***МИТНИЦА*** – информация, въпроси, отговори и споделяне на опит – 5

  • 52 981
  • 742
  •   1
Отговори
  • Sofia
  • Мнения: 15 918
Тема за информация, въпроси, отговори и споделяне на опит относно освобождаването от митница на пратки, пристигнали от страни извън ЕС

На въпроса дали пратката ще отиде на митница или няма, не може да се даде точен отговор. Митническите служители имат право да задържат всяка една пратка, независимо от нейната стойност, тегло или размер.

Пример за статут на пощенска пратка задържана на митница:

Скрит текст:

На митница може да бъде задържана всяка една пощенска пратка, включително и такава, която е на стойност по-ниска от 30 лв. За тези пратки не се дължи ДДС, но има пощенска такса от 1,50 лв.
Останалите пратки, чиято стойност надвишава 30 лв. се освобождават от митница след заплащане на ДДС за пратки до 300 лв, а за тези над 300 лв. мито (ако има такова) + ДДС.
Пощенска такса за тях е 3,50 лв на пратка.
Куриерските пратки почти винаги се задържат на митница.


СПОРЕД РЕГЛАМЕНТИТЕ НА ЕВРОПЕЙСКАТА ОБЩНОСТ, ЗМ, ППЗМ И ЗАКОНА ЗА ДДС, правилата са следните:

ПОЩЕНСКИ ПРАТКИ
(пратки, пристигнали с БГ пощи)

ОТ 01-07-2016 г. е в сила НОВА ИНСТРУКЦИЯ ЗА ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ МЕЖДУ АГЕНЦИЯ „МИТНИЦИ“ И „БЪЛГАРСКИ ПОЩИ“ЕАД
http://customs.bg/bg/pubs/6715

Според новата инструкция:

До 30,00 лв (15 Евро)
Не се обмитява. Получава се от пощенския клон по адреса, посочен на пратката, освен в случаите, когато е задържана за митнически контрол. Тогава се получава от митницата без да се заплаща ДДС или мито.

Над 30,00 лв (15 Евро)
Дължи се ДДС 20% от общата стойност на стоката и доставката.
Ако пратката надвишава 300 лв (150 евро) се заплаща и мито, ако е определено по митническа тарифа за конкретната стока. Има доста стоки, за които ставката е 0%, независимо от тяхната стойност. Например за телефони и друга техника митото е 0%.
Попълва се митническа декларация.
Изисква се ЕОРИ номер в случай, че освобождавате пратката си сами или чрез представител, различен от БГ Пощи.

Пратката се получава от съответната митница, посочена на пощенското известие.
Носи се лична карта, копие от PayPal или друго плащане (банково извлечение), фактура или копие от поръчка и пощенското известие.
ДДС и мито се заплащат на каса в банката, квитанцията отпада.
Плаща се и пощенска такса 3,50 лв

Според новата инструкция БГ Пощи могат да ви представляват на митница, като подадат от ваше име митническата декларация и заплатят всички такси. (Отнася се за пратки на стойност до 1000 Евро).
В случай, че получателят на пощенска пратка желае да се възползва от услугата „Митническо представителство” на БГ Пощи, е необходимо същият да предостави на място, да изпрати по факс, e-mail или по пощата необходимите документи за освобождаването на пратката, посочени в „писмото-покана” на митническите органи и “декларация-съгласие” за представянето му от "Български пощи" ЕАД пред митническите органи на Република България.
При ползването на тази услуга не е нужно клиента да има ЕОРИ номер и да попълва митническа декларация. БГ Пощи освобождават с техния ЕОРИ и те съответно си попълват декларацията.
Повече информация за услугата на БГ Пощи
http://www.bgpost.bg/bg/news/1076

В СЛУЧАЙ ЧЕ НЯМА ДА ПОЛЗВАТЕ УСЛУГАТА НА БГ ПОЩИ И ИСКАТЕ ДА ОСВОБОДИТЕ ПРАТКАТА СИ САМИ:

Нужен ви е електронен подпис, с който да подадете митническата декларация.
Трябва да си извадите ЕОРИ номер, ако нямате постоянен и да попълните митническа декларация през системата на Митниците тук: http://customs.bg/ - Електронни митници.
ЕОРИ номер се вади с лична карта от митницата, най-често в деловодството. Безплатно е.

След попълване и успешно подаване на митническата декларация, системата ви дава номер (LRN) и ако е възможно разпечатвате бланката на декларацията. С документите от пощата (товарителница), разпечатана декларация, поръчка/фактура, банково извлечение за плащане/Пейпал, пощенско известие и лична карта се отива на гишето за митническа обработка. Подават се документите и чакате да ви ги обработят. Може да поискат да погледнат пратката, преди да оформят декларацията.
След това се плаща ДДС на каса в банката. В повечето големи митници има банкови гишета, така че не е нужно да се ходи далеч.
С платежното от банката се връщате на при митническия служител, където чакате още известно време да се отрази плащането в тяхната система.
Накрая ви дават вашият екземпляр от митническата декларация и можете да си получите пратката.

За всичко това можете да използвате услугите на митнически представител срещу заплащане. Митнически представители са всички фирми, които попълват документи и офисите им се намират обикновено в близост до митниците.
Трябва да им дадете нотариално заверено пълномощно и те ще освободят пратката вместо вас.
За цените не мога да кажа точно, но са някъде в порядъка от 30,00 до 50,00-70,00 лв.



КУРИЕРСКИ ПРАТКИ
(такива, които са пристигнали с куриерска фирма - DHL, EMS, FEDEX и др.)

До 30,00 лв (15 Евро)
Не се обмитява. Куриерът я доставя до вашият адрес.

Над 30,00 лв (15 Евро)
Всички куриерски пратки над 30,00 лв минават митница по описаната по-горе процедура с попълване на електронна на декларация и с ЕОРИ номер. За тези до 300 лв (150 евро) се плаща само ДДС, а за останалите мито (ако е дължимо според вида на стоката) и ДДС.

Куриерските фирми ще ви предложат да им дадете нотариално заверено пълномощно, с което те се наемат да извършат освобождаване на пратката вместо вас. В този случай не е необходимо да ходите на митница и да вадите ЕОРИ. Ще ви изпратят текста на пълномощното, което е специално за митнически цели, където вие да си попълните данните и да заверите при нотариус. Занасяте или изпращате пълномощното на куриерската фирма и тя ви изважда ЕОРИ номер и извършва всички митнически формалности, след което ви доставя пратката и заплащате нужните суми (ДДС и мито, ако е начислено) на тях.

Ако желаете можете да ползвате и друг митнически представител, различен от куриерската фирма, в който ви е пратката. Процедурата с упълномощаването е същата. Цените за услугата са различни, според тарифите на конкретната фирма.

Ако не искате куриерската фирми или друг митнически представител да освободи пратката вместо вас, тогава можете да се представлявате сами по начина, описан по-горе с попълване и подаване на електронна митническа декларация.

ЦЯЛАТА ИНФОРМАЦИЯ ДО ТУК СЕ ОТНАСЯ ЗА ПРАТКИ ИЗПРАТЕНИ ОТ ФИРМА КЪМ ДРУГА ФИРМА ИЛИ ОТ ФИРМА КЪМ ФИЗИЧЕСКО ЛИЦЕ.

ПРАТКИ ИЗПРАТЕНИ ОТ ФИЗИЧЕСКО ЛИЦЕ ДО ДРУГО ФИЗИЧЕСКО ЛИЦЕ

За пратки между две физически лица на стойност до 45 Евро, за които получателят не е заплатил (напр. подаръци) не се дължи ДДС и мито, не се попълва митническа декларация и не се изисква ЕОРИ номер.
Освобождават се от митница само с представяне на документите от пощата или куриера (товарителница, цесия), известие, лична карта и опаковъчен лист или стокова разписка, ако има.

ОТНОСНО ВЪПРОСИТЕ ДАЛИ КОНКРЕТНА СТОКА ИМА МИТО И КОЛКО Е
Първо трябва да се определи тарифен код на стоката.
Тарифните кодове се определят според вида на стоката и се търсят в Митническата тарифа (ТАРИК) http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds2/taric/taric_consultation.jsp?Lang=bg
За непрофесионалист е трудно да определи тарифната позиция, тъй като има много условности и подробности. Стоките са групирани в раздели и глави според вид материал и предназначение. Някои са лесни за откриване, други не чак толкова. Тълкуването на тарифата не винаги е еднозначно.
Това ще го направят служители от фирмата, където трябва да отидете за попълване на митническата декларация. Ще определят тарифния номер и ще изчислят дължимите суми.


СТАРИТЕ ТЕМИ: 1, 2, 3, 4.

Последна редакция: пт, 20 юли 2018, 23:07 от Blаck Cat

# 1
  • Sofia
  • Мнения: 15 918
Промених само 1-2 дребни нещица. Като цяло, информацията в заглавния пост ми се стори актуална към момента.

Ако трябва да променя или добавя нещо, пишете направо тук, в темата. bouquet

# 2
  • Мнения: 5 343
Здравейте, имам пратка от Ихърб, която е под 30 лв. Ще си разпечатам поръчката, но там продуктите са на обща стойност 30,18, като ако сте чели в темата, има кодове за 5 % отстъпка и разни други и така поръчката ми стана 27 лева и нещо си. Ще си разпечатам и извлечението от банката, но на него има само сайта и датата на плащане, а тя е с 2 дни след поръчката, не знам защо тогава са изтеглили парите. Чудя се това достатъчно ли е?

Последна редакция: пт, 03 авг 2018, 11:09 от aDream

# 3
  • Мнения: X
Направих поръчка от алиекспрес. Тя е от няколко търговеца като повечето са за по 2-5 долара, но поръчката от единия търговец е на стойност 19.90 някъдето, което надвишава с около 3-4лв 30-те. В темата за алиекспрес прочетох, че мога да го помоля да напише 15 долара стойност. Ако го направи, но все пак задържат партаката, тогава ще трябва да представя разни документи в митница и ще лъсне истината, че е на по-висока стойност. Какво става тогава? Също така пускайки поръчката през алиекспрес аз заплатих сумата накуп, но поръчките ще са отделни. Как ще представя банково извлечение тогава като сумата там няма да е разделена на пратки?

# 4
  • Sofia
  • Мнения: 15 918
Ако го направи, но все пак задържат партаката, тогава ще трябва да представя разни документи в митница и ще лъсне истината, че е на по-висока стойност. Какво става тогава?

Стандартното – плащаш си 20% ДДС, 12 лв. на БГ-Пощи за представителство и мисля, че имаше още някаква малка такса. След това си получаваш пратката.

По втория ти въпрос не мога да отговоря, защото не съм запозната с особеностите на AliExpress. Как така пазаруваш от различни продавачи, пък плащането е накуп? newsm78 Странно.

# 5
  • Sofia
  • Мнения: 15 918
Да питам и аз нещо, на свой ред – знаете ли дали родните митничари са запознати с Global Shipping Program?

# 6
  • Мнения: X
Blаck Cat, най-общо казано платформата предоставя възможност на различни търговци да си създават собствени магазини на нея и когато пазаруваш ако има няколко артикула от един търговец, системата   групира поръчката.  Накрая може да поръчаш от всеки търговец по отделно или всичко накуп, като след това поръчките се изпълняват от всеки търговец поотделно. Плащането става към алиекспрес, а след това при потвърждение от моя страна, че всичко е ОК, те се разплащат с търговците. ( не претендирам да съм 100% права, но аз поне така разбрах нещата)

# 7
  • Асеновград
  • Мнения: 549
Ако го направи, но все пак задържат партаката, тогава ще трябва да представя разни документи в митница и ще лъсне истината, че е на по-висока стойност. Какво става тогава?
Как така пазаруваш от различни продавачи, пък плащането е накуп? newsm78 Странно.

Не е странно . Ето така . Може и поотделно може и общо най долу .
http://www.bg-mamma.com/?topic=1027470.msg37065335&utm_sourc … tlink#msg37065335

# 8
  • Sofia
  • Мнения: 15 918
Казах, че ми се вижда странно, защото никога не съм се интересувала от тънкостите на AliExpress, а и нямам желание да се запознавам, честно казано. Нищо повече.

# 9
  • Мнения: 1 080
В тези 30 лева включват ли се куриерските разходи?

# 10
  • Sofia
  • Мнения: 15 918
Не. Но ако пратката ти е на стойност над 30 лв., се начислява ДДС както върху стойността ѝ, така и върху стойността на транспортните разходи.

# 11
  • Мнения: 2 600
За първи път ми изпращат пратка от Нидерландия. С тях положението пред митниците като с Китай и Сингапур ли е, т.е. ако те хванат над 30 лв, дължиш ДДС, или не се следят пратки от Европа - както от европейските магазини, купил си нещо и го доставят директно?

# 12
  • Мнения: 2 454
За първи път ми изпращат пратка от Нидерландия. С тях положението пред митниците като с Китай и Сингапур ли е, т.е. ако те хванат над 30 лв, дължиш ДДС, или не се следят пратки от Европа - както от европейските магазини, купил си нещо и го доставят директно?
Да не бъркате пратено от Нидерландия с пътуващо с пощи нидерландия (NL). Когато е пратено с нидерландска поща (NL) значи може да отидена митница. Като дойде ще разберете.  
П.С. На първи ред в темата пише "Тема за информация, въпроси, отговори и споделяне на опит относно освобождаването от митница на пратки, пристигнали от страни извън ЕС" т.е. когато пратката е подадена в страна извън ЕС. Нидерландия е страна членка на ЕС т.е. за нея писаното в темата не важи. Подчертавам още веднъж КОГАТО ПРАТКАТА Е ПОДАДЕНА в Нидерландия не КОГАТО номера за проследяване завршва на NL!

Последна редакция: ср, 08 авг 2018, 19:25 от netman71

# 13
  • Мнения: 5
Писах и в темата за ибей, но явно съм била на грешното място Relaxed
За да не разправям цялата история отначало, ще си позволя с копи-пейст да си публикувам мнението и тук :
Здравейте, момичета. Току що направих и платих първата си поръчка през eBay.com. Поръчах дамски часовник на стойност 176€ с доставката, която пише че е  около 1,50€ и ще бъде извършена чрез Japan Post EMS Express Mail (Expedited shipping) от склад в Осака. Сега обаче седя и се чудя какви митнически такси ще ми наложат? Има ли някоя от вас идея каква сума още трябва да си приготвя и как ще стане процедурата с освобождаване на пратката от митница? По принцип живея в Гърция, но тук ДДС е по-високо - 24% в сравнение с нашето 20% и затова поръчах пратката да бъде доставена до България до адреса на майка ми. Ще се наложи ли да й извадя нотариално заверено пълномощно, за да освободи мама пратката или може да бъде пренасочена до митница/поща в Свиленград, където мога да я приема и освободя лично? Обърках работата много. Така се ентусиазирах, че намерих мечтания часовник.... сега съжалявам, че не използвах сайт за асистирано пазаруване. Благодаря на всяка, която ще се отзове на питането.

Да добавя сега и, че влязох в посочения в първия пост линк за тарифите в агенция Митници и някак си се ориентирах да намеря категорията на моята пратка. Но нищо не разбрах как се облага това мито. Пише Мин. 0,30€ и макс. 0,80€ и после има някакви съкращения, които не успях да си обясня. Ако има някой запознат, прилагам снимка

# 14
  • Мнения: 2
Здревейте, моля за малко инфо и помощ. Преди около 10дни детето си поръча виртуални очила за компютър от www.amazon.com. Платено е с дебитна карта и доставката е на митница Аерогара София и получавам известие от Флаинг карго българия, че пратката е пристигнала и да ги уведомя какво искам да правя да ги избера тях за митнически агент или сам да си освобождавам пратката от митницата. Избирам ги за митнически агент поневе съм от Велико Търново и досега не съм правил такива покупки пък и все пак съм на работа и няма как да се организирам за освобождаване. И тук започват проблемите ми с тях. Изпращам им исканите от тях документи за митническо представителство и искат също фактура за пратката. Влизам в профила в Амазон отивам на ордера за покупка давам му опцията "print invoice" и си мисля, че съм готов. Оказа се, че тази разпечатка не я признават за фактура и искат да се свържа с продавача да ми изпрати фактура. Свързвам се продавача и той ми изпраща фактура за покупката и аз доволен им я изпращам. След няколко часа получавам емайл от флаинг карго, че и това не било фактура според тях. Трабвало пак да се свържа с продавача и да му искам да пишело "comersial invoice" и така пак се свързвам и пи пиша за "comersial invoice" и той ме препраща към ордера и разпечатката от Амазон защото той бил такова но пък не го признават от флаинг карго и така съм в затворен кръг. Стойноста с доставка на пратката е за 477лв. или тчхата доларова равностост отразена в разпечатката от Амазон. Дайте някакъв съвет как да процедирам с флаинг карго да ми придвижят пратката.

Общи условия

Активация на акаунт