Частни училища - информативна тема 5

  • 93 380
  • 742
  •   1
Отговори
# 285
  • София
  • Мнения: 542
те ти Иван Апостолов, сигурно има и други. Е не е късно 8 клас според мен.

Само да кажа за Иван Апостолов защото имам поглед върху него в гимназиалния курс. Братовчедка ми се записа там след 7кл. Веднага след крайния срок за записване направиха тест по английски и всички, които няма нужното ниво (мисля А2) ги караха цял месец да ходят там на интензивен курс всеки ден за да може на 15.09 да започнат от В1 ниво. Много и беше зорно, макар че беше ходила на уроци и уж беше учила в държавното провинциално училище, но все пак се справи и септември месец всички почнаха от В1. А уж няма изискване да са учили езика, да бе да.

За математиката съм съгласна - изпуснеш ли веднъж нишката, край няма наваксване. Ама това важи за всички предмети - биология, химия (особено пък за химията).

# 286
  • София
  • Мнения: 542
Ако позволите ще се върна пак на тъпите ми въпроси за ЧУ  Laughing
Коментирахте, че цената за храна в повечето училища не включва закуска (или следобедна закуска), а как е в св.Георги, СС, ПБ, Азбуки, БШ - там влиза ли в цената?

# 287
  • София
  • Мнения: 10 825
Ако позволите ще се върна пак на тъпите ми въпроси за ЧУ  Laughing
Коментирахте, че цената за храна в повечето училища не включва закуска (или следобедна закуска), а как е в св.Георги, СС, ПБ, Азбуки, БШ - там влиза ли в цената?
За "Света София" - за ПУК храненето е 4 пъти - закуска, плодова закуска, обяд и следобедна закуска, от 1-ви до 7-ми клас - 3 пъти - плодова и следобедна закуски и обяд. Всичко е включено в цената

# 288
  • Мнения: 7 683
поради простата причина, че добро ЧУ с немски освен Увекинд не намирам

Зависи по какъв критерий оценяваш какво е "добро". Ако гледаме например НВО, то "Веда" е просто супер - на НВО в 4 клас е на първо място две поредни години, 2012 и 2013, за миналата 2014 така и не видях никъде класация на 4 клас. На НВО в 7 клас, за което толкова се истерясва, Веда са на шесто място в София през 2012, на четвърто място - през 2013 и на трето място през 2014! Това безспорно ги прави най-доброто немско училище по критерия НВО. Останалите немски училища са много по-назад и дори няма друго немско училище в първата десятка, а Веда не излиза от първата шестица вече години наред.

Разбира се, трябва да се отбележи, че третото място миналата година и четвъртото по-миналата, макар и суперски като класация, са по резултат, който е сбор от всички изпити на НВО. Прави впечатление обаче, че по най-важните изпити, БЕЛ и МАТ, от които зависи влизането в елитни гимназии, резултатите на Веда са доста по-назад от тези на "Света София", ПЧМГ и СМГ. Те трите имат много близки резултати, около 60 точки по БЕЛ, 62-63 по МАТ, а на Веда са 54 по МАТ и 57 по БЕЛ. Не гледам в момента таблиците, пиша точките по памет, но вярвам, че не бъркам много. Тоест, резултатът на Веда е страхотен, но все пак са една идея "по-лоши" от ПЧМГ, Света София и СМГ.
Все пак обаче, от училищата с немски, лидерът явно са те.

Сега друг въпрос е, че локацията и т.н. не те устройва, макар че реално като разстояние те са по-близо до центъра, отколокото Уве, което е в Княжево или ЕК, което е в Люлин, или Шилер, което е в Младост. Упс, Шилер не е частно, не е по темата:)

# 289
  • Мнения: X
Аз попитах друго. При седмичен хорариум от 10 или повече учебни часа   по език (при това не само в  ЧУ, а и  в ДУ, тук би ми било интересно да прочета и винаги премереното мнение на СтефанБ, който има дете, учило така интензивно език до 7 клас, макар и не в ЧУ), с какво наученото  толкова  сериозно превъзхожда  получения обем знания  на курс, школа , учител? Не бих питала, ако наистина не  ми е било винаги  някак странно как има бързо  изравняване между сериозно училите с такава интензивност, тези с курсовете  и  амбицираните деца, започващи от нулата, колкото и някои да го отричат.... Може би обяснението наистина е в казаното от Черна станция, а именно, че има някаква граница, която  веднъж достигната  от децата, просто не се надскача  заради липсата на достатъчно зрялост и опит. И въпросът  не е  въобще за или против ЧУ или ДУ... Ако тази граница се достига и по другия начин с курсове, не е ли по-ползотворна идеята на Аделина за наблягане в други посоки - математика и примерно изкуства, при които талантът следва да се открие от рано и да се работи системно  за доразвиването му. А езиците няма да избягат и без това извънредно голямо според мен натягане (без значение дали е ЧУ или ДУ), особено при езици, за усвояването на които следва да имаш база и във овладяванетона родния. Не знам какво толкова я дразни Блис  в такова питане, наистина.  


Значи от това, което си написала разбирам, че не виждаш смисъл от по интензивно обучение по език на ранен етап (говорехме всъщност от съвсем ранен етап, но ти се извъртя; както и да е) за сметка на изкуство (примерно). Защото езикът можел да се доучва извънкласно с учители на същото ниво според теб... Аз питам какво пречи изкуството да е извънкласното занимание, за сметка на изучаван в училище език????
За математика или друг от основните предмети си права. Аз също смятам, че преди да се набляга на езикът в училище, следва математиката и родния език да се изучват на много високо ниво. Затова и търся такова училище. Но пък съм абсолютно съгласна с Морна. Няма да преразкавам позицията и. Напълно я подкрепям.

За овладяването на език според мен не е от огромно значение да си достигнал определена зрялост в родния си език. Вярно е, ще владееш езикът и изразните му средства до нивото си на собствена зрялост, но всичко това се надгражда след това през годините - чрез четене на книги, интернет, дори чрез допълнителни курсове (вече за възрастни). А и някой нагоре каза, че в крайна сметка не език без акцент е целта.

Има и един друг момент. Ако наблягаш в училище на език, няма да ти се налага да отделяш извънкласно време за ходене по школи, учители и т.н. И това свободно време ще го отделиш на нещо друго - любим спорт или изкуство.

Скрит текст:
За съжаление не е абсолютно вярно, че ако си зле в професията, но пък знаеш перфектен английски няма да те вземат на работа. Има примери и за това. Отдава се прекалено огромно значение на езикът за сметка на опит и качества в професията.

И пак искам да подкрепя Онна: Това обсъждане не е за тази тема и не е лошо да се прехвърлите в другата, която беше нарочно отворена за подобни дискусии.

Последна редакция: вт, 10 фев 2015, 10:35 от Анонимен

# 290
  • Мнения: 1 007
  Втори пример - не съвсем коректно  поведение на НЕГ по отношение на втория език. Той се започва в 9 клас и по програма следва да стартира от нулата. Да, но понеже масовката е  с повече от прилично ниво по английски и се очаква да й е скучно ученето ан елементарни неща, се избира  стартов учебник на ниво В1,
Мисля, че това е правилна стратегия. Неучилите изобщо английски могат да се запишат на руски като втори език, така че и за тях има вариант. Не си струва такова едно училище да се хаби с начални познания по английски, защото такива могат да се получат във всяка посредствена школа, учител, самоучител и т.н. Изключително добро решение на НЕГ да оползотворят по-полезно тези четири часа седмично  Simple Smile

Относно езика в ЧУ, и аз бих избрала ЧУ само заради езика, с гаранцията, че до 4-ти клас детето ще го проговори свободно.
Относно старта в осми клас, ще кажа, че дете, учило в Шилер напр., и дете с втори език немски в обикновено училище (5-7-ми клас по 2 или 3 часа седмично) имат абсолютно еднакъв старт. Това е проверено Simple Smile

# 291
  • София
  • Мнения: 542
Сега друг въпрос е, че локацията и т.н. не те устройва, макар че реално като разстояние те са по-близо до центъра, отколокото Уве, което е в Княжево или ЕК, което е в Люлин, или Шилер, което е в Младост. Упс, Шилер не е частно, не е по темата:)
Аз не живея в Центъра а в Кръстова вада, точно до ПБ, така че локацията на Веда определено ми е проблем, а и да не ми беше проблем квартала там е повече от трагичен и не бих си пуснала детето да учи там, за мен обкръжаващата среда някак си ми е по-важна от нивото на НВО, защото дори и да има добра охрана училището, не може да следи всички деца на 100%, а там този район ми е много съмнителен, затова и Веда въобще не го коментирам. ЕК също ми е адски далече като локация.  Затова съм се српяла на училища, които са или в близост до дома ми или в близост до офиса (например Азбуки ми е на 5мин пеша от офиса).
За нивото на НВО - смятам, че един родител интересуващ се от детето си може много от рано да разбере ако нещо не е на ред и да вземе мерки (дали сам, дали с курсове), така че детето да си вземе матурите. И тъй като се коментираше много как всички ходят по школи преди матурите не смятам че заслугата за резултатите от НВО по БЕЛ и МАТ е чак толкова на училището, отколкото на самите деца и техните родители (дори и в СС и СМГ). 
Скрит текст:
Братовчед ми беше с максимален брой точки на матурите по БЕЛ и МАТ за 4кл а учи в едно супер смотано училище в Свиленград  Laughing

# 292
  • Мнения: 51 120

Относно езика в ЧУ, и аз бих избрала ЧУ само заради езика, с гаранцията, че до 4-ти клас детето ще го проговори свободно.


И кой я дава тази гаранция? Първо, нещата си зависят от самото дете и никой нищо (според мен) не може да гарантира. Второ, "говори свободно" е доста разтегливо понятие и за 4 клас е малко странно.

# 293
  • Мнения: 1 007

Относно езика в ЧУ, и аз бих избрала ЧУ само заради езика, с гаранцията, че до 4-ти клас детето ще го проговори свободно.


И кой я дава тази гаранция? Първо, нещата си зависят от самото дете и никой нищо (според мен) не може да гарантира. Второ, "говори свободно" е доста разтегливо понятие и за 4 клас е малко странно.

Ами ако дори продавачката от училищната лавка говори езика, защо не? Но не съм чувала за такова ЧУ. Ученето на предмети на езика до седми клас е безумно. Първо, не вярвам да се прави, и второ, ако се прави, материалът ще се учи доста опростено. Наблягането на граматиката също не е ефективно, защото наистина в осми клас нещата стават по-бързо. Говоренето е важно, но това става с много пари (за наемане на чужденци) и с минимум усилия на децата.

# 294
  • Мнения: 7 683

За съжаление не е абсолютно вярно, че ако си зле в професията, но пък знаеш перфектен английски няма да те вземат на работа. Има примери и за това. Отдава се прекалено огромно значение на езикът за сметка на опит и качества в професията.


Моите наблюдения са същите. А и имам приятели, които си имат непрекъснато работа с големи международни фирми. Един такъв приятел например е одитор, заверява им отчетите и има поглед върху доста големи интернационални корпорации. Не знам дали е съвсем прав, но ми каза така: западните собственици, за да те направят шеф, да те сложат на висока позиция с голяма заплата, искат да могат да си говорят с тебе; най-важното нещо, което гледат е дали им знаеш езика, плюс задължителния английски, на много високо ниво. Не им дреме толкова какъв специалист си! Е как тогава си вършиш работата, попитах го аз, ако не си добър спецалист? Как те търпят на високата позиция? За работата, ми отговори той, си има "пчелички". В повечето случаи именно такива, които не знаят или посредствено знаят език. Те са добри специалисти, вършат си добре задълженията, опъват, а вземат много по-малко пари и са на ниски позиции именно защото не могат да комуникират с шефовете. Ти като си добре с езиците, може да не си кой знае какъв инженер или кой знае какъв финансист, тези под теб ще ти вършат работата, а ти ще ги командориш само щото знаеш супер немски и английски:) Не знам колко е прав, може би е преувеличено, но има голяма доза истина.

Разбира се, не става дума да си пълен тъпанар или въобще да нямаш квалификация, тогава "само с един гол език" не става, разбира се. Иде реч за това, че може да си по-средна ръка инженер например, да има доста по-добри инженери от тебе, но ако знаеш езици, а по-добрите не знаят, шеф на отдела ще станеш именно ти, а по-добрият от теб инженер ще върши работата. Ти все пак ще вдяваш за какво иде реч, но няма да можеш да свършиш това, което ще свърши той, ти само ще му го искаш и ще му набиваш канчето като не го изпълни, и ще вземаш двойно и тройно на него, защото знаеш английски и немски, а той или не знае, или е ходил само на курсове до седми клас:) Joy Или той горе-долу се оправя на лош английски, а фирмата е немска и ти освен много добър английски знаеш и немски, или фирмата е френска или белгийска и ти знаеш и френски, и т.н.

Последна редакция: вт, 10 фев 2015, 11:59 от Татко Мецан

# 295
  • София
  • Мнения: 5 454
Има и един друг момент. Ако наблягаш в училище на език, няма да ти се налага да отделяш извънкласно време за ходене по школи, учители и т.н. И това свободно време ще го отделиш на нещо друго - любим спорт или изкуство.

Това не е вярно. В ЧУ имат около 10 часа седмично чужд език. Предполага се, че в тези часове взимат и затвърждават нов материал. Проблемът е, че децата затвърждават с много различно темпо.
Стигнах до извода, че за нас в периода до 8-ми клас и за АЕ, е по-добре детето да има възможно най-малко часове по езика в училище /дори при клас от 16-18 деца/, като вместо това ходи на школа и частен учител извън училище. Така мога да напасвам различни мои изисквания: native speaker, малки групи /6-8 деца/ и индивидуален подход.

# 296
  • Мнения: 1 970
Гаранцията я дава хорариумът. Ако учиш математика по 10 часа седмично, гарантирано ще си по-добър от този, който я учи по 4 , нали така.
В този ред на мисли, абстрахирайки се от това е ли необходимо да се слага такава тежест на езиковото обучение до 7-ми клас, това всеки си го решава сам, изхождайки от вижданията си за пътя на отрочето, разбиранията си за начина за реализация в съвременния свят и т.н., нека забравим за момент тази страна на въпроса и да погледнем другото, тъй като дотук се смесват няколко линии и става качамак, който в известна степен спами основната тема, та по линията на въпроса на Русалка за онова нещо, което е предимството на училото по 10 часа дете пред неучилото до 7-ми клас, аз мисля, че нещото е ВЪЗМОЖНОСТ. Именно възможността да оставиш тази книга настрани и да отвориш другата, като към първата се връщаш отвреме навреме. Това е.  В първия случай, ако си учил езика до степен да имаш представа, понятие, защото по силата на горния аргумент, с който започнах, че не може с 4 часа седмично да си на нивото на 10 седмично (всичко е индивидуално, говоря за чисто средна вероятност - по принципа на  Мечо Пух колкото повече толкова повече), след маратона в подготвителната година на ЕГ ти ше си с ниво примерно Б2. Във втория случай, ако си учил езика по 10 часа 7-8 години, естествено, че до края на първия срок ще си клатиш краката няма земна сила, която да те кара да вървиш изпреварващо спрямо тях, защото си учил и преди това езика (така беше и на времето в ЕГ, която съм завършил, макар теоретично да е възможно да си учиш с учител нова за теб материя, никой не го правеше), но след това ще се наложи да залягаш над книгите, в момента, когато останалите стигнат нивото ти.
Ето защо ако си учил по няколко часа 7 години, за да овладееш езика до ниво Б1-Б2 на теб ти трябва подготвителния клас в ЕГ именно по този, СЪЩИЯ език, а ако си го учил интензивно, възможно е и да започнеш подготвителния с ниво по-високо от това, на което заедно ще го завършите
Е, за какво тогава след чанча 8 години да губиш тази "златна" подготвителна година в ЕГ с език, който вече си учил, а да не използваш възможността да научиш нещо ново, ползвайки навика да учиш език и базата на наученото дотук ?
Отделно редът - за мен лично е по-добре да се почне с по-трудния език.
Говоря от опита който имам с двете си дъщери.
Първата - до 4-ти клас в 125 и 81-во учи руски. После английски в училище. После АК с немски втори език. Не й беше приоритет, не си даваше зор. Следва в английскоговоряща страна, нямаше опция в университета да продължи с немския,понеже искаха входно ниво ниво, а тя твърдеше, че няма да може да го вземе, а няма време да си припомня, започна с испански, който се предлагаше от начинаещ. Пуфтя колко е сложен, но явно е понаучиа доста неща за двете години, в които го учи, защото после се наложи да живее и работи в Рим няколко месеца и се върна с нелошо ниво на италиански, имам приятел италианец, с когото си говори свободно. Сега вече в Германия, където живее учи немски (малко е баварски, не хох дойч но пак... просто няма как...) И за да я вземат на работа голяма роля имаше, естествено, че се разбира с тях, на прекрасен (не съм скромен...) английски, владеене на испански, италиански, руски и дъч на работно (достатъчно за работата й) ниво и на ангажимент да си направи труда да посещава курсовете, които компанията й плаща и да научи немския
Малката - 8 години немски. От подготвителен клас в английско училище - завърши го, като се чудеше тия как могат да използват само две форми за спрежения, пълни мързели били.... Сега е 9-ти клас, оня ден донесе 89/100 по английска литература за срока, явно се справя за почти отличен.
Учи френски втори език, намира много общо с немския като логика на езика, като граматическа трудност (за мен странно, но всеки си има начин на запомняне и си изгражда логически връзки).
Немския поддържа с уроци всяка седмица, смята да се яви за Ц1 в Гьоте.

Такива работи.
Като изводи:
1. За мен също няма смисъл след 8 години учен един език да се продължи с него, това от гледна точка на езика, иначе ако е до училището в цялата му съвкупност, друга работа.
2. Съгласен, че езикът е средство, не бива да е цел. НО, доброто му владеене, истински доброто отваря врати, пълно е с посредствени кандидати за работа с куп сервтификати в СиВи тата, които на втората дума се оказва, че всъщност не могат... А искат да взимат пари. Говоря не за преводачи, а за хора с претенции за работа във фирма, водеща кореспонденция само на немски или само на английски...
А езикът, или езиците отварят врати, съгласете се.  

Последна редакция: вт, 10 фев 2015, 12:30 от StefanB

# 297
  • Мнения: 7 683
Проблемът е, че децата затвърждават с много различно темпо.
..........
като вместо това ходи на школа и частен учител извън училище. Така мога да напасвам различни мои изисквания: native speaker, малки групи /6-8 деца/ и индивидуален подход.

Е въпреки малките групи, това различно темпо не важи ли и за школите? Те и в ЧУ не са кой знае колко големи групите.

Не бих казал, че не е вярно каквото е писала Блис, ако съм й разбрал правилно мисълта. Може би тя визираше, че самото пътуване при ходенето на школи е свързано с доста време, детето да се прибере от училище, да постои в къщи, после да излезе, да пътува до школата, после да пътува обратно, възниква проблемът и кой ще го придружава и т.н. Разпокъсва му се и времето. Докато часовете по език в ЧУ са си в самото училище, част от програмата, не се губи време за пътуване, не се разпокъсва времето. А и оценката ти влиза в успеха, така че има повече стимул, докато външната школа, дори и да ти пишат оценки - май в Британика пишат - ами и двойки да ти насвяткат, какво толкова. Не ти разваля успеха в училище; пък аз ако съм дете и не ми се учи по език, точно ще направя да ми насвяткат двойки в школата и ще рева на наште - ми ето, не ми се удава, двойки ми пишат, хайде да не ходя. А ако ти насвяткат двойки в училище, е по-различно, нали.

Добавено: съжалявам, че писах след Стефан, по едно и също време сме публикували; страхотно го е обяснил и според мен няма какво да се добави към това, което е казал. Аз съм стигнал по убеждение точно до неговите виждания, които е изложил.

Последна редакция: вт, 10 фев 2015, 12:28 от Татко Мецан

# 298
  • София
  • Мнения: 5 454
Гаранцията я дава хорариумът. Ако учиш математика по 10 часа седмично, гарантирано ще си по-добър от този, който я учи по 4 , нали така.

Не съвсем. Гаранцията я дават и учителите, и децата /подборът/, също така.
Понеже имаме опит и 10 часа седмично математика в ЧУ - тези часове не успяха да заменят курсовете в СМГ. Накрая даже ходихме да взимаме детето по-рано от училище, за да не седи за по 10 часа мат и 10 часа АЕ на седмица, след като и без това ходеше на школи и по двата предмета.
Не сме единичен случай, където, при 10 часа седмично мат. и АЕ, деца ходят и на курсове по предмета, защото искат по-високо ниво.
Сега в СМГ, не се налага да се "донажда" по математика, защото изискванията са високи, не само защото часовете са много.

# 299
  • София
  • Мнения: 5 454
Е въпреки малките групи, това различно темпо не важи ли и за школите? Те и в ЧУ не са кой знае колко големи групите.

Не, защото при школата се разчита да се учи и у дома. И ако на едно дете му трябва един час, за да си научи думите и уроците, то на друго дете това може да му отнеме 2-3 часа. Така, ако и първото дете задели 2-3 часа за самоподготовка, освен единия час за "задължителните" неща, то ще може да разшири обучението си и в рамките на още 1-2 часа да прочете допълнителни текстове, да гледа клипчета, да прави онлайн упражнения, да напише есе ...
А когато са 7-8 деца в група, могат повече да участват /т.е. да говорят/, не е като да са 16-18 деца в клас.
Не се опитвам никого да убедя, нито имам желание да влизам в спорове. Споделям опит.

Общи условия

Активация на акаунт