Математика (състезателна) - мнения и подготовка

  • 51 673
  • 468
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 3 079
Родител съм на дете в първи клас.
Сега се запознавам с тези състезания и разбирам, че сме пропуснали първото, но ще следя за следващите. Лошото е , че щом сме изпуснали първото няма да можем да се възползваме от привилегията, която се дава при кандидатстването след 4ти клас. Поне аз така разбрах нещата

# 136
  • Мнения: 335
aniram, vacheto поясни, че има предвид периода 1-4 клас. В крайна сметка аз съм съгласна с нея. В тази възраст наистинадобри резултати по състезанията показват  по-подготвените деца и не е задължително да са по-талантливите -просто имат по -амбициозни родителите. (Изключвам медалистите, които показват стабилни резултати във всяко състезание)

# 137
  • София
  • Мнения: 4 100
Формулата 99% труд и 1% талант важи, за да влезеш при сегашните условия в МГ, но не и да си добър състезател след това. Тогава талантът трябва да е значително повече, само с труд не става, затова и състезателите в горните класове са малцина и все едни и същи. Успехите в малките класове показват единствено наличие на логическо мислене, но не са гарант за наличие на математически талант нагоре. И преди си беше така, и сега е така. Всъщност да си много добър в която и да е област не става само с труд. Затова намирам за особено важна нашата роля като родители да насочим децата си именно натам накъдето имат зрънце вродено.

Давам пример със себе си - моето дете се справя горе долу добре на състезанията. Но едва тази година ( 6 клас) очаквам да разбера дали наистина има някакъв потенциал - да видя как ще измисли някаква задача , за която не знае алгоритъма, да приложи различни комбинации , за да стигне до решението, да запонат стереометрия, за да видя дали има пространствено мислене и т.н. и т.н. Затова очаквам 2-3 -те състезания , които тестват точно математическото мислене.

Последна редакция: нд, 16 ное 2014, 22:25 от EliG

# 138
  • София
  • Мнения: 7 673
Родител съм на дете в първи клас.
Сега се запознавам с тези състезания и разбирам, че сме пропуснали първото, но ще следя за следващите. Лошото е , че щом сме изпуснали първото няма да можем да се възползваме от привилегията, която се дава при кандидатстването след 4ти клас. Поне аз така разбрах нещата
Спокойно.  spoko нищо не сте изпуснали с неходене на състезание в първи клас.
Няма "привилегии" и в четвърти. Има предварителен рейтинг, която се определя от някои състезания, както и изпит. Но се вземат предвид само някои състезания от четвърти клас.

# 139
  • Мнения: 335
unna,
И аз смятам като aniram*, че е нужно много труд, ама ако го нямаш в теб, не се получава. Мъжа ми във висшето изкара 2 по математика, нищо не разбираше. 3 седмици го побърках и резултат е, че изкара 5. С много труд, но пак не беше успял за 6, защото не вижда нещата. Аз виждам решението в мозъка си, много преди да съм почнала да решавам, виждам пътя по който трябва да стигна, а той прави нещата които знае и се надява, че това ще му помогне да получи отговора, за съжаление, при по-сложните задачи не винаги се получава. С много труд едно дете може да изкара 6-ци в обикновено училище, по стандартния материал за училище, но не може да изкара 6 в СМГ например, където се иска много повече от труд. Това е лично мнение.
Абсолютно си права, то затова в СМГ си има три вида оценки по мат: ЗП, което ще рече задължителна подготовка и материалът е този, който се преподава в обикновените училища; ЗИП -задължително избираема подготовка и СИП - свободно избираема подготовка.  Тези които се трудят и решават усилено но не са надарени с талант изкарват 6 по ЗП, 4/5 по ЗИП и по СИП хич ги няма, защото там задачите не са за зазубряне, обикновено се искат допълнителни построения, допускания и ред други неща, които няма как да усвоиш просто, ако някой ти покаже набор от хватки.

# 140
  • София
  • Мнения: 1 744
Вярно е, ние в 10 клас учихме теория на вероятностите, а другите чак във висшето. Сега сигурно и още по-рано се учи. Не съм толкова запозната. Факт е обаче, че аз кандидатствах след 7 клас, в 2-3 не съм имала и бегла представа от математика, баща ми само ми се караше, а аз нищо не отбирах.  Embarassed
Мисълта ми е, че нямам точна представа колко да очаквам и затова я пращам по състезания, да си сверим часовника.

# 141
  • София
  • Мнения: 13 701
Един ден ще разбереш, че само 1% талант и 99% труд не са достатъчни, особено за математиката, има неща, които не можеш да ги научиш, ако нямаш подобен тип мислене....просто никой на света не може да ме убеди/ след 5г. в МГ/, че можеш да научиш математиката само с труд, ако нямаш нужният тип мислене/ талант/ поглед.

Е, не ми се вярва..  Wink
"Един ден ще разбереш..." ми звучи сякаш съм на 25 г., а аз отдавна, отдавна съм ги попрехвърлила  Mr. Green
За всяко едно умение трябва опредлен начин на мислене, талант, поглед. Ако имаш друго умение, освен математиката ще ти е ясно за какво говоря Simple Smile Както между другото е абсолютен мит, че ако си математик не може да си добър писател и обратното. Единия начин на мислене не изключва другия. Недейте да принизявате човешкия мозък и възможности до такива нива.
А относно това дали можеш да научиш математиката само с труд и без особен талант - има всяка година няколко деца влезли преференциално в СМГ. Ами повярвай ми - изкласяват си, нищо им няма  Laughing И преди 100 г. по мое време ги имаше, и те си изкласяваха  Wink И ти говоря за гимназнията, по време когато никой не е мислил, че може петокласници да учат в МГ.


Наистина, не ми се спори. Всеки извървява своя път, всеки научава своите истини. За себе си...  Hug

Уна, аз също изключвам медалистите! Това са деца с много повече от 1% талант  Wink Обаче те са единици. Аз следя нашия набор. Ами има страшно стабилни деца, но са малко на фона на всички с що годе добри математически способности. Това показва повечко талант. Сега, друг е въпросът, че малко родители успяват да се отдалечат от ситуацията и да видят къде точно се намира тяхното дете  Wink

450, да ти кажа не ми се вярва да се учат чак толкова много по-различни неща от по твое време  Wink Нещата изглежда са различни във времето 1-4 клас. Дъщеря ми в 5 клас (училищната програма) учи това което и аз преди n годинки  Wink Може би нещата да са мръднали с година максимум. Но учи и допълнителна, където се занимават със състезателна математика. Не учи в СМГ.

П.С. Аз не схващам, защо повечето приеха тази максима за процентите буквално.  ooooh! Тя не отрича наличието на талант.

# 142
  • Мнения: 3 180
Тя не отрича наличието на талант, но много малко проценти си му дала, за това, а той трябва да е повече за успех.
Да, да знам го това, че има деца влезли в СМГ с недобри резултати, но успяващи да изкласят, нивото ги дърпа на пред/ говорих скоро с мама с дете в СМГ/.
Vache, имах предвид, че един ден ще разбереш, че с толкова малко проценти талант по математика, добър математик/ или състезател не се става. Тя 450 го е написала, и аз като нея, видех ли задачата и знаех/ сега ще си преговарям/ кое, как, по-скоро имах проблем с качественото и последователно описване на решения, / за това от сега го уча малкия на това/. Моето влечение по математика си пролича в по-ранна възраст, още в 3 клас, в 4 вече нямаше съмнение. Има задачи и за по-малките / сборника с часовника, подготвителен клас/, в които се иска мислене, последните странички.
Моят син, за сега не ходи допълнително на уроци по математика, аз му помагам,искам да видя нивото му, мисленето му, къде е, как се справя, харесва ли му...имам подозрения, че ако покаже недобър резултат от състезание може да се демотивира. Споделих, класната и директорката го предложиха за СМТ, аз имах подобни намерения, но малко по-късно. Той е доста чувствително дете, и имах съмнения дали няма да се притеснява и поради това да не се представи ок, но ме изненада със стабилна психика, за сега. Иска нови и нови състезания/ да видим до кога/. От родителите съм, които се опитват да открият заложбите на децата си и ги насочат в тази посока. Не държа непременно да следва моите очаквания, важното е детето да се чувства ок, да е щастливо и прави всичко с желание, не може всички да са математици и шахматисти....е, признавам, че сигурно ще съм малко разочарована, ако стане посредствен след време, но се надявам тогава друг талант да изкочи на хоризонта Mr. Green

# 143
  • Мнения: 5 940
Вие как разбирате, че деца първи -четвърти клас имат способности в математиката, когато не показват изключителни резултати, а добри или много добри? Кое ви показва, че детето трябва да се труди в тази област, а не да се развива повече в областта на литературата, рисуването, музиката, езиците?
Моето наблюдение е, че деца в начална степен, които се справят с лекота  по всички дисциплини, се справят добре и с математиката. Това в общия случай. Изключвам големите таланти, които наистина са малък процент.  И хората, които още от раждането си личат, че ще се развиват в определна посока. Ама защо математика пред кръжок по литература? С какво математиката ще даде повече на детето пред заниманията с нещо друго? Или приоритетите се избират според традициите в семейството и обществените нагласи....
Децата не са роботи и не могат да ходят на сто допълнителни занимания, за да развият всичките си умения. Защо обаче да изберем едно пред друго? Аз много не разбирам какво точно е предимството на математиката пред всичко останало.
 На ученето на езици например приложението е повече от ясно.

# 144
  • Мнения: 24 467
Вие как разбирате, че деца първи -четвърти клас имат способности в математиката, когато не показват изключителни резултати, а добри или много добри? Кое ви показва, че детето трябва да се труди в тази област, а не да се развива повече в областта на литературата, рисуването, музиката, езиците?
....

Просто у нас само математиката е организирана в училища с ранен прием, с многобройни състезания и възможности за изява. Затова и на нея наблягат родителите /и децата им/. Не защото един предмет или една област има многобройни предимства пред останалите. Другите области са яко неглижирани в момента. Така пък се губят други таланти.
За съжаление.

# 145
  • София
  • Мнения: 12 878
Вие как разбирате, че деца първи -четвърти клас имат способности в математиката, когато не показват изключителни резултати, а добри или много добри? Кое ви показва, че детето трябва да се труди в тази област, а не да се развива повече в областта на литературата, рисуването, музиката, езиците?
Моето наблюдение е, че деца в начална степен, които се справят с лекота  по всички дисциплини, се справят добре и с математиката. Това в общия случай. Изключвам големите таланти, които наистина са малък процент.  И хората, които още от раждането си личат, че ще се развиват в определна посока. Ама защо математика пред кръжок по литература? С какво математиката ще даде повече на детето пред заниманията с нещо друго? Или приоритетите се избират според традициите в семейството и обществените нагласи....
Децата не са роботи и не могат да ходят на сто допълнителни занимания, за да развият всичките си умения. Защо обаче да изберем едно пред друго? Аз много не разбирам какво точно е предимството на математиката пред всичко останало.
 На ученето на езици например приложението е повече от ясно.
При нас е точно така, едната близначка се справя по всичко добре, съответно и по математика. Но и по литература и рисуване също. Вкъщи обаче и двамата сме инженери, аз съм била математическа паралелка и съм кандидатствала навремето само с математика. Съответно да, ако се налага да я подбутна ще я подбутна и го правя към математиката, а не към литературата.  Не бих го направила, ако имаше ясно изявено предпочитание към нещо друго или пък не се справяше с математиката, но в случая решението наистина е мое, кое от тях да развива по-сериозно. Проблема ми е с другата близначка, при която няма афинитет към математиката, но пък иска да е със сестра си по състезания, където обикновено се представя на средно ниво или даже откровено зле. Още е много рано да мисля за училища след 4-ти клас, тъй като те са 2-ри, но от сега се чудя дали бих ги разделила и какво бих направила тогава.

Последна редакция: пн, 17 ное 2014, 09:02 от Aila

# 146
  • Мнения: 1 782
Просто у нас само математиката е организирана в училища с ранен прием, с многобройни състезания и възможности за изява. Затова и на нея наблягат родителите /и децата им/. Не защото един предмет или една област има многобройни предимства пред останалите. Другите области са яко неглижирани в момента. Така пък се губят други таланти.
За съжаление.

Това не е вярно. Прием преди гимназия има и в музикални училища, и в спортни.
По отношение на науките - просто от 1-ви до 4-ти клас не се учи друга материя, в която може да се специализира дете. Какво точно очакваш - специализирано училище по човек и природа или история или информатика след 4-ти клас ли???
Камо ли пък смешната издънка езикова гимназия, където думата талант е неизползваема и всъщност просто е модел, по който трябва да изглежда ВСЯКА непрофилирана гимназия.
Не виждам адекватна възможност за каквото и да е специализирано обучение преди 8-ми клас за друга наука, освен математиката.  Ако има ЕГ с прием след 4-ти клас, да, за там ще има наплив, но целта му няма да е попадане в специализирано училище, а попадане в по-добро училище от настоящото, което върви по същия учебен план. Което навлиза в сферата на дискриминацията. В случая с МГ може да се приеме, че има профилиране и развитие на талант, така че минава по допирателната с дискриминирането.
Факт, че подобна "дискриминация" се случва след 7-ми клас, но... въпроса е сложен и с много нюанси.
Така че, не схващам какво точно е неглижирано.

Последна редакция: пн, 17 ное 2014, 09:02 от kodbg

# 147
  • София
  • Мнения: 1 744
Разбирам че има талант по математика, защото логически задачи решава бързо, наум без да се замисля. За справка баща и мисли дълго и накрая моли да му се обясни. Човека не е глупав, инженер е, търсен и признат в  своята област,ама логиката не му се отдава. Иначе наистина и се отдава всичко, не защото е гениална, а защото е супер старателна.

# 148
  • Мнения: 843
Спора е чудесен и смятам да се включа,
за състезателите, трябва си талант и то много, тези с по малко талант им трябва и адски много труд,, но не за да са победители, а за да са бройки по състезанията ( можете да погледнете набор 97, там сред състезателите беше и сина ми, беше не защото си загуби таланта, а защото го налегна мързела и го обзеха интереси в други области, разбира се пак в са  точните науки). И досега поглеждам рейтинга на този набор, просто погледнете кариерата на Даниел Атанасов, за да ми кажете,  че не ви трябва талант - няма спадове , няма грешки, перфектен състезател!!!, браво за което.
За малките деца, и аз така си мислех,  че не е ясно кой с какви възможности е, но говорих (някой в темата беше посъветвал да се допитвате до учителите , особено тези които водят школи и са как да кажем са  с чувствителни рецептори към справящите се с математиката деца, та там отговор справя се е това,  което би предопределило пътя към МГ на детето, справя се , НО (каквото и да ви сложат след но-то.... трябва да ви говори, че не е проблема в учителя:).

Колкото до съсредоточаването, грешното четене на условията  и грешките при пренасянията ги правят всички деца (дори и в 7-клас), въпроса е колко често и с какъв интензитет ги прави...
 Чува съм доста обяснения, как да му взели точки за вярно описана задача, как на черновата отговора е верен, как всичко си е решил ама вкъщи и т.н., пак ще кажа че след като обърнахме математиката на масов спорт ще има и масово посредствени резултати, няма как всички да са първи и да са се справили, винаги има едни,  които са добри. А дали това е полезно и какви са +/- за децата, само времето ще покаже Simple Smile.

450, стига де чак на добрия инженер логиката да му липсва.... , че съвсем ще обезценим ходенето на училище... някак:))))))))))))

# 149
  • В офиса
  • Мнения: 4 177
Valerie, да ти отговоря от моята камбанария. Как разбирам - скорошен пример - сетих се, че навремето играех във ФБ една игра Who has the biggest brain. Намирам я ( вече я няма във ФБ ) Пускам я и дъщеря ми от раз изкарва над 2500 точки. What?! Wow!!!! Ей това ми бяха реакциите. Вярно, говоря за 6ти клас (на нематематическо у-ще, така че няма bias от средата) И признавам, че преди това започвах леко да се разколебавам, дали пък не си бутам зорлем детето в някаква посока, където не му е съвсем силата.
Защо математика - ами защото е основата на всички точни науки. Едва ли някой от сега определя детето си като математик, или физик, или друго. Всички работят със статистика, или вероятности, или числени методи, или алгоритмизиране. Състезание по география, или по физика - какво да измери на тази възраст, освен количествено натрупване на някакви знания.

Съгласна с коментара на Код, особено за ЕГ. И една вметка, защо профилиране още от 8ми клас. Напълно нормално е едно дете, на което му се отдават точните науки, да реши накъде иска да задълбава чак след 10, 11 клас, или даже чак в университета. Т.е. тогава, когато е придобило достатъчно знания по всяка от тях. А не да решава в 8ми клас я химия, я биология (при такъв избор, най-безопасното е да реши математика, защото няма да си затвори другите врати, но защо се налага)
И да, трябва да има и ЕГ с ранен прием, че стига са се бутали всички в тези МГ-та. Или още по-просто - читави училища в прогимназиалния етап.

Milan, за разговор с учител в школа. Дали ? Ако е Симеонов, или Шаркова, ясно. Ама да ми се изтъпани мацката с меридианите и да ми каже НО... Хубаво, маце, ама нещо ме съмняваш, дали и ти не си от онези след НО-то. Защо ще приемем априори, че всички учители, които водят школи и курсове, са еднакво добри. И при тях важи същото за труда и таланта, вече в много по-голяма степен, защото едва ли има проблем посредствен математик да стане добър учител, а с малко повече труд и постоянство, да започне да води курсове и школи.

Последна редакция: пн, 17 ное 2014, 09:40 от Тинкърбел

Общи условия

Активация на акаунт