася за децата ни.
За Влади прочетох. Няма да й бъде никак лесно, имайки се предвид, че аз влязох във форума на същата възраст на която е сега Марти.
Надявам се бързо да излязат от критичното състояние.
За М.  Ламбовски не мога да кажа нищо, тъй като я познавам само от интервюта.
Все пак различният поглед върху нещата може да доведе до добри резултати, отколкото всеки да разбира сам себе си и да оставя с чувството, че никой друг не го разбира.
Затварянето в себе си не води до нищо добро за децата ни.
Виждам и много имена, които никога не съм срещала в темата за аутизма.

# 459
  • Мнения: 1 738
Calathea,
искрено се надявам проблемът на Владислава с детето да се разреши, колкото е възможно по-бързо и по-добре.

Но вероятно ще се съгласиш с мен, че никой, незапознат с проблема, няма как да съди, че нещо не е наред. Правим си изводи по това, което е на повърхността – форума, медийните изяви и т.н.

Ако някоя от нас внезапно престане да пише, ще си кажем, че си е нейна работа и някоя друга от нас може да я попита на “лични” за причината, да не е болна или да има проблеми с детето си. Когато става въпрос обаче за председателя на сдружение на майки на деца с аутизъм в момент, когато се обсъжда проекта за закон и още повече след серията публични изяви заедно с М.Ламбовски, на които се заявява, че двете организации планират създаването на специално училище за деца с аутизъм, логично е мълчанието да се изтълкува по начина, по който съм го изтълкувала не само аз, а и други майки. Казва се, че то ще е за ниско функциониращи деца от спектъра, но ако се гласува този закон с възможността всички деца от аутистичния спектър да отиват в отделни паралелки, за София ще стане практика да се насочват всички те към това училище. Няма да коментирам засега този въпрос повече.

Още веднъж, желая на Владислава и детето й бързо излизане от ситуацията, а на теб не ти се сърдя, че без да знаеш нищо за мен и моето дете ми казваш, че не ми го пожелаваш. Може би и аз имам сериозни проблеми, както повечето родители на деца с увреждания и особено на деца от спектъра, които колкото по-добре започват да функционират, стават все по-трудно управляеми и непредвидими.

# 460
  • Мнения: 2 510
Казва се, че то ще е за ниско функциониращи деца от спектъра, но ако се гласува този закон с възможността всички деца от аутистичния спектър да отиват в отделни паралелки, за София ще стане практика да се насочват всички те към това училище. Няма да коментирам засега този въпрос повече.
Тази възможност трябва да се предотврати защото попадането на високофункционални аутисти и хиперактивни деца сред нискофункционалните ще бъде пагубно и за едните и другите.
Не може да се съберат две крайности на едно и също място.

Тук обаче си мисля, че оценката трябва да бъде на лекарите както и на родителите на детето, а масовото образование да е в подчинена функция.
При високофункционалните аутисти възможността да се адаптират в масови училища чрез подходящ подход е 100%, защото поне основната работа е в една посока.
Високофункционалните аутисти реагират на света, дори се стремят да го видоизменят по свой начин на мислене.
Приемане на ниско функционални аутисти без предварително адаптиране ще доведе точно до противоположните резултати.
Поради тази причина, аз мисля, че повечето родители на нискофункционални аутисти са против масовото училище, защото имат две причини:
1. и основна - децата им не приемат света около тях и резултата от натрапването на този свят е все повече затваряне в себе си.
2. това което важи за всички- света не ги приема, но до дето един високо функционален аутист има резерви да се бори да бъде приет, то ниско функционалните - не.

# 461
  • София
  • Мнения: 4 412
Съжалявам за проблемите на Владислава и й желая бързо преодоляване!

Да отбележа новите моменти. Една мама ми е писала:
Точка А.
-----------------------------
А това какво ли значи?
Чл. 197. (1) Кметът на общината може да възложи дейностите за подкрепа за
личностно развитие по чл. 49, ал. 1 на изпълнител при условията и по реда на Закона за
обществените поръчки.
(2) При необходимост от извършване на някоя от дейностите по чл. 49 в училището
или в детската градина директорът може да възложи предоставянето й на изпълнител при
спазване на Закона за обществените поръчки.
-----------------------------
Искам да ви кажа, че за Допълнителната подкрепа, мисля и за част от общата подкрепа имаше член в закона, които казва, че за нея не могат да се събират такси.

Аз това си го представям, че кмета може да обяви конкурс и да участват различни кабинети, центрове и т.н. Да вземем един малък град, няма специалисти за личностно развитие на деца със СОП - кмета обявява конкурс и от околните по-големи градове може да идват частни специалисти. Вече няма да е длъжен да работи само с Ресурсният център. Според мен това дава все пак свобода, там където кметовете са активни. Вярно е, че няма такава практика до сега, може да се превърне в корупционна практика, но пък е и възможност за развитие. Оприличавам го в малките болници няма специалист и се сключва договор с такъв от по-големият град. Лекарят-специалист идва 2 пъти в седмицата и преглежда нуждаещите се.


За сега го оставям като въпрос за коментиране. Кажете и вие как го разбирате?

Точка Б - Чл. 188 - Определяне на екипа, който оценява детето - няколко човека изказаха мнение, че екипа не е ясно определен. Оценката ще се извършва в ДГ или училището, но дори и нашата софийска ДГ няма психолог на щат, това педагогически съветник не съм го чувала, и не ми е ясно как ще се сформира екипа.
Ролята на родителя е само загатната в ал. 2, не е записано, че той задължително присъства в екипа.
Може да видите коментарите по този член и от предоставеният от Катина материал - http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=641483.msg21175341#msg21175341


Точка В
Относно дискриминация спрямо децата със СОП - От тази точка най-много се страхуват майките - Виждам защитата в няколко посоки:
1.Видях текст в закона, пишеше в Училището се обучават всички деца, ще потърся отново в кой член беше.
2. Едно допълнение от коментарите, предоставени от Катина в началото на темата
"Чл. 214. Добавяне на алинея:
   (Cool) Професионалният профил на учителските длъжности задължително включва приемане и работа с деца и ученици, независимо от тяхното различие.
Аргументи: Необходимо да се регламентира задължението всеки работещ в системата на училищното образование да приема и да работи с различни деца."
Този коментар според мен е по-добре да е към чл. 213, може би има някакво разместване на членовете. Но като идея е някъде в закона да пише, че учителят е длъжен да приема и работи с децата.
Аз виждам възможност само по този начин - задължение на училището, задължение на учителите. Като нямат възможността да изгонватдеца с лека умствена недостатъчност към помощните училища, трябва да работят иначе погазват основно право по Конституция. Разбира се ясно ви е, че съзнанието не се променя с един закон, трябват години време и много преживявания. И понякога е по-добре да потърсиш по-напреднала учителка.
И последната защита е РУ, агенцията по закрила на детето, комисията по дискриминацията.

Точка Г
- По сегашният проектозакон общинската администрация не е задължена да открива център за личностно развитие с профил подпомагане на учениците, ние сме го засегнали в становището, Още веднъж да огледаме членовете. Допускам, че е написано по преценка на кмета, защото подпомагането може да се извършва и в училище и да не се открива отделен център. Най-вероятно е така, но да изискваме да е записано в Закона, че Кмета има задължение за осигури обща /по членовете, касаещи СОП/ и допълнителна подкрепа за учениците в общината.

Между другото вижте членове Чл. 176. Подкрепата за личностно развитие е обща и допълнителна /и следващите/ до чл. 186 Допълнителна подкрепа. Защото подкрепата ще става по заложените дейности. В тези членове няма ресурсно подпомагане. При общата подкрепа има няколко дейности свързани с овладяването на учебният материал, а в допълнителната е работата с логопед, психолог и други рехабилитатори. В Коментарите предоставени от Катина е предвидено към чл. 186
5. ресурсно подпомагане на деца и ученици със специални образователни потребности.
Може би е добре да го включим като изискване.

Точка Д - Относно чл. 194 и отделянето на децата с умерена умствена изостаналост. Аз лично размислих и не знам как е по-добре, тъй като Умерената умствена изостаналост има 3 под нива - http://www.doctorbg.com/page.php?id=2516 . Първото под ниво F71.0 Умерена умствена изостаналост, няма нарушение или е налице минимално нарушение на поведението може да се интегрира, но второто и третото ниво може би е по-добре да учат в помощни паралелки. Това ми се струва, че го изискват част от майките. А също четох тези дни и историята в БГ мама на едно 4,5 годишно дете с умерена изостаналост и други проблеми. Ходили са в частна ДГ, добре са били приети, но майката пише, че не са имали компетенция и в момента са в специална група в 112 ДГ и са относително доволни.

Точка Е - За допълнителният учител, на мен ми се струва, че до сега ресурсният учител липсва в закона и да намерим подходяща форма за включване на помощник учител към клас с 3 деца със СОП или отделна паралелка.

Точка Ж - Имаше един коментар от Дороти, тя има син в 5-ти клас съвсем нормално IQ, с логопедични и последващи проблеми , ходи ежегодно на лекар, за да носи нужните документи. Това го комплексира. Наистина е така и на по-големите деца, ако може да им се спестява това ходене на лекар и носене всяка година на становище от лекарска комисия. Това може да е към стандарта. Искаме да видим стандарта, но не ни го показват.

За сега се сещам за това. Попаднах на изказване на Харалан Александров, и той по-скоро подкрепя закона - http://www.bnews.bg/article-44313 . Аз харесвам Харалан, по скоро често имаме подобни мнения, което не значи че сме прави.  Simple Smile Един умен, според мен човек, се е изказал положително

И да ви кажа майки, че смисъла на всяко образование е колкото се може повече деца да хванат едно 3 на релси и с този закон виждам повече възможности, отколкото с предишният. А всичко отгоре е плод на родителски труд и прецизно избиране на учители.

Първоначално си мислех, че няма избор в малките градове. Аз съм родена в малък град, по една друга класификация се води от селски тип. В града ни има 3 основни училища, а в околните села в общината мисля, че има още 3 или 4 училища. Все е избор и вярвам, че от 7 училища една  майка ще намери подходящото училище, ако детето е с лека форма на изоставане. Ако е с повече изоставане и не може да се интегрира в масов клас, може би ще действа като до сега, ще ходи в по-голям град, дори и да е извън общината.
-----------------------------
Да допълня списък с народните представители - http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=372934 . В този вид е най-лесно да се търси народния представител за съответният район, чрез бутоните на браузъра. Не намерих подреден списък по райони и представители.

Последна редакция: пн, 12 мар 2012, 20:09 от TanyaMG

# 462
  • Мнения: 2 165
ДЕКЛАРАЦИЯ на “БЪЛГАРСКАТА ЛЕВИЦА”
ОТНОСНО ПРОЕКТ НА ЗАКОН ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ, ПУБЛИКУВАН НА 14.02.2012 Г.
http://vevesti.com/%D0%B2%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B8-%D0%BE%D1%82-% … D0%B8%D1%86%D0%B0

# 463
  • София
  • Мнения: 4 412
Момичета, аз си бях определила, че ще отделя време около 1 месец за обсъждане на закона, той се публикува на 14.02.2012. И мисля, че доста неща обсъдихме в темата.

Горният линк от n_alex76 не е лош, това бяха и нашите въпроси първите дни. Чухме положителни отговори на тях. Същото ще чуят и депутатите. Само, че ние прочетохме задълбочено закона и отбелязахме доколкото можахме кои членове ни смущават. Това видях само на 2 места да е направено -  едното е блога на началните учители, другото е коментарите, предоставени от Катина.

Следващите са Народните представители и само от тях може да се получи подкрепа. Според мен трябва аргументирано да се търси връзка с тях. Народните представители са по области и имат приемни дни за избирателите си по места.

http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=372934 от този линк може да намерите името на народните представители от вашият район

А от тук да им пишете на ел. поща или да търсите връзка с тях по места - http://www.parliament.bg/bg/MP . Или да им пишете по традиционната поща. Видях, че парламента има и виртуално деловодство, може и там да заведете мнението си.

Ние предполагам, ще изготвим и едно становище, което ще може да ползвате или да редактирате според вашите нужди.

Последна редакция: вт, 13 мар 2012, 11:20 от TanyaMG

# 464
  • Мнения: 1 738
Една стъпка от това, което предлага Таня, е вече направена като коментар на линка, даден от n_alex. Да не спираме. Всеки може да направи нещо и за своето дете, и за останалите, пишейки не само тук, а и навсякъде, където могат да чуят гласа му!  bouquet

Общи условия

Активация на акаунт