Седмокласникът се стяга финални метри да пробяга- тема №44

  • 33 385
  • 729
  •   1
Отговори
# 285
  • Пловдив
  • Мнения: 10 458
Химикал, сподели честно колко от децата, с които работиш, са четящи.
Според нашата класна, а и по мои наблюдения, децата днес са зомбирани от компютри и телефони и четящите се броят на пръсти. Което е жалко. Моето дете също не е от четящите.

А за матурите - форматите се промениха последно, когато НВО стана задължително. И съвсем естествено   задачите станаха доста по-леки, за да може и най-слабите ученици да се докопат до 3 и в МОН да отчитат успеваемост и грамотност ... на книга.

# 286
  • Мнения: 9 956
Привет! Grinning

Не мога да се въздържа и се включвам  по въпроса с преразказите:

Препредаването на текст / а не неговото интерпретиране /, което се тъпче почти изцяло между 5 -7 клас, изиграва ужасна "услуга" на децата от 8 клас нагоре. В началото на 8 клас се започва с литературно - интерпретативното съчинение и есето и сред целокупното множество "преразказвачи - осмокласници" настъпва смут и срив.
 Първите теми и есета масово са по-близо до преразказа или тезата от 7 клас - съответно оценките , масово са много далече от седмокласните  - в посока към тройката . Понеже съм пристрастна към любимата литература, бях предупредила детето още за входното ниво - има ли възможност да избира между ЛИС и есе, да се спре на второто, да оформи теза / това го може отлично/ , а останалото да е силно експресивна лична позиция в защита на тезата.... а по усвояване на ЛИС започнахме съвместна неравна и нервна борба / в клас с госпожата също/. Сега, в края на 8 клас,  не съм напълно убедена, че си заслужава 5 и 6 - те, но поне знам, че има база и няма да започваме от нулата за следващите матури.

Та накратко - пълно безумие и недалновидност са тези преразкази на матурите . О.к. - нека да се учи това, но да не е базов критерий....Защо да не се стимулира собственото мислене, личната позиция / но не с предварително заучени по опорни думи тези/ , а с отговор на свободен въпрос по наболял въпрос от тийн-ежедневието / например/?  


Подкрепям! Могат да пишат рецензии на прочетени книги, да пишат за живота в училище, да създадат малко разказче... А и учителите по литература - редно е да попитат кой какво е чел, да препоръчат заглавия, някой филм. Филолозите четат тонове книги по време на следването си. За кого и за какво ги пазят в главите си, защо не ги споделят с учениците, защо не предизвикат любопитство? За мен е престъпление да бъдат карани децата да правят преразкази и да решават тестове като малоумни, вместо да се изиска от тях да прочетат тази, тази и тази книга. Така се става грамотен, а не след десетия пробен изпит (друго безумие) да се питаш този език роден ли ти е наистина. И мен като ме попитат 15 пъти "в кое изречение НЕ Е поставена НЕправилно запетая", вероятно ще се оплета. С четенето в главата се набиват правилните варианти, с решаването на тестове - на всеки правилен се падат по още поне три неправилни. Затова намирам предварителното решаване на тестове (десетина за цялата година, но не повече) за изключително вредна практика, особено ако се прави в училище или на курс. Както и преразказите. Всеки седмокласник може да преразказва на родния си език така, че да изкара минимум 30 т. по зададените критерии, без да се е упражнявал. Упражненията до припадък най-много да влошат нещата, защото се създава излишно притеснение, че това е нещо много сложно.

Малко се поколебах, но ще отговоря. Първо по по-горното мнение. В 7-ми клас се учи съчинение-разсъждение, което е подобно на ЛИС в горния курс. И преди години такъв беше и изпитът, синът ми се явява на такъв по БЕЛ. Подготвяла съм ученици и за този тип изпит и дори нямам думи да опиша целия ужас на подготовката. Те просто не разбират литературата в 7-ми клас. Не разсъждават върху текста, а го преразказват, вмъквайки по някоя нестройна мисъл. Беше ни омръзнало да проверяваме зле написани преразкази с елементи на разсъждение, което беше нещо съвършено различно от това, което се искаше. Добре, че го промениха, защото бях на път да се откажа от тази дейност, просто ме съсипа. ooooh! Не че сегашният формат е цвете, но е по-поносим.
Ако трябва да бъда съвсем честна, те и в гимназията не пишат добре ЛИС, да не говорим за есе, и на матурата се пишат 12 точки на напълно елементарен текст за един зрелостник, който поне отговаря в някаква степен на изискването за лит. съчинение.
 По долното мнение- съжалявам, но не могат да преразказват. Иначе нямаше да се налага да се пише цяла година и после пак минимално число ученици да изкарват 35 точки. Освен всичко да не пропускаме факта, че преразказът е с дидактическа задача, налага се промяна на гледната точка, което се оказва направо мисия невъзможна за някои деца. Да не забравяме дадените вече примери, че разказват събития, на които героят, от чието име разказват, не може да е бил свидетел и не може да знае и какво ли не още. Преразказът е текст, който цели главно да провери степента на грамотност на децата на излизане от това образователно ниво. И тъй като са големи за диктовка, им се дава нещо по-усложнено, преразказ с дидактическа задача. За есе са  твърде малки. Това е трудна материя и се иска много ерудиция и разбиране на нещата от живота, за да се напише. Глупости на никого не му се четат, уморително е.

# 287
  • Варна
  • Мнения: 6 969
Успех на седмокласниците ! Hug
Да ви усетя тази година, та догодина-да имам опит! EmbarassedДа помагате и тогава, преминали през мелачката! Hug

# 288
  • София
  • Мнения: 19 932
Химикал, сподели честно колко от децата, с които работиш, са четящи.
Според нашата класна, а и по мои наблюдения, децата днес са зомбирани от компютри и телефони и четящите се броят на пръсти. Което е жалко. Моето дете също не е от четящите.

А за матурите - форматите се промениха последно, когато НВО стана задължително. И съвсем естествено   задачите станаха доста по-леки, за да може и най-слабите ученици да се докопат до 3 и в МОН да отчитат успеваемост и грамотност ... на книга.

Доста леки  са кои задачи  и най-вече спрямо кои? Thinking Днес, по стечение на обстоятелствата, дъщеря ми седна да решава задачи, падали се  преди години на изпити. Докато не й беше минал меракът, побързах да хвана първия , изпречил се пред погледа ми сборник (на Архимед). Попаднах  в него ( старо ми е изданието) на 20 изпитни  теми с по 3 задачи - алгебрична, текстова за моделиране на уравнение и геометрична с две подусловия. Част от тези теми  са реално падали се изпитни варианти в периода  около 2001-2002-2003.  Дъщеря ми е просто добре по математика, но в никакъв случай не е човек с кой знае какви особени заложби или  афинитет към  тази наука. Но е факт, че за цифром и словом  два  астрономически часа успя да реши с пълно и вярно разписване не една, а  две такива теми. Като че ли  са   с една идея по-сложни от  изпитите през миналата и по-миналата година, но в никакъв случай не са по-трудни от тези през 2010 и 2011, когато вече си  имаше НВО.  Истински "гадни" бяха задачите през 2009-та.

# 289
  • Мнения: X
Беше ни омръзнало да проверяваме зле написани преразкази с елементи на разсъждение, което беше нещо съвършено различно от това, което се искаше. Добре, че го промениха, защото бях на път да се откажа от тази дейност, просто ме съсипа. !Не че сегашният формат е цвете, но е по-поносим.
=================
 За есе са  твърде малки. Това е трудна материя и се иска много ерудиция и разбиране на нещата от живота, за да се напише. Глупости на никого не му се четат, уморително е.

За кого е по-поносим? За проверяващите ли?  

Що се отнася до есето...Едно доста популярно училище го използва като част от своя приемен изпит точно след седми клас. Вероятно техните проверяващи или не се уморяват лесно, или не възприемат написаното от децата като глупости.

# 290
  • Мнения: 6 276
Определено има купон при завършването на 7 клас. На нашата родителска дори се подговори по темата, но моментът определено не е дошъл все още. Не и за родителите. Наистина момичетата са с красиви рокли, с прически. Прекрасни са. Аз не съм се замисляла по въпроса с тоалета, но ми е простено  - имам момче  Grinning.
Нашата класна ни информира къде ще се проведе прощалния купон и какво е замислила по темата. но едва ли някой беше в състояние да я чуе. До  04.06  едва ли ще ни дойде на ума за това. А после всичко ще се случи така бързо...
Сега да се настроим за финална усилна седмица. Да подсигурим на децата си здрава храна, спокойствие и стабилен сън. Умерено и балансирано количество забавления и спорт на фона на уроци, пробни изпити и самоподготовка.

# 291
  • Мнения: 489
ЕлиТ, честит рожденик, да ти е жив и здрав и много късмет.
Абе тук всички ли са теленца - и моето и то  Party - на 15-ти
Мойто е близне Wink ЕлиТ, честито ти рождениче Simple Smile

# 292
  • София
  • Мнения: 19 932
О, далеч не всички са телета, моите са лъвове.. Mr. Green Заедно с каката правят прайд, а после нека някой каже, че ми е  леко с 3 лъвици. hahaha

# 293
  • Мнения: 864


Що се отнася до есето...Едно доста популярно училище го използва като част от своя приемен изпит точно след седми клас. Вероятно техните проверяващи или не се уморяват лесно, или не възприемат написаното от децата като глупости.

За толкоз пари и аз ще проверявам и ще пея  Whistling


Някой от вас запознат ли е какво се случва, ако детето не се яви на някоя от матурите по другите предмети? Доколко са задължителни, че си правим планове за след 23-ти и матурата по чужд език хич не ни се вписва в тях. Детето питало класната и тя отговорила, че са задължителни и трябва да присъства, пък като гледам рейтинги на училищата от предишни година, по всеки предмет различен брой деца се явяват.

# 294
  • Мнения: 489
О, далеч не всички са телета, моите са лъвове.. Mr. Green Заедно с каката правят прайд, а после нека някой каже, че ми е  леко с 3 лъвици. hahaha
Те щом са лъвици, а ти успяваш да ги обуздаеш, значи си овен ?

# 295
  • София
  • Мнения: 19 932
Не позна...просто един рак съм.

Мимс, има отсъстващи винаги от матурите. Пък не съм чула някой да не е завършил заради това. А и на какво основание би станало това? Нали по регламент оценката от всяко НВО е със силата на текуща? Тоест все едно детето е отсъствало от поредното контролно.Друг е въпросът, че това леко неглижиране  си позволявам да го споделя  само тук, пред самите тях държа твърдата позиция, че останалите  НВО също са важни..

Последна редакция: чт, 08 май 2014, 22:15 от пенсионирана русалка

# 296
  • Мнения: 1 836

Малко се поколебах, но ще отговоря. Първо по по-горното мнение. В 7-ми клас се учи съчинение-разсъждение, което е подобно на ЛИС в горния курс. И преди години такъв беше и изпитът, синът ми се явява на такъв по БЕЛ. Подготвяла съм ученици и за този тип изпит и дори нямам думи да опиша целия ужас на подготовката. Те просто не разбират литературата в 7-ми клас. Не разсъждават върху текста, а го преразказват, вмъквайки по някоя нестройна мисъл. Беше ни омръзнало да проверяваме зле написани преразкази с елементи на разсъждение, което беше нещо съвършено различно от това, което се искаше. Добре, че го промениха, защото бях на път да се откажа от тази дейност, просто ме съсипа. ooooh! Не че сегашният формат е цвете, но е по-поносим.
Ако трябва да бъда съвсем честна, те и в гимназията не пишат добре ЛИС, да не говорим за есе, и на матурата се пишат 12 точки на напълно елементарен текст за един зрелостник, който поне отговаря в някаква степен на изискването за лит. съчинение.
 По долното мнение- съжалявам, но не могат да преразказват. Иначе нямаше да се налага да се пише цяла година и после пак минимално число ученици да изкарват 35 точки. Освен всичко да не пропускаме факта, че преразказът е с дидактическа задача, налага се промяна на гледната точка, което се оказва направо мисия невъзможна за някои деца. Да не забравяме дадените вече примери, че разказват събития, на които героят, от чието име разказват, не може да е бил свидетел и не може да знае и какво ли не още. Преразказът е текст, който цели главно да провери степента на грамотност на децата на излизане от това образователно ниво. И тъй като са големи за диктовка, им се дава нещо по-усложнено, преразказ с дидактическа задача. За есе са  твърде малки. Това е трудна материя и се иска много ерудиция и разбиране на нещата от живота, за да се напише. Глупости на никого не му се четат, уморително е.
Отчасти съм съгласна стеб....В седми клас може и да са предвидени часове за съчинение -разсъждение, но през тях се преминава набързо, с цел да се "доработят" уменията за преразказ. Забелязала си , че в болшинството случаи се преразказва масово, не се разсъждава самостоятелно...Това е грешка на системата - децата не се стимулират да изложат и развият собствена позиция, защото години наред са преразказвали чужда / със или без дидактичека задача/, внушавана им е изключителната важност на преразказа, омаловажавана е ролята на СР или ЛИС, трупани са изисквания към преразказа, за сметка на инфо колко ценно и взжно е да разсъждаваш...Изграждана е в тях рефлексията да запомнят и предадат / според дидакичната задача Mr. Green/възможно най-тояно елементите на преразказваното произведение, без да мислят в дълбочина...
В осми, а по-късно и в дванайсти клас не ти се "четат глупости", но ти се налага, защото малцина дечица се измъкват от блатото на преразказващите, за да се влеят в ручейчето на разсъждаващите.

Децата не можели и да преразказват - още една причина просто в подобни формати като НВО да разказват, коментират, създават собствен текст - пак се проверява грамотност, пак може да се вмъкне и някоя "додактическа задачка" / напр. да се зададе времеви интервал или да им се възложи да опишат чуждо вълнуващо преживяване/.
Есетата да са "майсторско сито"- да са нещо като "бонус - опция".
Всеки може да предаде , опише минало събитие, видяно, прочетено...но колкото повече правила ,изисквания, критерии и др.подобни им се наливат в главите за преразказа, толкова по-малко успяват да се справят с него Децата се объркват, стресират и започват да се питат"Абе, аз мога ли да преразказвам изобщо? "

# 297
  • Мнения: 864
О, далеч не всички са телета, моите са лъвове.. Mr. Green Заедно с каката правят прайд, а после нека някой каже, че ми е  леко с 3 лъвици. hahaha

Те дали са три или е само една, не знам има ли голяма разлика  Twisted Evil  .... и като добавя един скорпион, дървен философ, дето всичко му е ясно за живота и чуждо мнение не търпи, поне с 15 години са ми скъсили живота сигурно. По - изнервяща комбинация едва ли може да се постигне.

# 298
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
Радвай се, че не ти се е паднал друг рак, да ти извади душата тихомълком, както се случва при нас ooooh!. Ей, ще ме умори пуберът с непукизма и безграничното си спокойствие дето ми го демонстрира, за да ме провокира...
 Иначе на пробния доста добре се е представила, най-вече на преразказа - 33 точки, в първите 50 сред момичетата е, дано и на реалния се постарае така.

# 299
  • Мнения: 237
Да ви кажа Ън има основания за това, което пише. Тук извадката не е представителна за българското училище.
Но бях силно впечатлена от примерен преразказ в справочника на "Педагог"-там просто е сменено времето. Текстът 1:1. Все си мислех, че тази работа става със свои думи, поне тук-там синоними да бяха ползвали.
А в нашето училище анулиран преразказ, защото е ползван телефон и той е точно по критериите на  #2gunfire"Педагог".
Ако четат, да пуснат един преразказ, оценен за 6 в следващото издание, другото е смешка.

Общи условия

Активация на акаунт