Образование за децата със специални потребности

  • 233 066
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 1 050
  • Мнения: 17 444
Има, но трудно. При три поредни "Постига изискванията" уж трябва да го минат на количествени детето, но как ще действат при вас не знам.

# 1 051
  • Мнения: 63
[Благодаря много за отговора!





quote author=Mama Ru link=topic=91330.msg50308217#msg50308217 date=1760000332]
Има, но трудно. При три поредни "Постига изискванията" уж трябва да го минат на количествени детето, но как ще действат при вас не знам.
[/quote]

# 1 052
  • Мнения: 156
Здравейте, вярно ли е че децата със СОП не повтарят клас? Дъщеря ми е в 5 клас,на качествени оценки,да трудно и е ,но гледам, че на входните нива има справя се,има ли начин от качествени оценки да мине на количествени? Благодаря на отзовалите се!
Ние бяхме така миналата година(4ти) клас. Още в края на 4ти клас ни домъкнаха документи за индивидуално обучение, аз подписах само за ресурсен учител, пратиха ни комисия в училище лятото,точно бяха свършили училище. Ходихме на тази комисия, питаха го разни неща, карсха го да чете и пише, диктовка също. Накрая леко се спогледаха(Много добре ги забелязах) и се чудиха,защото това дете е СОП.
И до там. После ходих и разговарях с Директора , тя ми каза ,че ще изчакат в началото на 5ти клас, входните нива .
Те минаха, на всички има 3-ка , само по Английски 2-ка. Продължава да си ходи нормално на училище с другите деца и е в 5-ти клас , даже и го изпитваха по Човек и природа, пак изкара 3-ка.
Надявам се, всичко да е наред и да продължи нормално , редовно в 5-ти клас
 Добре, че не се съгласих и не подписсх нищо.

# 1 053
  • Мнения: 15 966
Скрит текст:
Здравейте. Искам да споделя с вас нашата история и може би да намеря някакво решение на проблема, който се създаде. Та, имам син, който запопна 1 клас. Не е посещавал детска градина, защото е с много алергии към храни, лекарства и пр. Телефон детето не е използвало до 5 годишна възраст, но и след това не се е прекалявало. Големият много често гледаше детски на английски език, та по такова стечение на обстоятелствата малкият ми син пише и чете на английски. Дори онзи ден изпаднах в шок, като ми каза, че основно мисли на английски. Та, това е малко пояснение към основната ситуация. Започна 1 клас, отива с желание, но детето за 1 път остава да разчита на себе си, трудно му е с кое, кога и как се случва. Първите дни госпожата казваше, че е поплаквал 1 2 пъти. Но като цяло от 1я ден думите й бяха "Не знам как ще свикне!" а реално детето отива с желание, работи в часовете. Вкъщи пишем домашни и не виждам да има някакви трудности. Има нужда от съвсем малко подкрепа и даване на кураж. Не искам да си мислите, че очаквам госпожата да го дундурка, нали,но все пак 2 3 думи са достатъчни. Към края на 2та седмица детето вече е заговорило няколко деца, опитвало се е и да общува. Но госпожата е лошо настроена, сякаш не й се занимава. Каза ми, че при 100 отсъствия минавал самостоятелна форма. Ако боледува 10 дни подред- самостоятелна форма. Аз отчитам напредък в него, но се фокусира тя върху негативното. Логопеда и психолога правиха диагностика преди 1 клас за по 5 минути, били я предупредили, че има нещо. А логопеда го попита домата дали е зеленчук той не отговори, защото го знае на английски🫣 като му подадох думата на английски отговори веднага. В часовете работи, плакането последните дни беше спряло, не пречи на другите. Но беше болен и днес очаквам пак да има някакви драми. Та, въпроса ми е вярно ли е това за 100 отсъствия? Четох, рових, нищо не видях, нито в закона, нито в училичния правилник. Детето е много добро и чувствително, много е обичлив, изпълнителен. Разтройва се ако не може нещо, но е в границите на разумното. Дори в писането вече виждам напредък, изглаждане на почерка, повече старание от него. Видимо обучителни трудности не виждам, но си мисля, че тя просто е решила да го изкара дете със соп и няма да се спре...

Детето се държи като двучезично. По принцип екипът трябва да му направи оценка, защото е възможно детето да е напълно адекватно но не и на езика на който се провежда обучението. За съжаление тук изпадаме е един параграф 22, че няма инструменти чрез които да се разбере дали детето е достатъчно адекватно на английски. Пък и с това никой няма да се занимава. За двуезични деца винаги има допълнителна подкрепа, но без да им казват- няма да се справите.

Няма ограничение за броя отсъствия документално, Смята се че ако детето е присъствало на не по-малко от 25% от часовете е достатъчно за да му бъдат оформени бележки- срочни и годишни. Проблем е липсата на някакво добро отношение от страна на училищната администрация. Спомням си че моята дъщеря отсъства почти целия първи срок първи клас, заради наложителна операция. Спряхме я от училище ноември и се върна на училище края на март. Разбира се отсъствията бяха извинени с документ от лекарска комисия. Нямаше проблем с продължаването на училище, но тя по принцип си тръгна на училище напълно ограмотена - четяща пишеща смятаща, та нямаше проблем с материала заради отсъствията.

Вие от госпожата съюзник няма да получите. Важното е да не спечелите противник. Подкрепям мама РУ.
1. Престанете да й се обяснявате
2. Престанете да я слушате като ви говори че "няма да се справи'' , това е обичайна практика на психически тормоз над родителя. Цели да ви разклати и извади от равновесие. Детето няма нужда от разлюляна майка.
3. Звучите ми като човек, който е наясно че детето на нищо няма да го научат в училище, и чета, че  вие се занимавате с него. Това е най-добрата тактика. Ако детето има възможност, в един момент , и да изостава малко заради езика, ще навакса.
3. Не очаквайте госпожата да стане мила. Не е важно да става мила, важно е да не става гадна. и да не ви пречи. Детето трябва да е с недразнещо поведение в клас. Да е написани домашни и разбрало материала доколкото е възможно - за това се работи у дома. Госпожата и да не му обръща внимание (игнорира го) , да не се "заяжда" с него.Както казах, ако не го забеляза - най-добре. Знам че ви звучи абсурдно но това е най добрия вариант за учителка, като вашата. Нейното поведение е класика, то няма да се промени. Избутате ли до 4 клас, после става лесно.
Има, но трудно. При три поредни "Постига изискванията" уж трябва да го минат на количествени детето, но как ще действат при вас не знам.

Освен това може  с Отказ от ресурсно. Но пак има тънкости. Понякога смяната на училището е абсолютно наложителна, за да може това да се случи в положителен за, детето аспект. Иначе в старото училище никога  няма да почнат да гледат на детето  като на справящо се.

Последна редакция: чт, 09 окт 2025, 14:11 от _re_ge

# 1 054
  • Мнения: 3
Много благодаря за отговорите. Наистина много ми влияе това. Днес ги хванах и как ме лъжат. Логопедката й била казала, че провела разговор с мен по време на диагностиката и ми била обяснила, че детето кмало дефицити. Категорично не се е случвало подобно нещо, тя го погледна за 5 минути, каза да попълня един документ, че трябва да посещава логопед веднъж седмично и това е. Нито тя, нито психоложката - абсолютно никой не е дошъл да каже какво е забелязал за 5те минути, което е още по-абсурдно. Били питали госпожата няма ли да го подава за подпомагане, но госпожата великодушно заяви, че отказала. При което отговорих, че тази тема не желая да ве говори, това нещо на този етап няма как да стане. А днес дори е бил още по-добре. Не е плакал, внимавал е, писал е, доеи приятелче си е намерил. Та явно просто ще я игнорирам и така, само с детето да се държи добре. Аз не работя, защото е с алергия към антибиотици, тежко боледува. Имам педагогическо образование и ще се занимавам с него колкото е необходимо. Благодаря ви отново.

# 1 055
  • Мнения: 955
Скрит текст:
Вие от госпожата съюзник няма да получите. Важното е да не спечелите противник. Подкрепям мама РУ.
1. Престанете да й се обяснявате
2. Престанете да я слушате като ви говори че "няма да се справи'' , това е обичайна практика на психически тормоз над родителя. Цели да ви разклати и извади от равновесие. Детето няма нужда от разлюляна майка.
3. Звучите ми като човек, който е наясно че детето на нищо няма да го научат в училище, и чета, че  вие се занимавате с него. Това е най-добрата тактика. Ако детето има възможност, в един момент , и да изостава малко заради езика, ще навакса.
3. Не очаквайте госпожата да стане мила. Не е важно да става мила, важно е да не става гадна. и да не ви пречи. Детето трябва да е с недразнещо поведение в клас. Да е написани домашни и разбрало материала доколкото е възможно - за това се работи у дома. Госпожата и да не му обръща внимание (игнорира го) , да не се "заяжда" с него.Както казах, ако не го забеляза - най-добре. Знам че ви звучи абсурдно но това е най добрия вариант за учителка, като вашата. Нейното поведение е класика, то няма да се промени. Избутате ли до 4 клас, после става лесно.
Много тъжно ми стана от този пост. Но трябва да си го разпечатам и залепя на видно място. И да следвам тези съвети.

# 1 056
  • Мнения: 3
За жалост и мен ми подейства така. Тъжно е, че искат да натикат всички деца в една мъничка рамка. Да бъдат роботи, да не питат, да не мърдат. Синът ми не посещаваше детска градина, защото е с алергия към антибиотици, лекарства, изключително тежко и често боледува, имаше и алергии към храни. Не съм го държала вкъщи, защото просто така съм си наумила. И до момента съм срещала само неразбиране. Докато нещо не дойде до главата на някой просто не знае какво е. Излях си душата тук в 2 3 коментара, да се чуди човек 😄 Иска ми се и да изкажа възхищението си към всяка една майка, която има специално дете. Никой не знае какво е, никой не се и опитва да разбере. В този сбъркан свят понякога е отчайващо.
Скрит текст:
Вие от госпожата съюзник няма да получите. Важното е да не спечелите противник. Подкрепям мама РУ.
1. Престанете да й се обяснявате
2. Престанете да я слушате като ви говори че "няма да се справи'' , това е обичайна практика на психически тормоз над родителя. Цели да ви разклати и извади от равновесие. Детето няма нужда от разлюляна майка.
3. Звучите ми като човек, който е наясно че детето на нищо няма да го научат в училище, и чета, че  вие се занимавате с него. Това е най-добрата тактика. Ако детето има възможност, в един момент , и да изостава малко заради езика, ще навакса.
3. Не очаквайте госпожата да стане мила. Не е важно да става мила, важно е да не става гадна. и да не ви пречи. Детето трябва да е с недразнещо поведение в клас. Да е написани домашни и разбрало материала доколкото е възможно - за това се работи у дома. Госпожата и да не му обръща внимание (игнорира го) , да не се "заяжда" с него.Както казах, ако не го забеляза - най-добре. Знам че ви звучи абсурдно но това е най добрия вариант за учителка, като вашата. Нейното поведение е класика, то няма да се промени. Избутате ли до 4 клас, после става лесно.
Много тъжно ми стана от този пост. Но трябва да си го разпечатам и залепя на видно място. И да следвам тези съвети.

# 1 057
  • София
  • Мнения: 89
Здравейте, синът ми е първи клас в масово училище със СОП аутизъм 85% с ЧП. Класната и децата са много толерантни към него като цяло, но от една седмица започнаха да се оплакват, че е шумен и не се концентрира достатъчно. Утре ме вика на среща и предполагам ще натиска за индивидуално обучение, за което не сме съгласни. С учебния материал се справя прилично 4,5 по БЕЛ, математика 3. Потенциал има по-голям при индивидуална работа, до сега така е свикнал да се работи с него и е изпълнителен. Въпросът ми е - искам да предложа да присъствам в учебните часове, за да овладеем шума. Могат ли да ми откажат?

# 1 058
  • Мнения: 17 444
В ТЕЛКа пише ли с придружител/ чужда помощ? Ако пише, не би следвало да откажат.
Защо не помислите за комбинирана форма на обучение - по БЕЛ и математика индивидуално, а по другите предмети - с класа?

# 1 059
  • София
  • Мнения: 89
Да, в Телка е с чужда помощ.
Той е шумен повече по другите предмети, защото не може да рисува, не иска, също и по технологии предприемачество, когато децата изработват нещо. По физическо го взима ресурсната да пишат домашни един час. По думите на класната когато тя е до него или ресурсната индивидуално  работи, но групово не. Знам, че индивидуалната форма/комбинирана включва качествени оценки, а той има потенциал да покрива ДОИ

# 1 060
  • Мнения: 15 966
Още в началото ви прочетох че детето покрива ДОИ. Адмирации че осъзнавате че да го извадите от класа не решава проблема. Решението на вашия проблем идва със свикване на детето да е клас и с усвояване на някаква  саморегулация на поведението.  Което няма как да стане ако ще ви го вадят от час. По принцип  ,  дали и кой да е с детето (за момента, при липса на документална установена нужда от чужда помощ)  се решава  с устна договорка между страните (вие и училището) . Виждала съм всякакви форми на решения-договорки  -родител/придружител в клас, същите отвън и когато детето се претовари го извеждат и после връщат. Трябва са сте наясно, че всичко това не е официално , а въпрос на добра воля проявена от двете страни. Затова,  подходете деликатно. Още първите 30 минути ще усетите какво е отношението на администрацията към проблема. Бъдете доброжелателна, опитвайте да се договарят, но бъдете твърда в позицията за неприемане на индивидуално. Тук да вметна, че децата не са с оценки 1-4 клас уж, обаче за мен "избутването на индивидуално" в този период ,  пък ако ще само по два предмета , е пряк път към това детето да остане трайно извън клас и да се лиши от възможността да получи истинско приобщаване. Възможности за каквото това дете видимо има.

Последна редакция: чт, 23 окт 2025, 00:52 от _re_ge

# 1 061
  • Мнения: 3
Здравейте, реших да пиша в групата понеже вече психически не мисля, че ще издържа. Имам момченце със СОП, в градината той и учителките се справяха. Винаги не е стоял на едно място и е бил в движение. Този септември започна първи клас и тогава срещнахме проблем. От 3тия ден беше спрян от занималня без да ни питат дали сме на работа и можем ли да го вземаме на обяд от следващия ден. Просто трябваше да го приберем на всяка цена защото пречи на останалите деца. Съответно се задействаха психолог и ресурсни и се съгласих да му бъде направена оценка. Мина седмица казаха ще е на ресурсно подпомагане. Ти се изразяваше в изваждане от класа и работа с него. След още седмица се оказа, че този вариант не работил и ще влизат в класната стая и така още седмица. И отново това не става трябва да е на  индивидуално обучение или друго училище или да се направи нова оценка на състоянието му. Тъй като неговата първа оценка беше когато той беше на 3-4 и беше по скоро фиктивна за да ползва логопед в градината защото не искал да говори на госпожите. Та направихме ново изследване от което чакаме резултат. През времето на обследването той не е на училище от края на октомври. На практика е ходил на училище около месец. Малко преди да бъдем заставени да го спрем ми наговориха как бил агресивен биел децата и всякакви такива ужасии. Но от страна на моето дете чувах само, че той е отвърнал на нанесени удари по него. Директорката свика извънредна родителска срща на която всички родители заявиха, че не желаят да е в класа и ни дадоха няколко дни да решим минаваме ли на инфивидиуална форма или те ще го изгонят дисциплинарно с подписки. След това родители ни писаха, че бил издрал лицето на дъщеря им, той отново каза, че не е правил нищо на никого. На мъжа ми точно тогава някои му звънна по телефона , дето избяга в ъгала в коридора, когато го попитах “Защото?” той ми каза “ Защо, мамо, защо лъжат, че съм я драскал. Не съм драскал никого.”  Опитах се да намеря друго учулище, но се оказва мисия невъзможна. Може би имаме вариант да се преместим в училище с повече ромчета. Не знам как да продължим, да остане където е сега или да се опитваме да се изместим. Преченето му в час се изразява в това че става, пълзи понякога под чиновете и закача децата по чина. Междучасието скачал на диванчето. Съжалявам ако поста не е много свързан, но вече толкова мисли ми минават през главата.

# 1 062
  • Мнения: 17 444
Детето Ви има очевиден поведенчески проблем, както и проблем с адаптацията. Това, което в градината остава скрито, лъсва в първи клас като проблем.
Защо не пробвате с асистент, който да е до детето в училище? Ясно е, че няма как да е цял ден в училище, налага се да го вземате на обед и да го водите на допълнителни занимания с учител, логопед, психолог... Пробвайте комбинирана форма - индивидуално по БЕЛ и математика и в час с останалите деца?
Относно агресивните прояви искайте да се гледат камерите. За съжаление, вече в този свят едва ли ще бъде прието детето Ви, потърсете вариант къде да го преместите. Осигурете асистент, работете с психолог... Потърсете център, който детето да посещава след училище и където да има специализирана подкрепа

# 1 063
  • Мнения: 3
Детето Ви има очевиден поведенчески проблем, както и проблем с адаптацията. Това, което в градината остава скрито, лъсва в първи клас като проблем.
Защо не пробвате с асистент, който да е до детето в училище? Ясно е, че няма как да е цял ден в училище, налага се да го вземате на обед и да го водите на допълнителни занимания с учител, логопед, психолог... Пробвайте комбинирана форма - индивидуално по БЕЛ и математика и в час с останалите деца?
Относно агресивните прояви искайте да се гледат камерите. За съжаление, вече в този свят едва ли ще бъде прието детето Ви, потърсете вариант къде да го преместите. Осигурете асистент, работете с психолог... Потърсете център, който детето да посещава след училище и където да има специализирана подкрепа

Благодаря за отговора. Многократно исках да видя камерите, но така и не ги видях. Не можело така трябвало да са съгласни всички родители. Уж бяха, но пак нищо. Ако бяха ми ги предостави бях склонна да го занеса и когато го обследват за да предобрият реална представа какво се случва с детето, защото няколко часа със специалистите ми се виждат малко за да придобият цялостна представа.  От загатнатото разбрах, че е към аутистичния спектър и в епикризата ще ни насочат към съответните терапии и каква работа ще трябва допълнително с детето. Споменаха и АБА терапия която на мен нищо не ми говори. Ако можете да ми разясните при комбинираната форма оценяването как става количествено или качествено? Как може да повлияе за обучението му в следващите няколко години? Като цяло той схваща и с настоятелност да свърши задачите се справя, иска ми се да му дам шанс и да не го заробвам в индивидуална форма от самото начало.

# 1 064
  • Мнения: 17 444
На Вас и да не ги покажат, наистина е трудно да ги покажат на родител, то трябва при спор те да гледат и да видят има ли провокация към детето.
Относно оценяването - зависи дали покрива минималните изисквания. Ако схваща и се справя трябва да покрива учебния план и да е на нормалното оценяване като всички.

Общи условия

Активация на акаунт