За децата, които могат да четат преди да тръгнат на училище

  • 11 506
  • 188
  •   1
Отговори
# 135
  • Мнения: 24 467
Ами сега, аз точно защото уж преодолях стадния ефект записах детето в селското училище. Направо не ми се мисли какво би станало, ако учеше в елитно.
Да се чудиш и маеш. Задачите от състезанието по математика реши (вкъщи без подготовка), а тридесет букви не може да запомни.

В І клас до декември дори не са взети всичките букви по програма. Следват прости думички и елементарни изречения. Не четене на книжки. Какво четене през декември в І клас? Освен ако детето не е било предварително научено.
Със същия успех може да се правят и диктовки на цели приказки. Понеже няколко деца имали по- амбициозни и по- свободни роднини, които ги научили в градината да пишат ръкописно и са правили диктовра вкъщи.
Ако през декември в І клас един учител иска четене на цели текстове от целия клас, има нещо бая неадекватно и непрофесионално у него.
Задачите по математика, които детето е решило, са били най- вероятно съобразени точно с учебната програма и материала, взет до момента от всички деца. Точно по програма. Общата. Не на някоя майка или баба с цял свободен ден вкъщи.
Освен това изобщо не е задължително всички умения да се развиват еднакво при един човек.
...
Не е вярно, че тръгването на училище е свързано непременно с голям стрес. Нормално е това да бъде просто поредният етап от развитието на човека. За мен не е било стрес. Напротив. За децата ми- също.

Последна редакция: вт, 08 дек 2015, 13:35 от Judy

# 136
  • Мнения: 10 603
Какво означава, че четящо дете не е готово за първи клас? А за какво е готово?
Според мен, това си е чисто злобно изказване. А не-четящо дете на шест години за какво е готово?
На шест се тръгва в първи клас в повечето страни по света (доколкото ми е известно.)

А какво да правят децата, които четат на два езика на шест години? Вече се включи такава потребителка, но не я отразихте. Сякаш такива деца не съществуват!

Има различни образователни системи, както и училища, които практикуват различна методология.
Най-големият ми син премина след втория срок на първи клас в училище, където децата на неговата възраст четяха отдавна. Там, където не подлагаха на съмнение, че дете на 6 години не само чете, но и разбира текста на два езика, и където спокойно и с търпение обръщаха внимание на графомоториката. Във възторг съм от тези педагози.

Да държа такова дете още една година в детска градина, че защо? Децата са щастливи сред себеподобни.

# 137
  • Мнения: 6 640
О, чакай малко, не си ме разбрала, до 4 клас всички са отличници по принцип, за шарените оценки от 5 клас нагоре ставаше въпрос. Зубрачите не могат да мислят и да разсъждават, те са послушни и изпълнителни, но не могат да изразяват лично мнение. Явно не ти е ясно какво значи "зубрач". По принцип класа не харесва зубрачите и им се подиграва и напълно основателно, за да слязат малко на земята. Шестиците им дават едно голямо самочувствие, но без покритие. И изостават с общуването с другите деца и със спорта.
 Четящото дете няма какво да прави в предучилищната група, то е за първи клас на 6 години. За това ставаше въпрос.
Инера, не звучи сероизно това. оценките не се поставят за декламиране. пък и на задачите по математика/ физика/ химия няма какво точно да изрецитираш. на писмените работи по литература - също.

# 138
  • София
  • Мнения: 62 595
Какво означава, че четящо дете не е готово за първи клас? А за какво е готово?
Според мен, това си е чисто злобно изказване. А нечетящо дете на шест години за какво е готово?
На шест се тръгва в първи клас в повечето страни по света (доколкото ми е известно.)

А какво да правят децата, които четат на два езика на шест години? Вече се включи такава потребителка, но не я отразихте. Сякаш такива деца не съществуват!

Има различни образователни системи, както и училища, които практикуват различна методология.
Най-големият ми син премина след втория срок на първи клас в училище, където децата на неговата възраст четяха отдавна. Там, където не подлагаха на съмнение, че дете на 6 години не само чете, но и разбира текста на два езика, и където спокойно и с търпение обръщаха внимание на графомоториката. Във възторг съм от тези педагози.

Да държа такова дете още една година в детска градина, че защо? Децата са щастливи сред себеподобни.

Дотам ли стигна, да обвиняваш в злоба? Светът не се заключава само с твоето дете, нито с други деца на 6. Има и деца на 4, които могат да четат, и какво правим? Какво те подразни, че написах, че четенето не означава готовност за пълви клас? Да, не означава, и няма защо да се дразниш на мен. Болшинството от децата от предния набор, дори четящи, не са готови за първи клас, а започват да изпитват трудности с писането, диктовките, математиката и сума други неща, включително имат незряло внимание и дисциплината, защото бързо се изморяват или са емоционално незрели. Така да го нарека, искат се комплект от развити на някакво ниво качества, за да минат нещата леко. Наскоро чух една поговорка -тревата няма да расте по-бързо, ако я дъпраш, а най-много да й изскубнеш корените. От дете до дете има разлики, но като цяло трябва внимателно да се подхожда. Ако чете добре, но не може да интегрира буквата или думата при писане, то защо му е да е в първии клас и на диктовките да крета едва.едва? Не са едно и две децата, при които се виждат такива затруднения. Четенето е един компонент от целия комплекс.

# 139
  • Мнения: 12 803
Не можете да сравнявате едно към едно системите в различните държави. Както казах нашата е пълен хаос.
Учителката ни е сериозна. Ако не беше, щеше да остави детето да си крета и да увеличава пропастта. Просто късмет, че се паднахме в амбициозен клас сигурно. Накрая може и за добро да се окаже, но в момента ми е много напечено.

# 140
  • Мнения: 10 603
Да ти кажа, точно на злоба се нагледах в първото училище на сина ми.
Може и да не са всички като него, но какво от това? Има много като него, дори да не са всички. Да, на четири четеше сам, но едва ли тогава е бил готов за първи клас.
Но разликата в отношението на учителите в другото училище беше очеизвадна.

Това което беше смятано за норма в другото училище, ми беше по-близко като система на обучение и беше подходяща за детето ми.
Разбира се, че към детето трябва да се подхожда с внимание. Затова и го преместих там, където му беше добре.

Помня една малка японка в първи клас. Все още си смучеше палеца, но решаваше задачи за трети клас със скоростта на светлината и четеше с разбиране подходящите книжки.  Знам, че разбираше, говорила съм с нея.
Добре, може и да не е кой знае колко зряла...но какво да прави в детска градина? Всеки се развива със собствени темпове.

Никога не съм виждала дете което да чете, а да не може да пише. А да има и затруднения с диктовките- абсурд. На теория звучи правдеподобно, но не съм виждала такова нещо.

Aludra, стискам палци да се подредят при вас нещата!







# 141
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Не знам какво значи амбициозен клас и дали това е нещо хубаво изобщо. Дано не значи абдикирал учител.

Работата на учителка в първи клас с деца на различно ниво не е лека. но трябва да има авторитет и да зададе темпото тя. Може родителите на деца, които четат да се опитват да я притискат да поддържа и надгражда нивото им, но докато това е невъзможно като им разрешава да си четат техните си книжки и тя има още работа с децата, които не могат да четат, а се движат по учебната програма за класа / не след нея/, спокойно може да не ги чува. Даже е длъжна да го прави.

Малката трагедия от горния пост е учителска грешка за мен. Децата се научават да четат края на декември или през януари. Все пак трябва да минат през буквите и малките думички с взетите букви.

Най-лошото е, че след такива случаи родителите съвсем заместват учителите и така им помагат да станат още по-неспособни да си вършат работата. Наскоро чух как майка била в трети и седми клас. Не, не се е раздвоила, клонирала или подмладила по приказен начин - учи с две деца.

# 142
  • Мнения: 10 603
Цялото училище беше пълно с триезични деца, които четат от 3-4 годишни. Учат буквите и първите думи в подготвителния клас, на 4 години. На 5 започват лесни книжки.
На шест преразказват писмено приказки. Дребното японче работеше със скоростта на светлината, а амбициозното корейче плачеше от яд, че не може да я догони.
Но никой не обвиняваше нито родителите, нито детето. Това е разликата, която ме впечатли. Просто се приемаше за нормално и точка. Никой не одумваше момиченцето. Учителите усещаха, че не е учена насила, естествено любознателно беше детето.
За смученето на палеца, разбира се взимаха мерки. Не беше виждана като трагедия, а като неравномерност в развитието. Без драми.

# 143
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Нямах предвид твоя пост, а такъв който имаше буквално написано "малка трагедия", но нямам време да търся. За нашенско школо и дете останало зад вълната напреднали деца /а и без самочувствие и желание да учи/ беше.

ПП Не насила учене, пак може да е без време. Това е родителски избор, които там са уважили. Всеки го взема за детето си. Но нашето училище няма ресурс да го уважи. Малко далновидни родители биха поставили емоциналната стабилност /смученето е липса доста често/ зад интелектуалното развитие. Понеже тя е по-базова, по-важна, по-крехка и по-трудно възстановима.


# 144
  • Мнения: 12 803

Aludra, стискам палци да се подредят при вас нещата!


Мерси! Дано..

# 145
  • Мнения: 51 186
Зубрачите не могат да мислят и да разсъждават, те са послушни и изпълнителни, но не могат да изразяват лично мнение. Явно не ти е ясно какво значи "зубрач". По принцип класа не харесва зубрачите и им се подиграва и напълно основателно, за да слязат малко на земята. Шестиците им дават едно голямо самочувствие, но без покритие. И изостават с общуването с другите деца и със спорта.

Това е някакъв пълен булшит Shocked Аз самата цял живот съм била отличничка, до 8 клас и пълна - отгоре до долу шестици. И пак до 8 клас практически не съм учила вкъщи по нищо. Малко за кандидатстването в Немската само. И да ти кажа не ми е навредило нито на спорта, нито на общуването с класа. Изобщо да се изкарват шестици с чисто зубрене не се получава винаги - по математика, по физика, по химия зубренето помага, но без разбиране на материала не можеш да си решаваш задачите.  Явно нямаш опит с будни деца, които са си отличници и без да зубрят ooooh!

# 146
  • най-шареното място
  • Мнения: 8 197
Има разлика между зубрач и отличник. Не знам защо отличниците реагираха на писано за зубрачи.
Има хора, които могат да ти изрецитират някои неща, но не могат да ти ги обяснят, нито да решават проблеми свързани с тях. Не винаги са глупави Понякога хич не им се занимава. Това е механично знание и то няма нищо общо със способностите за общуване, Инера. А и не вярвам на тях да им чак толкова важно да ги харесват, че да учат посредствено или да не го правят. Много стаден подход за зрял човек, извини директността ми моля.

# 147
  • София
  • Мнения: 62 595
аз не смятам зубрач за обидна дума. Ми, нека, като е толкова лесно зубренето  и няма разбиране, нека всички да го правят! Joy

# 148
  • Мнения: 51 186
Има разлика между зубрач и отличник. Не знам защо отличниците реагираха на писано за зубрачи.

Ами защото беше написано ей това:
Цитат
Не искам децата ми да бъдат зубрачи и учещи наизуст по всеки предмет, каквито са пълните отличници.

Т.е. не пише за някои отличници, даже за част от отличниците, а за всички пълни отличници (това членуване при "пълниТЕ" означава именно, че всички са зубрачи).

Иначе има такъв момент, че децата пълни отличници често биват НАРИЧАНИ зубрачи от съучениците си, че даже и биват тормозени заради успеха си. Но това е вид завист и се решава елементарно след 4/7 клас когато отличниците се преместват в елитни училища и там сред равни забравят за тормоза.

# 149
  • Мнения: 1 007
Много неща може да прави четящото дете в детската градина. Например да чете Simple Smile Има толкова много приказки и детски книжки, че три години няма да му стигнат да ги изчете дори ако само това прави. Може да учи език - четене в оригинал и филмчета в оригинал, да започне или да усъвършенства свиренето на инструмент, да спортува, да танцува, да пее, да рисува, да моделира... За всичко това времето в училище е много ограничено.

Общи условия

Активация на акаунт