Консултация с логопед - тема 4

  • 237 884
  • 860
  •   1
Отговори
# 240
  • Мнения: 223
Здравейте Ceca!!
Случайно попаднах на тази тема и на вашия пост. Аз съм логопед и това, което препоръчвам на родителите в тази ситуация е да проследят езиковото развитието на детето,  докато  то  навърши  2 години. Ако не се появи нищо ново в речника на детето е хубаво да се направи една консултация с логопед. Там ще получите съвети и насоки как да стимулирате езиковото развитие на детето.   Важно е да наблюдавате и моторното развитие на детето. Езиковото развитие и моториката при децата са в голяма зависимост! Желая ви успех! Simple Smile

# 241
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 128
Благодаря, Karlybouquet

# 242
  • Мнения: 99
И като стане на 2 г и се консултирате ще ви кажат "изчакайте до 3г...после до 4...." и е късно, по-добре се заемете от сега.Синът ми от 2 годишен ходи на логопед

# 243
  • Мнения: 1 434
И като стане на 2 г и се консултирате ще ви кажат "изчакайте до 3г...после до 4...." и е късно, по-добре се заемете от сега.Синът ми от 2 годишен ходи на логопед

Намират се терапевти  , които   работят и  с  2 годишни деца  . Там е работата, че е  трудно и не всеки умее ...

# 244
  • София
  • Мнения: 268
И аз се записвам при вас!
От понеделник малкият тръгва на логопед, говори много на бебешки и казва и някои думи, но е много активен и това е основният проблем при него.
Ще се работи по посока на овладяване на тази хаотичност, към концентрация и респективно изпълнение на указания за игри.
Не е рано за логопед, колкото по-рано, толкова по-добре!

# 245
  • Мнения: 8 001
Не съм ви чела, но детенце на 1 годинка води ли се на логопед? Моето още не казва думички.
Едит.. прочетох, че след 1.5 годинки се води, ако не казва думички.

Последна редакция: чт, 25 юли 2013, 20:34 от celika

# 246
  • Куциндрел
  • Мнения: 25 128
Нашата педиатърка каза, че не вижда проблем при сина ми. Каза, че ще проговори.
Точно след прегледа малкия видя един камък, наведе се да го вземе и каза "камък". Той има някакви проблясъци на думи, но не иска да ги повтаря.
Ще изчакам до края на годината и ако отсъства тогава разбираема реч ще го водя при специалист.

# 247
  • Мнения: 49
Здравейте.
Синът ми е почти на 5. Сравнително късно проговори и бавно наваксваше с броя на думичките. Преди година някъде започва да заеква, което продължи 20ина дни. Говорихме му бавно и го изчаквахме да се изкаже, мина. Дойде Коледа и от превъзбудата пак се отключи заекването. Отново продължи 20ина дни и мина. Сега пак е в такъв момент, но този път продължава повече от месец. Заведох го на консултация. Казаха ми, че поради генетичния му багаж (прабаба и баба със заекване, баща с клътъринг) има голям шанс това заекване да остане за цял живот и се препоръчва работа с логопед. Заведох го на втори, с който ще работим. От тази по-обстойна консултация, излезе, че малкият има по-беден речник и му е трудно да открива думите, с които да изрази това, което иска. Отделно има нарушения в организацията на информацията, изговаря доста думи неправилно и дори и да не заеква речта му е бавна, неподредена и комуникацията става сложна. Да уточня, че детето има добра концентрация за възрастта си, отлично развитие на грубата моторика. С фината може да се работи още, но като цяло и тя е добре развита. Много е умен, не че е мойто  Mr. Green
Така, въпросът ми е относно поправянето на неправилно изговорените думи. От консултацията с логопеда излезе, че е добре да го поправяме. Обаче от това, което чета навсякъде, разбирам, че той няма нужда да усеща така нареченото фиксиране на проблема и не трябва да го поправям. Имам нужда от още мнения по въпроса, защото много се двоумя. От една страна, ако е проблем бедният речник и неправилното изговаряне на думи е добре да се поправя и да се обогатява речника, т.е. нон стоп бъбрене. От друга, заради заекването препоръчват да се намали говоренето и никакво поправяне. Моля, да споделете професионалното си мнение, защото ми е много трудна тази дилема в ежедневните ни занимания. Благодаря   bouquet

# 248
  • Варна
  • Мнения: 11 922
Аз не съм специалист, само ще споделя какво ми каза логопедката на сина ми, относно поправянето.

Да го поправям само на думи, в които има звук, върху който работят двамата в настоящия момент.

Например, учат със сина ми звук "Л" и аз го поправям само за този звук, нищо че останалите звуци в думата са неправилно произнесени. Гласните - по същия начин, нищо че "Р" не го произнася, после и на него ще му дойде времето. И т.н. с всички звуци, които не можеше да произнася. Дано го обясних разбираемо.

Обясни ми, че ако го поправям на всичко, в главата му ще стане голяма каша и ще се обърква кога и къде трябва да поставя езика и така ще стане голямо объркване на речта и вместо да върви напред и да се изчистват звуците, ще се наруши речта много повече отколкото е била нарушена. Звуци, които е произнасял правилно, ще започне и тях да произнася неправилно.

Относно обогатяването на речника, първо да отбележа, че той не заеква и после, че логопедът не е споделял, че му е бедна речта, но и върху това работим, т.е. включено е в програмата му. Върху това започнахме да работим, чак като му се изчисти речта, не само в кабинета, но и в свободната реч. При него отне 5-6 месеца и чак сега, имам аз за домашно, да му обогатявам речта.

# 249
  • Мнения: 76
Запис и от мен. Аз съм логопед /в майчинство/и ще помагам с каквото мога Simple Smile


Няколко думи към мамите с проговарящи зверчета като моето - 1. /не е правило, но е често срещано/ -  момичетата проговарят малко по-рано от момчетата, така че не се шашкайте; 2. в началото децата трупат "пасивен" речник и често изведнъж проговарят /щом имат добро разбиране и изпълняват инструкции всичко е наред/; следете дали могат да правят разни неща с устните и езика - "конче", "целувка", да се плезят, облизват, да "духват" /първи маркер е сукателният рефлекс/; да пият от чаша, да пият със сламка; следете т.нар. лепет - изговарянето на срички /ако могат да кажат "ко" и "те", значи ще могат чисто моторно да изговорят един ден и смислената дума "коте"/; 3. следете моториката на детето - общо на движенията на тялото и фините движения на пръстите на ръцете /и на двете ръце/, как хваща и пуска предмети, да прехвърля от едната ръка в другата и т.н.; 4. За да стимулира говора първо родителят повтаря всички бебешки звуци, мимики и жестове, 0-1г., след това идва ред на умалителните думи, и до към 2,5г. забравяте всички "бебешки" думи и "думички" и започвате да говорите като на възрастен. Simple Smile

Това е от мен засега, хубав ден на всички   Hug

# 250
  • Мнения: 8 001
Ivy4ka, благодаря за информацията! Сега като четох ми направи впечатление, че моето дете май никога не е казвало "о" или срички с "о". Тя е на 1г и 1м. Рядко казва нещо като "мама", като се обръща към мен, а понякога казва и "пъпа", когато и кажа "каши пъпа". Други не знае да казва. Казва как прави кончето, магарето и мечката. Тя и срички започна по-късно да казва. До 6 месеца почти нищо не беше казала.
Има още една тема "трудно проговаряне", но там май си пишат майки с по-големи деца. Надявам се тук, да има и други майки с по-малки дечица, с които да обменим опит.

# 251
  • Мнения: 76
celika,   и моята щерка е на тази възраст и започнахме именно със звуците, които издават животните  - "бау", "мау", "му", "аууууу" /вълк/; "ко", "пи", "па"... и т.н. Иначе докато беше бебе имитирах гласните, които издаваше. Ти можеш да й показваш например как галите някоя кукла и да казвате "ооооооо". На Ния пък й е трудо "ъ"-то  Laughing Ама ще го научим Simple Smile

# 252
  • Мнения: 5 234
Замяната на Л с Р често ли се среща при 3-годишни или е изключение?
Р-казва идеално, но почна да замества Л с Р -  примерно казва "рилаво" вместо "лилаво", "кори" вместо "коли", а кола казва правилно.
Благодаря предварително за отговорите!

# 253
  • Мнения: 76
Barbabelle,   като каже "рилаво" ти произнеси правилно бавно и ясно думата и накарай да повтори няколко пъти, ако трябва на срички, обясни, че в началото има "л", напишете думата. Научи го/я на буквите Р и Л, направете ги от пластелин, нарисувайте ги, оцветете ги, да види, че са различни. Ранното ограмотяване винаги е плюс! Simple Smile

# 254
  • Мнения: 8 001
Ivy4ka, благодаря! Аз не знаех това за повтарянето. Започнах да го правя отскоро, защото забелязах, че тя така учи разни неща.

Общи условия

Активация на акаунт