Проектозакон за предучилищното и училищното образование

  • 138 224
  • 2 346
  •   1
Отговори
# 2 115
  • Мнения: X
Изобщо не си разбрал. Става въпрос за: "Дава примери за СЪЖИТЕЛСТВО между традициите на християни и мюсюлмани във всекидневието: празници и обичаи, жилище, облекло, храна."

Не, не. Това, че е имало съжителство на традиции в бита на обикновените хора, християни и мюсюлмани, е съвсем друго и не променя факта, че българското население е било безправно и поробено. Не съм съгласен с теб в случая, да не ти привеждам цитати от Вазов и Захари Стоянов, че ще е обидно за нивото ти, знам, че си ги чела и ги знаеш.
Думата " съжителство" в проекта за учебна програма по история и цивилизации за шести клас се среща единствено и само в цитираното от Bliss изречение.
Наистина нищо не си разбрал.

# 2 116
  • Мнения: 7 682
Вие умните, дето всичко сте разбрали, пък не разбирате май български, защото аз не казвам за съжителството, а за "османското присъствие"

Терминът "османско присъствие" присъства в учебниците от 20+ години, нали? Ето за това говоря, и че е заменил терминът "робство".


Ето ви и Вазов:

"- Идеите, които вие изказахте - възрази живо Огнянов, - доказват вашата начетеност само, но дяволски красноречиво говорят за незнанието ви българския въпрос. Под такова едно знаме само вие един ще се намерите: народът няма да го разбере. Забележете, господин Кандов, че само една цел разумна и възможна можем да поставим пред него: строшаването на турския ярем. Ние видим засега само един враг - турците, и против тях въставаме. Колкото за принципите на социализма, с които ни угощавате, те не са за нашия стомах, българският здрав смисъл ги отхвърля, и те нито сега, нито кога да е, не могат да намерят почва България. Вашите шумни принципи и знамена на "съвременното мислещо човечество и трезви науки на разума" само хвърлят мъгла въз предмета. Тук е работата да запазим огнището си, честта си, живота си от първото краставо заптие. Преди да развързваме общечовечески въпроси, или по добре мъгляви теории, трябва да развържем себе си от веригите. Ония, на които ученията четете, нито мислят, нито знаят за нас и нашите страдания. Ние не можем да се опираме освен на народа, а в тоя народ туряме и чорбаджии, и духовенство: те са сили и ние ще ги употребим. Унищожи заптието, и народът постига своя идеал! Ако вие имате друг идеал, той не е негов."

# 2 117
  • Мнения: 5 160
"Съжителството" го има и в учебниците до 4 клас. Та, нищо ново.

Мецан,  И като я зачетох, се шокирах какви работи пише вътре, нищо общо с това, което сме учили, нищо за хановете и царете, които сме учили - Крум, Тервел, Кубрат, Симеон, Иван Асен изобщо не се споменават там!
Вярно ли никой  Outta Joint

# 2 118
  • София
  • Мнения: 19 926

Химикал, напълно споделям мнението на Елл. За никакво образование не се говореше през последните дни, имаше само мерене кой е прав и кой е крив по отношение на терминология, кой е патриот и кой не е.. Тя такава беше и целта, де, да ни оставят да се дърлим, а те да...

Последна редакция: вт, 02 фев 2016, 15:02 от Tatti

# 2 119
  • Мнения: X
Споко бе човек.

Ти просто не схващаш за какво иде реч. Чела съм и Вазов и Ботев. Но ти не си чел учебниците сега. Точно там е въпроса. Не слушай журналята какво раздухват платено, а чети между редовете и си сверявай часовника кое е истина и кое извъртяно внушение с други цели.

Нито искам да защитавам Танев, нито Кастрева. Но това със "съжителството" и учебната програма и оставките беше такова активно мероприятие и народа пак се хвана на въдицата.

Последна редакция: вт, 02 фев 2016, 16:45 от Анонимен

# 2 120
  • Мнения: 1 007

Химикал, напълно споделям мнението на Елл. За никакво образование не се говореше през последните дни, имаше само мерене кой е прав и кой е крив по отношение на терминология, кой е патриот и кой не е.. Тя такава беше и целта, де, да ни оставят да се дърлим, а те да...
Защото и двете страни бяха неподготвени. Не е като да нямаха МОН трибуна да се защитят, ако имаше какво да защитават. Ако имаше професионалисти поне от едната страна на спора, можеше и да се получи смислен диалог. А то нито журналистите, нито представителите на МОН даваха вид, че изобщо имат представа от учебниците в последните 15-20 години. И двете страни говореха глупости.

# 2 121
  • Мнения: 50 826
Вие умните, дето всичко сте разбрали, пък не разбирате май български, защото аз не казвам за съжителството, а за "османското присъствие"

Терминът "османско присъствие" присъства в учебниците от 20+ години, нали? Ето за това говоря, и че е заменил терминът "робство".


Taкъв термин няма в учебниците, а само в твоята глава Twisted Evil

# 2 122
  • Мнения: 24 467
Нито образованието, нито дори "меренето" на нещо бе обект на дискусии през последните седмици.
Чиста политика в най- пошъл вариант само. Намиране на удобно място за Кунева и преместване на Танев на друго- съветник на министър- председателя и то по образованието.
Бек ако последният бе толкоз недоволен от първия би го настанил там?
http://www.eurochicago.com/2016/02/borisov-odobri-kuneva/
Въобще не ги вълнуват ни програми, ни учебници, ни нищо. Само разпределение на пазара- политическия и другия.
...
Аз иначе писах предложение в МОН- програмите да се публикуват за обществен дебат едновременно, за всички класове и предмети, т.к. тези кръпки нито могат да се осмислят, нито да се хване идеята за цялостната реформа.
Малко ме съмнява, че реформистите /не реформаторите/ имат такава цялостна концепция, но нали ни питат за мнение. Моето е това. намирам подобно изсипване на лъжички от разни ястия за безсмислено.
...
Татко Мецан, бих възприела малко по- сериозно писаното от теб, ако цитираш настоящ учебник или програма, в които се говори за съжителство, когато се обсъжда петвековния период /ясно кой/ и положението на българите в Османската империя, а не просто съжителството на хора от различни етноси и религии във Възрожденския град, например, за което децата в трети клас имаха урок и което си е налице и сега. И да, това си е съжителство- в урока се говори за религии, занаяти и най- вече за обичаи и ... хранителни практики.  Laughing Той изобщо не коментира специално положението на българите в империята.

# 2 123
  • Мнения: X
Терминът "османско присъствие" присъства в учебниците от 20+ години, нали? Ето за това говоря, и че е заменил терминът "робство".


Taкъв термин няма в учебниците, а само в твоята глава Twisted Evil
Ти пък сега! Аз точно се бях засилила да моля Мецан за цитат, да видя в кой учебник е употребен терминът  "османско присъствие". Ама той си призна, че не е чел учебниците, та молбата ми май щеше да е безсмислена. Не е чел, но знае! Така е с чукча писател.

# 2 124
  • София
  • Мнения: 3 824
Май тук  е минала някаква метла, а мисля че няма нужда да се повтаряме, затова ще припомня: Татко Мецан ни каза да си гледаме работата и че сме лоши, защото го караме да чете/цитира/снима учебниците. Той няма да чете учебниците на ония (забравих квалификацията).

# 2 125
  • Мнения: X
Мецан, ако иска, да чете, ако не иска, да не чете. Лошото е, когато тълпа от хиляди Мецановци, нищо не прочели гръмогласно скандира какво ѝ харесва и какво не в учебниците, които не са чели.

# 2 126
  • София
  • Мнения: 62 595
Снащи по БНТ в референдум нещо се е обсъждало образованието. Хванах единствено края, в който издателят на Просвета обясняваше, че трябва новите учебници да се отложат за догодина, защото нямало как да се събере всичко в минималлния срок - да бъдат направени, прочетени, отсяти проектите, та чак тогава да се отпечатат.

# 2 127
  • Мнения: 50 826
Май тук  е минала някаква метла, а мисля че няма нужда да се повтаряме, затова ще припомня: Татко Мецан ни каза да си гледаме работата и че сме лоши, защото го караме да чете/цитира/снима учебниците. Той няма да чете учебниците на ония (забравих квалификацията).

Лошото е, че хиляди като него се вдигнаха на справедлив патриотичен бунт без да са чели и разбрали за какво става дума, но убедени, че няма начин да не е някаква конспирация. Впрочем не съм сигурна какъв процент от възмутените патриоти, заради които смениха цял министър, са чели "История славянобългарска" или всички произведения на възрожденските ни автори. А истината е следната - изминали са векове от възраждането и от тогава насам са се появили много нови стойностни неща и в литературата, и по принцип (компютърни технологии най-вече) и децата трябва да ги учат за да са в крак с живота. А как да им стигне времето за това, ако нещо от старото не се махне? Та махането на произведения на класици е неизбежно, ако не искаме системата ни да бълва неуки и неконкурентни в ЕС и по света деца. Въпросът е кое точно да се махне и кое да остане. Но да не пипаме нищо не може. Според мен идеята "Хубава си моя горо" и "Къде си вярна ти любов народна" да се извадят от програмата по БЕЛ  и да се сложат в програмата по музика е супер удачна. И без това и двете НЕ СТАВАТ ЗА РЕЦИТИРАНЕ, особено ако децата се опитват да слагат правилните ударения на думите. Ми не стават, а в същото време са много хубави песни. Е що тогава да не се учат като песни? Ама върви обяснявай на дървени глави. Историята на Паисий пък почти няма литературна стойност (освен увода) и мястото и е в час по история, където да се учи за нейната роля, а не да се чете като текст.

Ма така е то, ще ми се да видя ако в програмата останат само български класици как ще писнат същите тези патриоти, ако после децата им не могат да продължат обучението си никъде извън България, защото не знаят важни неща. А и в България ще получат ерзац обрзование, защото няма да имат основа за модерно такова.

# 2 128
  • Мнения: 5 160
В момента парламентарен контрол БНТ 1 - новите учебници.

# 2 129
  • Всеки ден трябва да се инжектираме с малко фантазия, за да не умрем от реалност: Рей Бредбъри
  • Мнения: 4 327
МОН и издатели: Наесен - стари учебници, но по нови програми

... няма да е за пръв път да се на@ерат, а учителя да се оправя ...

Съжалявам за израза, но ме ... ядосаха ...

Общи условия

Активация на акаунт