Математици стоят готови за помощ по задачи нови

  • 74 503
  • 747
  •   1
Отговори
# 645
  • София
  • Мнения: 1 659
xixibg, решението е чудесно, но наистина за второкласник ми
изглежда трудно за проумяване и твърде трудоемко като за ЕК.
Струва ми се, че съставителите са имали предвид нещо по-просто -
децата да съберат теглото на всичките 5 плода, което е 108 г. и
да съобразят, че след като една ягода е 8 грама, трябва да изберат
останалите четири плода, за да получат точно 100 г.

# 646
  • София
  • Мнения: 7 673
xixibg, решението е чудесно, но наистина за второкласник ми
изглежда трудно за проумяване и твърде трудоемко като за ЕК.
Струва ми се, че съставителите са имали предвид нещо по-просто -
децата да съберат теглото на всичките 5 плода, което е 108 г. и
да съобразят, че след като една ягода е 8 грама, трябва да изберат
останалите четири плода, за да получат точно 100 г.
Точно това решение щях да предложа и аз.  Peace

# 647
  • Мнения: 259
Благодаря много, а аз като си събрах нещо се оплетох:-)

# 648
  • Мнения: 3
Здравейте, дали някой може да се включи с идея за следната задача:
За кои стойности на параметъра Р уравнението има точно 2 реални корена... 2х^3(само х е на трета степен) + 3x^2(отново само х е на втора степен) - 12x + p=0
За да има два корема само, би трябвало х на степен 3 да отпадне, т.е. да е 0, ама нещо не съм сигурна.. обърква ме тази задача.. Благодаря предварително, ако споделите решение!

# 649
  • Мнения: 980
Здравейте, дали някой може да се включи с идея за следната задача:
За кои стойности на параметъра Р уравнението има точно 2 реални корена... 2х^3(само х е на трета степен) + 3x^2(отново само х е на втора степен) - 12x + p=0
За да има два корема само, би трябвало х на степен 3 да отпадне, т.е. да е 0, ама нещо не съм сигурна.. обърква ме тази задача.. Благодаря предварително, ако споделите решение!

Уравнението е еквивалентно на х3 + 1.5х2 – 6х +0.5р = 0.

Нека неговите корени са а и b, a≠b, така че (х – а)2(х – b) = 0.

Следователно: (x2 – 2ax + a2)(x – b) = 0   =>   x3 – 2ax2 + a2x – bx2 + 2abx – a2b = 0   =>
x3 + (–2a – b)x2 – (–a2 – 2ab)x – a2b = 0.

Следователно: –2a – b = 1.5, –a2 – 2ab = 6 и –a2b = 0.5p (p = –2a2b), откъдето b = –2a – 1.5   =>
–a2 – 2a(–2a – 1.5) = 6   =>   –a2 + 4a2 + 3a = 6   =>   3a2 + 3a – 6 = 0   =>
a2 + a – 2 = 0   =>   (a – 1)(a + 2) = 0   =>   a = 1 или а = –2.

При а = 1 имаме b = –2×1 – 1.5 = –3.5   =>   p = –2×12× (–3.5) = 7.

При а = –2 имаме b = –2×(–2) – 1.5 = 2.5   =>   p = –2×(–2)2×2.5 = –20.

P.S. Може да се реши и директно с формули на Виет за многочлен от 3-та степен.

# 650
  • Мнения: 467
Здравейте, мили съфорумки!
Решавам с моя племенник задачи с деление на десетични проби и не мога да обясна нещо... Mr. Green Само обърквам детето и се излагам...
Защо

3,6:5=0,72
и
0,52:5=0,104

И по-точно ме интересува,колкото и да е елементарно за други..
...за въображаемите 0,които добавяме,за да получим резултата...
Като имаме остатък 1  като в първия случай добавяме 0, докато при втория не е същото..
Получавам някак си Embarassed отговора,но не мога да го обясна детето...



Благодаря предварително !

   

# 651
  • София
  • Мнения: 5 551
Здравейте, дали някой може да се включи с идея за следната задача:
За кои стойности на параметъра Р уравнението има точно 2 реални корена... 2х^3(само х е на трета степен) + 3x^2(отново само х е на втора степен) - 12x + p=0
За да има два корема само, би трябвало х на степен 3 да отпадне, т.е. да е 0, ама нещо не съм сигурна.. обърква ме тази задача.. Благодаря предварително, ако споделите решение!

Решението на Ант12 е чудесно. Предлагам още едно, с изследване и построяване графиката на функцията:
f(x)=2x3+3x2-12x[/tex] Тя има максимум при х=-2, който е 20 и минимум при х=1, който е 7. Сега ако разгледаме функцията g(x)=-p,чиято графика е права линия, успоредна на оста х, двете графики ще имат две пресечни точки само за -p=20=>p=20 и -р=-7=р=7. Броят на пресечните точки на двете графики показва броя на корените на уравнението.

# 652
  • Мнения: 3
Благодаря на Ant12  и ganis за решенията. Лично за мен с графика е много по-лесно.. само се чудя защо не се сетих по-рано...
И междувременно имам още една задача. Даден е триъгълник АВС. В триъгълника е вписана окръжност. Тя се допира до страната АС в точка М. АМ=1см. СМ=5см. Косинус на ъгъл ВАС е 1/6. Търси се дължината на отсечката ВМ.

# 653
  • София
  • Мнения: 5 551
Благодаря на Ant12  и ganis за решенията. Лично за мен с графика е много по-лесно.. само се чудя защо не се сетих по-рано...
И междувременно имам още една задача. Даден е триъгълник АВС. В триъгълника е вписана окръжност. Тя се допира до страната АС в точка М. АМ=1см. СМ=5см. Косинус на ъгъл ВАС е 1/6. Търси се дължината на отсечката ВМ.


Нека допирните точки на окръжността с другите две страни АВ и ВС са съответно Р и Т. Тогава от равенството на двойките допирателни отсечки имаме: АМ=АР=1; ВР=ВТ=х; СМ=СТ=5=>страните на АВС са: АВ=1+х; ВС=5+х; АС=6. Приложи косинусова т-ма за АВС и ще откриеш х. После приложи пак косинусова теорема за АВМ и ще откриеш ВМ.

Аз получих х=1 и после за ВМ- корен квадратен от 13/3

Последна редакция: вт, 11 мар 2014, 17:15 от ganis

# 654
  • Мнения: 79
6 клас ЗИП контролно, цитирана по памет:
Околната повърхнина на цилиндър е с 60% по малка от пълната.
Обемът на цилиндъра е 144см3. Колко е околната повърхнина?

# 655
  • София
  • Мнения: 19 942
С уговорката, че според мен даденият обем трябва да е  144п

Нека въведем  стандартните означения за цилиндър:
S1- пълна повърхина
S - околна повърхнина
r- радиус на основата
l=h височина на цилиндъра

=> S1 -60%. S1 = S
S1 -  3.S1/5 = S
5.S1 - 3.S1= 5.S
2.S1 =5.S

S1=2пr(r+l)
S=2пrl

=> 2. 2пr(r+l)= 5. 2пr.l
2(r+l)=5l
2r+2l=5l <=> 2r = 3l <=> r=3l/2

V=пr^2.l =144п
п. 9l^3/4 = 144.п
9. l^3=  144.4  <=> 9.l^3=576
l^3= 64 <=> l=4 cm
=> r=3.4/2= 6cm

S=2пrl= 2п.6.4=48п кв.см  Peace

# 656
  • Мнения: 79
С уговорката, че според мен даденият обем трябва да е  144п

Уф  Blush, разбира се, че е 144п. Така е с условията по памет след контролно.
Винаги след неуспех на препитване научаваме, че има по нещо неразбрано в текущия материал.
Благодаря, пенсионирана русалка  Hug   bouquet. Решението е ясно.

# 657
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
ПМС 2013, 5 кл. 3-а зад:

х < 3000; 4|x, 7|x+1, 10|x+2, 13|x+3 => X=?

Аз ли съм толкова затъпяла, или децата в 5-и клас са учили някаква форма на китайската теорема за остатъците?

Иначе задачата я реших с някакви разсъждения на какво трябва да завършва числото и в какъв вид да се представи, ама тегаво решение....

# 658
# 659
  • София
  • Мнения: 213
Моля за помощ за 2 задачи за 7 клас:
1.В остроъгълния триъгълник АВС ъгъл ВАС е 48 0.Височините ВВ1 и СС1се пресичат в точка Н.Ако М е средата на АН,намерете ъглите на триъгълник МВ1С1/Доказвам  че е равнобедрен,сещам се ,че трябва да се докаже ,че е равностранен, но не знам как  Embarassed /

2.В триъгълник АВС височините АА1 и СС1 се пресичат в точка Н и ВС=АН. Ако АВ =15 см и АС1 =9см намерете дължината на СН.
Благодаря ви   bouquet

Общи условия

Активация на акаунт