Неграмотните студенти

  • 7 338
  • 111
  •   1
Отговори
# 30
  • Мнения: 44
Проблемът е доста сериозен и далеч не остава само зад вратите на университетите.
Първо, в БГ само в моето село Нанадолно-горнище, не съм открила университет по бизнес администрация, офис мениджмънт и още нещо звучащо модерно.
И при това голямо предлагане, и намалено търсене - ниската раждаемост и търсенето на образование в чужбина, принуди тези университети да приемат с бал 2.01, само и само да имат студенти, които да наливат всеки семестър такса.
Тъжното е, че родителите масово изтъпяха, изнагляха и предават това си поведение и на милите си отроченца. Държат се арогантно и безобразно с учителите, детето придобива усещането, че е велико, а всички останали са некви тъпаци и са му длъжни... И снежната топка се затъркалва и нараства.

После тези... младежи, изпълзяват от ВУЗ-овете, размятат дипломите си и претендират за какво ли не.

Моето лично мнение е, че образованието започва от дома, от семейството. Изпуснат ли се там нещата, трудно се поправят последствията.

# 31
  • Мнения: 852
Аз лично се възмущавам много повече на преподавателите, които са приели в елитните си университети лошите, неграмотни студенти и сега реват. Я не понимаю...

# 32
  • София
  • Мнения: 4 251
Порочната система започва още от средното образование, когато недомислието "делегиран бюджет" финансово принуждава учителите да побутват децата до 12. клас. Върху по-принципните учители се упражнява натиск от страна на училищно ръководство, местно РИО и Негово Величество РОДИТЕЛЯ, чието отроче е по-по-най.
След това детенцето на база отлично избутаната диплома влиза да учи каквото и да е, където и да е. В някои случаи не знаят дори защо учат конкретна специалност. Тъжно, но факт.
Децата не са виновни, те просто се възползват от безпринципността на възрастните.

# 33
  • София
  • Мнения: 4 548
Слушам одеве по новините за новите учебници, които ще се правят за малките класове. Как нямало да се одобряват само 3, а ще се избира от неограничен брой. И накрая репортажът завърши с две изречения, които ми бяха достатъчни , за да разбера, че това е поредната безсмислена реформа. За догодина трябвало да са готови новите учебници за 1-ви и 5-ти клас. Ноооо, първо трябвало да се въведат стандартите, по които да се изготвят учебниците. Та, като знам с каква скорост се случва всичко в нашата мила родина, тия стандарти ще ги правят до Коледа. После докато се формират авторски колективи и се сключат договори с издателствата, ще дойде пролетта. Познайте колко време ще остане за писането на самите учебници. Има няма 2-3 месеца #Crazy Има ли смисъл въобще да питам, колко читави ще са тези учебници Crossing Arms

И понеже коментирахте качествата на завършващите педагогика. Не само сега, а и преди 20-25 г. в тези специалности влизаха неприетите другаде. Учителската професия е една от най-трудните и съответно е нежелана. Всеки е бил ученик и знае в какви ситуации изпада учителят ежедневно и не му се иска да е на негово място. Така че, в този смисъл нищо ново.
Но искам да обърна внимание, че не малко от действащите учители идват и от други специалности с допълнително изкарани курсове.

# 34
  • София
  • Мнения: 62 595
поне НБУ се опитаха да направят нещо по въпроса като въведоха встъпителни курсове по български и писане на есе или нещо подобно за първокурсниците. Май и ТУ направиха нещо такова.

Май на педагогиката започна да й се вдига реномето, защото хората започнаха да се усещат, че все пак учителската заплата е сигурна, а в градовете, където е голяма безработица и ниски заплати, учителстването е доста привлекателно.

# 35
  • Мнения: X
Преподаватели по философия? Добре че тези по педагогика не смеят да се обадят. Тези специалности масово ги учат само за една тапия и се влиза по документи - разбирай, с преписване или подарена матура.

Не съм твърде убедена в неграмотността на съвременния ученик и студент. Мисля, че сегашното състояние на образователната система е неадекватно на състоянието на съвременния учащ се.

# 36
  • София
  • Мнения: 4 548
Не съм твърде убедена в неграмотността на съвременния ученик и студент. Мисля, че сегашното състояние на образователната система е неадекватно на състоянието на съвременния учащ се.
Тя затова е неадекватна, защото все се опитват да я нагаждат към съвременния учащ се. Точно това води до прием на куцо и сакато. Като няма по-добро и айде каквото има. Да се запълват бройките. Учащият е този, който трябва да се нагажда към системата, а не тя към него.
 
Нещо, което не видях май в писмото, но те философите са малко далече от тези неща, е че трябва да има по-тясна връзка с работодателите. Какви са тези държавни поръчки, какво е това чудо. Някой проучва ли какви специалисти са нужни въобще newsm78

# 37
  • Мнения: X
Системата изобщо не се нагажда към съвременния учащ се.

Допълвам.
Системата е създадена за бележкари, а не за хора, които искат знание. Друг неин недостатък е, че високите й нива нямат нищо общо с нуждите на икономиката. Трети недостатък, но не у системата, а у обществото, е тоталното неразбиране на нуждите на икономиката. Четвърти недостатък, свързан с третия, е неглижирането и обиждането на хора без висше образование, без точно определено висше образование или с висше, но работещи нещо "неквалифицирано". Пети проблем, свързан с предните два - тотално размита идея що е то квалификация и къде е необходима. Шести проблем - абсолютна неориентираност на онези, които трябва да ориентират - как би могъл необразованият ти баща да ти обясни какво е добро за теб, като за себе си не е наясно? Седми проблем - на нашата икономика не й трябват висшисти. Това НЕ Е същото като "не й трябват умни". Няма работа за старото поколение висшисти, а днес се бълват цели армии с поне бакалавърска диплома и съответните претенции.

И така нататък, и така нататък.

Последна редакция: ср, 07 окт 2015, 00:21 от Анонимен

# 38
  • Мнения: 311
Един друг пример как един студент става "Неграмотен студент".Основно образование учене през всичките години отличен.Средно образование учене през всички години , записване на частни уроци (по желание) резултат 5,78.Идва и момента за Висшето...Студента има желание за учене на нови неща както до сега , НО на Г-н Преподавателя му е достатъчно студента да купи учебника за 50лв и да не се занимава с него камо ли консултации и обяснения по дадената лекция.От там нататък нещата по темата за "неграмотните студенти" са ясни.
П.С тук не слагам всички университети и преподаватели под общ знаменател.

# 39
  • Мнения: 976
    Аз бих върнала търсенето на причината още в първи клас. Докато ние през целия първи клас посвещавахме часовете само на четене и преразказване /или четене с разбиране/, то сега от първи клас започват с абсолютно академична фонетика - колко звука има в българския език? Хайде без да отваряте гугъл ми отговорете вие самите. И после ще ви питам защо му е нужно на първолачето да разграничава колко звука и колко букви има в думата ютия и думата люляк, вместо да бъде учено да обича хубавото слово, да рецитира и да преразказва.
    За по-нагоре, ако искате, може да говорим още с дни.
    Простият отговор е - децата трябва да бъдат отвратени от знанието, от четенето, от мисленето - да станат лесни за манипулиране и покорни
избиратели, които лесно продават гласа си, майка си, родината си. После само им се пускат едни манипулации по медиите /или розови турски сериали/ и всичко е наред!

# 40
  • София
  • Мнения: 18 042
То първолачето като стане втори клас дори и с иначе ненужния  звуков анализ се обърква. hahaha Такава ни е системата - недомислена. Ако не се лъжа в първи клас Я и Ю се означават само като съвкупност от две  квадратчета  в син и червен цвят,  показващи два звука, без да се обръща внимание на факта, че има значение това Я къде се намира в думата. И хоп във втори клас децата изведнъж разбират, че не всяко Я е два звука - в ябълка не е два , в Боян не е два , ама  пък в плява е... hahaha Ту така, ту иначе... И по други предмети е така - един път се учи едно, на по-късен етап наученото се оспорва с друго. Или още по-лошо - учи се нещо като основа в един клас , а знанието по него уж  се надгражда след 5  години. Триизмерни тела децата изучават в 6 клас, после забравят за съществуването им години наред и в 11 клас росни-пресни се облягат на придобитото в 6 клас "знание". Ако имат въобще някакви спомени от него...

# 41
  • София
  • Мнения: 193
Причината за неграмотните студенти далеч не се корени само в университетите. Както казаха и доста преди мен - всичко започва в началното училище. Виждала съм  многократно как напълно неграмотни деца се избутват нагоре, пишат им се нереални 3-и и 4-и, за да не се налага да се ходи по поправки и учителите да се занимават през лятната ваканция, а и, за да не се подрони авторитета на училището.
Системата продължава и в гимназията, разбира се, при това масово. Съответно 99% от познатите ми в момента са студенти, някои от тях с доста нисък бал за вход.
В университетите обаче далеч не са по-добре нещата. В моята специалност, в която уж се влизаше с висок бал, хората са грамотни, или поне повечето. Качеството на образованието обаче е доста ниско и за двете години досега не смятам, че съм получила каквито и да е практически знания. Повечето ми колеги са на същото мнение, като масово всеки си търси вариант за реализация после, без тя да включва специалността пряко. Аз в това число.
Избутването пак го има - някои преподаватели наистина се опитват да изискват от студентите, но определено не са всички. Оценките са доста завишени отново.
Има доста неграмотни и неквалифицирани за това, което изпълняват, възрастни обаче, така че проблемът определено не е нов, за съжаление.

# 42
  • Мнения: 11 623
Прочетох мненията ви по темата и мисля, че добре сте изброили причините. Искам само да попитам, без да чакам отговор от вас, как си върши работата Националната агенция по акредитация и оценяване?! -  според мен отговорът е - НИКАК! Тази агенция е отговорна за съществуването на тези безброй "университети", с безброй специалности и обезценяването на висшето образование.
Пример с мен самата: до преди 3 години преподавах в един университет. Дисциплината беше такава, че ако не се усвои добре, грешките могат да костват човешки живот.  Скъсах доста от така наречените "студенти". В един мил момент бях привикана от по-висшестоящи от мен и ми беше обяснено, че "режа финансовия клон", на който седят доста хора. Просто напуснах.

# 43
  • София
  • Мнения: 62 595
агенцията по акредитация работи по документи. Но аз лично съм била свидетел как има хора в тази агенция по отношение на определени специалности, които си вършат работата съвестно и когато отсреща има също съвестни хора, програмите вървят и студентите учат.

# 44
  • Мнения: leet
Докато съществува порочната система с "делегираните бюджети" в училищата, нещата ще вървят на зле. Не може, а и не е нормално в 7-и клас да не знае таблицата за умножение, но да има 5 по математика (пример за това е моя роднина). Естествено, отивайки в университета болшинството са с толкова слабо ниво на грамотност, че положението е неспасяемо.

Общи условия

Активация на акаунт