Образование за децата със специални потребности

  • 233 066
  • 1 066
  •   1
Отговори
# 465
  • Мнения: 3 721
Честно казано ме притеснява чл.120.
(7) На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: „постига изискванията“, „справя се“ и „среща затруднения“.
(Sunglasses Когато се установи, че учениците по ал. 7 са постигнали изискванията на учебната програма по учебен предмет от училищния учебен план, се поставя оценка с количествен показател и по този учебен предмет и обучението по индивидуална учебна програма се преустановява.

Да разбирам ли, че ако е по индивидуална програма няма да получи диплома за основно образование? newsm78
И досега си беше така Wink Ученик, който е на ресурсно подпомагане, не е задължително да се оценява с качествен показател. Оценяването може да е смесено, но при такова - да, не се получава диплома за основно образование, за удостоверение за завършен осми клас. Но ученик със СОП може да има индивидуална образователна програма, т.е да е на ресурсно подпомагане и да се оценява САМО с количествени оценки, което по никакъв начин не променя документите, които се издават за завършване на етап.

Да, но според новия закон ако ученик е на индивидуален план, то той Е САМО с качествени оценки. Досега ученик можеше да е на индивидуален план и да е на количествени оценки.

# 466
  • Мнения: 6 482
Честно казано ме притеснява чл.120.
(7) На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: „постига изискванията“, „справя се“ и „среща затруднения“.
(Sunglasses Когато се установи, че учениците по ал. 7 са постигнали изискванията на учебната програма по учебен предмет от училищния учебен план, се поставя оценка с количествен показател и по този учебен предмет и обучението по индивидуална учебна програма се преустановява.

Да разбирам ли, че ако е по индивидуална програма няма да получи диплома за основно образование? newsm78
И досега си беше така Wink Ученик, който е на ресурсно подпомагане, не е задължително да се оценява с качествен показател. Оценяването може да е смесено, но при такова - да, не се получава диплома за основно образование, за удостоверение за завършен осми клас. Но ученик със СОП може да има индивидуална образователна програма, т.е да е на ресурсно подпомагане и да се оценява САМО с количествени оценки, което по никакъв начин не променя документите, които се издават за завършване на етап.

Да, но според новия закон ако ученик е на индивидуален план, то той Е САМО с качествени оценки. Досега ученик можеше да е на индивидуален план и да е на количествени оценки.
Определено няма логика. Щом се обучава по индивидуален план, много ясно, че оценките ще са качествени - не покрива ДОИ. Ако се оценява с количествени оценки по определен предмет, значи си покрива ДОИ и се обучава по общообразователна програма. Това се решава от всеки учител по предмет.

# 467
  • Мнения: 2 165
Много бих искала повече майки да се включат.На въпроса ми: "Защо детето ми е с качествени оценки?" , ми бе отговорено, че първолаците нямат количествени оценки.
Продължавам обаче да се притеснявам, защото сме на индивидуална програма, въпреки че учим материала, който учат и другите. В предвид състоянието аутизъм детето е на облекчен режим и при индикации напуска класната стая.

# 468
  • Мнения: 1 895
Много моля за инфо! През април 2014 дъщеря ми мина комисия и получи документ за дете със СОП(дискалкулия), през същото лято беше и на комисия и има и ТЕЛК валиден 3 години. Днес ми беше обяснено по телефона, че на копието от документа, който съм оставила в училището пишело, че трябва да има реоценка юни 2015 и понеже не съм направила такава тя няма да има право да ползва калкулатор, удължено време и прочие плюсове, които имаше до сега (7клас е). Помня, че ясно ми казаха на комисията, че документа важи, докато тя завърши гимназия и че на равни интервали те ще изискват от училището някакви оценки за това, как тя се справя, но от преподавателите й. Аз ли нещо не съм разбрала или от училището не са наясно? Някой минал комисия преди повече от година, моля да се включи и да ми разясни, че по обяд трябва да се видя със заместник директорката, а на телефоните в МОН естествено никой не вдига ooooh!

# 469
  • София
  • Мнения: 3 249
Много моля за инфо! През април 2014 дъщеря ми мина комисия и получи документ за дете със СОП(дискалкулия), през същото лято беше и на комисия и има и ТЕЛК валиден 3 години. Днес ми беше обяснено по телефона, че на копието от документа, който съм оставила в училището пишело, че трябва да има реоценка юни 2015 и понеже не съм направила такава тя няма да има право да ползва калкулатор, удължено време и прочие плюсове, които имаше до сега (7клас е). Помня, че ясно ми казаха на комисията, че документа важи, докато тя завърши гимназия и че на равни интервали те ще изискват от училището някакви оценки за това, как тя се справя, но от преподавателите й. Аз ли нещо не съм разбрала или от училището не са наясно? Някой минал комисия преди повече от година, моля да се включи и да ми разясни, че по обяд трябва да се видя със заместник директорката, а на телефоните в МОН естествено никой не вдига ooooh!
Не се ходи за реоценка в РИО, а се сформира вътрешноучилищна комисия, която я извършва

# 470
  • София и там където не се пуши
  • Мнения: 12 146
От Ресурсен център се извършва това.

# 471
  • Мнения: 3 721
Честно казано ме притеснява чл.120.
(7) На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: „постига изискванията“, „справя се“ и „среща затруднения“.
(Sunglasses Когато се установи, че учениците по ал. 7 са постигнали изискванията на учебната програма по учебен предмет от училищния учебен план, се поставя оценка с количествен показател и по този учебен предмет и обучението по индивидуална учебна програма се преустановява.

Да разбирам ли, че ако е по индивидуална програма няма да получи диплома за основно образование? newsm78
И досега си беше така Wink Ученик, който е на ресурсно подпомагане, не е задължително да се оценява с качествен показател. Оценяването може да е смесено, но при такова - да, не се получава диплома за основно образование, за удостоверение за завършен осми клас. Но ученик със СОП може да има индивидуална образователна програма, т.е да е на ресурсно подпомагане и да се оценява САМО с количествени оценки, което по никакъв начин не променя документите, които се издават за завършване на етап.

Да, но според новия закон ако ученик е на индивидуален план, то той Е САМО с качествени оценки. Досега ученик можеше да е на индивидуален план и да е на количествени оценки.
Определено няма логика. Щом се обучава по индивидуален план, много ясно, че оценките ще са качествени - не покрива ДОИ. Ако се оценява с количествени оценки по определен предмет, значи си покрива ДОИ и се обучава по общообразователна програма. Това се решава от всеки учител по предмет.
Индивидуалната програма не е критерий за това дали детето покрива ДОИ или не. Има деца със сърдечни проблеми, които са на индивидуална програма и покриват ДОИ, но не могат да понесат натоварването чисто физически. Индивидуалните програми не са само за деца с проблеми в развитието, нека не разглеждаме нещата едностранно.

# 472
  • Мнения: 3 721
Много моля за инфо! През април 2014 дъщеря ми мина комисия и получи документ за дете със СОП(дискалкулия), през същото лято беше и на комисия и има и ТЕЛК валиден 3 години. Днес ми беше обяснено по телефона, че на копието от документа, който съм оставила в училището пишело, че трябва да има реоценка юни 2015 и понеже не съм направила такава тя няма да има право да ползва калкулатор, удължено време и прочие плюсове, които имаше до сега (7клас е). Помня, че ясно ми казаха на комисията, че документа важи, докато тя завърши гимназия и че на равни интервали те ще изискват от училището някакви оценки за това, как тя се справя, но от преподавателите й. Аз ли нещо не съм разбрала или от училището не са наясно? Някой минал комисия преди повече от година, моля да се включи и да ми разясни, че по обяд трябва да се видя със заместник директорката, а на телефоните в МОН естествено никой не вдига ooooh!
Не се ходи за реоценка в РИО, а се сформира вътрешноучилищна комисия, която я извършва
Реоценка се прави след завършен етап от образованието - след детската градина преди първи клас, след завършване на начален етап след 4-ти клас и т.н. В кой клас е било детето, когато е издадено становището от ЕКПО?

# 473
  • Мнения: 6 482
Честно казано ме притеснява чл.120.
(7) На учениците със специални образователни потребности, които се обучават по индивидуална учебна програма, се поставят оценки само с качествен показател, които може да са: „постига изискванията“, „справя се“ и „среща затруднения“.
(Sunglasses Когато се установи, че учениците по ал. 7 са постигнали изискванията на учебната програма по учебен предмет от училищния учебен план, се поставя оценка с количествен показател и по този учебен предмет и обучението по индивидуална учебна програма се преустановява.

Да разбирам ли, че ако е по индивидуална програма няма да получи диплома за основно образование? newsm78
И досега си беше така Wink Ученик, който е на ресурсно подпомагане, не е задължително да се оценява с качествен показател. Оценяването може да е смесено, но при такова - да, не се получава диплома за основно образование, за удостоверение за завършен осми клас. Но ученик със СОП може да има индивидуална образователна програма, т.е да е на ресурсно подпомагане и да се оценява САМО с количествени оценки, което по никакъв начин не променя документите, които се издават за завършване на етап.

Да, но според новия закон ако ученик е на индивидуален план, то той Е САМО с качествени оценки. Досега ученик можеше да е на индивидуален план и да е на количествени оценки.
Определено няма логика. Щом се обучава по индивидуален план, много ясно, че оценките ще са качествени - не покрива ДОИ. Ако се оценява с количествени оценки по определен предмет, значи си покрива ДОИ и се обучава по общообразователна програма. Това се решава от всеки учител по предмет.
Индивидуалната програма не е критерий за това дали детето покрива ДОИ или не. Има деца със сърдечни проблеми, които са на индивидуална програма и покриват ДОИ, но не могат да понесат натоварването чисто физически. Индивидуалните програми не са само за деца с проблеми в развитието, нека не разглеждаме нещата едностранно.
Индивидуалната програма и индивидуален учебен план са различни неща. ИУП са теми, които са редуцирани от тематичните разпределения за всички ученици. А е ясно, че ученици на РП си имат индивидуални програми.

n_alex76, качествените оценки са пряко обвързани с ДОИ и за това по какъв начин ще се оценява детето ти като родители си се съгласила. Имаш и правото да не се съгласиш и да се оценява с количествени оценки. Последната дума е твоя. Пиши ми във ФБ, ако искаш.

# 474
  • Мнения: 2 165
Вчера ни дадоха три теста, които са правили. На двата има много добър, на третия- добър.
Това ме навежда на мисълта, че няма да бъде с качествени оценки и покрива ДОИ.
Явно може да е с индивидуална програма и с количествени оценки.
Грозно пате, не мога да те разпозная с този ник.  Rolling Eyes
Може да ми пишеш на ЛС.

# 475
  • Мнения: 2 165
Възникна ми още един въпрос:
"Може ли дете да получи диплома за основно образование, ако поради увреждането си се уморява и не присъства примерно в 4 или 5 час?" newsm78
Намерих този линк:
http://vasilkunchov.com/article/read/idMain/3/typeID/1/id/13
Цитат
Учениците със СОП, които се обучават по индивидуални образователни програми и постигат държавното образователно изискване за учебно съдържание в процеса на училищното обучение, се оценяват с оценките по чл. 7, ал. 2 и 3 от Наредба № 3 от 15 април 2003 г. за системата за оценяване, т. е.
-          Оценките, които може да се поставят, са отличен 6, много добър 5, добър 4, среден 3, слаб 2;
-          Количественият показател може да не се определя като цяло число, при което качественият показател се определя както следва:
а/ за количествен показател от 2.00 до 2.99 се определя качествен показател слаб;
б/ за количествен показател от 3.00 до 3.49 се определя качествен показател среден;
в/ за количествен показател от 3.50 до 4.49 се определя качествен показател добър;
г/ за количествен показател от 4.50 до 5.49 се определя качествен показател много добър;
д/ за количествен показател от 5.50 до 6.00 се определя качествен показател отличен.
И в самата наредба
НАРЕДБА № 3 ОТ 15 АПРИЛ 2003 Г. ЗА СИСТЕМАТА ЗА ОЦЕНЯВАНЕ (ЗАГЛ. … ОТ 15.09.2009 Г.)
Цитат
Чл. 11а. (Нов - ДВ, бр. 65 от 2005 г., в сила от учебната 2005/2006 г.) (1) Минималният задължителен брой текущи оценки за всеки учебен срок е:
1. за учебен предмет, който по учебен план се изучава с четири и повече учебни часове седмично - две оценки от устни изпитвания и три оценки от писмени и/или практически изпитвания;
2. за учебен предмет, който по учебен план се изучава с три учебни часа седмично - две оценки от устни изпитвания и две оценки от писмени и/или практически изпитвания;
3. (доп. - ДВ, бр. 73 от 2009 г., в сила от 15.09.2009 г.) за учебен предмет, който по учебен план се изучава с два учебни часа седмично - две оценки от устни изпитвания и една оценка от писмено или практическо изпитване, с изключение на производствена практика;
4. за учебен предмет, който по учебен план се изучава с един учебен час седмично - една оценка от устно изпитване и една оценка от писмено или практическо изпитване;
5. по учебния предмет "Физическо възпитание и спорт" и по учебна практика - три оценки от практически изпитвания.
(2) Минималният задължителен брой текущи оценки за всеки учебен срок за ученици с нарушена моторика на горните крайници вследствие на детска церебрална парализа, физически увреждания и/или малформации е:
1. за учебен предмет, който по учебен план се изучава с три и повече учебни часове седмично - четири оценки от устни изпитвания;
2. за учебен предмет, който по учебен план се изучава с два учебни часа седмично - три оценки от устни изпитвания.

Чл. 20. (В сила от учебната 2003/2004 г.) (1) (Изм. и доп. - ДВ, бр. 65 от 2005 г., в сила от учебната 2005/2006 г.) Срочната оценка се оформя от учителя, като се отчитат знанията и уменията на ученика върху учебното съдържание по съответния учебен предмет, изучавано през учебния срок, и при вземане предвид на текущите оценки.
(2) Срочна оценка се формира само за учебните предмети, които по учебен план се изучават с повече от един учебен час седмично.
(3) (Изм. - ДВ, бр. 65 от 2005 г., в сила от учебната 2005/2006 г.) По учебните предмети, изучавани в I - IV клас, и по производствена практика не се формира срочна оценка.
(4) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2005 г., в сила от учебната 2005/2006 г.) Не се оформя срочна оценка по учебния предмет "Физическо възпитание и спорт" за ученици, освободени по здравословни причини от изучаването му, за време, което не позволява поставяне на минималния задължителен брой текущи оценки по чл. 11а, ал. 1, т. 5.
(5) (Нова - ДВ, бр. 65 от 2005 г., в сила от учебната 2005/2006 г.) Срочната оценка се оформя не по-рано от една учебна седмица преди приключване на съответния учебен срок.

Последна редакция: вт, 10 ное 2015, 08:50 от n_alex76

# 476
  • София
  • Мнения: 2 356
Здравейте всички!
Детенцето ми е с обучителни затруднения. Ще бъде в 4 клас. От края на 2-ри тръгнахме по пътя обследване, документи и в началото на миналата учебна година ни дадоха документ, че има нужда от ресурсно подпомагане и логопед. Много сме доволни от работата на ресурсната учителка, но нямаме логопед. Всъщност той ходи от 2 години на такъв специалист, но аз го водя допълнително. Иска ми се да имаме такъв в училището. Опитах някаква борба миналата година, прехвърлянето на топката беше от директора към Ресурсен център и обратно. Училището в което учи детето ми е голямо, има много деца страдащи от липсата на такъв кадър. Това което ми хрумна миналата година като последен вариант бе от родителското настоятелство да съберем родителите на деца с такава нужда и да определим някаква месечна такса която да плащаме за да се наеме такъв кадър. Директорката уж каза, че би преотстъпила такъв кабинет. Класната на сина ми направи списък на децата които биха се възползвали от 1 до 4 клас. Бихме ли могли наистина да осъществим тази идея? Има ли друг начин да уредим назначението такъв специалист?

моля те, разкажи каква е процедурата. Интересувам се какво да направя за да извадя ЛКК с обучителни затруднения за близко детенце, а нямам никаква представа. GP на детето каза, че не знаела и ни даде само направление за педиатър.
Детето е втори клас и не си представям 1 година тичане по институции, през които то изпуска материал.

# 477
  • Пловдив
  • Мнения: 1 428
Вярно е, че като родител се подписваш под програмата, под предложението оценките да са еди си какви. И какво от това, аз примерно не посмях да го оставя на количествени, защото не ми се иска да повтаря клас, защото при количествените както се вижда е възможно и пикането на двойки. И още нещо, което не се дискутира много-при наличие на три двойки детето със СОП задължително минава на качествени оценки, за да не повтаря клас. Не ме питайте, къде го пише, знам го от ресурсните ни, а те не бяха една и две до тук.
При нас в нашето училище има някакъв напън за вдигане нивото на училището, но всичко е на гърба на децата, няма да ви казвам майки на дечица в седми клас, дето децата им никакви проблеми нямат, че реват кански. Но пък класа е гтолерантен. Наистина и на мен ми се иска да го забия в някое близко село и да си кара до седми клас така, но не смея, че знам ли на какви деца ще попаднем.

# 478
  • Мнения: 6 482
дъщерята на Мистрал, ако питаш само за процедурата за издаване на ЛКК за преценка за това дали има или не обучителни затруднения е горе-долу така: Трябва ти направление от ЛЛ,  но не за педиатър, а за ЛКК - детска; вторият документ -  психолого-педагогическа характеристика, която класен ръководител и психолог би трябвало да изготвят заедно. ЛКК - тата си имат някакъв график, явявате се там и вече издават съответния документ.
Вече с този документ може да си подадете молба към ЕКПО за явяване на детето и евентуалното му преминаване на ресурсно подпомагане.

# 479
  • Мнения: 3 721
Вярно е, че като родител се подписваш под програмата, под предложението оценките да са еди си какви. И какво от това, аз примерно не посмях да го оставя на количествени, защото не ми се иска да повтаря клас, защото при количествените както се вижда е възможно и пикането на двойки. И още нещо, което не се дискутира много-при наличие на три двойки детето със СОП задължително минава на качествени оценки, за да не повтаря клас. Не ме питайте, къде го пише, знам го от ресурсните ни, а те не бяха една и две до тук.
При нас в нашето училище има някакъв напън за вдигане нивото на училището, но всичко е на гърба на децата, няма да ви казвам майки на дечица в седми клас, дето децата им никакви проблеми нямат, че реват кански. Но пък класа е гтолерантен. Наистина и на мен ми се иска да го забия в някое близко село и да си кара до седми клас така, но не смея, че знам ли на какви деца ще попаднем.

Това горе изобщо не е вярно. Децата със СОП не повтарят, колкото и двойки да имат. И изобщо не е задължително да минава на качествени оценки. Минават ако родителят се съгласи.
Да, лишено е от всякаква логика и поставя децата без СОП в неравностойно положение. Но е уредено така. Изманипулирали са те, определено.
Точно този въпрос обсъждахме преди няколко дни с ресурсната на моето дете. Явно при вас пишат някакакви свободни съчинения по темата.

Общи условия

Активация на акаунт