Дете, което не ходи на училище, печели състезания по информатика ...

  • 36 675
  • 1 239
  •   1
Отговори
# 1 110
  • Русе
  • Мнения: 12 214
Какво му е на сегашния регламент за домашно образование.
Какъв е той?
  Има възможност за индивидуално обучение с изпити. Подробности не знам, но споменах,че познавам деца, на които се налага да тренират година в друг град, преминават на индивидуално обучение.

# 1 111
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Черна станция, понякога случаят решава. Има една буквичка липса. Simple Smile
Няма лошо.

Права си, аз пък съм искала теб да подкрепя, ама понеже за мен и двете ви тези са еднакви... съм писала Джуди без да искам... Повече деца е имало за по-малко места преди, но сега няма алтернативи. Еднакво сме писали с теб.

Amber,
това е частен ученик в школо преди, сега май на индивидуален план. Съмнявам се да може да решиш и да ти дадат да го осъществяваш. Темата е за домашно обучение - ти обучаваш без детето да е учник на школо.

# 1 112
  • Мнения: 24 467
И, щеш- не щеш, пак ще се върнеш на средата в масовите училища, като стандартите за нея се налагат не от потребителите на услугата, т.к. това определено не е свободен пазар, а жив държавен монопол, а от тези, които я предлагат. Те налагат ниския образователен стандарт /неграмотен можеш да си идеш в V клас, че и нагоре, важното е ученици да има, тогава има и кинти/ и ужасната дисциплина, нездравословната и откровено опасна по места училищна среда.
........................
Не се заяждам, бе, ЧС,  /Боже, какъв съм миролюбив човек направо не знаеш./:D за друго пиша- "икономиката" е изключително разностранна. Някога имаше икономика на какво ли не- на селското стопанство, на леката промишленост, на индустрията, банково дело, СК, финанси. Тя не изключва интересите дори към историята и към какво ли още не.
В редица университети, знаеш, не се кандидатства, както у нас, с изпит по конкретен предмет, та това дава възможност на кандидатите за един доста по- широк избор за набор от специалности. Не е като да готвиш история, БЕЛ, химия и биология едновременно за нашите ВУЗ-ове. Да не говорим, че на много места просто влизаш и учиш първи курс общи дисциплини, като профилирането става след това.

Какво му е на сегашния регламент за домашно образование.
Какъв е той?
  Има възможност за индивидуално обучение с изпити. Подробности не знам, но споменах,че познавам деца, на които се налага да тренират година в друг град, преминават на индивидуално обучение.
Питах за конкретна формулировка. За конкретна такава законова възможност. Без да се налага, разбира се, да си пишем децата болни и инвалиди.
Цитирай ми, ако обичаш, този нормативен регламент.

Последна редакция: чт, 23 яну 2014, 17:00 от Judy

# 1 113
  • Русе
  • Мнения: 12 214
Питах за конкретна формулировка. За конкретна такава законова възможност. Без да се налага, разбира се, да си пишем децата болни и инвалиди.
Цитирай ми, ако обичаш, този нормативен регламент.
   
   Национален състезател не може да се категоризира като инвалид. Не съм се интересувала от документи, но в темата се публикуваха мисля че такива. Приятелката ми, която живее в Шотландия искаше детето и да получи диплома и от училище в България. Твърдеше, че може като държи изпити в съответното училище.  Твоята практика каква е по въпроса.

# 1 114
  • Мнения: 50 941
И, щеш- не щеш, пак ще се върнеш на средата в масовите училища, като стандартите за нея се налагат не от потребителите на услугата, т.к. това определено не е свободен пазар, а жив държавен монопол, а от тези, които я предлагат. Те налагат ниския образователен стандарт /неграмотен можеш да си идеш в V клас, че и нагоре, важното е ученици да има, тогава има и кинти/ и ужасната дисциплина, нездравословната и откровено опасна по места училищна среда.

За другите дреболии няма да спорим, че ще досадим на хората докато се уточняваме, но за това в цитата съм твърдо и принципно на обратно мнение.
Ако в семействата имаше мотивация за добро образование щеше да има и натиск към МОН и всички политици да се даде такова. Но в болшинството семейства цари убеждението, че с учене нищо не става и че ученето е губене на време. И тези семейства искат само лесно изкарана диплома, а не труд и добро образование. И правителството им дава каквото искат. В края на краищата не политиците карат децата да бягат от час, да не учат, да пиянстват и какво ли не. Те сами си го правят в резултат на семейното възпитание. А политиците нямат куража да напишат двойки на 50% от децата и да се противопоставят силово на настроението сред народа. То и тогава егати проблемът ще настане, ако скъсат половината деца де.
И с оглед на написаното от мен разбирам част от мотивите на хоумскулърите - искат да избягат от тази среда. И бих приела този аргумент, ако срещата с реалността не беше неизбежна на по-късен етап. И така с ученето вкъщи само се отлага срещата с гадната реалност, а тази среща е като детските болести - на стари години се карат по-трудно.

# 1 115
  • Мнения: 24 467
А иначе дискусията може да върви лесно.
Ето, например Амбър заяви:
Какво му е на сегашния регламент за домашно образование.
а аз запитах ясно и простичко:
Цитат на:  link=topic=758661.msg27265757#msg27265757 date=1390487516
Какъв е той?
Дали ще получа отговор на този простичък мой въпрос? Simple Smile
Как е регламентирано у нас, Амбър, правото на домашно образование? Ако на това отговориш, то бихме поговорили и по другото- какво му било на "сегашния регламент".
Не бързам много, не е нужно да се измъкваме от този въпрос, може и утре, важно е да си отговорим.

...............................................
Натиск обществен има напоследък не само към МОН, Черна станция. Обаче отзвук няма никакъв. Същото като с образованието е в редица области, да речем в 99% от житейските у нас.  Sunglasses
Не се иска много кураж да промениш системата на финансиране на училищата и тя да не зависи от броя ученици. Дълги години тя си съществуваше съвсем добре по друг начин.
Не се иска въобще кураж да пишеш на учениците онова, което заслужават и да ги оставиш да си повтарят във всеки клас, щом са си го заслужили. И това си функционираше съвсем добре до неотдавна. Не е като да не помним ние, поне.
Срещата точно с тази реалност, която предлагат редица нашенски училища изобщо не е задължителна житейски да се случи.

# 1 116
  • Русе
  • Мнения: 12 214
 Не съм във форума да се заяждам и не обичам, когато някой просто го прави без градивна идея. И аз се инетерсувам и питам. Въпросът ми беше, някой сблъскал ли се е с институции при опит да защити права на развитие на детето. Хич не ми се ще да защитавам системата, но има и добри неща.
А на това примерно давам
http://www.svilendobrev.com/sedenka/read.php?2,307,307
Нямам физическата възможност да ровя повече.

# 1 117
  • Мнения: X
А да, направи ми впечатление и това:

"Синът му Георги всъщност е най-големият домашен ученик в България.

Тъй като не може да продължи обучението си в български вуз, защото няма диплома за средно образование, той вече има предложение от университета "Дюк" в САЩ, от който получил похвала за знанията си, да запише икономика."


Само преди няколко странички се дискутираше, как у нас не го искат, ама в Оксфорд го чакали с червен килим да учи история. Седмица по-късно вече е САЩ с икономика. Няма проблем да го приемат и на две места, но ми прави впечатление разфокусираното кандидатстване - тук история, там икономика. Прилича ми на "където стане и каквото стане".
Университета "Дюк" в САЩ как са "проверили" знанията му? - по Skype?
Е, в Оксфорд не може да "стане".  Wink
Обаче момчето казва: "Особено английските университети от край време са автономни университети и сами решават кого да приемат и как, така че само ми трябва да попълня езиковия тест."

Т.е. попълва някакъв тест за езикови познания и го приемат в университета, в който се цели.

Истинският Оксфордски университет обаче има далеч повече и по-сериозни изисквания:

http://www.history.ox.ac.uk/prospective/undergraduate/applying/t … tion-process.html

# 1 118
  • Мнения: 24 467
Опазил Бог да се заяждам, но когато твърдиш нещо, то следва и да си го докажеш.
Та какъв регламент за домашното образование има към момента у нас?
Това е основния проблем- да има или да няма. Ти твърдиш, че има. Нека го видим, за да го обсъдим.  Hug

Даденото от теб не е възможност за свободен достъп до домашно образование, а само двете изключения, за които вече се упомена:
"Индивидуалната форма на обучение се организира за:
1. ученици, които по здравословни причини не могат да посещават училището повече от 30 последователни учебни дни;
2. за даровити ученици, както и за ученици, които по семейни причини желаят да завършат в други срокове обучението си за един или повече класове."
Ограничението не създава права, а точно ограничения. Това НЕ Е регламент за домашно образование. И това изключение се организира от "училищата", няма много общо с темата.
Самостоятелната форма на обучение е свързана също с игра със здръвните институции или се иска една по- солидна възраст на учениците- 16 г., с навършване на която те не са длъжни и на училище да ходят. За какво право и какъв регламент на този етап говорим?
Или да седнем и да решим, че "семейни причини" означава свободен избор на семейството, който не подлежи на държавен контрол?

# 1 119
  • Русе
  • Мнения: 12 214
   Не съм казала,че е идеално. Но все пак трябва да има някаква рамка, в която да има отговорност и контрол. В случая училищата са оторизирани да прилагат това право. До колкото разбирам спорът е държавата да се наеме и да изгради нормативно законодателствоа за прилагането на това право.

# 1 120
  • Мнения: 50 941
Натиск обществен има напоследък не само към МОН, Черна станция. Обаче отзвук няма никакъв. Същото като с образованието е в редица области, да речем в 99% от житейските у нас.  Sunglasses
Не се иска много кураж да промениш системата на финансиране на училищата и тя да не зависи от броя ученици. Дълги години тя си съществуваше съвсем добре по друг начин.
Не се иска въобще кураж да пишеш на учениците онова, което заслужават и да ги оставиш да си повтарят във всеки клас, щом са си го заслужили. И това си функционираше съвсем добре до неотдавна. Не е като да не помним ние, поне.
Срещата точно с тази реалност, която предлагат редица нашенски училища изобщо не е задължителна житейски да се случи.

Не мисля, че има истински натиск за добро образование. Да, приказки има, ама ей така, по принцип. Виж натиск за домашно образование в последния месец има много здрав - минат не минат два дена и се появява нова статия, нов репортаж или интервю и в печата, и в нета, и по телевизията.

Да се смени начинът на финансиране не е трудно, но не вярвам да оправи нещата. Образованието е задължително и дори да бъдат изключвани повече деца, те пак трябва да бъдат записани някъде. Но никога изключването не е било правило, даже и когато нямаше делегирани бюджети. Това винаги е било изключителна мярка.
Виж да въведеш реално оценяване и да пишеш толкова, колкото заслужават учениците, е трудно решение и се иска смелост за него. Не е лесно да оставиш половината деца на поправка и да посрещнеш гнева на родителите (които са и избиратели). И никога не е било масова практика да си повтарят учениците по няколко години.

Няма как да избегнеш средата, освен ако не емигрираш. Нека не са чак наркомани и физическо насилие, ама всички нормални прелести на училището си ги има и в живота.

# 1 121
  • Мнения: 50 941
Или да седнем и да решим, че "семейни причини" означава свободен избор на семейството, който не подлежи на държавен контрол?

Нали от самото начало се обединихме по мнението, че и двете не искаме липса на контрол? Щом ще има регламент трябва да има и контрол, как иначе ще се следи спазването му? И кой да следи, ако не държавата?

Иначе според мен за тези 150 семейства (0,0...0Х % от всички) това "за ученици, които по семейни причини желаят да завършат в други срокове обучението си за един или повече класове." е достатъчно приемлива вратичка. Било зависело от училището? Ами то училища дал Господ, все някое ще се съгласи. Не е непреодолима пречка. Пречката е, че накрая трябва децата да се явяват на изпити според програмата на МОН. Ето това не искат хоумскулърите. Те искат да учат каквото искат без контрол. За това е цялата патърдия. Не за регламент.

# 1 122
  • Мнения: 2 885
Не мисля, че има истински натиск за добро образование.
Да се смени начинът на финансиране не е трудно, но не вярвам да оправи нещата. Образованието е задължително и дори да бъдат изключвани повече деца, те пак трябва да бъдат записани някъде. Но никога изключването не е било правило, даже и когато нямаше делегирани бюджети. Това винаги е било изключителна мярка.
Виж да въведеш реално оценяване и да пишеш толкова, колкото заслужават учениците, е трудно решение и се иска смелост за него. Не е лесно да оставиш половината деца на поправка и да посрещнеш гнева на родителите (които са и избиратели). И никога не е било масова практика да си повтарят учениците по няколко години.
Няма как да избегнеш средата, освен ако не емигрираш. Нека не са чак наркомани и физическо насилие, ама всички нормални прелести на училището си ги има и в живота.

Никой няма да си губи времето да променя статуквото. Мотивираните родители избират друг път и той не е натиск към промяна в МОН. Тя тази промяна се чака, чака и пак не мърда и на милиметър години наред. Няма време за губене, децата растат.

# 1 123
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
  Не съм казала,че е идеално. Но все пак трябва да има някаква рамка, в която да има отговорност и контрол. В случая училищата са оторизирани да прилагат това право. До колкото разбирам спорът е държавата да се наеме и да изгради нормативно законодателствоа за прилагането на това право.

Не е спор, а липса на такова право в момента. Сега няма възможност детето ти да бъде обучавано вкъщи. Ако това стане, то няма да е без да се основана дарба или проблеми, които да дадат право на изключение. Регламент за домашно обучение няма. Има изключения за изнасяне на училищното обучение извън училище. След като детето е записано. Това не е домашно обучение.

Нем,
дано имаш някаква информация, но тезата ти, първо е спорна, и после - няма информация за реални стъпки.

ПП Коментираната вратичка така записана, ако е както в мненията, не засяга ли основно ранното/късното завършване спрямо стандарта, пътувания и командировки? Срокът е критерии. Освен това веднага идва конфликта на финансово ниво. Парите, които директорите гонят, за да поправят поне, къде и как отиват. И на какво основание...

# 1 124
  • Русе
  • Мнения: 12 214
   Когато се въвежда нещо, трябва да се отчетат повече фактори и не само интересите на определена група деца, защото може да има злоупотреби точно с интереса на по-голяма част заради  нехайство, незаинтересованост и от неадекватност на родители.

Общи условия

Активация на акаунт