Мислите ли, че трябва да има глоби за родители..

  • 10 783
  • 217
  •   1
Отговори
# 195
  • Мнения: 24 467
Кое е задължително е ясно.
Тук си говорим кой кое възприема за правилно и нужно и за излишно /излишъците са си вредни/.
Полза има от качественото образование само. Не всяко такова, особено у нас, е такова, за жалост.

В дадения цитат на Параход не става дума за хора "без образование", а за ерудирани "въпреки него"- различен е смисълът. В случая се ползва една хубава мисъл на Марк Твен, която и аз съм цитирала често.
"Никога не съм допускал училищните занятия да пречат на образованието ми."- то, училището си е задължително, важно е човек да стори тъй, че то да не му пречи да се развива наистина, а реално то създава често такива пречки.
http://bg.wikiquote.org/wiki/%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%BA_%D0%A2%D0%B2%D0%B5%D0%BD

Ето една от вредите на нашенското- не учи децата да разбират това, което четат и да го анализират. Обаче литотата остава много важна!

# 196
  • София
  • Мнения: 9 313
В дадения цитат на Параход не става дума за хора "без образование", а за ерудирани "въпреки него"- различен е смисълът. В случая се ползва една хубава мисъл на Марк Твен, която и аз съм цитирала често.
И как точно се рабира, че един човек е ерудиран въпреки образованието си? Те ли решават, че са учили напразно или просто са ерудити в област, различна от образованието си? Нещо не го разбирам това определение.

# 197
  • Мнения: 1 356


Както и в хуманитарната.  Simple Smile И до Х клас, вкл., в професионалната, а математика и БЕЛ- до към края.

Бискара, никой никъде не е орязал възможността за университет, тъй както и не е порязал хората да изкарат колеж и на по- висока възраст. Поне аз не съм чувала. А си има деца без интереси ни досежно косинуса, ни досежно литотата /последната не е нужна дори на човек, който си изкарва хляба с писане, между впрочем/. Тез деца не овладяват почти нищо от V клас нагоре по общообразователните предмети. Най- много да замерят учителя с хартиени топчета и моливи и да фраснат потьом и някой съученик.

Предлагаш да не се учи БЕЛ и математика до 12 клас ли?

Щом като твърдиш подобни неща, не си запозната с начина чрез който става записването в университет в част от държавите които съм споменала. Вероятно за ВБ е по-лесно, все пак платеното обучение е част от икономиката на държавата.  Но за останалите, трябва да са учили в училище което им дава право да кандидатстват, а такова право се дава на около 20-30% от децата и се решава в 4 клас. Има и единици които успяват и от други у-ща да си продължат образованието и да стигнат до матура, но те са наистина са много малко.
Така че, не ми обяснявай как всичко им е розово.
Да, факт е че в Бг има проблем в у-щата, но това не означава че трябва да се приветства всяка западна идея и лош пример. Когато се забранят телефоните в у-щата, когато учениците започната да учат, и да им се пишат чисти 2ки, евентуално тогава родителите ще се сетят че може би, могат да сътрудничат на учителите и да съдействат за подобряване на ситуацията.
Изумявате ме, радвайте се че има още професионалисти които учат децата ви!

# 198
  • Мнения: 24 467
Да няма 12 клас задължително за всички- най- доброто би било.  Laughing От две страници, поне откак аз следя, се пише.

Та къде има забрана един човек, завършил професионално училище, след време да изкара колеж, друго училище, с което може да кандидатства и университет?  Laughing
Къде от 4 клас се вземат подобни решения?
На кого обяснявам розови неща лично аз не знам. Успокой се, няма да навреди- нито на теб, нито на темата. Какви западни идеи и лоши примери? Напротив, дотук спокойно си говорим за добри практики и полезни за хората неща. Кофти става в темите, когато някой изпуши. Лично аз не го разбирам, но хора има всякакви.
А иначе можете да продължите да си се изумявате, на мен не ми пречи. Хич не ме плаши перспективата кой кого щял да учи.  Аз бих предпочела да си дискутирам, все пак, не да се плашим по такива поводи. Simple Smile

....................................

Анна, лично аз не мога да знам Параход, например, какво има предвид, но мога да кажа за себе си как разбирам дали човек е ерудиран /с уговорката, че аз не точно ерудиция търся/ и то при условие, че точни мерки и теглилки затова няма. За мен е важно човекът да може на първо място да комуникира с различни хора и да се оправя в разнообразни ситуации, което може да направи един наистина чел и мислил човек, със задълбочени познания и опит не задължително във всички възможни научни или други области. Чак енциклопедист и гений не следва да бъде.
Някои области могат да се покриват в училище, други- никак. Често уж покритите по учебен план не дават реална възможност на човек да стане тъй добър на съответното поприще, без външна намеса. Най- добрият компютърен специалист, когото познавам, е завършил друго образование, но слага в джоб ИТ специалисти, които също познавам. Това- като конкретен пример. Т.е. той не дължи тези си способности на образованието, което е получил в училище.
На какво точно се дължи този резултат при всеки индивид, който намирам за ерудиран, лично аз не мога да знам. Смятам, че става въпрос за комплекс от причини, но най- вече за наследствени белези, сполучливо съчетание между домашна стимулираща и учебна /не задължително в училище, обаче/, приятелска дори и друга среда.
Смятам, че масово у нас не се обръща внимание на мисленето, творчеството и практическото приложение на наученото и това далеч не е само мое твърдение. Човешката мисъл закърнява, когато зубри изкуствени и непонятни й постановки, стоящи твърде далеч от ежедневието и социума. Като научаване на стихче на непознат език с неясно съдържание е- повтарят се някакви думи и фрази, пишат се оценки, но смисълът се губи. Ако човек прави това в продължение на 12 години лично аз съм убедена, че интелектът му не само няма да се развие, а и ще деградира.
Смея да твърдя, че за мнозина деца у нас повечето уроци от V клас нагоре по природни науки, математика и български език са непонятни, а за доста от тях редица неща никога няма да имат смисъл. Въпреки, че това знам не само аз, няма движение в насока разбираемост и полезност, има застой. И въпреки това всички на общо основание кесят 12 години в училище, доста от тях и сами не знаят защо, т.е. големите знаят- по закон до 16 нямат избор, но пък на 16 нямат диплом със степен, та доизбутват криво- ляво каквото са започнали там. Накрая излизат и разбират, че са си губили времето, вместо да научат другаде онова, което им е житейски нужно. А училището би могло да им бъде и полезно. Но не е. То не е пригодено към нуждите на децата и не отчита спецификите им. Не следва целите, за които е създадено- да е полезно на самите деца. В момента то е полезно май основно за самото себе си.


Последна редакция: чт, 25 окт 2012, 16:21 от Judy

# 199
  • Мнения: 13 403
Бях написала много дълъг пост, но ми се струва, че мога да се огранича с ето това - докато литотата е с приоритет в програмата до български език и литература, мнозинството възпитаници на българското училище ще си останат функционално неграмотни. (Тук ПИЗА ти не требе, достатъчно е да влезеш в тийн форум за пет минути).

И, Джуди, благодаря за включването по повод Марк Твен Simple Smile
Що се отнася до широките познания, Анна, моите наблюдения са, че те се придобиват не точно в училище, а главно от книгите, които четеш за удоволствие и собствен интерес в свободното от училище време. (Някои гамени като мен четяха и в час.) Както и от контактите с хора, от които има какво да научиш.
Да, сега е по-трудно отпреди, съгласна съм - когато библиотеките са отмираща институция, а възрастните около теб са опростачени, е цяла битка с неясен край.

Относно "липсата на достъп до висше образование"? Достъпът на куцо и сакато до университетите и неувяхващата соц-парадигма "учи, мама, за да не работиш" е едно от нещата, които в момента причиняват най-големи щети.
Това не е само български проблем, а европейски - така широко коментираната младежка безработица се дължи до голяма степен на факта, че почти никой под 25 години не иска да работи, а и да иска - работодателите не слагат в сметките си служители под тази възраст, освен за сезонна работа (тъй като се предпоставя, че въпросните учат и/или са издържани от родителите си).

Какво сте се хванали за тоя университет, не мога да разбера. Бетер софийското жителство стана. Ми дайте да направим и висшето образование задължително и всеобхватно, щом за 12 години не могат да научат правописа, синуса и косинуса?

Последна редакция: чт, 25 окт 2012, 16:36 от Параход

# 200
  • Мнения: 1 356


Та къде има забрана един човек, завършил професионално училище, след време да изкара колеж, друго училище, с което може да кандидатства и университет?  Laughing
Къде от 4 клас се вземат подобни решения?
На кого обяснявам розови неща лично аз не знам. Успокой се, няма да навреди- нито на теб, нито на темата. Какви западни идеи и лоши примери? Напротив, дотук спокойно си говорим за добри практики и полезни за хората неща. Кофти става в темите, когато някой изпуши. Лично аз не го разбирам, но хора има всякакви.
А иначе можете да продължите да си се изумявате, на мен не ми пречи. Хич не ме плаши перспективата кой кого щял да учи.  Аз бих предпочела да си дискутирам, все пак, не да се плашим по такива поводи. Simple Smile

....................................

Един път го написах, ще го напиша пак - че не си запозната с практиките извън Бг. Запознай се и тогава можем пак да поговорим...не мога да си губя времето да ти разказвам какви са обр.с-ми в др. държави. И да, ако не си завършил определено у-ще, университетите са мираж, колежите също.

Никой няма изпушил, както по принцип в този форум, истината не се харесва,но тя е факт... за съжаление...

# 201
  • Мнения: 24 467
Че аз никъде не обсъждам "практиката извън БГ", даже питах за конкретика- ама на, няма. Обаче има размахани пръсти. Лично мен подобни не ме притесняват, свикнала съм из форума с нервни хора, но има и такива, с които се води нормална дискусия. Винаги съм призовавала за такава. От други неща ползи няма.
Истината за теб е лъжа за други, зависи от гледната точка. От много хора знам много и най- разнообразни неща. Но аз конкретни факти питах.
Та да се върнем на ползотворната дискусия.

# 202
  • sofia
  • Мнения: 9 248
Джуди, Бискара говори за Германия. В темата за наборите имаме майка, която ни разказа за това разделяне на децата още в 5 клас. Също така всяка година са с различен учител.
В немските униреситети, ако те скъсат 3 пъти на един и същи изпит си вън от тази специалност. Но това си е само за Германия, не са "западни практики".

Всяка система има добри и лоши страни. Компонентите на всички са учебнен план, учебно съдържание и методология на преподаване - това за всяка една дисциплина.

# 203
  • София
  • Мнения: 9 313
Що се отнася до широките познания, Анна, моите наблюдения са, че те се придобиват не точно в училище, а главно от книгите, които четеш за удоволствие и собствен интерес в свободното от училище време. (Някои гамени като мен четяха и в час.) Както и от контактите с хора, от които има какво да научиш.
Да, сега е по-трудно отпреди, съгласна съм - когато библиотеките са отмираща институция, а възрастните около теб са опростачени, е цяла битка с неясен край.

И с какво училището би пречило на четенето? Пък и нали аз това написах - учене и четене. Но само едното или другото - не става.

# 204
  • Мнения: 24 467
Джуди, Бискара говори за Германия. ...

Да, но аз не говоря за чужбина.  Laughing Говоря си за тук и за излишния в доста случаи ХІІ, че и ХІ клас. И какво общо имам с делението от ІV клас, след което не можело да се влезе в университет не знам.

Това с тройното скъсване и аут ми допада, да речем. Не ми допада зорлем извлачването до последно на всичко живо под слънцето. Бек някой да не остане без кетап. Като у нас, например.

# 205
  • sofia
  • Мнения: 9 248
Като каза 11 клас, моя мъж е учил по някаква странна схема в 10 и 11 клас. Български и математика в ЕСПУ (така се наричаше настоящето СОУ), а професионална квалификация е добил във "Вилхелм Пик" - сега не му знам името на този техникум.
Дипломата му от ЕСПУ даже не съм сигурна къде е......професионалната му реализация е на база другата диплома - от техникума.

# 206
  • Мнения: 24 467
Да не е бил УПК /гимназия и след това- за професия 1-2 години в техникум/?

# 207
  • sofia
  • Мнения: 9 248
Де да знам, завършил е училище 1987....аз тогава съм била втори клас.
Но го е учил паралелно, а може и да е продължило и 1 година след това. Не сме го бистрили в детайли. Идеята беше за схема, с която получаваш и някаква професия.

# 208
  • Мнения: 24 467
Значи най- вероятно си е като форма УПК. Тези набори имаха тази възможност- гимназия или ЕСПУ и 1-2 години след Х клас /мисля, по мое време го нямаше, но брат ми бе така/- в техникум за професия някаква. Между впрочем има си плюсовете. Докато беше след това задочен студент, той си работи точно с тази професия, от следгимназиалното си УПК.

# 209
  • Мнения: 1 356
Джуди, Бискара говори за Германия. ...

Да, но аз не говоря за чужбина.  Laughing Говоря си за тук и за излишния в доста случаи ХІІ, че и ХІ клас. И какво общо имам с делението от ІV клас, след което не можело да се влезе в университет не знам.

Това с тройното скъсване и аут ми допада, да речем. Не ми допада зорлем извлачването до последно на всичко живо под слънцето. Бек някой да не остане без кетап. Като у нас, например.

Не гороворя само за Германия, а за всички които ги изброих.
Точно, ти не искаш да ме прочетеш и разбеереш ---- всички които не ходят в 11 и 12 кл. няма как да учат където и да било и директно отиват да работят, като не им се предоставя тази възможност с ученето. Това е което се практикува извън Бг, и така като чета, вие нямате против то да започне да се практикува и в Бг. Но, то носи негативи....това е. Няма как на човек, който не е учил до 12 клас и няма матура по БЕЛ и Математика да му се разреши да ходи в уни.

Напротив има, тука сега имат политика че тези които са учили до 10клас, могат да ходят вечерно 4 (четири год.) да си доучват за да ходят после в уни. #Crazy newsm78 #Crazy

Та в този смисъл искам да кажа че такъв модел на БГ образование не му трябва, а вие тук точно това си говорите, как искате да се учи до 10 клас......защо?

Общи условия

Активация на акаунт