Консултации с ерготерапевт

  • 94 596
  • 159
  •   1
Отговори
# 120
  • София
  • Мнения: 81
Здравейте, моля за мнение за моето бебе на 7 месеца и 2 дни. Родено е от нормално протекла бременност, по оперативен механизъм, без проблеми в неонаталния период. На около 2 месеца почна да задържа главата, на 3 месеца да се върти от корем по гръб, като от тогава това е предпочитаната на поза. Активно движи и 4те крайника, хваща играчки и играе с тях, хваща с ръчички крачета, върти се лато по часовниковата стрелка. Но много ме притеснява това че не се обръща от корем по гръб, опити прави и са успешно само на леглото, там може да се върти много, но на пода не прави това движение. Същото така все още не седи самостоятелно, а с опора, но пък посяга да хване играчка и се изправя от седнало положение, същото така не лази, но като поставя ръце на ходилата се избутва. Изправя се на ръце и колена и започва да се клатушка. Според Вас има ли повод за притеснение и необходимо ли е консултация със специалист? Благодаря!

Здравейте! От описанието, което сте предоставили, се вижда, че вашето бебе развива умения в границите на нормата за своята възраст, като има добра двигателна активност и интерес към заобикалящата го среда. Все пак има някои аспекти, които заслужават внимание и наблюдение.

Какво изглежда типично
:
Задържане на главата: Добре е, че още от 2 месеца бебето контролира главата си.
Обръщане от корем по гръб: Обръщането на леглото показва, че има необходимите умения за това движение, но може да има различия в изпълнението му върху по-твърда повърхност като пода.
Хващане и игра с играчки: Това демонстрира добро развитие на фината моторика.
Активност на ръцете и краката: Това е важен показател за нормална мускулна сила и тонус.
Изправяне на ръце и колена, „клатушкащо“ движение: Това е подготвителна фаза за лазенето, което е отличен знак.

Аспекти за наблюдение:
Обръщане от корем по гръб на пода:
Възможно е трудността върху твърдата повърхност да се дължи на различен мускулен тонус или липса на практика. За да подпомогнете този процес:
Насърчавайте бебето с играчки, поставени отстрани или зад него, за да го мотивирате да завърши движението.
Практикувайте движенията на меко одеяло на пода, за да свикне с твърдата повърхност.
Самостоятелно сядане:
На 7 месеца много бебета все още не сядат самостоятелно, но продължават да укрепват мускулатурата на торса.
Подпомагайте със седящи игри с опора (напр. опора на възглавници или в скута ви), за да развие баланс и стабилност.
Лазене:
„Клатушкащото“ движение е първата стъпка към лазенето. Можете да го насърчите, като поставяте играчки пред него, които да го мотивират да направи първите си крачки напред.

Препоръки:
Стимулиране на двигателните умения:
Насърчавайте времето по корем (tummy time), което подпомага развитието на мускулите на гърба, шията и ръцете.
Играйте с играчки, които стимулират обръщане и придвижване, като ги поставяте леко извън обсега му.
Използвайте меки препятствия (напр. възглавнички), за да предизвикате повече движения.

Редовно наблюдение:
Следете прогреса на бебето в следващите 1-2 месеца. Ако няма развитие в обръщането, самостоятелното сядане или лазенето, консултацията със специалист (детски ерготерапевт, кинезитерапевт или невролог) ще помогне да се изключат евентуални затруднения.

Повод за консултация:
Към момента изглежда, че бебето се развива добре, но ако до 9-10 месец:
Все още не може да се обръща лесно на пода.
Не може да седи самостоятелно за кратки периоди.
Не проявява интерес към придвижване напред (лазене или пълзене).
Това ще е подходящ момент за консултация със специалист за допълнителна оценка и подкрепа.

Не се колебайте да се свържете с ерготерапевт или детски специалист за индивидуални препоръки и упражнения. Всяко бебе е уникално, и с подходяща стимулация уменията му ще се развиват пълноценно!

# 121
  • Мнения: 204
Благодаря Ви безкрайно!


Здравейте! Имам детенце на 2г1м., което категорично отказва да се храни и пие вода самО. За храненето - понякога хваща лъжицата доста неумело и я поднася към устата си, или играе с нея, но ако го подканя да се храни сам, започва с истериите как иска Аз и ми подава приборите в ръцете. Все още не е проговорил, но казва доста неща и го разбираме. За пиенето - изпуснах момента при захранването да предлагам сламки, чаши и т.н. и проблемът е налице. Свикнал е с бебешкото шише с биберон и хвърля всичко различно от него. 3 дни го карах да пие само от чаша, изпиваше една няколко глътки и беше в опозиция, за това се принудих да върна шишето. Той ходи на ясла, там им дават от чаша, а той отказва…. Ще посетим и логопед, защото отказва и храна с твърда текстура. Дали само възрастта е проблема? Благодаря!
Здравейте,
на първо място се извинявам че ви отговарм със закъснение!
Разбирам напълно притеснението ви и това, което описвате, е често срещано предизвикателство при малки деца и вероятно е комбинация от няколко фактора, включително възрастови особености, сензорни предпочитания, и вероятно нужда от по-структурирана подкрепа в изграждането на самостоятелни умения. Ето няколко насоки и стратегии, които могат да ви помогнат:
Хранене
Насърчаване на самостоятелността:
Игрови подход: Превърнете храненето в игра – например „храни плюшеното мече“ или оставете детето да „гушка“ лъжицата преди да я поднесе към устата.
Минимална подкрепа: Вместо напълно да храните детето, водете ръката му с лъжицата – това ще даде усещане за самостоятелност.
Дайте избор: Позволете му да избере между две лъжици или да избере какво да яде (от предварително подготвените варианти). Това ще му даде усещане за контрол.
Изграждане на увереност:

Поставяйте малки количества храна върху лъжицата, за да му е по-лесно да успее.
Поощрявайте всеки опит с много похвали, дори и да не е съвсем успешен. Например: „Браво, опита да вземеш хапка, чудесно е!“
Постепенност:

Започнете с храни, които са по-лесни за ядене самостоятелно – напр. парченца банан, крекери, или малки късчета мек хляб.
Предложете му пръстови храни, които да яде без прибори, за да усети контрола над храненето.

Пиене
Привличане на интерес към чаши:

Играчки и моделиране: Използвайте чаши с любим герой, светлини, или забавни дизайни. Можете и вие или друг възрастен да покажете как пиете от тях – децата обичат да имитират.
Преходни чаши: Започнете с чаша със сламка, която е междинен етап между биберона и обикновената чаша. Някои чаши имат мек накрайник, който напомня на биберон.
Намаляване на зависимостта от шишето:

Ограничете ползването на шишето само до определени моменти (напр. преди сън) и постепенно го елиминирайте.
Слагайте много малки количества вода в шишето, а в чашата – повече. Това може да го мотивира да пробва чашата.
Поощрение при успех:
Всеки път, когато направи опит да пие от чаша, го похвалете и го подкрепете емоционално.

Работа върху текстурите на храната
Постепенно въвеждане:
Смесвайте познати меки текстури с малки парченца твърда храна – напр. пюре със ситно нарязани парченца зеленчук.
Започнете с храни, които са лесни за дъвчене, като меки плодове или задушени зеленчуци.
Сензорна игра:
Нека докосва храната с ръце, за да свикне с текстурата ѝ, преди да я сложи в устата си. Може да включите играчки или моделиране на храната.
Стимулиране на дъвченето:

Включете гумени дъвчащи играчки или парченца храни, които са лесни за захапване, за да се стимулира желанието за дъвчене.

Роля на възрастта
На тази възраст е нормално децата да преминават през фази на „опозиция“ или зависимост от родителя. Това обаче може да се комбинира с особености в сензорната интеграция или моторните умения, които допълнително затрудняват процеса.

Допълнителна подкрепа
Посещението при логопед е отлична стъпка, особено ако детето има затруднения с твърдите текстури или говорната моторика.
Консултация с ерготерапевт също би могла да помогне, за да се оценят моторните и сензорни аспекти на проблема.
Не се обезсърчавайте – с търпение, игра и последователност детето ще придобие самостоятелност!







-  започнете да играте с детето на игри в които да си направите сладкарница, да нахраните всички мечета, зверчета, кукли и други Simple Smile , направете си сензорни кутии, сипвайте, пресипвайте, затваряйте буркани с боб,леща, бакла, суров нахут и др, за да упражнявате позлването на прибори.

# 122
  • София
  • Мнения: 81
Здравейте, днес бих искала да споделя с вас информация, която често ми е трудно да обясня с няколко изречения и затова реших да я напиша. Надявам се, че всеки родител ще открие нещо полезно за себе си в нея.
Защо използваме люлки, стени за катерене, ластични тунели и трасета с препятствия в ерготерапията?
Ерготерапията е насочена към това да подпомогне децата да развиват умения, необходими за тяхното успешно включване и участие в ежедневния живот. Инструментите и дейностите, които използваме – като люлки, стени за катерене, ластични тунели и трасета с препятствия – не са случайни. Те са внимателно подбрани, за да стимулират развитието на различни аспекти от уменията на детето.

Защо използваме тези средства?
Люлки:

Стимулират вестибуларната система (отговорна за баланса и координацията).
Помагат на детето да регулира нивото на възбуда и концентрация.
Създават усещане за безопасност и успокоение.

Стени за катерене:

Развиват грубата моторика (сила, баланс, координация).
Насърчават планирането на движенията и решаването на проблеми.
Изграждат увереност и чувство за постижение.

Ластични тунели:

Стимулират проприоцептивната система (усещане за тялото в пространството).
Насърчават креативността и двигателната организация.
Помагат на детето да се справя със затворени пространства и преходи.

Трасета с препятствия:

Развиват моторното планиране и последователността на действията.
Подобряват координацията между очите и ръцете.
Предлагат забавен начин за упражняване на концентрацията и устойчивостта.

Структура на ерготерапевтичната сесия
Нашите сесии са структурирани в четири основни части, всяка от които е насочена към конкретни области на развитие.

Фокус върху сензориката:

Целта е да се подпомогне регулирането на сензорната система. Например чрез люлки и тунели стимулираме вестибуларните, проприоцептивните и тактилните усещания, които подготвят детето за по-сложни задачи.

Фокус върху глобалната моторика:

Тук работим върху баланс, сила и координация чрез дейности като катерене, скачане или преминаване през препятствия. Това е основата за развитието на всички други умения.

Фокус върху фината моторика:

Дейности като писане, подреждане на пъзели или манипулиране на малки обекти насърчават развитието на мускулите на ръцете и координацията между очите и ръцете.

Фокус върху функционалната дейност:

Завършваме с дейности, които отговарят на интересите на детето и имат практическо приложение в неговия живот – например подреждане на прибори, връзване на обувки или хранене.

Ролята на родителите:
Пренасяне на уменията в ежедневието
Ерготерапията е само част от развитието на детето. Истинският напредък се случва, когато родителите подкрепят и разширяват наученото в терапията в ежедневието на детето.

Защо е важно родителите да бъдат партньори?
Последователност: Когато дейностите се повтарят редовно у дома, детето ги усвоява по-бързо и по-задълбочено.
Реални ситуации: Уменията, придобити в терапията, се затвърждават, когато се прилагат в естествени условия.
Подкрепа и увереност: Родителите са най-големите модели за подражание и подкрепа за децата.

Как родителите могат да помогнат?

Ето няколко идеи за пренасяне на уменията от терапията в ежедневието:

Игри:

Използвайте люлка в парка или вкъщи, за да стимулирате баланса и координацията.
Организирайте „домашно трасе с препятствия“ с възглавници, столове и тунели.
Дейности:

Насърчавайте детето да ви помага с домакинските задължения, като подреждане на прибори или прибиране на играчки.
Подгответе занимания за развиване на фината моторика като рисуване, сгъване на хартия или работа с пластилин.

Семейни моменти:

Играйте заедно игри, които насърчават двигателното планиране и последователност – например строене с конструктор.
Насърчавайте детето да участва в кулинарни дейности като месене на тесто или рязане на меки храни с безопасен нож.

Заключение
Ерготерапията е съвместно усилие между терапевта, детето и родителите. Работата в залата е важна, но тя е само основата. Истинската промяна настъпва, когато семейството пренесе наученото в ежедневния живот. С ваша подкрепа можем да помогнем на детето ви да се развие по най-добрия възможен начин и да постигне независимост и успех в своите дейности.

Ако имате въпроси или нужда от идеи за конкретни дейности, не се колебайте да се свържете с нас! 😊

Последна редакция: пт, 03 яну 2025, 10:25 от Рaдост

# 123
  • София
  • Мнения: 6
Здравейте! Синът ми е на 3г и 5м. Проблема при нас започна на 1г3м, когато започна да отказва разни храни. От тогава до днес имаме сериозен проблем с храненето. Още преди да навърши 2г започнах да правя проучвания и да търся специалисти, които могат да ни помогнат. Пробвахме с хранителен терапевт, но нямаше напредък. Започнах да правя сензорни кутии у дома и така успяхме да преодолеем това, че вече пипаше всякакви повърхности, течности, лепкави неща, започна да стъпва на трева и да има желание да играе в пясъчници. Но с храната нямаме напредък. Играем на игри с храна в нас, помага с готвенето, но не желае да опитва нищо ново освен неговата safety food. Посещавали сме и психолог, която твърди, че детето е със сензорно интегративна дисфункция. Няма никакви проблеми с общуването, има приятели ходи на детска градина, нямаме други проблеми освен храненето и говора който сега започва, вероятно заради това, че не яде твърда храна. Посещава логопед от септември месец и има напредък. Предстои ни преглед при невролог, но въпроса ми е дали ерготерапията би могла да преодолее този сензорен проблем и да пребори страхът от нова храна? Благодаря Ви предварително!

# 124
  • София
  • Мнения: 81
Здравейте! Синът ми е на 3г и 5м. Проблема при нас започна на 1г3м, когато започна да отказва разни храни. От тогава до днес имаме сериозен проблем с храненето. Още преди да навърши 2г започнах да правя проучвания и да търся специалисти, които могат да ни помогнат. Пробвахме с хранителен терапевт, но нямаше напредък. Започнах да правя сензорни кутии у дома и така успяхме да преодолеем това, че вече пипаше всякакви повърхности, течности, лепкави неща, започна да стъпва на трева и да има желание да играе в пясъчници. Но с храната нямаме напредък. Играем на игри с храна в нас, помага с готвенето, но не желае да опитва нищо ново освен неговата safety food. Посещавали сме и психолог, която твърди, че детето е със сензорно интегративна дисфункция. Няма никакви проблеми с общуването, има приятели ходи на детска градина, нямаме други проблеми освен храненето и говора който сега започва, вероятно заради това, че не яде твърда храна. Посещава логопед от септември месец и има напредък. Предстои ни преглед при невролог, но въпроса ми е дали ерготерапията би могла да преодолее този сензорен проблем и да пребори страхът от нова храна? Благодаря Ви предварително!
Здравейте.
Благодаря Ви, че споделихте историята и преживяванията си, свързани с Вашето дете. От описаното виждам, че сте направили много стъпки за подкрепа – това е изключително важно и показва колко ангажирани сте с развитието му.

Ерготерапията може да бъде полезна в случая, тъй като работи върху сензорната интеграция и трудности, свързани със сетивната обработка. Сензорното отхвърляне на храна често е свързано с преживяването на дискомфорт към текстури, вкусове или миризми, което води до отказ за опитване на нови храни. Ерготерапевтът може да работи по постепенно разширяване на "сигурните" храни чрез занимания, които се основават на игра, и сензорно експериментиране, без натиск към детето да опита храната веднага.

Терапията може да включва:

Сензорни дейности, които помагат на детето да свикне с различни текстури и консистенции.
Игри с храна, които да направят процеса забавен и любопитен, вместо тревожен.
Постепенно въвеждане на нови храни, като се започва с докосване, мирисане и постепенно опитване.
В случая е важно да се работи с индивидуален подход, защото всяко дете реагира различно на сензорните стимули.

Тъй като вече виждате напредък със сензорните кутии и логопеда, ерготерапията може да надгради тези постижения и да подпомогне детето в преодоляване на страха от нови храни и развитието на умения за хранене.

Ако имате въпроси или искате да обсъдим конкретен план за работа, ще се радваме да помогнем!
Поздрави:
Руслана

Последна редакция: чт, 09 яну 2025, 11:52 от Рaдост

# 125
  • Мнения: 182
Здравейте!
Имаме момиченце на 1г и 6м, със съмнение за аутизъм. Можете ли да препоръчате някакви игри, упражнения, които биха били полезни за развитието и. За момента все още не ходи самостоятелно, само хваната за две ръце. Посещаваме рехабилитация вече три месеца. Никой друг не желае да работи с нея понеже е още малка и няма потвърдена диагноза. Ще се насочим към специалисти в София, но до тогава какво бих могла да правя с нея вкъщи.

# 126
  • Мнения: 142
Здравейте Heart Детето ни е на 13 месеца. Казва ма-ма,га-га,ба-ба, но на бебешки не осъзнато. Отговаря на името си,но не всеки път. Издава звук като" Кххх",особено при радост. Не сочи предмети ,и не казва ,,Чао" ,или "Дай" Все още не ходи,пълзи много и вече се изправя сам на кошара. Не реди сам рингове и кубчета. Обича да се заиграва с любима играчка светеща и танцуваща. С нас играе ,но не всяка игра. Всеки ден показваме животни и звуци.Имаше екранно време, което от 10 дни е абсолютно спряно.Благодаря Ви !

# 127
  • Кърджали
  • Мнения: 143
Може ли да ми кажете ерготерапевт в Кърджали? Благодаря предварително.

# 128
  • София
  • Мнения: 81
Здравейте!
Имаме момиченце на 1г и 6м, със съмнение за аутизъм. Можете ли да препоръчате някакви игри, упражнения, които биха били полезни за развитието и. За момента все още не ходи самостоятелно, само хваната за две ръце. Посещаваме рехабилитация вече три месеца. Никой друг не желае да работи с нея понеже е още малка и няма потвърдена диагноза. Ще се насочим към специалисти в София, но до тогава какво бих могла да правя с нея вкъщи.

Здравейте!
Благодаря, че търсите начини да подкрепите вашето дете – това е първата и най-важна стъпка към неговото развитие! Искам да Ви уверя, че независимо каква диагноза бъде поставена или не, е изключително важно да започнете работа в посока на развитието на уменията още сега. В ранната възраст мозъкът е изключително пластичен и бързо усвоява нови умения, което прави този период решаващ за изграждане на основите за бъдещето.

Препоръки за работа у дома
Моторно развитие:

Продължавайте рехабилитацията, но включете и домашни упражнения. Насърчавайте игра, която стимулира движения като пълзене, катерене и хващане.
Ако детето все още не ходи самостоятелно, практикувайте ходене с подкрепа, но позволете на детето да експериментира, да пада и да се изправя – това изгражда увереност и сила.

Умения за игра:
играчки, които ангажират сетивата като музикални играчки, сортери, играчки с различни текстури и звуци.
Насърчавайте взаимодействие с вас чрез игри с подражание като „ръкопляскане“ или „криеница“.

Взаимодействие и комуникация:
Дори детето все още да не говори, продължавайте да общувате активно. Описвайте действията си и това, което виждате.
Насърчавайте жестове и мимики като посочване, махане за „чао“ или протягане на ръце за помощ.

Сензорна интеграция:
Включете сензорни игри като игра с вода, пясък, пластилин, цветен ориз или балони с вода. Това стимулира сетивните системи на детето.
Позволете на детето да изследва средата – да пипа различни текстури, да се изцапа и да усеща различни повърхности.

Рутина и планиране:
Създайте ясен режим на деня – с редовни часове за хранене, сън, игра и разходка. Рутината дава на детето усещане за сигурност и предсказуемост.

Хранене:
Обърнете внимание на хранителните навици. Ако има трудности с текстури или вкусове, опитвайте постепенно да въвеждате нови храни.

Работа със специалисти:
Потърсете логопед и ерготерапевт дори детето да е малко. Подкрепата в ранна възраст е от съществено значение за стимулиране на комуникацията и изграждането на умения за самообслужване.

Важен съвет
Следвайте интуицията си като родители – Вие сте най-добрите експерти за Вашето дете! Не се страхувайте да експериментирате с различни дейности, игри и стимули. Всяко малко усилие има значение за развитието на детето.

Ако имате нужда от допълнителни насоки, не се колебайте да се свържете отново с мен по мейл или телефон. Вие вече правите най-доброто, търсейки подкрепа за вашето момиченце!

Сърдечни поздрави,
Руслана

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 10:34 от Рaдост

# 129
  • София
  • Мнения: 81
Здравейте Heart Детето ни е на 13 месеца. Казва ма-ма,га-га,ба-ба, но на бебешки не осъзнато. Отговаря на името си,но не всеки път. Издава звук като" Кххх",особено при радост. Не сочи предмети ,и не казва ,,Чао" ,или "Дай" Все още не ходи,пълзи много и вече се изправя сам на кошара. Не реди сам рингове и кубчета. Обича да се заиграва с любима играчка светеща и танцуваща. С нас играе ,но не всяка игра. Всеки ден показваме животни и звуци.Имаше екранно време, което от 10 дни е абсолютно спряно.Благодаря Ви !

Здравейте!
Благодаря Ви, че споделяте информация за Вашето дете. Радвам се, че активно се интересувате от неговото развитие – това е най-добрият подход за осигуряване на подкрепа!
От дадената информация от Вас бих казала следното: Вашето дете се развива със своя индивидуален ритъм, което е напълно нормално. Фактът, че се изправя самостоятелно, пълзи активно и играе с любима играчка, показва стабилно двигателно и емоционално развитие; липсата на посочване и някои жестове, както и ограниченото осъзнато използване на думи, може да изискват внимание от специалист. Това са важни маркери за комуникационно и социално развитие.

Консултирайте се с педиатър или специалист по ранно детско развитие, за да получите по-детайлна оценка.
Ако има нужда, специалистът може да препоръча подходяща терапия или подкрепа.

Игри и дейности за възрастта (12-18 месеца):
Игри за развитие на жестове: Играйте „чао-чао“, „ку-ку“ и насърчавайте посочването чрез примери („Къде е топката?“).
Сензорни игри: Позволете на детето да играе с текстури като пясък, вода или пластилин.
Двигателни игри: Насърчавайте пълзенето и ходенето с опора чрез тунели или препятствия.
Играчки: Дайте прости сортери, рингове или кутии за подреждане.
Книги с картинки: Показвайте животни, обяснявайте звуците им и насърчавайте подражание.

Етапи на детското развитие (0-24 месеца):
За да се ориентирате в развитието на вашето дете, ето кратко обобщение на основните етапи:

6-12 месеца:
Бебето започва да имитира звуци и жестове.
Може да пляска, маха „чао“ и да посочва предмети.
Започва да изправя тялото си и да прави първи стъпки с опора.

12-18 месеца:
Разширява речника си с няколко думи (осъзнати).
Започва да сочи и да използва прости жестове като „дай“ или „чао“.
Развива координация и започва да подрежда прости играчки като рингове или кубчета.

18-24 месеца:
Построява къси изречения и изпълнява двустепенни инструкции.
Подобрява двигателните си умения – ходи, бяга и се катери.
Показва ясни предпочитания за играчки и започва да играе с други деца.

Добре е да спазвате ясен режим за сън, хранене и игра.
Намалете стимули като екранно време (което вече сте спрели – чудесно решение!).
Прекарвайте повече време в активни игри и разговори с детето.
Вашето дете е в много важен етап от своето развитие и ранната подкрепа е ключова. С подходяща среда, рутина и консултация със специалист ще му помогнете да разгърне потенциала си. Ако имате нужда от допълнителни насоки, не се колебайте да се свържете отново!

Сърдечни поздрави,
Руслана

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 10:37 от Рaдост

# 130
  • София
  • Мнения: 81
Може ли да ми кажете ерготерапевт в Кърджали? Благодаря предварително.
Здравейте ,
не се сещам за колега в този район, но искам да Ви информирам, че зададох Вашия въпрос в общността на ерготерапевтите и веднага като получа отговор, ще Ви информирам.

Сърдечни поздрави:
Руслана

Последна редакция: пн, 20 яну 2025, 10:38 от Рaдост

# 131
  • Мнения: 156
Здравейте!
Детето ми е почти но 6 и е невербален аутист (или по-скоро превербален,има и ехолалия)с диагноза след дълго чакане от над 3 години.
Не посещава никакви специалисти,много е труден,защото е и много активен и голям беладжия.Истинско удоволствие му доставя да разхвърля неща,да цапа и да пуска чешмата и да гледа как тече водата.
Изоставяне има във всичко,но в бягане,катерене и разни такива е номер едно.Той си проходи нормално на малко над годинка и тогава ковид почна и тук(в Англия)ни затвориха за месеци.Извиках health visitor по препоръка от джи пи то и тя първоначално го отдаде на изоставяне заради lockdown-а.После по въпросите и чарта,който излезе след моите отговори излезе,че в грубата моторика дори е по-добре от нормалното за възрастта си,всичко останало обаче беше(и все още  е)много назад.
Друг проблем е че не иска да си играем игри заедно,дразни се и се тръшка,мрънка,разревава се и винаги трябва да е на неговата.
Няма проблем с материи и текстури,обожава букви,числа реди ги в редица.
С други деца няма никакви взаимодействия,не бяга от тях но и не им обръща внимание все едно не съществуват.Много пъти срещаме дечица от класа му и те му казват здравей и името му,а той не ги поглежда дори.
В училище сутрин започват с sensory circuit(игри за баланс,катерене)в класа му са 5/6 деца с подобни проблеми.Учителките са добри(като хора)но ме притеснява,че не са специалисти,които да му помогнат.В единственото училище в града за деца като него няма места и се чака с години.
За хранене не ми се отваря и дума,много е зле положението. Яде пуканки,солети,царевични пръчки,сладки работи,мъфини,по-малко сирене и домат и бялото на варени яйца и общо взето това. Преди ядеше супички,сега отказва,много рядко баща му да го излъже някоя лъжичка супа и плодово мляко.
От плодовете предимно ябълки,но череши и нар също хапва понякога,банан ядеше,но от лятото насам и това не иска.
Безпокоя се,че тъпчем на едно място и все удрям на камък където и да потърся помощ.
Тук навсякъде ми казват,че правя грешка като търся помощ,че тук аутистите ги приемат и не искат да ги променят,а аз това съм искала.Това за мен е безхаберие.Да искам да го променя за добро,да може да има до колкото е възможно нормален живот  и когато мен ме няма да се грижи за себе си,защото след мен няма кой да го гледа.
Давах му неотропил уж за проговаряне,но не виждам ефект,а става и много hyper и го спрях,брейн бъстър също съм давала и това не проработи.В България посетихме невролог и му изписа рибено масло,но въобще не мога да му го давам плюе го.
Общо взето съм в задънена улица.

Благодаря ви за всеотдайността!

# 132
  • София
  • Мнения: 81
Здравейте!
Детето ми е почти но 6 и е невербален аутист (или по-скоро превербален,има и ехолалия)с диагноза след дълго чакане от над 3 години.
Не посещава никакви специалисти,много е труден,защото е и много активен и голям беладжия.Истинско удоволствие му доставя да разхвърля неща,да цапа и да пуска чешмата и да гледа как тече водата.
Изоставяне има във всичко,но в бягане,катерене и разни такива е номер едно.Той си проходи нормално на малко над годинка и тогава ковид почна и тук(в Англия)ни затвориха за месеци.Извиках health visitor по препоръка от джи пи то и тя първоначално го отдаде на изоставяне заради lockdown-а.После по въпросите и чарта,който излезе след моите отговори излезе,че в грубата моторика дори е по-добре от нормалното за възрастта си,всичко останало обаче беше(и все още  е)много назад.
Друг проблем е че не иска да си играем игри заедно,дразни се и се тръшка,мрънка,разревава се и винаги трябва да е на неговата.
Няма проблем с материи и текстури,обожава букви,числа реди ги в редица.
С други деца няма никакви взаимодействия,не бяга от тях но и не им обръща внимание все едно не съществуват.Много пъти срещаме дечица от класа му и те му казват здравей и името му,а той не ги поглежда дори.
В училище сутрин започват с sensory circuit(игри за баланс,катерене)в класа му са 5/6 деца с подобни проблеми.Учителките са добри(като хора)но ме притеснява,че не са специалисти,които да му помогнат.В единственото училище в града за деца като него няма места и се чака с години.
За хранене не ми се отваря и дума,много е зле положението. Яде пуканки,солети,царевични пръчки,сладки работи,мъфини,по-малко сирене и домат и бялото на варени яйца и общо взето това. Преди ядеше супички,сега отказва,много рядко баща му да го излъже някоя лъжичка супа и плодово мляко.
От плодовете предимно ябълки,но череши и нар също хапва понякога,банан ядеше,но от лятото насам и това не иска.
Безпокоя се,че тъпчем на едно място и все удрям на камък където и да потърся помощ.
Тук навсякъде ми казват,че правя грешка като търся помощ,че тук аутистите ги приемат и не искат да ги променят,а аз това съм искала.Това за мен е безхаберие.Да искам да го променя за добро,да може да има до колкото е възможно нормален живот  и когато мен ме няма да се грижи за себе си,защото след мен няма кой да го гледа.
Давах му неотропил уж за проговаряне,но не виждам ефект,а става и много hyper и го спрях,брейн бъстър също съм давала и това не проработи.В България посетихме невролог и му изписа рибено масло,но въобще не мога да му го давам плюе го.
Общо взето съм в задънена улица.

Благодаря ви за всеотдайността!

Здравейте!

Благодаря Ви, че споделяте толкова открито за предизвикателствата, през които преминавате. Разбирам колко е трудно да търсите подкрепа и да се сблъсквате със системата, особено когато усещате, че не получавате адекватна помощ. Вие сте невероятно ангажирана майка и фактът, че не се отказвате и продължавате да търсите решения, е най-важното за Вашето дете.

Какво може да направите у дома?
Вашето дете има силни страни – например силен интерес към букви и числа, двигателни умения, желание за сензорни игри – и тези способности могат да бъдат използвани, за да му помогнете в ежедневието.

1️⃣ Игри за съвместно внимание и комуникация

Детето Ви предпочита самостоятелна игра, но можете постепенно да го включвате в съвместни дейности, като го следвате в играта му, без да го насилвате да промени начина, по който играе.
Например, ако обича да реди букви и числа, можете да опитате да добавяте нови елементи (да смените реда и да видите дали ще го забележи, да редите заедно и да коментирате).
2️⃣ Преход към по-голямо взаимодействие с другите

Когато сте сред деца, можете да бъдете мостът между него и другите – например като коментирате на глас „О, Дани също обича топки, нека заедно да ритнем топката!“
Не очаквайте веднага да отговори на „Здравей!“ – това може да дойде по-късно, след като започне да разбира социалните ситуации.
3️⃣ Работа върху храненето

Проблемите с храненето са често срещани при деца с аутизъм и изискват постепенни промени.
Опитайте сензорна игра с храни – например да си играе с различни текстури (картофено пюре, кисело мляко) без натиск да ги яде.
Можете да предлагате нови храни, но без очакване да ги пробва веднага – просто ги оставяйте в чинията му и го оставете да ги изследва със сетивата си.
4️⃣ Енергия и двигателна активност

Щом е толкова активен и обича да тича и да се катери, това може да се използва за учене – например чрез балансови игри, скачане по цветни маркери, игри със стоп/тръгни (Red light, Green light), които да му помагат да регулира енергията си.
Какви терапии може да потърсите в България?
В България има няколко възможности за подкрепа, включително дистанционни опции:
✔ АБА терапия онлайн – Център „Покажи ми как“ предлага онлайн ABA терапия, която може да бъде полезна дори ако сте в чужбина.
✔ Ерготерапия – ако имате възможност да се приберете в България, може да посетите центрове за сензорна интеграция, където работят със сензорна регулация и двигателно планиране.
✔ Логопедична терапия с ПЕКС или алтернативна комуникация – в зависимост от нивото на комуникация, специалист може да предложи методи като карти с изображения или електронни комуникативни устройства.
✔ Консултация с диетолог или хранителен терапевт – за подкрепа при селективното хранене.


Вие правите всичко по силите си и Вашата отдаденост е най-важната подкрепа, която Вашето дете може да има. Никой не очаква чудеса за една нощ – развитието на едно дете с аутизъм е процес, който става стъпка по стъпка, като използвате неговите силни страни, за да му помогнете в предизвикателствата.

Ако имате нужда от още насоки, съм насреща да обсъдим повече стратегии и възможности! 💙

Сърдечни поздрави,
Руслана

Последна редакция: пн, 03 фев 2025, 10:57 от Рaдост

# 133
  • Мнения: 156
Много ви благодаря за съветите.Ще опитам всичко,което е възможно от предложеното от вас.
В България се прибираме по веднъж годишно за 2 седмици и едва ли терапия там  е вариант,а и сме от Казанлък и това Много ограничава възможностите.
Бъдете здрава и успех на всички родители минаващи през трудности и търсещи помощ за дечицата си.

# 134
  • Кърджали
  • Мнения: 143
Здравейте, получихте ли  информация за ерготерапевт в Кърджали?   



Може ли да ми кажете ерготерапевт в Кърджали? Благодаря предварително.
Здравейте ,
не се сещам за колега в този район, но искам да Ви информирам, че зададох Вашия въпрос в общността на ерготерапевтите и веднага като получа отговор, ще Ви информирам.

Сърдечни поздрави:
Руслана

Общи условия

Активация на акаунт