Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 137 647
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 1 230
  • sofia
  • Мнения: 9 235
За съжаление, вървим с широки крачки към формулировката - или имаш пари за частно училище, или си в гетото, както описа Андариел американската действителност в средното образование.
То не е само при нас този проблем. Племеникът на колежката е в частно училище във Виена, защото държавните били много зле. Детето е колкото малкия ми син.

# 1 231
  • Мнения: 1 058
да, така е, имаме победители; но повечето победители се подготвят в доста ограничен кръг училища, главно МГ; но дори и за тях се вихреше дискусия да има ли прием от 5-ти клас или не, и имаше и доста поддръжници на тезата този прием да се махне

PISA по-скоро мери средно ниво, и затова резултатите са по-притеснителни; а още по-лош е тренда резултатите да се влошават

това за смачкването на знанията в българските ученици според мен си е държавна политика и се провежда целенасочено в последните 20 години; прост народ по-лесно се манипулира и управлява, така е...

за съжаление в сегашната ситуация ЧУ не вършат работа за много от родителите, просто не могат да си ги позволят; въпроса е, че без кардинални промени в образователната система ще продължим да си кретаме; а имам чувството, че критичната маса от хора в тази система искат да си я карат както досега и да не се напъват много; затова и новия закон ми се струва доста козметичен и не мисля, че нещата много ще се променят...

точно затова и защитавам тезата, че принципа трябва да се смени, и колкото и грозно да звучи за образованието, трябва да вкараме в него повече пазар; държавата (всъщност ние чрез данъците си) така или иначе даваме определена сума пари, трябва да се въведат механизми според които парите отиват с приоритет там, където те се харчат най-ефективно и постигнатите резултати са най-добри; освен това трябва да се даде автономия на училищата - и за прием, и за програма, а не държавата да се изявява като най-компетентна по всичко...

# 1 232
  • Мнения: 24 467
Едно средно интелигентно дете, дори неотличник, не би следвало да се затрудни с PISA, още повече, че форматът не изисква готов назубрен материал от конкретен източник, а мислене.
И издънките ни там лично мен ме притесняват повече дори от тъпотиите по матурите, при които скалите се тамънят след после, дип да си прикрием голите задници.

# 1 233
  • София - Рим и обратно
  • Мнения: 11 229
За съжаление, вървим с широки крачки към формулировката - или имаш пари за частно училище, или си в гетото, както описа Андариел американската действителност в средното образование.
То не е само при нас този проблем. Племеникът на колежката е в частно училище във Виена, защото държавните били много зле. Детето е колкото малкия ми син.
Ами именно, нали натам сме се запътили Confused.

# 1 234
  • Мнения: 1 359
Много е приятно да се ласкаем, че наши деца печелят световни състезания и олимпиади, че имаме множество приети младежи с пълни стипендии в Харвард и пр., но качеството на живота в тази страна не зависи от тези единици, а от средното ниво. Крайно време е да спрем да се заблуждаваме, защото сега сме като в онзи афоризъм на Паскал: "Тичаме право към пропастта, здраво стиснали очи, за да не я виждаме".
Никой тук не говори за увеличаване на диференциацията и стигане до абсурда или ЧУ, или гето. Напротив. Все още имаме талантливи и всеотдайни учители и нахъсани директори, които, ако им бъдат развързани ръцете, са способни на чудеса. Държавата обаче е стиснала здраво кокала и не пуска... Никъде не прочетох аргумент защо е необходим толкова строг контрол от страна на държавата. Обърнете внимание на данните за степента на автономност на у-щата в разилчните страни и съответно средното ниво на учениците им. За мен лично е доста интересно и съчетано  с личните ми наблюдения, не смятам, че е случайно.

# 1 235
  • Мнения: 1 058
Едно средно интелигентно дете, дори неотличник, не би следвало да се затрудни с PISA, още повече, че форматът не изисква готов назубрен материал от конкретен източник, а мислене.
И издънките ни там лично мен ме притесняват повече дори от тъпотиите по матурите, при които скалите се тамънят след после, дип да си прикрием голите задници.

е, липсата на мислене е най-отличителния белег на образователната ни система за съжаление, с изключение на крайно ограничен брой елитни училища и МГ; и за съжаление липсата на мислене е както при голяма част от учителите (за които е доста лесно да се извиняват за това с държавните изисквания), така и при учениците, доколкото свободните разсъждения не само не се стимулират, а и се наказват... стимулира се и се оценява наизустяването и повтарянето на това, което пише в учебниците, независимо колко е безумно то; а ако много знаеш учителя ще намери как да те постави на мястото ти, пък и съучениците ти ще ти се присмиват...

# 1 236
  • Мнения: 24 467
Държавата обаче е стиснала здраво кокала и не пуска... Никъде не прочетох аргумент защо е необходим толкова строг контрол от страна на държавата. Обърнете внимание на данните за степента на автономност на у-щата в разилчните страни и съответно средното ниво на учениците им. За мен лично е доста интересно и съчетано  с личните ми наблюдения, не смятам, че е случайно.

Лично за мен не приемът от V клас и името на дадено училище са толкова важни неща, по отношение на новия закон, колкото /това го писах вече в темата и не само в тази/ възможностите за избор на дете и родители за вид обучение, като лично аз намирам, че е добре намаляването на  бройката задължителен часови престой в училище, но това у нас граничи с еретизъм и съм наясно.  Simple Smile Въпреки това не ми пречи да изразявам идеите си.
Фен съм на съчетанието домашно и училищно обучение.
За мен повишаването на количеството задължителен брой часове за ден в училище е право пропорционално на масовото затъпяване от определена бройка нагоре.
Същото важи и за задължението всяко дете да се подлага на абсолютно еднакво обучение като материя и брой часове, независимо от интересите, нивото му и личната му настройка. Еднаквостите са много като обем и отнемат много време. Според мен следва да е налице изискване за един минимум по предметите за покриване, след който да има възможности за надграждане в определени насоки, по избор.
Знам, че не е популярно у нас, по много причини, повечето от които финансови, организационни, придържане към традициите /без да се мисли, че те могат да се и променят/ и абсолютно несвързани с целта "качество на обучението".

# 1 237
  • sofia
  • Мнения: 9 235
точно затова и защитавам тезата, че принципа трябва да се смени, и колкото и грозно да звучи за образованието, трябва да вкараме в него повече пазар; държавата (всъщност ние чрез данъците си) така или иначе даваме определена сума пари, трябва да се въведат механизми според които парите отиват с приоритет там, където те се харчат най-ефективно и постигнатите резултати са най-добри; освен това трябва да се даде автономия на училищата - и за прием, и за програма, а не държавата да се изявява като най-компетентна по всичко...
Това е нещо различно от тезата на easy rider за клиентското начало, която всъщност предизвика коментара ми, че на образованието не може да се гледа като на фирма и клиентът винаги да е прав.
Основният проблем е в отчитането на ефективността и резултатите, защото да не забравяме, че децата не са на еднакво входно ниво. Как ще се отчете напредъка на учителя от Долно Нанагорнище, в чийто клас 2/3 от децата са с малограмотни родители? И как техните оценки и напредък ще се сравни с работата на учителя и резултатите на децата от централно градско училище? Отделно материалната и техническа база и разни други многобройни фактори, подпомагащи по-доброто обучение.
Основен проблем е, защото именно този напредък (резултати) ще определят финансирането. За това казах, де да беше толкова лесно, защото не може да лишиш училището от Долно Нанагорнище от финансиране, защото няма добри резултати.

... Никъде не прочетох аргумент защо е необходим толкова строг контрол от страна на държавата. Обърнете внимание на данните за степента на автономност на у-щата в разилчните страни и съответно средното ниво на учениците им. За мен лично е доста интересно и съчетано  с личните ми наблюдения, не смятам, че е случайно.
Тук съм абсолютно съгласна.

Последна редакция: чт, 30 апр 2015, 10:44 от vesi1

# 1 238
  • Мнения: 1 058
точно затова и защитавам тезата, че принципа трябва да се смени, и колкото и грозно да звучи за образованието, трябва да вкараме в него повече пазар; държавата (всъщност ние чрез данъците си) така или иначе даваме определена сума пари, трябва да се въведат механизми според които парите отиват с приоритет там, където те се харчат най-ефективно и постигнатите резултати са най-добри; освен това трябва да се даде автономия на училищата - и за прием, и за програма, а не държавата да се изявява като най-компетентна по всичко...
Това е нещо различно от тезата на easy rider за клиентското начало, която всъщност предизвика коментара ми, че на образованието не може да се гледа като на фирма и клиентът винаги да е прав.
Основният проблем е в отчитането на ефективността и резултатите, защото да не забравяме, че децата не са на еднакво входно ниво. Как ще се отчете напредъка на учителя от Долно Нанагорнище, в чийто клас 2/3 от децата са с малограмотни родители? И как техните оценки и напредък ще се сравни с работата на учителя и резултатите на децата от централно градско училище? Отделно материалната и техническа база и разни други многобройни фактори, подпомагащи по-доброто обучение.
Основен проблем е, защото именно този напредък (резултати) ще определят финансирането. За това казах, де да беше толкова лесно, защото не може да лишиш училището от Долно Нанагорнище от финансиране, защото няма добри резултати.

... Никъде не прочетох аргумент защо е необходим толкова строг контрол от страна на държавата. Обърнете внимание на данните за степента на автономност на у-щата в разилчните страни и съответно средното ниво на учениците им. За мен лично е доста интересно и съчетано  с личните ми наблюдения, не смятам, че е случайно.
Тук съм абсолютно съгласна.


И аз бях писал по-рано, че изключение трябва да се прави за училищата от малките населени места и за тях трябва да има специално стимулиране. Но това трябва да бъде ограничено във времето и да им се даде разумен срок за да достигнат някакво средно ниво... Защото иначе ще продължаваме да харчим пари за училището в Долно Нанагорнище, а резултата от това ще е негативен... И може би е по-добре парите да се насочат към автобуси и извозването на децата към по-добро училище...

За съжаление в момента не виждам какво може да се направи по отношение на част от децата, чиито родители са малограмотни, не са поглеждали книга през живота си или просто не са заинтересовани... Пропаста между такива деца и останалите е голяма и трудно може да се преодолее с наказания или поощрения (наказанията малцинствата трудно ги ловят, а не ми се струва удачно да ходиш на училище само защото там ще те хранят безплатно да речем или пък ще спрат помощите на мама, ефекта от това е никакъв)... За още по-голямо съжаление, поради демографските особености относителния дял на тези деца е все по-голям, дори Министерството на образованието официално обяви, че през 2014г. българчетата са вече под 50% от първокласниците...

# 1 239
  • София
  • Мнения: 62 595
Едно средно интелигентно дете, дори неотличник, не би следвало да се затрудни с PISA, още повече, че форматът не изисква готов назубрен материал от конкретен източник, а мислене.
И издънките ни там лично мен ме притесняват повече дори от тъпотиите по матурите, при които скалите се тамънят след после, дип да си прикрием голите задници.

Това не е вярно. Не зная кой ти ги приказва тези работи, но мнооого те е подвел. ПИСА си се баш формат, за който трябва да минеш типовете задачи. Като с всички други подобни формати. Не че научаваш нещо повече, просто научаваш типовете задачи и къде са уловките. Като със сертификатните е - не научаваш повече език и т.н., а се учиш да минаваш въпросите. Всякакви такива неща са описани съвсем легално в дебелите книги относно типовете тестове, има си анализи за тая работа, ама или няма кой да ги чете, или нарочно се спестява информацията. Вярно, една такава книга ще ти излезе стотарка, за да си я купиш.Просто не всеки си дава зор да чете такива "скучни" книги.

Румене, ти да не си клонинг на Пламен? И той като теб ги приказваше.

# 1 240
  • Мнения: 1 359

Лично за мен не приемът от V клас и името на дадено училище са толкова важни неща, по отношение на новия закон, колкото /това го писах вече в темата и не само в тази/ възможностите за избор на дете и родители за вид обучение, като лично аз намирам, че е добре намаляването на  бройката задължителен часови престой в училище, но това у нас граничи с еретизъм и съм наясно.  Simple Smile Въпреки това не ми пречи да изразявам идеите си.
Фен съм на съчетанието домашно и училищно обучение.
За мен повишаването на количеството задължителен брой часове за ден в училище е право пропорционално на масовото затъпяване от определена бройка нагоре.
Същото важи и за задължението всяко дете да се подлага на абсолютно еднакво обучение като материя и брой часове, независимо от интересите, нивото му и личната му настройка. Еднаквостите са много като обем и отнемат много време. Според мен следва да е налице изискване за един минимум по предметите за покриване, след който да има възможности за надграждане в определени насоки, по избор.
Знам, че не е популярно у нас, по много причини, повечето от които финансови, организационни, придържане към традициите /без да се мисли, че те могат да се и променят/ и абсолютно несвързани с целта "качество на обучението".

 Абсолютно! newsm10

# 1 241
  • Мнения: 24 467
Не е нужно някой да ми казва нещо. Лично съм виждала за какво става въпрос и на тази база съм си направила изводите.  Simple Smile
Давала съм на големия ми син- никакъв проблем.
Не е като сертификатите.
Скоро предстои това:
http://www.ckoko.bg/upload/docs/2015-01/PISA2015_ReleasedItems_BGR.pdf
За да се отговори на въпроси не е нужно данните да са наизустени. Дадени са, трябва човек да ги извлече и анализира.
Примерни задачи по различни направления:
http://www.ckoko.bg/page.php?c=11&d=22&page=3
Обърнато е внимание, напр. по четене, на целта на въпросите.
Въпросите са актуални, практически. Не съм виждала, напр., изискване да се изброят гарите между населените места Х и У и да се посочат всички места, в които се срещат въглища, като се посочат видовете им, на база на наизустен учебник.
http://www.ckoko.bg/upload/docs/2012-12/deffinition.pdf
Може и аз пък да не съм довидяла. Но се съмнявам.
...
Румен, Пламен, Гошо, Тошо- много хора могат да достигнат до едни и същи изводи, зависи от къде тръгват и какво са видели.
Темата е проектозаконът, не участниците тук.
Да се върнем на нея.  Peace

Последна редакция: чт, 30 апр 2015, 13:40 от Judy

# 1 242
  • София
  • Мнения: 62 595
разбира се, ти всичко си знаеш, и твоят син е еталон!

# 1 243
  • Мнения: 719
Искат бърза писта за млади таланти
http://www.bta.bg/bg/c/OF/id/1069268

08.04.14   
http://bnr.bg/horizont/post/100384326/akad-petar-kenderov-integr … zovatelna-sistema

Последна редакция: чт, 30 апр 2015, 21:57 от One of you

# 1 244
  • Мнения: 50 656

"Според акад. Кендеров слабостта на българската образователна система е интегралният подход: Образованието не става насила, ако този, който искаме да го обучим не иска да бъде обучен, никакви методики и реформи няма да помогнат."

Анджек де, докато управниците не проумеят това нищо няма да се промени и все ще има наплив към по-добрата среда, защото малкото искащи и можещи деца никога няма да се съгласят някой да ги дърпа назад. В САЩ в едно и също училище има и паралелки за надарени деца (бърза писта) и затова не им хрумва да бягат на ранен етап, а си стоят в квартала. Имаше един сериал за Майкъл ( Michael in the middle) и там главният герой, който беше гениален,  учеше точно в такъв клас.
Но има някои проблеми:
- Хайде, програмата може да се изготвя и централно, ама трябват и свестни учители. Докато учители стават главно тези, които не могат да станат нещо друго, няма как да стане. Визирам днешно време и младите учители.
- Завистта и злобата също са фактор у нас. Родителите масово няма да се примирят, че тяхното дете не е от "умните", а същите умни май ще бъдат и побийвани от съучениците си.

Но въпреки това, за мен това е единственият начин да се спре напливът към елитни училища. Т.е. не децата да се концентрират в елитни училища, а елитното образование да се деконцентрира по места.
А дано, ама надали Twisted Evil

П.П. Отдавна съм се примирила, че вече никой не прави разлика между "който" и "когото", ама даже и журналистите не я схващат тази работа Sad

Общи условия

Активация на акаунт