Изисква ли се първолаците да могат да четат или са наши амбиции?

  • 8 640
  • 115
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: X
Ужасно е, когато имаш в класа дете, което може да чете, но не може да разкаже какво е прочело, не може да разделя думата на срички / не е учено да сричкува /, откъдето следват други проблеми, или пък чете, но не може да произнася правилно определени звукове. Някой вкъщи се е заблудил, че четейки, детето ще от "напредналите", без да обърне внимание на много по-съществени неща.

Е кое му е пък чак "ужасното" - нали точно тези неща се учат в първи клас, ще се научи да сричкува и всичко останало. Децата са толкова различни. Дъщеря ми, примерно, е на 5 и вече може да чете, макар и мноооого бавно (не е от родителска амбиция). За сметка на това все още не произнася съвсем правилно някои звуци въпреки че ходи на логопед редовно и отдавна.

# 31
  • София
  • Мнения: 62 595
разказването не се учи в първи клас, а доста по-рано, то само се усъвършанства в училище според нормите на книжовния език. Отделно има деца, които така да се каже, механично четат, обаче изобщо не осмислят прочетеното, особено ако е на глас. Относно четенето има две основни течения в науката - четене на цели думи или сричкуване. Няма крайно мнение кое е по-доброто, но лично аз смятам, че се залита по западняшката, по-скоро англо-саксонската традиция за цялостното четене на дума. За американците и англичаните може това да е добре, като се има предвид особеностите на езика, но за българския ми се вижда по-добра системата на сричкуване. Нашият език го позволява, защото няма постоянно и голямо струпване на съгласни, в общи линии се редуват гласна-съгласна, броят на звуковете обичайно съвпада с броя на буквите. Вярно, че има деца, които спонтанно използват единия или другия метод, но ми се вижда по-добре да се научи в училище чрез сричкуване. Нашата система за ограмотяване е много добра, като изключим някои неща от езикознанието, които ненужно се струпват още в начална степен (например Й, Ю, Я колко звука са в началото или в средата на думата и др. пособни, които децата така и не схващат логически).

# 32
  • Мнения: X
Вярно, че има деца, които спонтанно използват единия или другия метод, но ми се вижда по-добре да се научи в училище чрез сричкуване. Нашата система за ограмотяване е много добра, като изключим някои неща от езикознанието, които ненужно се струпват още в начална степен (например Й, Ю, Я колко звука са в началото или в средата на думата и др. пособни, които децата така и не схващат логически).

Не споря с теб и сигурно е по-добре тези неща да се научат в училище, но представи си, че детето проявява интерес и иска да научи по-рано. Пита те коя е тази буква, или как се пише "мама", или как се чете този надпис. Нали не мога да отговоря "почакай да станеш първи клас и в училище ще ти обяснят"? Затова и не разбирам ироничните коментари за супер амбицираните родители, които държат да покажат класа (не визирам твои, а по принцип в темата).

# 33
  • София
  • Мнения: 62 595
не е зле, ако детето проявява интерес, родителят да се заинтересува малко как да помогне на детето, да попрочете нещичко по въпроса или да попита, за да не се получи така, че ефектът да се превърне в дефект.

# 34
  • Мнения: X
Това вече е отделна тема и няма как да знаем кой родител се е поинтересувал и попрочел, кой е импровизирал. Изобщо пък няма да коментирам колко относително е кое е правилно и кое - не, ти самата си дала пример няколко поста назад.

# 35
  • Мнения: 5 160
не е зле, ако детето проявява интерес, родителят да се заинтересува малко как да помогне на детето, да попрочете нещичко по въпроса или да попита, за да не се получи така, че ефектът да се превърне в дефект.

Така е, аз също учих да сричкува. Но винаги имах едно на ум - имало специфика на обучението, и ако не е правилен подхода - затова детето може да не се справя и да не иска.

Но както пишеш - най-важното е след прочит - да може да разкаже какво е прочело. И да направи поука/ извод.
Иначе скоростно и гладко и с интонация можем да прочетем доста текст, но какво от това.

# 36
  • София
  • Мнения: 12 125
доколкото имам мнения от начални учители, те хич не са доволни и не толерират деца, които предварително са се научили или понаучили да четат, защото на тези деца първо, доскучава им в клас и развалят дисциплината и после, не всички деца са усвоили правилно нещата, не искат да сричкуват, а сричкуването е важно после за принасянето на думите при писане и др. Учителите предпочитат децата да познават буквите и да се научат да четат както е подготвено по програма. Все пак, едва ли смятате учителките в начална степен за просто едни лелки, които стоят там на заплата, нали това са учили - как да ограмотят децата!

Това не е съвсем вярно... Wink

# 37
  • Мнения: 175
Да могат да четат децата в първи клас е нещо съвсем обичайно вече и не е нещото, което ще ги направи отличници в училище, защото по-рано или по-късно всички се научават де четат и дори децата, които могат, участват в часовете по-малко от останалите. Дъщеря ми постоянно се оплакваше, че госпожата рядко я изпитвала да чете.
 Не знам дали се научават от родителски амбиции или водени от собственото си любопитство, но е факт и е от значение толкова, колкото и на каква възраст децата проговарят- т.е. няма никакво значение. До края на година вече всички могат да четат, поне аз не познавам човек, който да не може.

# 38
  • София
  • Мнения: 62 595
аз познавам едно дете, което така и не се научи да чете нормално, в четвърти клас още сричаше, а в пети направо отпадна, защото не можеше да си прочете уроците по история или произведенията по литература. И не е като да не се е старала учителката, просто детето не искаше и толкова! Не можеш насила да дадеш на някого.

# 39
  • Мнения: 175
аз познавам едно дете, което така и не се научи да чете нормално, в четвърти клас още сричаше, а в пети направо отпадна, защото не можеше да си прочете уроците по история или произведенията по литература. И не е като да не се е старала учителката, просто детето не искаше и толкова! Не можеш насила да дадеш на някого.

Е, то и аз познавам деца, които въпреки, че могат да четат, не успяват да си научат уроците по история и литература.

# 40
  • София
  • Мнения: 62 595
преди някой да е попитал, само искам да отбележа, че на детето си беше съвсем наред - ни дислексия, ни някакви проблеми в развитието.

# 41
  • София
  • Мнения: 12 125
Андариел и в моя клас имаше дете,което в 3 клас примерно още сричаше,спомням си го много добре.Не зная какви са били причините да не се научи да чете до тази възраст,а по спомени и до по-късна възраст не четеше гладко.
А по мое време нямаше дислексия т.е.не беше известна/актуална.

# 42
  • Мнения: 175
Е, добре, но изключението само потвърждава правилото Peace
Всички се научават да четат.

# 43
  • Мнения: 2 906
Ужасно е, когато имаш в класа дете, което може да чете, но не може да разкаже какво е прочело, не може да разделя думата на срички / не е учено да сричкува /, откъдето следват други проблеми, или пък чете, но не може да произнася правилно определени звукове. Някой вкъщи се е заблудил, че четейки, детето ще от "напредналите", без да обърне внимание на много по-съществени неща.

Е кое му е пък чак "ужасното" - нали точно тези неща се учат в първи клас, ще се научи да сричкува и всичко останало. Децата са толкова различни. Дъщеря ми, примерно, е на 5 и вече може да чете, макар и мноооого бавно (не е от родителска амбиция). За сметка на това все още не произнася съвсем правилно някои звуци въпреки че ходи на логопед редовно и отдавна.

Тези деца имат самочувствието на знаещи, но не е така. Поради тази причина обикновено им е скучно, не внимават, занимават се с други неща, постоянно трябва да им се прави забележка, а често пречат и на останалите. Не всичко е в моженето да четеш.

Синът ми можеше да чете в първи клас, но въпреки това завърши с 5. (изключения бяха 5ците в класа).
Тогава чак разбрах, че обучението ВЕЧЕ в училище не разчита на това което се учи в училище, а на това което се прави вкъщи.
Оттогава съм на половин щат учителка. Няма да коментирам кой колко е компетентен и как едно време какво е било. Фактът си е факт.
Така че няма значение какво знае, просто трябва упражнения вкъщи и да се следи материала иначе.. лошо. Това е моят опит. Peace

Едно време имам предвид, когато правописът се научаваше в училище Simple Smile Преди много години.

Съвсем нормално е в 1 клас майката да следи какво се учи, да подпомага, да изисква, да обяснява. Не може да се разчита само на училището. Един час е 35 мин., а децата са 25.
Правописът и правоговорът се изучават в училище още от първия урок в буквара. Ако не сте случили на учител, не правете обобщения.

# 44
  • Мнения: X
Ужасно е, когато имаш в класа дете, което може да чете, но не може да разкаже какво е прочело, не може да разделя думата на срички / не е учено да сричкува /, откъдето следват други проблеми, или пък чете, но не може да произнася правилно определени звукове. Някой вкъщи се е заблудил, че четейки, детето ще от "напредналите", без да обърне внимание на много по-съществени неща.
Е кое му е пък чак "ужасното" - нали точно тези неща се учат в първи клас, ще се научи да сричкува и всичко останало. Децата са толкова различни. Дъщеря ми, примерно, е на 5 и вече може да чете, макар и мноооого бавно (не е от родителска амбиция). За сметка на това все още не произнася съвсем правилно някои звуци въпреки че ходи на логопед редовно и отдавна.

Тези деца имат самочувствието на знаещи, но не е така. Поради тази причина обикновено им е скучно, не внимават, занимават се с други неща, постоянно трябва да им се прави забележка, а често пречат и на останалите. Не всичко е в моженето да четеш.


Обобщаваш. Това, че едно дете се е научило да чете малко по-рано, изобщо не означава, че ще пречи на останалите и не определя "самочувствието му на знаещо". Би попречила липсата на култура на поведение, която в идеалния случай би следвало да е овладяло още преди първи клас.

Четенето далеч не е най-сложното нещо, което децата имат да учат в първи клас - някой по-назад спомена краснописа и аз съм склонна да се съглася, че това би било голямото предизвикателство.

Общи условия

Активация на акаунт