Частни училища-информативна тема

  • 70 289
  • 955
  •   1
Отговори
# 345
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Определено няма да кажа това. Даже смятам, че в много отношения общинското училище  е по-добър избор. Най-малкото има по-широка база за избор на децата. С напредването на възрастта им /на децата/ това все повече тежи.

Всичкото горе написах защото е логично по-изисващите родители да са по-концентрирани в частни училища. И каква е основата за  да са по-добре организирани и функциониращи. Това е съвсем друга плоскост - чисто функционална и принципна.

# 346
  • Мнения: X
Сиилно ме съмнява да има атрибутите на ЧУ.
Най-важните от тях са:
1. Възможността при несправяне с материала детето да бъде помолено да напусне училището
2. Възможността ако учителят не се справя качествено със задълженията си да бъде помолен да напусне.

Не знам какъв е статута на НУКК, но даже и да е възможно прилагането на първото, макар и негласно, не мисля, че лесно можеш да изхвърлиш държавен служител от топлото му местенце.

Оттук, приликите на НУКК с ЧУ остават само крайно безинтересните материални условия.


А в кое друго държавно училище се борят 5 деца за място за 1 клас и влизат с изпит?
Така още с приема ги подбират. И обикновено влизат деца на доста образовани родители, висши съдии, министри, хора от политиката - няма логика децата им да са изоставащи и нискоинтелигентни. Има и изключения, но дори и нещо да закуца по някой предмет - родителите наемат частен учител да помага. Но това е до 5 клас, в който период малко деца имат 2-ки и 3-ки. Какво се случва нагоре, в гимназиален курс, не мога да кажа.
Знам само, че след седми клас отново се кандидатства в НУКК с оценките от НВО, не се продължава по дефолт, та тогава може и да отпадат двойкарите, ако има такива.
В НУКК има 3 изпита - първо за детската градина на НУКК, после децата от тази детска държат изпит за 1 клас на общо основание с външните кандидати и накрая - кандидатстват пак след 7 клас.


Пък и не във всички ЧУ молят дете с нисък успех да напусне. Аз знам само за три такива ЧУ.
Също не знам колко масова практика е в ЧУ да помолят учител да напусне, нямам наблюдения.
В НУКК освободиха обаче 1 госпожа, по настояване на родителите.

Последна редакция: ср, 31 юли 2013, 22:10 от Анонимен

# 347
  • София
  • Мнения: 19 926
Жасмин, гледането на парче  не дава поглед върху цялото. И в една държавна езикова  махнаха учител след оплакване на родители. И какво от това, да не  би да е масов случай?

И да,  няма държавно, може би освен еврейското,  в което да се влиза с изпит в 1 клас , просто защото законът не го позволява. А не защото няма и други добри училища. НУКК не е  подчинен на МОМН и се разминава с тази забрана. Иначе, ако  имаше зелена светлина за  изпити и подбор на база представянето на тях,  то и за други училища щеше да има напъни с кандидатстване и конкуренция, бъди сигурна.

# 348
  • Мнения: 4 877
Да се върна на темата за частното образование в гимназиалните класове.

Според мен има два важни фактора за частното образование в гимназиалните класове:

1. голям прием в АК - 160 ученика
2. няколко много силни държавни гимназии, които наистина са атрактивни поне за 30-40% от учениците от ЧОУ.

В частното основно образование няма толкова голямо частно училище като Ам. колеж. По-големи са само Св. Сф. и ПЧМГ (5-7 клас), но може и да има още някое, което в момента да пропускам. Другите са една идея по-малки (20+ деца) или съвсем малки. Затова, според мен, от 1 до 7 клас има по-равномерно разпръскване на децата в повече частни училища и затова повече ЧУ изпъкват.

И още нещо - говорим за малко деца все пак - около 300 на випуск (в 7 клас), които са в ЧУ. В гимназията не знам колко са, но вероятно голям % са в АК.

Наистина има много частни гимназии и голяма част от тях не съм ги чувала, за да мога да се включа в дискусии. Не съм компетентна по този въпрос. Следя само 1 ЧУ след 7 клас и хвърлям око на още 1-2.

# 349
  • Мнения: X
А в кое друго държавно училище се борят 5 деца за място за 1 клас и влизат с изпит?
Виждам, че русалката вече го е казала, но да попитам и аз.
А колко други държавни или общински училища имат право да организират изпит за прием в първи клас? Не мислиш ли, че е възможно да има други училища, където се борят повече от 5 кандидати за едно място в първи клас, но тези училища нямат право да организират конкурс?

Знам само, че след седми клас отново се кандидатства в НУКК с оценките от НВО, не се продължава по дефолт, та тогава може и да отпадат двойкарите, ако има такива.

А знаеш ли, че въпреки че се кандидатства с резултатите от НВО...
(4) Учениците, завършили VII клас на учебния комплекс, могат да постъпват в VIII клас на лицея с резултатите от националното външно оценяване по български език и литература и по математика, което се провежда по ред и условия, определени в Наредба № 3 за системата на оценяване на Министерството на образованието, младежта и науката.
.....
 (7) Приемни изпити за постъпване в VIII клас на ученици, които не са завършили VII клас на учебния комплекс, се провеждат при наличие на свободни места след записването на учениците по ал. 4. Броят на свободните места се обявява в училището в срок до 14 юни.

Та общо взето местата след седми клас са запазени.

Последна редакция: ср, 31 юли 2013, 20:40 от Анонимен

# 350
  • София
  • Мнения: 5 451
В такъв случай къде е изборът, щом трето лице ще казва в кой и какъв клас ще е детето ми? newsm78

За мен плюс е възможността детето да изкара пробен ден /или няколко пробни дни/, която дават повечето ЧУ. Така то се ориентира за подхода на учителя, атмосферата в училище, натовареността на учебния ден, средата и успеваемостта на класа, храната и др.
Миналата година синът ми беше на пробен ден в едно ЧУ. Събра доста положителни впечатления, но също така каза, че част от децата са незаинтересовани, учителката им прави доста забележки в час, някои деца се затруднявали да отговорят на съвсем лесни според сина ми въпроси. Поговорих с класната. Зададох й конкретни въпроси за преподаването, класа и др.
Тази година беше на пробен ден в друго ЧУ. Бяха му направили впечаление по-интензивната програма, по-строгите правила, по-високото ниво на английски език в сравнение със старото му училище. Разговарях и с класната.
Това разбирам под възможност за избор.

# 351
  • София
  • Мнения: 62 595
Жасмин, моля те, точно за кандидатстването в нукк след седми клас не ми обяснявай! Какво кандидатстване като тази година дори не обявиха свободно място за външни деца, а миналата година имаше само едно! Досега не зная дете, което да е до седми клас в нукк, да не "издържи приема" за осми в същото училище, независимо какви оценки има на НВО. Когато в нукк започне да се кандидатства с оценките от НВО и втори модул така, както се кандидатства за другите училища, тогава може евентуално да се говори за кандидатстване. Сега е като абонамент - веднъж влязъл, няма грижи до дипломата за средно. За първи клас е нещо подобно, че и по-зле - никой нищо не знае, никаква прозрачност, и това всяка година се обсъжда в поредната тема за нукк.

Колкото до интелигентността на родителите-съдии, журналисти и прокурори, то не става така - щом бащата е "интелигентен" (макар да не знаем колко е интелигентен, знаем само на каква длъжност е), то и детето автоматично, няма начин да не е. Вярно, кръвта вода не става, ама не е абсолютно това предаване.

# 352
  • София
  • Мнения: 19 926

Затова, според мен, от 1 до 7 клас има по-равномерно разпръскване на децата в повече частни училища и затова повече ЧУ изпъкват.

И още нещо - говорим за малко деца все пак - около 300 на випуск (в 7 клас), които са в ЧУ. В гимназията не знам колко са, но вероятно голям % са в АК.


Не съм съгласна с това. Защо по подразбиране в частните гимназии приемаш, че учат  САМО деца, учили и до 7 клас в частно? Ако приемем упоменатите от теб числа, а именно 300 на брой седмокласници от ЧУ в 7 клас, от които минимум 30-40% отиват в СМГ и езиковите, то 35% (средненоаритметичното на 30 и 40%) от 300  отиват в ДУ. Това са  цели 105 деца. Значи условнокъм  200 деца остават в частния сектор, независимо дали в АК или друго училище. Но сметките показват друго:
АК  със 129 зрелостници, ПЧМГ с 9 , Веда  с 4, Ерих Кестнер с 20,  Златарски с 58, Дорис Тенеди с 32, Иван Апостолов с 26, ЧПГ по МКДА с 8, Банкер с 15, Езиков свят с 11, Братя Вълчеви с  9, Артис с 5, Яворов със 7,  СЕГ с  22,  Хелиос с 10, Дружба с 22,  Дрита с 10, Евростандарт с 15, Шекспир с 44, ЧПГ по БДТФ с 21, Ровел с 3, Орфей с 3, Булпрогрес с 11, Евклид с 5, Свети Наум с 3.. А може и да съм пропуснала някое училище . Сборът докарва една внушителна цифра от  над 500 гимназисти, завършили тази година ЧУ. От тях само 200 са онези, учили и до 7 клас в частно. Този нов пълнеж от над 300 ученика  в сектора , колкото и грубо да звучи,  са  преобладаващо деца, неуспели в АК и в хубавите държавни гимназии заради слаб успех и лошо представяне на изпитите (от тази преобладаваща част изключваме естествено децата-отличници, идващи от ДУ, но влезли в  добрите държавни и в АК, но избрали последния). Пред опцията децата им да отидат на база  слабото си представяне на НВО   в кварталното СОУ с ниско ниво на обучение и  безспорно неконкурентна среда,  родителите избират частното като все пак  по-добрата алтернатива за натиск и контрол в по-маломерни класове. Но при такъв  избор (по неволя)  няма и грам конкуренция при приема на входа , което пък  няма как да не се отрази на резултатите на децата на изхода, ако ще и най-добрите учители да им се паднат.  Пример - добре представената като брой деца ЧЕГ "Шекспир" - 44 деца със среден успех по БЕЛ на матурата едва 4,40. И не само, че не се наблюдава развитие в посока нагоре, ами  тъкмо напротив - сериозен спад. Преди 2 години средният успех  на 60 деца там е бил 5,18.
 А и реално тази бройка от нови 300 деца в ЧУ може да е по-голяма, тъй като сравняваме седмокласници към днешна дата с  дванадесетокласници, които са били приети в ЧУ преди цели 5 години, когато седмокласниците в ЧУ гарантирано са били по-малко от тазгодишните.
Видно е от цифрите, че има  и много ЧУ в гимназиална степен, някои с приличен брой ученици във випуск. Сигурно повече  и от ОУ са ЧГ, но картинката като резултатност  е съвсем различна. Причината за мен се крие в различните  доводи за избор на частно ОУ и на частна гимназия ( тук няколкото изключения на високо ниво освен АК  са ясни). Дано сега  само да няма обидени,  просто цифрите това показват..

Последна редакция: ср, 31 юли 2013, 22:07 от пенсионирана русалка

# 353
  • София
  • Мнения: 62 595
Точно! Частните гимназии са нещо като спасителен пояс за иначе отличници или такива с много добър успех и способности, които по някаква причина не са се явили на поне единия изпит на НВО, или са имали ниски оценки, или не им е стигнал балът за конкретни държавни или не са получили достатъчно отстъпка за АК.

# 354
  • Мнения: 4 877
 пенсионирана русалка, с всичко съм съгласна от поста ти. Единствено пак не си разбрала, че говоря само за сектора "частно образование". Т.е., разбира се, че не изключвам, че идват в ЧГ и деца, учили до 7 клас в държ. у-ща. Просто разсъждения ми са само за децата от ЧОУ накъде отиват. Има в АК, елитни гимназии, чужбина, ЧГ, а може и в обикновени ДУ да има.
Иначе с другите неща съм съгласна и ми беше интересно да прочета човек с по-голямо дете как вижда нещата.

Всъщност големите ни спорове в темата може би се дължат на това, че се сравняват различни образователни степени. Повечето в тази тема са или идващи от ЧДГ и търсещи ЧОУ или пък родители на деца в ЧОУ.

Последна редакция: ср, 31 юли 2013, 22:28 от Danybon

# 355
  • София
  • Мнения: 2 952
Русалка, благодаря, че си си направила труда да събереш цифрите. За мен те еднозначно показват, че движение към и извън системата на ЧУ има. Ако нямаше движение, бих приела разгорещените спорове, но в светлината на този обмен на деца, нещата изглеждат другояче. Те не са черно-бели и не бива да сравняваме ябълки и круши.
Ще споделя моите лични наблюдения, които естествено, че не са представителни, но все пак ще ги кажа. От децата около мен, които вече завършиха средно образование блестящо и влязоха да учат, където пожелаят, само едно е от АК. Останалите завършиха ДУ, но това не им попречи да бъдат приети, където пожелаят, някои от тях дори вече работят. Днес съм на тази тема, тъй като разбрах, че познато дете от провинцията, за което семейството избра да остане в малкия град, вместо да дойде в Сф, където можеше да учи навсякъде, включително можеха да си позволят без проблем АК е завършило и е прието в много специално място (съжалявам не искам да спомена факти, защото е много лесно да се познае детето и родителите).
Не бива да се абсолютизират нещата. Много ми хареса напомнянето на Химикал, че няма смисъл резултатите на училището да се идентифицират с резултатите на отделните деца и обратно. Все тази мисъл ми навява постоянното опяване за отборите на СМГ (забележете, че не го правят няколкото майки с такива деца, които са във форума). Тези умни и достойни деца не са представителна извадка. Също толкова важно за статистиката е, че резултатите на почти всички в 7-ми клас са отлични. Не съм за уравнивиловката и на блестящите деца трябва да се свали шапка и в същото време да се запази разум и да се разчитат коректно представителните резултати. Дано съм се изказала ясно и в посока на фактите, а не емоциите.

# 356
  • София
  • Мнения: 19 926

Всъщност големите ни спорове в темата може би се дължат на това, че се сравняват различни образователни степени. Повечето в тази тема са или идващи от ЧДГ и търсещи ЧОУ или пък родители на деца в ЧОУ.

С това съм напълно съгласна. Болшинството пишещи тук мами, заставащи твърдо зад частното образование, са с по-малки деца. И на база успехите и развиването на ЧУ в този образователен етап само в положителна насока, правят  малко неоснователно обобщението, че частното изпреварва държавното по всеки параграф. Да, но има и един друг училищен етап.  Идват тогава  мами, които споделяйки неща за този  друг етап,  често са нападнати като инициатори на дразги и спорове. Те се опитват да покажат и  другата страна на медала,  а именно, че нагоре, след 7 клас ,  нещата не стоят като при малките, поне в масовия случай, тъй като изключения винаги има. Но единственото изключение, открояващо се истински на фона на всичките частни, е  АК. Иначе  частното тук отстъпва по доста  показатели. И така всеки волно или  неволно дърпа чергата към себе си, опитвайки се да  представи като гарантирано по-добър единия или другия вид образование. И погледнато реално и двете страни имат своето право. Но спорът е налице. Срашно ми хареса в този смисъл постът на bib.bib. Нещата не са само  черни или бели. Движение има и в двете посоки, и на двата образователни етапа, което прави сравненията като едно цяло  малко  безпредметни. Достатъчно е да знаем, че детето ни е там, където има какво да получи и да доразвие като знания и умения,  там където се чувства добре и на мястото си. Това там за едни е ЧУ, за други ДУ и готово. А и както bib.bib  е казала, реализирали се успешно като следване и  в последствие  като работа  има от всякакви училища - ДУ или ЧУ. Което пък доказва правотата на Химикал. Най-стабилното сравнение би било това  между деца, не между училища.

# 357
  • Мнения: X
Включвам се с един "запис"  Mr. Green да следя

# 358
  • Мнения: 1 479
Както винаги отрицателните герои са едни и същи а репликите им също.  Mr. Green

И тъй като по въпросът кое е по добро - ЧУ или ДУ само идиот може да спори, оставам с впечатлението, че единствената причина е словесната мастурбация.

Вече писах по този въпрос и не искам да се повтарям - не могат да се сравняват тези 2 категории у-ща защото са неравностойни. Това, че ЧУ в България тепърва се развиват при характерните за България условия е съвсем друг въпрос. Дори и при тези нехарактерни за ЧУ условия имат забележителни успехи.

Ако някой покаже цитати от тези "дискусии"на привържениците на ДУ на някой американец или западно европеец то те биха се изсмяли.

# 359
  • Мнения: 50 853
Въпросът изобщо не е кое е по-добро - ЧУ или ДУ. Много ясно кое е по-добро по принцип или на практика, но в белите държави. Нали затова децата масово отиват да следват в частни университети в чужбина. Ясно е, че ЧУ по принцип има всички предимства и всички предпоставки да е по-добро. И не виждам някой да спори по този въпрос.

Споровете тук са не за ЧУ и ДУ по принцип, а за ЧУ и ДУ в България към настоящия момент, с всичките му специфики. Освен това обаче се оказва, че дори опитите да се обобщава на ниво България в настоящето са неуспешни, защото има голяма разлика в сравнението ДУ/ЧУ до седми клас и ДУ/ЧУ след 7 клас.
Или за да бъдем коректни спорът (ако има такъв) трябва да е ясно дефиниран на две нива:
- ЧУ спрямо ДУ до 7 клас в България
- ЧУ спрямо ДУ в гимназиите в България

Общи условия

Активация на акаунт