СМГ "Паисий Хилендарски" - тема 9

  • 112 046
  • 741
  •   1
Отговори
# 690
  • Мнения: X
Основната разлика между двата учебни плана е в това, че при разширеното изучаване на език ( 12 часа седмично) няма прекъсване при останалите общообразователни предмети - история, география, биология и т. н. , докато при интензивното - тези предмети не се изучават в осми клас.
Например историята е разпределена така в 8-9-10 клас:
интензивно - 0 - 144 - 126
разширено - 72 - 72 -126
Което означава, че при интензивно изучаване на езика, в девети клас трябва да бъде покрито учебното съдържание за осми и девети. При 36 учебни седмици това прави 4 часа история седмично.
Подобно е положението и по останалите предмети, които не се изучават в осми клас.
За сметка на това при интензивното в осми клас се изучава информатика, а при разширеното - не.

# 691
  • Мнения: 822
@пенсионирана русалка, да вероятно, не съм проверявала!
@maria77bg , мисля че не сте випуск 2004, който ще бъде засегнат от промяната, или имате различна информация?
@Дидева, има ли опция разширената програма да не включва общообразователни предмети?

# 692
  • Мнения: 6 951
@пенсионирана русалка, да вероятно, не съм проверявала!
@maria77bg , мисля че не сте випуск 2004, който ще бъде засегнат от промяната, или имате различна информация?
@Дидева, има ли опция разширената програма да не включва общообразователни предмети?

Ще отговоря само на въпроса към мен. Да, не е набор 2004. Но това не значи, че не ми е интересно да разбера предимствата на новия план. Ако се наложи този план, то едва ли след 2 години някой ще ни обясни предимствата. Има ли ограничение кой може да отиде на срещата?
Аз наистина не съм против новия план, но категорично не разбирам с какво е по-добър от плана, който миналата година беше най-желан сред бъдещите гимназисти.

# 693
  • Мнения: 2 687
Не знам защо отпадна практиката 8 подг и 8 редовен. Хиляди пъти по ясен и няма такова сливане в 8 редовен да учиш двойна история,физика и т.н. за сметка на подгответо. Ситуацията тук сигурно също щеше да е по-добре. Аз определено съм за интензивно в СМГ. по-добре да се смели езикът, цяла г само език,мат и бел би било къде-къде по-полезно.

# 694
  • Мнения: 822
Не съм наясно, ако някой е чел и ровил повече из промените по програмите да казва, но аз лично останах с впечатление,  че може да се промени сега учебния план само за определен випуск, а колкото до след две години, може доста неща да са различни, все пак промените уж тепърва започват, като например матури в 10кл. и какво се случва после май все още не е разписано като учебни програми.

# 695
  • Мнения: 6 951
Промените са разписани в Закона и наредбите от 2016г. Това с матурите в 10 клас се знае от миналата учебна година. То пък какво общо има?

# 696
  • Мнения: 256
Аз не го разбирам това с матурите в 10 клас.Някой ще обясни ли?Отново ли ще се явяват на матури и стяг да кандидатстват в училището?

# 697
  • Мнения: 5 160
Аз не го разбирам това с матурите в 10 клас.Някой ще обясни ли?Отново ли ще се явяват на матури и стяг да кандидатстват в училището?

Най-общи извадки:

Скрит текст:
чл. 73 (3) Обучението за придобиване на средно образование се
осъществява от VIII до XII клас включително в два етапа, както следва:
 1. първи гимназиален – от VIII до Х клас включително, и
 2. втори гимназиален – от ХI до ХII клас включително.


чл. 119 (3) В края на ІV, VІІ и Х клас се провежда национално външно
оценяване за установяване степента на постигане на компетентностите
за съответния етап, определени с държавния образователен стандарт за
общообразователната подготовка.


Чл. 131. (1) Учениците, завършили успешно Х клас, получават
удостоверение за завършен първи гимназиален етап на средно
образование, което им дава право да продължат обучението си във втори
гимназиален етап на средно образование и на обучение за придобиване
на професионална квалификация.
 (2) Учениците по чл. 120, ал. 7, завършили обучението си в X клас,
получават удостоверение за завършен Х клас, което им дава право да
продължат обучението си в ХІ клас и на професионално обучение.
 (3) Учениците по ал. 1 и 2, които се обучават и за придобиване на
професионална квалификация, освен документа по ал. 1 и 2 получават и
съответните документи, издадени при условията и по реда на Закона за
професионалното образование и обучение.

Подробности в
ЗАКОН за предучилищното и училищното образование
https://www.mon.bg/?h=downloadFile&fileId=8245

А относно учебните планове - определят се година за година ...
НАРЕДБА № 4 ОТ 30 НОЕМВРИ 2015 Г. ЗА УЧЕБНИЯ ПЛАН
чл. 14 (2) Училищният учебен план се утвърждава за всяка учебна година за всяка паралелка с изключение на училищните учебни планове на иновативните училища, които може да се утвърждават и за всички класове от определен етап от степента на образование.

# 698
  • Мнения: X
@Дидева, има ли опция разширената програма да не включва общообразователни предмети?
Не мисля.
Чл. 7. (1) В средната степен на образование в зависимост от вида на училището, формата на обучение и от това, дали чуждият език се изучава интензивно, разширено или не, в задължителните учебни часове може да не се изучават всички общообразователни учебни предмети, посочени в държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка, или те може да се изучават с различно разпределение на учебното време между тях по класове и етапи.
(2) Конкретните учебни предмети по ал. 1 и тяхното разпределение по класове и етапи се определят с рамковите учебни планове по чл. 12, ал. 2.

А в рамковите планове пише това, което накратко преразказах.
На практика училищните учебни планове се утвърждават година за година с малки изключение, но избраният рамков план не може да бъде променян.

Чл. 14. (1) Всяко училище при спазване на разпоредбите на тази наредба разработва свой училищен учебен план въз основа на избран рамков учебен план или типов учебен план, който отговаря на вида на образованието и
на спецификите на обучението. Избраният рамков или типов учебен план се прилага за целия етап, съответно цялата степен на образование.
(2) Училищният учебен план се утвърждава за всяка учебна година за всяка паралелка с изключение на училищните учебни планове на иновативните училища, които може да се утвърждават и за всички класове от определен етап от степента на образование.


Аз не го разбирам това с матурите в 10 клас.Някой ще обясни ли?Отново ли ще се явяват на матури и стяг да кандидатстват в училището?
Всички десетокласници се явяват на НВО, резултатите от него се записват в удостоверението за първи гимназиален етап на средно образование. БЕЛ и математика са задължителни, а езикът и дигиталните компетентности - по желание.
Кандидатстват само ученици, които завършват първи гимназиален етап в обединените училища ( тези до десети клас) и то при спазване на определени условия. Ако ученикът е приет в СМГ след седми клас, той ще завърши СМГ без да кандидатства отново в десети.

# 699
  • Мнения: 6 951
Мен ме убедиха, че новоприетият план е по-добър от този, по който сега учат 8 клас. (Поне за АЕ е така, за НЕ е на кантар.)

# 700
  • Мнения: 256
@Дидева, има ли опция разширената програма да не включва общообразователни предмети?
Не мисля.
Чл. 7. (1) В средната степен на образование в зависимост от вида на училището, формата на обучение и от това, дали чуждият език се изучава интензивно, разширено или не, в задължителните учебни часове може да не се изучават всички общообразователни учебни предмети, посочени в държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка, или те може да се изучават с различно разпределение на учебното време между тях по класове и етапи.
(2) Конкретните учебни предмети по ал. 1 и тяхното разпределение по класове и етапи се определят с рамковите учебни планове по чл. 12, ал. 2.

А в рамковите планове пише това, което накратко преразказах.
На практика училищните учебни планове се утвърждават година за година с малки изключение, но избраният рамков план не може да бъде променян.

Чл. 14. (1) Всяко училище при спазване на разпоредбите на тази наредба разработва свой училищен учебен план въз основа на избран рамков учебен план или типов учебен план, който отговаря на вида на образованието и
на спецификите на обучението. Избраният рамков или типов учебен план се прилага за целия етап, съответно цялата степен на образование.
(2) Училищният учебен план се утвърждава за всяка учебна година за всяка паралелка с изключение на училищните учебни планове на иновативните училища, които може да се утвърждават и за всички класове от определен етап от степента на образование.


Аз не го разбирам това с матурите в 10 клас.Някой ще обясни ли?Отново ли ще се явяват на матури и стяг да кандидатстват в училището?
Всички десетокласници се явяват на НВО, резултатите от него се записват в удостоверението за първи гимназиален етап на средно образование. БЕЛ и математика са задължителни, а езикът и дигиталните компетентности - по желание.
Кандидатстват само ученици, които завършват първи гимназиален етап в обединените училища ( тези до десети клас) и то при спазване на определени условия. Ако ученикът е приет в СМГ след седми клас, той ще завърши СМГ без да кандидатства отново в десети.




Много благодаря,сега ми се изясни.

# 701
  • Мнения: 542
С послушни учители и без езикова година като начало.
Ако се вярва на учебната програма, намираща се на сайта на ПЧМГ, там също няма "езикова година". Учат се всички общообразователни предмети и по 14 часа чужд език. Явно не са събрали достатъчно кандидати за две паралелки и имат само една смесена, в която част от децата учат 14 часа немски, а друга част – 14 часа английски.
В България лесно се раздават квалификации. А най-големият ни проблем е, че всички разбират от всичко и държат да го показват ежедневно и ежечасно.
Може само да се радваш, че детето ти не е карало "езикова година" с АЕ в СМГ. 18 изгубени часа седмично в резултат на лошото "преподаване" и още по-лошата дисциплина. 18 часа всеки си прави каквото иска, а после или на езикови школи, или самостоятелна подготовка вкъщи.
Скрит текст:
ПП - Жалко, че НПМГ няма адекватен, напорист директор... В моментната кочина, за 4-5 години ще обърне пазара.
Изключително интересно би било Стоянов да стане директор на НПМГ. Това ще е истински трилър Simple Smile
Още по-интересно би било, ако стане директор на ПЧМГ:smiley: ... в ПР-а е ненадминат, ама дали това е достатъчно да "обърне пазара"?
 

# 702
  • Мнения: X
С послушни учители и без езикова година като начало.
Ако се вярва на учебната програма, намираща се на сайта на ПЧМГ, там също няма "езикова година". Учат се всички общообразователни предмети и по 14 часа чужд език.
За следващата учебна година също са избрали план с разширено изучаване на езика, както е през тази.

# 703
  • София
  • Мнения: 4 031
За следващата учебна година също са избрали план с разширено изучаване на езика, както е през тази.

Да, още миналата година го обсъждаха и прецениха, че е по-добрия вариант за у-щето.
Скрит текст:
Лично за себе си не мога да преценя - от една страна за моето дете една математическо-езикова година му дойде твърде едностранчива като натоварване, въпреки добрите резултати. От друга, ако учеше и останалите предмети вероятно би било много натоварващо, защото в ПЧМГ английския се продължава от Б2 нататък и ученето е много, и есета, тестове и какво ли не. А пък за немския вероятно би било малко като часове или пък много трудно, въпреки че гледам не се отразява на състезателния тип деца засега.

# 704
  • Мнения: 542
Трето място за отбора на СМГ, един златен (информатика), три сребърни (математика и физика) и два бронзови (математика и информатика) медала за учениците на СМГ от Международната Жаутиковска олимпиада по математика, физика и информатика:

Общи условия

Активация на акаунт