Неграмотните студенти

  • 7 336
  • 111
  •   1
Отговори
# 15
  • Мнения: 1 796
Конкретния повод, който ме провокира е  писмо на университетски преподаватели.


Аз мога да говоря за моят опит с един доста специфичен предмет.

Пускате тема за неграмотност, доколкото разбирам сте университетски преподавател...
Няма как да искаме децата ни да са грамотни, когато ние (преподаватели, учители, родители) не сме...

# 16
  • Мнения: 6 938
Аз виждам и една запетая след "провокира"  Mr. Green

# 17
  • Мнения: 14
Конкретния повод, който ме провокира е  писмо на университетски преподаватели.


Аз мога да говоря за моят опит с един доста специфичен предмет.

Пускате тема за неграмотност, доколкото разбирам сте университетски преподавател...
Няма как да искаме децата ни да са грамотни, когато ние (преподаватели, учители, родители) не сме...
Приемам забележката, че не съм внимавала при писането.
Всичко стана спонтанно, след  един разгорещен разговор с колеги, в който решихме да разпространим писмото и да включим повече хора в последствията от него.

Принципно правилата,  поне за пълен и непълен член са нещо, което знам и прилагам поне  в повечето случаи, но не винаги.
Какво доказвате вие с това?
Че нямам право да пиша за неграмотността като такава?
 Вие неграмотността само в граматическия смисъл ли я схващате?

Както вече казах, имам отношение към друг предмет, не е български език .
Бих могла да ви задам редица въпроси по този предмет, в т.ч. от 7, 8 или  от 9 клас, които вие със сигурност сте учили и ако твърдите, че сте грамотна ще трябва да ми отговорите, така ли?

Този предмет за вас може и да няма значение, но  е основата за кандидатстване в една много престижна специалност.
Очаквам хората, които влизат с такъв изпит да имат едно поне базово ниво, на което да стъпиш. А те са неграмотни като 5 годишното ми съседче.

За същото говорят всички колеги, които са в системата на висшето образование. Те нямат откъде да тръгнат за да надграждат.
Как ще преподаваш геология, физика, химия, медицина, архитектурните науки и всичко останало?
Грамотността тип граматика и роден език е много важна, но ако специалистите по отделните дисциплини бъркат някоя граматични правила или не познават много добре световната литература, но все пак са добри във своята специалност, нещата биха били добре.
Сега са ужасяващо зле!

# 18
  • Мнения: 266
Всички деца от моят кръг роднини, приятели и  съседи са студенти. Всички до един!!! Някои са с толкова ограничени знания, че изглеждат направо тъпи.
Трябва да уволнят половината учители, да затворят половината училища и ще се повиши нивото в училище. Трябва всеки който е за 2-ка да има двойка. [b]А не учителката му да си бърка в носа и да им пише 6-те за да я харесват и да й е леко на душата.[/b] Пък отгоре на това да има претенции че й била ниска заплатата.  След няколко години ще се повиши и нивото в университетите. 
Ако не се направи нещо след 5 години държавата ще изчезне защото университетите бълват неграмотни висшисти.
Прави са университетските преподаватели, че положението е крайно. Но да на казваме и те как си вършат работата. По същия начин като учителите.
Мнението.ти.показва,че.нямаш.никаква.представа.от.образователната.система.
Не.се.цели.грамотност,търсят.се.тройки.Всеки.отпаднал.ученик.е.сериозен.проблем.
А.подчертаното.няма.да.го.коментирам.

# 19
  • Мнения: 266
Конкретния повод, който ме провокира е  писмо на университетски преподаватели.


Аз мога да говоря за моят опит с един доста специфичен предмет.

Пускате тема за неграмотност, доколкото разбирам сте университетски преподавател...
Няма как да искаме децата ни да са грамотни, когато ние (преподаватели, учители, родители) не сме...
Приемам забележката, че не съм внимавала при писането.
Всичко стана спонтанно, след  един разгорещен разговор с колеги, в който решихме да разпространим писмото и да включим повече хора в последствията от него.

Принципно правилата,  поне за пълен и непълен член са нещо, което знам и прилагам поне  в повечето случаи, но не винаги.
Какво доказвате вие с това?
Че нямам право да пиша за неграмотността като такава?
 Вие неграмотността само в граматическия смисъл ли я схващате?

Както вече казах, имам отношение към друг предмет, не е български език .
Бих могла да ви задам редица въпроси по този предмет, в т.ч. от 7, 8 или  от 9 клас, които вие със сигурност сте учили и ако твърдите, че сте грамотна ще трябва да ми отговорите, така ли?

Този предмет за вас може и да няма значение, но  е основата за кандидатстване в една много престижна специалност.
Очаквам хората, които влизат с такъв изпит да имат едно поне базово ниво, на което да стъпиш. А те са неграмотни като 5 годишното ми съседче.

За същото говорят всички колеги, които са в системата на висшето образование. Те нямат откъде да тръгнат за да надграждат.
Как ще преподаваш геология, физика, химия, медицина, архитектурните науки и всичко останало?
Грамотността тип граматика и роден език е много важна, но ако специалистите по отделните дисциплини бъркат някоя граматични правила или не познават много добре световната литература, но все пак са добри във своята специалност, нещата биха били добре.
Сега са ужасяващо зле!
Защо.тези.неграмотни.ученици.са.станали.студенти?
Как.са.издържали.приемните.изпити?

# 20
  • Мнения: 14

Защо.тези.неграмотни.ученици.са.станали.студенти?
Как.са.издържали.приемните.изпити?
Защото в университетите продължава системата от училище.
 Липса на критерии, в много университети влизат вече и без приемен изпит. В някои има изпити, които са изключително лесни, в други има тежки изпити, но които не ги приемат се записват платено.
Ако отсяването започне при приемането в университета и се спазват изискванията , студенти ще бъдат сигурно 1 % от всички завършващи.
Личното ми мнение е че точно така трябва да стане.
 Но повечето хора, с които говорих и заради което вчера спорихме и пуснахме темата е различно.
Наистина проблемите , както казаха в началото на темата, започват в училище и вървят нагоре.

# 21
  • Мнения: 493
Неграмотните студенти стават едни неграмотни във всяко отношение работници, но пък с претенции - все пак ВИШУ са завършили.

Проблемът е доста задълбочен. Причини за ситуацията могат да се търсят във всеки етап от живота на човека - възпитанието и ценностите, които получава у дома, началното образование и всички негови последващи аспекти.

Не знам защо се очаква студентите да са грамотни, след като ежегодно ставаме свидетели на това как се отпускат повече бройки за новоприети студенти, отколкото са желаещите изобщо да кандидатстват! А новостите в законодателните промени - как така децата да не могат да повтарят началните класове?! Та те излизат напълно неграмотни - после средна степен учителите са виновни! Е, не може за 1-2 часа да се вземе и усвои материал за 4 години - като таблицата за умножение, азбуката (!!!) и гладко четене с разбиране (но тук топката става вече прекалено висока)! Матурите след завършен 12-ти клас с всяка изминала година стават все по-лесни, а резултатите - все по-ниски. И какво от това? Всички биват приети в университет. И след още 4/5 години излиза новата работна сила! Пази, Боже! Как да очакваме, че новозавършилите учители ще са грамотни, като масата от тях са записали "педагогика", защото това са ги приели на n-то желание, не са учили нито за един изпит, нито са посещавали редовно занятия. Имам позната, която завърши ПНУП и вече практикува. Е, самата тя не различава подлог и сказуемо, а беше от отличниците на випуска! Сметнете за каква паплач става дума! Друга позната - ресурсен учител, не знае как се изчислява средно аритметично. Та то на нея ѝ трябва подобен тип специалист!  #Crazy

Факт е, че масово не се спазват дори елементарните езикови правила. Пък и защо да се спазва, да не би националните телевизии да дават пример за това как трябва да се употребява правилно езикът ни? Та как така ни един от тях не се сбърка да употреби правилното "На кого?", вместо "На кой"!? Вестниците са пълни с правописни и граматически грешки.

А за академичния състав на университетите в България не искам да говоря. В голямата си част това са едни върло невежи същества, коне с капаци. Обикновено дори и собствения си предмет, който водят, не разбират. И не се срамуват да ги хванеш, че не са наясно с това, което в момента ти преподават! А се оплакват от ниските заплати, които получават! Ако питате мен - и тези пари са им много за работата, която (не) вършат!

Не ме разбирайте погрешно, не съм против учителската гилдия в нейната цялост, от учителско семейство съм, самата аз обмислям преквалифициране и присъединяване към тази обществена прослойка.  Peace

# 22
  • Мнения: 1 129
Хайде и аз тук.
За мен не е проблем, че някой си е студент, има правописни грешки, високо самочувствие и пълна липса на адекватна самооценка. Проблем е когато този някой заеме отговорна длъжност след това, защото е мъка за колектива, гордост за родата си, болест за обществото. Такъв човек не може да работи, той не тегли напред, той  на думи е велик. И обикновено - по мои наблюдения - такива са най-нагли, устати и противни.

Например, мъж с висше "Х" спрециалност решава, че му е трудно и връзкарско, записва "Право". Това момче запетайки слага само за красота тук-таме, граматиката му е непозната. Мистерия остава и средното, и висшето. Обаче завърши, мама и тате помогнаха и сега - честито на всички ни - той е адвокат. Продължава да не може да пише. Ама буквално не му се разбира като зачетеш нещо негово. Е, защо, бе, народе, толкова ли е трудно това писане?

# 23
  • Мнения: 14
Ръмжел, много точно сте формулирала последствията.
Тази липса на  изисквания е катастрофа за дадената специалност в практиката.


За мен не е проблем, че някой си е студент, има правописни грешки, високо самочувствие и пълна липса на адекватна самооценка.

Исках да кажа, че ако трябва да преподавате някаква по-сложна наука и няма основа, каквото и да направите,  няма да се получи. 

# 24
  • Мнения: 1 129
ТетД, разбрах те. Моят пост не беше свързан с твоето изказване.
Тъпият си остава тъп независимо от тапията.

# 25
  • София
  • Мнения: 402
В момента мои познати/връстници започват кариера като преподаватели, а като знам колко е интелекта на някои от тях  ooooh! Аз смятам, че като цяло критериите за прием в педагогическите специалности са силно занижени.
В педагогическите специалности влизат онези, които не са могли да се класират за други по-желани специалности. Там се приемат хората с доста нисък бал. Изводите са следните: към момента слаби и неграмотни студенти, утре ще ограмотяват нашите деца!!!

# 26
  • Сред мелниците
  • Мнения: 1 294

Какви са причините, какви са последствията, какво е решението?

Ами в линка който си пуснала има някои отговори. Не съм от системата и не мога да преценя дали са адекватни, но съм напълно съгласна със следното:
Цитат
Публична тайна е, че средното ни образование е колабирало, като немалка част от завършващите го не притежават дори елементарни умения да четат и пишат с разбиране.
Преди известен брой години стачкуваха учителите и обществото ни се раздели на две. Тогава много учители не разбраха, че ние като родители искахме те да си вършат по-добре работата и само тези, които наистина го правят, да останат в системата и да вземат достойни заплати.

Основно тогава мене и подобните ми, ни движеше усещането , че децата ни са неграмотни, или поне не толкова грамотни, колкото ни се искаше на нас.
И се започна един вик и вой! Ужас! Денонощно се лееха сълзи за българския учител и никой не проля сълза за българското дете.

Е, те, тези деца сега са студентите, за които пишеш.  
Бъди готова да се случи същото и в тази тема. Дано да съм лош пророк.

...
Цитат
но смятаме, че остава недооценена дълбочината на кризисните явления и неотложността на мерките, които следва да се предприемат за противодействието им.
Не знам дали ще е след 5 години, както казаха нагоре, но със сигурност това така ще ни се стовари на главата, че една сфера няма да остане , както сме я подкарали.

Аз от  моята камбанария мога да предложа да се въведат системи  за спиране на преписването на кандитастудентските изпити. Както направиха за шофьорите.

 За спиране на системата за преписване в самите университети по време на изпит.

Да спрат практиката за купуване на изпити, Което купуване не е необходимо да е само с пари, има и друга стока която се търгува...

И контрол на нивото в училище, не с измисленото външно оценяване, обаче.

И , да!! С две ръце - да отпадат от образование всички които не покриват някакъв минимум. Наречен знания за тройка.
Кой е казал че всички трябва да завършат 8-ми клас на 15 години! Може и на 35! Но дотогава няма да карат кола, няма да работят и така...


Последна редакция: вт, 06 окт 2015, 13:39 от В (като Вятър)

# 27
  • Мнения: 3 725
В момента мои познати/връстници започват кариера като преподаватели, а като знам колко е интелекта на някои от тях  ooooh! Аз смятам, че като цяло критериите за прием в педагогическите специалности са силно занижени.

съгласна съм, ситуацията е плашеща  #Crazy

# 28
  • Мнения: X
Така ще е като критериите за прием са паднали толкова ниско. И това е само и само да си пълнят университетите и да лапат бюджети.
Вече няма никакво значение колко учиш и какви оценки получаваш в средното у-ще. Само да изкараш две елементарни матури и си студент.
Коментарите към писмото са доста интересни (авторите-всички Университетски преподаватели по философия) :
"..........А защо достопочитаемите професори по философия не пишат и думица за производството на професори на конвейер - 2000 "игнатовски" професори само за 4 години. Масовата практика е ти на мен, аз на теб! Хора с по 10-15 публикации в неизвестни никому списания стават професори, а след това участват в журита за да върнат услугата! Никакви академични критерии като задължителни поне пет публикации и поне 1 монография, издадени на Запад от Балканите! Защо тези 12 тарикати са "забравили" за налудничавите темпове, с които се плодят цели професорски гилдии, които довчера са били главни асистенти и с марш на скок прескачат като плъхове доцентурите, за да се окажат в края на краищата професори БЕЗ ПОКРИТА СТЕПЕН Доктор на науките /Голям доктор/??? И това е заложено в закона на корумпирания египтолог, на който са кръстени новоизлюпените професори без всякакво академично покритие и опит! Ами познавам професори, които не могат да работят на компютър, поназнайват руски и четат английски/ако изобщо четат/ с речник! Кой акредитира тези професори - кой им прави атестация ВСЯКА ГОДИНА като в Англия например, кой им проверява базисните знания и преподавателски умения!! Никой, защото тези игнатиевци са досущ като ГЛАВНИЯ прокурор - над главите им е само Господ....
И вижте само наглостта на авторите на това писмо да гонят аспиранти без докторски титли - четирима от 12-те подписали се са станали професори без да имат титлата Доктор на науките - голям доктор - те са само PhD, тоест са игнатиевци....

.....Май и в науката стана много вожд, малко индианец ...
"

# 29
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво има да се чудим, погледнете какво става дори само тук, на форумска почва - все повече очевадно неграмотни майки, които реагират невероятно остро, когато някой им спомене, че са неграмотни! Редовният номер е да обвиняват в дребнавост, злоба и какво ли не, откъде-накъде някой имал право да им прави забележка как пишат. Какво да очакваме нататък, нали именно тези майки днес вече или утре ще са първите, които ще започнат да натискат учителите за оценки и ще вдигат скандали защо отрочето има двойка, а тетрадката му нашарена с червено, какво толкова се заяжда учителката за писането, утре отрокът ще има толкова пари, че ще я купи и ще я продаде! И заради делегирания бюджет учителката ще започне да си трайка. Хубаво, училището виновно, ама утре защо вузовете ги вземат тези, същите неграмотни младежи? Пак заради пари е цялата работа. Добре, че все още има ужасно трудни специалности, в които няма изкласяване, та поне там горе-долу има някаквоо ниво.

Общи условия

Активация на акаунт