Проблеми с ученето, или какво знаем за дислексията! - 5

  • 109 034
  • 757
  •   1
Отговори
# 465
  • Мнения: 636
Гаргамелче,
Мислила съм за италиански, но няма в града.Преди време е имало, закрили са я.
Има една паралелка с испански, пак в нашата гимназия и бала е висок, надали ще му стигне.Ако пък му стигне как ще учи испански, когато аз бъкел не разбирам.Няма да има кой да му помага.

Той тази година е с нова г-жа по математика и независимо, че започна с 5-ца на входното, после се срина с оценките и знанията.Най-вероятно причината е комплексна, първо по сложен материал, после ние догонвахме учителката , защото тя много бърза с преподаването на материала.Кара следната тактика, преподава на две на три уроците,  после прави няколко упражнения, вследствие на което  моето още повече затъна.Независимо, че му помагам и три месеца ходи при частна учителка, просто вече реши , че не може да се справя и загуби всякаква мотивация.Още повече, че съучениците му, поне повечето, ходят на частни уроци и това веднага се отрази на цялостното представяне на класа и успеваемостта.Това също го демотивира като вижда той къде е в цялата картинка.Натрупа и доста ниски оценки, които просто не виждам как ще оправи. Сега предстои класно и няма никакво желание да решава....,защото просто смята, че повече от 3 -ка няма как да изкара.Г-жата не дава толкова сложни задачи, но все са с някакви леки уловки, което моето като буквалист изобщо не вдява.Тоест 6-цата му от 6 клас просто вече е мираж Sad

П.П. Мисля си и за паралелка с биология и химия в ПМГ, но как ще я завърши идея си нямам. За там най-вероятно ще му стигне бала, защото няма много желаещи.А после 5 години в ПМГ-при силни ученици в съседни класове и същите учители, които преподават/ най-вероятно с високи изисквания/......... не знам ..... . Ще събирам и мнения от родители за там.....

Последна редакция: нд, 13 дек 2015, 11:46 от kalona

# 466
  • София
  • Мнения: 571
И на моя син разлагането му се опъва... сигурно има някаква причина, но не мога да я установя (нали и аз не съм на ти с математиката).
Английският, обаче, му е лесен. Всъщност, в момента това е най-лесният му предмет. В началния курс имаха чудесна учителка, научи ги на основните неща, той започна към трети клас да чете на английски (не сложни неща, например ревюта на книги и филми, понякога пишеше рецензиии и ревюта и така, на разговорно ниво, си го научи английския). С граматиката му е по-трудно, но пък те дълго време дъвчат едно и също, така че се справя. Учи и немски - той определено му е по-труден, не е стигнал това разговорно ниво, всъщност не може да говори хич, граматиката го тормози, не може да чете неща, които са му инересни (само текстовете в учебника разбира). Купих му едни комикси на немски (като по-лесно), но му се опъват, а и тази година не му остава време за четене (камо ли пък на немски).
Но все пак езиците са предметите, по които му е най-лесно. Определено иска да продължи с някакъв език.

# 467
  • Мнения: 636
Момичета,
да ви споделя... нещо.
Напоследък се вглеждам повече и във втория си син. / не че не го правя още откакто се роди/.
В момента е на година и половина-точно днес ги навърши.
Ами той също изостава в говора, казва само 2-3 думи. Свило ми се е сърцето Sad и ако той е същия като батко си. Просто не знам как ще оцелея, честно ви казвам.А не е да съм го оставила на произвола.Чета, играем, показвам му и изговарям постоянно думички. Абонирана съм за темата "трудно проговаряне"....... Единствено според мен е по спокоен от батко си и по последователен.Мога да му задържа вниманието известно време и да четем книжки. Докато големия беше нещо кошмарно, никога не се заседяваше на едно място и сега е такъв.

Въобще някой може ли да ми изреди кои са ранните признаци на дислектиците и свързаните с това обучителни затруднения и кога мога да посетя специалисти?

# 468
  • Мнения: 561




Въпросът е, ако реша да го види друг специалист към кого да се обърна?


Например ИНСТИТУТ ЗА ПСИХИЧНО ЗДРАВЕ И РАЗВИТИЕ София, ул. „Хр. Белчев” 4, ет.1

Dorothy,
Благодаря ти.

Преди две-три години, когато имахме съмнения за хиперактивност, след Медицинска академия, бяхме в този център. Видяха го и ни препоръчаха друг специалист по хиперактивност, при който ходихме , описах го в първия пост. Въобще не предположиха вариант за дислексия. Може би защото всичко беше свързано с поведенческите му проблеми тогава и това главно коментирахме, но се чудя - не се ли проверяват възможностите или е трудно установимо, особено ако има симптоми и от двете.

# 469
  • София
  • Мнения: 4 585

Въпросът е, ако реша да го види друг специалист към кого да се обърна?

Бих препоръчала Ек. Тодорова. В Центъра към НБУ, мисля...

# 470
  • Мнения: 561

Въпросът е, ако реша да го види друг специалист към кого да се обърна?

Бих препоръчала Ек. Тодорова. В Центъра към НБУ, мисля...

Спокойна, благодаря ти.
Открих я, впечатляваща визитка. Към НБУ е и е преподавател, трябва да проверя дали работи и с деца. Ще ѝ пиша.

# 471
  • София
  • Мнения: 176
Искам да повдигна темата и да попитам за минаването пред комисия в РИО. Вече подготвих всички документи, минахме през логопед, психолог и психиатър. Имам и характеристика от класен ръководител. Ще искаме удължаване на времето за писмено изпитване, защото проблемът ни е основно дисграфия. Имаме възможност да искаме и ресурсен учител, но сякаш не съм убедена, че синът ми има нужда.

Ще се радвам да споделите мнение как са се променили нещата при децата ви след комисията, имало ли е смисъл от нея. Много ме притеснява детето да не бъде стигматизирано, че има проблем и това да му се отрази зле в някакво отношение. Иска ми се да чуя и мнения на родители, които са се отказали от тази възможност и не се ползват с улеснения в училище.

# 472
  • София
  • Мнения: 3 731
Въпросът е, ако реша да го види друг специалист към кого да се обърна?
Бих препоръчала Ек. Тодорова. В Центъра към НБУ, мисля...
Открих я, впечатляваща визитка. Към НБУ е и е преподавател, трябва да проверя дали работи и с деца. Ще ѝ пиша.
Работи с деца с дислексия.

# 473
  • Мнения: 28
Здравей, Уонка!
И аз имах същите притеснения, когато минавахме през комисията. Питах се дали няма да я "дамгосам" с  тая дислексия занапред в училище. Като етикет на челото, да се вижда отдалеч. Дъщеря ми беше в трети клас. Учеше много, а трупаше двойки. Решихме се на тая стъпка, защото учителите трябваше да се съобразят с нейния по-различен начин на учене. Едно е аз да ходя да ги убеждавам, а съвсем друго - да има документи и да се води официално на ресурсно подпомагане. Оказа се разумно решение. Сега тя е в шести клас. Не че ресурсното й е от полза -два часа седмично, които са крайно недостатъчни. А ресурсната така и не намери правилния начин. Ноооо ....Дъщеря ми получи двойно време за тестовете по математика -решава теста в клас, а след ден-два го довършва при ресурсната. Това много й помага! Разрешиха й да ползва калкулатор и таблици за помощни средства. Учителите й печатат отделен тест с по-големи букви и не толкова многословни въпроси. Или сядат до нея и й прочитат въпросите от теста. Никой не я дискриминира. Получава пълно разбиране и съдействие от учителите. Но и тя си спечели тяхното уважение -вдига ръка в час, винаги е с домашна, а на тестове се е случвало да има единствената шестица в класа.
Самочувствието й си е съвсем наред. За нея е съвсем нормално да каже:"Аз имам дислексия и това не го разчитам." Или: "Дайте ми още пет минути, заради дислексията чета бавно въпросите." Съучениците й го приемат съвсем нормално. За тях това е просто лека особеност. Има много приятели в клас. Може би сме късметлии - случили сме на клас и учители, незнам. Но мисля, че няма да сбъркате, ако минете комисията. Не, че ще ви реши проблемите, но е добра основа за водене на следващите "битки".
Желая ви късмет!

# 474
  • Майничка
  • Мнения: 13 898
При нас не се стигна до комисия, поради протеста на дъщеря ми. Пред нея беше коментирано, че едва ли не психично болна се мъча да я изкарам с тази дислексия. Беше в 4 или 5 клас, не помня вече. Тогава имаше проблем само с английския и математиката, примирихме се, че няма да е отличничка по тях и сменихме системата за учене вкъщи.
Най-големи угризения имах заради матурите в 7 клас, но след тях каза, че и с час повече, и с калкулатор, повече от това не би направила. Влезе си в гимназия с профил, какъвто искаше, на трето желание /първите две бяха в паралелки с традиционно много висок бал/, включва се в много клубове и инициативи в училище и извън него. С ниски оценки е по математика, физика и химия, но и не си дава особен зор. Обаче е мелачка за книги, по БЕЛ винаги е с шестици.

# 475
  • Мнения: 24 467

Подкрепям изцяло!
Много ми допадна целият пост.
С малкия никога не сме крили проблема. Говорим свободно за него пред хората. И не смятам, че това е нещо, което следва да води до дамгосване, да вреди на самочувствието и на живота на човека. Не го впрягам много. Колкото- толкова. Без друго полза от денонощно учене и пълно шест не съм виждала в живота си. Но от комплекси и пропиляно с глупости време- много.
Ако детето ми не може да чете или го прави твърде бавно, ако има съществени училищни затруднения, твърдо бих минала на ресурсно подпомагане и не защото се надявам, че някой ще ми помогне /истинските специалисти у нас са кът/, а именно по гореизложените причини. Засега не се налага просто.
С разрешаването на свободната форма на обучение ми олекна допълнително- ако видя проблеми особено съществени тук и все още живеем в България- и нея мога да ползвам. Никакви угризения нямам. Без друго обучението ни е по- скоро домашно и сега. Особено по английски.
...
И моят обича да чете, но приключенски книги. И има страхотна фантазия за писане. Обича биологията и историята, също. Подкрепям го се занимава с това, което му е интересно и където има резултат. 

# 476
  • Мнения: 1 685
При нас след комисията и възможността да ползваме ресурсен учител, детето попадна при страхотен такъв. Тя още от началото усети интересите му. Водеше го например на готварство вместо да решават задачи, но знаеше, че там той ще може да се изяви, което пък ще се отрази страхотно на самочувствието му. Много съм доволна, че детето попадна на невероятен екип които работят и като такива. Логопеда пък е младо момиче, скоро завършило и много нахъсано.

# 477
  • Стара Загора
  • Мнения: 103
Каква е тази комисия в РИО? Синът ми е на ресурсно обучение с дг: Заекване, но тази година смениха ресурсната учителка и не виждам никакъв ефект от допълнителните часове. Дали мога да искам за следващата година да го върнат при ресурсната от 1-ви клас. И какви са тези облекчения, които могат да ползват в учебния процес? Говорих с класната, но тя не е съгласна да си прави тестовете при ресурсната. При синът ми няма диагностицирана дислексия, но в градината не искаше да чете, пише и смята. Като тръгна в 1-ви кл. не можеше да чете и въпреки, че знаеше азбуката и цифрите, казваше, че нищо не знае, не може и не иска да прави. В момента пише без грешки при диктовки, чете много добре, отскоро започна да смята почти без грепки, но на тестовете има 3 и 4, защото е супер разсеян и не чете условието на задачата или въпроса, а бърза да пише каквото му дойде на акъла. Ако направи същия тест в къщи и съм над главата му го прави за 5 или 6. А и мързелът му е доста. Въобще не се трогва от това, че имал 3-ка. Отговът му е: И какво толкова е станало? Нали и тройката е оценка?

# 478
  • Мнения: 4 527
Синът ми е с лека дисграфия, за която от първи клас има проблеми с писането. Чак миналата година, в края на 7 клас разбрах за какво е ставало дума цели 7 години. Точно по същата причина, да не се стигматизира, не предприех нищо официално. На лична основа контактувахме с логопед, който каза, че дисграфията не  е тежка и дори при официално тестуване може и да не я приемат. Във всеки случай се справи доста прилично на матурите, издържа с високи оценки допълнителни приемни изпити и учи в добро училище. Заложих обаче на предмети, различни от БЕЛ и мат, въпреки допълнителните изпити и не съжалявам. Той е доволен, справя се, със специалните предмети за 6, БЕЛ и мат четворки, но  колкото- толкова.
Предупредили сме преподавателите му, да имат предвид този проблем, защото  е имало вариант да не му четат въобще работата заради грозно писане и да получи служебна двойка. Срещнахме разбиране, мъчат се да му разгадаят драскулиците, като по БЕЛ е по-страшното, защото нито главни букви навсякъде, където трябва, нито препинателни знаци... знаеш. по математика допуска грешки при преписване от ред в ред, за да пести писане опитва да върши наум някои действия и също греши, като при принципно вярна логика на действия и знаене на какво и как се прави резултатите не са кой знае какви именно заради тези грешки.
Писала съм тук
http://www.bg-mamma.com/index.php?topic=840713.0;topicrefid=4

Последна редакция: пн, 25 яну 2016, 02:47 от ra2

# 479
  • Мнения: 636
ra2, Браво на детето, че  учи ,където желае. Щом по специалните се справя отлично изобщо не ги мисли БЕЛ и математика.

На моето освен по биология, останалите разказвателни се очертават за 4- ки за срока.
Но аз съм го "изоставила" тотално по история, география, физика, АЕ, РЕ.
Къде слуша /от Уча се/ ,къде нищо не прави.Но нямам сили и желание за всичко.
Само по химия и биология го изпитвам, по БЕЛ и математика-там е  Sick

Общи условия

Активация на акаунт