Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 603
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 150
  • Мнения: 24 467
И аз останах  като Христина 1980 с впечатлението, че двата различни гимназиални етапа биха означавали  точно това.  Едни могат да изберат да свършат с училищното си обучение  след края на 10 клас , след което да вземат диплома за средно, която ще им позволи да работят.

Ако на завършилите Х клас не бъде призната поне квалификация, в случай, че са завършили професионална гимназия, то идеята за разделяне на средната степен е безсмислена. За мен целта следва да бъде- който е навършил 16 години и не желае да продължи да учи, то да има възможност поне да се сдобие с професия, която да упражнява.

  Не разбрах продължевнието на образованието след средното доколко е обвързано с завършването на 12 клас. Ако е завършил 10 и няколко години по-късно реши да учи.  newsm78
Би следвало ако същият този човек в един момент реши, че иска да продължи образованието си, то това да е възможно, като първо си завърши втория етап от средното и едва след това мисли за ВУЗ.

# 151
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Тъкмо щях да пиша написаното Judy. Иначе се губи смисъл.

# 152
  • София
  • Мнения: 13 703
Не беше ли пуснала ти линк с кратък преразказ?

Ммм, не... Rolling Eyes И нямам никакви наблюдения за този вид училища, както и мнение. Затова попитах, за да разбера за какво става дума. Ако съм пускала линк, то той беше ре: от едно интервю в БНР на Дамянов аи касаеше проектозакона от 2012 г. Някой друг го пусна.

Аз за двете степени на гимназия разбрах това, което и Христина 1980, и пенсионирана русалка но нямам идея какво би се учило в 11-12 клас. За професионалните училища мисля, че  би трябвало да е свързано с получаване на определена професионална квалификация.
Тези всички подробни неща не се ли уреждат в съответните наредби?

# 153
  • Мнения: 5 460
За мен частните училища трябва да са изключение, а не де се стимулира да се създават още и още. Това според мен дискриминира децата на родителите с по-малки финансови възможности. Нали всяко дете има право на образование, и то на качествено такова. Като се насочат пари към частните училища представете си какво ще стане нивото в държавните, където и без това не е цветущо.
Според мен изобщо е порочна тази система на частни уроци, школи и тем подобни. Детето трябва да може да научи материала в училище, иначе не виждам нищо безплатно в безплатното образование. Както и в здравеопазването - уж е безплатно, но ако нямаш пари да си платиш, както е казал един доктор на наш познат - място на Чаира (местно гробище) има много  #Cussing out

# 154
  • София
  • Мнения: 13 703
Djina, принципно за всяко дете се определя една сума за образование. Дали ще учи в частно или държавно училище тя си е за това дете. Един вид парите следват детето. Моето дете учеше в училище Х и то (училището) получаваше сумата. Сега учи в училище У и то получава сумата. Дали училището е частно или държавно какво значение има?

# 155
  • София
  • Мнения: 19 942
Така е.  Това дали родителите на едно дете са финансово  по-добре от тези на друго, а от там и какъв избор за училище на отрочето си са направили, няма никаква  връзка с въпросните пари. Те се полагат като годишна издръжка на всеки бг  ученик. Тоест не става дума за пари, принципно предвидени за държавните училища, които обаче да се пренасочат  към частните. Става дума наистина за пари, които се спестяват там горе и удобно се разпределят за друго (както някой нагоре беше отбелязал премиите като пример).

# 156
  • Мнения: 556
Аз също съм на мнение, че парите трябва да следват детето и всеки сам да си избира училището на детето си .
Един пример за друга възможност :
Дълги години живяхме в чужбина и там имаще възможност например процент от таксата за частното училище на децата да се приспада от данъците.

# 157
  • Мнения: 2 165
Чл.124 ми е много мътен.
Цитат
Чл. 124. (1) Ученик със специални образователни потребности не повтаря класа.
(2) За обучението на ученик със специални образователни потребности, който има годишна оценка „слаб (2)” по учебен предмет, по преценка на екипа за подкрепа за личностно развитие в следващия клас може да се разработва индивидуална учебна програма по съответния учебен предмет.
(3) В случаите по ал. 2, когато за ученика не е разработена индивидуална учебна програма по учебния предмет, по който има оценка „слаб (2)”, през следващата учебна година той полага поправителен изпит по този учебен предмет.
Според мен е задължително да се разработи индивидуална учебна програма според възможностите на детето. Crossing Arms

Цитат
Чл. 143. (1) Освен в случаите, предвидени в този закон, приемането на учениците в І клас не може да се извършва въз основа на проверка на способностите им.
(5) Ученици със специални образователни потребности постъпват в специалните училища след оценка и насочване при условия и по ред, определени с държавния образователен стандарт за приобщаващото образование.

Докато не прочета ДОД за ПО е безмислено да коментирам този Проект. newsm78

# 158
  • Мнения: 24 467
Цитат
Тези всички подробни неща не се ли уреждат в съответните наредби?

Това са основни положения и следва да се регламентират законово, а не всеки министър- както му дойде с наредба.

# 159
  • София
  • Мнения: 13 703
Цитат
Тези всички подробни неща не се ли уреждат в съответните наредби?

Това са основни положения и следва да се регламентират законово, а не всеки министър- както му дойде с наредба.



Аха, ясно! Питах, за да знам доколко нещата в закона са общи. Добре де, ми не би ли трябвало да е по-подробен значи или това вече в пленарна зала го изчистват, наместват, допълват...

# 160
  • Мнения: 51 092
Според мен изобщо е порочна тази система на частни уроци, школи и тем подобни. Детето трябва да може да научи материала в училище, иначе не виждам нищо безплатно в безплатното образование.

Кой материал? И кое дете? Предполагам имаш предвид, че всички деца в училището трябва да научат предвидения материал, така ли?  Нека приемем, че е така. Обаче после идват изпитите за желано училище и какво ще стане, като всички деца са еднакво учени? Ако изпитите са лесни всички деца ще ги издържат, а местата са само за 10% от децата. И тогава какво правим? Ами правим изпита труден. Което веднага довежда до уроци.  И това ще е така ако ще в училище децата да учат материал на университетско ниво.  Уроците и школите са плод не на лошото преподаване, а на състезателния елемент за малък брой (по-малък от желаещите) места в най-желаните училища. Във всички страни, където се влиза в елитни училища с изпит, има уроци. Уроци няма в страните без елитни училища с изпит. Специално на ЕС и на някои политици много им е мерак да няма елитни училища. Може би това ще вдигне леко средното ниво на образованието. Но това не е приемливо за родителите на по-будни деца. И всъщност подобен опит за уравниловка ще налее вода в частното образование. Ще има някакво посредствено образование за всички, а който иска да бъде умен ще трябва да е и богат за да може да учи в ЧУ. Това ще стане, ако демонтираме сегашната система.
Това с две гимназиални степени може би няма много да проработи, защото малко родители ще приемат, че детето им е по-тъпо от другите и няма да завърши 12 клас  Twisted Evil Значи ще се решава насила по успех? Ами тогава ето ти нови уроци и изпити и още една седмокласна истерия.


Относно най-доброто училище между 5 и 7 клас няма повече да споря. Нито имам личен интерес да се наложа в спора, нито има значение ако ще и десет мами да ми кажат, че за тях СМГ не струва. Важни са онези 700 деца, които кандидатстват и чиито брой нараства всяка година. Всъщност ако по-малък брой семейства считат СМГ за най-доброто училище това ще е от полза и за самите деца, и за семейните бюджети Peace

# 161
  • Мнения: 13 227
Според мен изобщо е порочна тази система на частни уроци, школи и тем подобни. Детето трябва да може да научи материала в училище, иначе не виждам нищо безплатно в безплатното образование.

Кой материал? И кое дете? Предполагам имаш предвид, че всички деца в училището трябва да научат предвидения материал, така ли?  Нека приемем, че е така. Обаче после идват изпитите за желано училище и какво ще стане, като всички деца са еднакво учени?

Вероятно тя е искала да каже, че материалът следва да е възможен за научаване и постижим за справяне от всяко едно дете.
Естествено, че не всяко дете ще го научи на едно и също ниво, но зададеното ниво трябва да е съобразено с възможностите за усвояване на материала без частни уроци.

И върху това ниво да се провеждат конкурсите, а не върху зададеното от частните учители/ уроци.

Някога можеше- при по-плътни набори, по-малко "елитни " училища, повече кандидатстващи за едно място.Не е проблем и сега да се случи.

# 162
  • Мнения: 104
Моята учителка по История казваше: Преди години ние и нашата образователна система бяхме пример и се учеха от нас, а сега изоставихме всичко е се влачим нанякъде... Думите и продължават по този начин, но важното е, че нещата не стават по-добри, ох!

# 163
  • Мнения: 88
Djina, принципно за всяко дете се определя една сума за образование. Дали ще учи в частно или държавно училище тя си е за това дете. Един вид парите следват детето. Моето дете учеше в училище Х и то (училището) получаваше сумата. Сега учи в училище У и то получава сумата. Дали училището е частно или държавно какво значение има?

Частните училища не получават тези пари ...

# 164
  • Мнения: 13
Здравейте,
всъщност ние (родителите) и училището  би трябвало да подготвят децата със знания и умения, който ще се актуални и след 20 години. Обстановката, нужните знания и умения за работа са се променили и продължават да се променят все по-бързо. Вече има световни изследвания, който показват че все повече професии изчезват. На света са нужни хора, който могат да мислят и да са технологично и логически напред.
Важните неща, който човек трябва да научи са много по-малко, отколкото учителите по всякакви предмети се опитват да ни убедят. Вместо учителите да се стремят да вдъхновят децата да търсят знания, да задават въпроси и да се научат да си намират отговорите, те се чудят как да ги затрудняват... не се обясняват елементарни неща. Разбира се винаги има изключения.
Не виждам нищо страшно в елитните училища, все пак децата имат различни дадености: на един му се отдава повече рисуването, на друг математиката.... За тези деца е добре, ако имат желание още от малки да се задълбочат в предпочитаната от тях дисциплина. Така има шанс в България да се появят много повече щастливи и знаещи хора.
Също така ми се струва много по-справедливо за деца ни, парите заделени от дървата ни за образованието им от нашите данъци, да са там, където учи детето - без значение частно или държавно. По този начин ще се получи конкуренция между държавните и частните училища. Такава конкуренция към момента няма и от това губим всички ние като родители.

Общи условия

Активация на акаунт