Покривате ли си главата,когато влизате в църква?

  • 21 282
  • 454
  •   1
Отговори
# 60
  • Мнения: 4 892
Това наистина ужасно много ме дразни. Наскоро едва се удържах да попитам клисаря - или който беше - в Александър Невски защо все пак не остави свещите да погорят поне малко, все пак току що съм ги запалила, поне да изляза.

Восъкът, от който ги правят напоследък е ужасно некачествен, свещите стоят меки, от топлината се огъват и буквално се запалват целите. Вчера стана така в Драгалевския манастир. Водих баба ми, тя в деня преди Богородица записва имена и носи дар на Църквата - брашно, зехтин...и буквално се запалиха всички свещи. Други капят по земята, падат и настоятелката ги гасеше. Няма как, може даже пожар да стане. Виждали ли сте ако има лек полъх как може да се пренася пламъкът, само по дима се движи.

# 61
  • Мнения: 21 586
  Верно, че нещо се гърчат и стоят по-меки, и някак по-светли като че ли. Абе едно време по-други бяха.

# 62
  • Мнения: 45
Цитат
И не съм виждала някоя православна християнка да го прави.

Рускините все пак са православни християнки.  Peace Винаги влизат в цьрква с кьрпа на главата, независимо дали цьрквата е руска, грьцка, или бьлгарска. Гьркините, по мои наблюдения, ходят на цьрква облечени официално, без разголени дрехи. Но и при тях ходенето на цьрква не е просто влизане за 10 минути да си запалиш свещ, както е типично в Бьлгария, а си е присьствие за няколко часа на неделната служба.

Рускините се покриват само в руските църкви. Ако видиш покрита рускиня в бг църква, то е от незнание че това не е нужно.
И двете църкви са православни, но доста силно се отличават.

Рускини сьм виждала много в грьцки цьркви- в Южна Африка такива просто има навсякьде и се посещават от всякакви православни християни. Рускините винаги влизат с кьрпи и не мисля, че това е поради незнание, просто това е начиньт, по който те посещават цьрква.

Защото гръцките църкви го изискват. Българските не го изискват и рускините в българските църкви не си покриват главите.

# 63
  • Луната ни пази
  • Мнения: 3 008
Май повечето не четат, а само пишат. Щом си вярващ, ще спазваш каноните на църквата, няма да ги обявяваш за върховна глупост. Ние българите много обичаме да не се съобразяваме с правилата и законите. Винаги спазваме само онова, което ни е изгодно и полезно. Това ни е най- големия проблем, не само по отношение на вярата, а като цяло. Православието си е православие. Вие какво, чакате да ви изгонят от църквата, че да спазите канона!??
 Lizet33, моля те. Рускините и в българска, и в руска църква, навсякаде влизат покрити.

# 64
  • София
  • Мнения: 356
 Православният канон е еднакъв за всички православни църкви. В нашата църква също е желателно жените да влизат с покрита коса. Просто не всички отци го изискват. Аз също не слагам кърпа на главата си, макар да съм запозната с правилата.

Отговорът на въпроса "защо"  според повечето богослови се крие тук:

 
Скрит текст:

ПЪРВО ПОСЛАНИЕ НА СВЕТИ АПОСТОЛ ПАВЛА ДО КОРИНТЯНИ

ГЛАВА 11.

1. Бъдете мои подражатели, както съм и аз на Христа.
2. Похвалявам ви, братя, че ме помните за всичко и държите преданията тъй, както съм ви ги предал.
3. Искам да знаете още, че глава на всеки мъж е Христос, а на жената глава е мъжът, на Христа пък глава е Бог.
4. Всеки мъж, който се моли или пророкува с покрита глава, засрамя главата си;
5. и всяка жена, която се моли или пророкува гологлава, засрамя главата си, защото все едно е, като да е обръсната;
6. ако жена не иска да се покрива, нека се стриже; ако пък е срамотно за жена да се стриже или бръсне, нека се покрива.
7. И тъй, мъжът не бива да си покрива главата, защото е образ и слава Божия, а жената е слава на мъжа.
8. Защото не мъжът е от жената, а жената е от мъжа;
9. и не мъжът е създаден за жената, а жената за мъжа.
10. Затова жената трябва да има на главата си знак на мъжова власт над нея - заради Ангелите.
11. Но все пак нито мъж без жена, нито жена без мъж бива в Господа.

12. Защото, както жената е от мъжа, тъй и мъжът е чрез жената, а всичко е от Бога.
13. Разсъдете сами в себе си: прилично ли е жена да се моли Богу гологлава?
14. Нали и самата природа ви учи, че е безчестие за мъж, ако си оставя коса?
15. Но, ако жена си оставя коса, то е чест за нея, понеже косата й е дадена вместо покривало.
16. Обаче, ако някой иска да се препира, ние нямаме такъв обичай, нито църквите Божии.
17. А по това, което ще говоря, няма да ви похвалявам, понеже не за по-добро се събирате, а за по-лошо.
18. Защото, първо, чувам, че, кога се събирате в църква, се явявали разцепления помежду ви, което донейде и вярвам.
19. Па и трябва да има помежду ви разногласие, за да изпъкнат достойните между вас.
20. Но тъй, както се събирате заедно, това не значи, че ядете Господня вечеря;
21. защото всеки бърза да изяде преди другите своята вечеря, тъй че един остава гладен, а друг се опива.
22. Нямате ли къщи, за да ядете и пиете? Или презирате църквата Божия и засрамяте ония, които са немотни? Какво да ви кажа? Да ви похваля ли за това? Не похвалявам.
  
23. Аз приех от Господа това, що ви и предадох, а именно, че Господ Иисус през нощта, когато бе предаден, взе хляб и
24. поблагодари, преломи и каза: вземете, яжте, това е Моето тяло, за вас преломявано; това правете за Мой спомен.
25. Взе също и чашата подир вечеря и каза: тая чаша е новият завет в Моята кръв; това правете, колчем пиете, за Мой спомен.
26. Защото, колчем ядете тоя хляб, и пиете тая чаша, ще възвестявате смъртта на Господа, докле дойде Той.
27. Затова, който яде тоя хляб или пие чашата Господня недостойно, виновен ще бъде спрямо тялото и кръвта Господня.
28. Но нека човек да изпитва себе си, и тогава да яде от хляба и да пие от чашата.
29. Защото, който яде и пие недостойно, той яде и пие своето осъждане, понеже не различава тялото Господне.
30. Затова между вас има много немощни и болни, а и умират доста.
31. Защото, ако бихме изпитвали сами себе си, нямаше да бъдем съдени;
32. а бидейки така съдени, от Господа се наказваме, за да не бъдем осъдени заедно със света.
33. Затова, братя мои, кога се събирате на вечеря, чакайте се един други.
34. Ако пък някой е гладен, нека яде вкъщи, за да се не събирате за осъждане. А останалото ще наредя, кога дойда.

  

# 65
  • Мнения: 24
Цитат
Ми хората си влизаха по джапанки и къси гащи с потници. Как пък никой не им направи забележка? А ние специално се бяхме облекли, за да отидем да ги видим. Така че, според мен проблемът е в нашите свещеници.
Действително това не е подходящо облекло за храм. Не е възможно да се тича при всеки и да му се прави забележка, в големите църкви минават десетки хора. Трябва да назначат някой да се занимава само с това. Друг момент е, че дори и най-леката забежка ще породи възмущение от знаещите всичко и винаги правите посетители на храма и пак ще има хиляди коментари против свещениците.
Аз лично не слагам забрадка, никога никой не ми е правил забележка.

# 66
  • Мнения: X

 Lizet33, моля те. Рускините и в българска, и в руска църква, навсякаде влизат покрити.

Аз пък една покрита рускиня в българска църква не съм видяла. Някои каза, че и при католиците имало такова правило. В Италия съм виждала само възрастни жени с покрити глави и то не всички. В Малта никога не съм виждала, а там са по-католици и от папата. На големите църковни празници по църквите е като модно ревю. В Русия съм влизала в две църкви и никой не ми е казал нищо за непокритата глава.

# 67
  • София
  • Мнения: 8 939
Цитат
Ми хората си влизаха по джапанки и къси гащи с потници. Как пък никой не им направи забележка? А ние специално се бяхме облекли, за да отидем да ги видим. Така че, според мен проблемът е в нашите свещеници.
Действително това не е подходящо облекло за храм. Не е възможно да се тича при всеки и да му се прави забележка, в големите църкви минават десетки хора. Трябва да назначат някой да се занимава само с това. Друг момент е, че дори и най-леката забежка ще породи възмущение от знаещите всичко и винаги правите посетители на храма и пак ще има хиляди коментари против свещениците.
Аз лично не слагам забрадка, никога никой не ми е правил забележка.
Aко има един свещеник (или клисар) на входа, който просто да не допуска да влизат тези по джапанки, не виждам какво ще породи възмущение? Това е все едно да опиташ да влезнеш в БНБ в този вид. Ами няма да те допуснат, пък ти ако искаш се възмущавай.

# 68
  • Мнения: 4 892
Inanna  Peace

Обаче в първо послание до Коринтяни знаеш ли какво пише - 1 (15) - Но, ако жената си оставя коса, то е чест за нея, понеже косата й е дадена вместо покривало.

Ако някой се интересува до канона, най-добре е да си пита свещеник за тълкуванието.

# 69
  • София
  • Мнения: 38 704
Коринтяни 11: 10 Затова жената трябва да покрива главата си в знак на това, че е подвластна, а също и заради ангелите.

# 70
  • Мнения: 62
"6. ако жена не иска да се покрива, нека се стриже; ако пък е срамотно за жена да се стриже или бръсне, нека се покрива."

Което значи, че щом в днешно време не е срамно жената да се подстригва и бръсне, може и да не се покриваме.  Whistling

# 71
  • Мнения: 2 843
От дадените линкове стана ясно: православната църква (без значение руска, гръцка, българска и пр.) одобрява, предпочита (да не кажа налага) жената да е покрита по време на богослужение. Оттук насетне всеки избира какво да прави - да спазва ли правилото, или не. Аз не го спазвам, но поне знам, че го има. В българска църква рядко правят забележка, в останалите православни страни по-често. В случай, че в руски църкви сте попадали на непокрити жени, може би е било не по време на богослужение. Ако пък е било, значи сте се натъкнали по-скоро на изключение.

# 72
  • Мнения: 21 586
 От дадените линкове стана ясно, че няма едно обяснение защо именно трябва жената да е с покрита глава, с коса ли да е, без ли, да се стриже ли или не.

  Явно, че няма единно изискване и затова вероятно не на всички места  го изискват. Където има такъв правилник, и искаш да влезеш, покриваш си главата и толкова, то ако почне човек да разсъждава над тия неща, ще открие пълна липса на логика и само ще си убие вярата.

# 73
  • Мнения: 2 843
Под "дадени линкове" имах предвид ръководствата по литургика: там е казано ясно, че жената трябва да си покрива главата по време на служба.
Другите линкове - цитати от Новия завет - не коментирам, там се дава широко поле на тълкувания - както проличава и във вашите постове. Тъкмо за това църквата прави тъклуванията, изобретява догми - за да стесни интерпретацията.

# 74
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Канонът понякога е толкова тежък и в разрез със съвремения живот, че много свещеници предпочитат да го смегчат в чисто протоколните му части. Косата и подвластността са един пример, влизането на "нечиста" жена в храма също. Помислете си колко съвременни жени биха слагали с радост кърпа, знаейки, че така показват принадлежността или подопечността си... Патриархалността я няма отдавна и влече промени.

При пропастта между църквата и хората, смегчаването на канона и липсата на буквализъм помага на много хора да имат шанса да се запознаят с православието. Колкото по-отдаден на службата си е един отец, толкова по-гъвкав е според мен.

ПП Влизала съм в София и в Шипка в руските църки с непокрита глава. Никой нищо не е казвал. А в градски условия да не можеш да влезеш посред лято ако си с деколте или коленете ти се виждат значи само едно - да не влизаш или да се преобличаш. Ясно е кое ще се случва масово. Много бързо ще има последици за и без това прекрасното положение.

Последна редакция: чт, 15 авг 2013, 14:45 от арт мама

Общи условия

Активация на акаунт