Образователен Говорилник - пак bug - v.5

  • 19 059
  • 756
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: X
Мисля, че има принципна разлика между науките по отношение на "знаците". При точните науки това няма как да се случи, поне не и на етап изпит (не вземам предвид за мен съвсем несъстоятелните мнения за опорочаване на самия изпит с предварително известни задачи или квестори-приятели, това в София няма как да стане). Може да има после "парашутисти" и 100 % имаше, но на самия изпит не могат да те порежат заради липса на знак, съответно да те избутат напред с оценката при наличие на такъв, защото критериите са изключително ясни, скалата на оценка е много подробна и точна,  и винаги можеш (и сега, и по соц.а) да си видиш работата и да оспориш, ако си решил задачата, а са ти написали, че не си решил, и са ти намалили оценката заради това. Тоест, ако приемем, че има знаци при не-точните науки (най-общо казано, използвам този термин, за да не изброявам), още на етап изпит едно дете без знаци ще бъде порязано в оценката и изместено от дете със знаци. А в точните науки не може да стане така, детето без знаци си влиза, ако си е решило задачите, и изпреварва тези със знаците (разбирай връзките), а те не го изместват, а влизат допълнително. Пак няма идеална справедливост, никога и никъде няма такава, но има една идея повече. Това са  принципни разсъждения, в момента едва ли има чак такова значение, някога беше друго.

# 91
  • София
  • Мнения: 16 320
Лейка, медицина и сега се влиза също толково трудно. Не съм гледала миналата година, но по-миналата момиче с две оценки по 5,50 и шестици от дипломата не влизаше медицина в МУ. И сега правят врътки - записват медицина примерно във Варна и на следващата година се прехвърлят, или записват фармация или дентална и се прехвърлят.
По мое време и право се влизаше също толково трудно. Сега се влиза с много по-ниски оценки, основно защото откриха юридически факултети по землянки и паланки.

Poppea, да си видиш работата можеш, но да оспориш - не.

# 92
  • Мнения: 6 396
Всъщност номерът беше и е, че никога не можеш да видиш чуждите работи. Независимо за какви науки става въпрос.

# 93
  • софия
  • Мнения: 5 148
и не можеш да възразяваш за оценка.

# 94
  • Мнения: X
Не ми се е налагало, но имам спомен, че можеше да подадеш контестация и да искаш преразглеждане на оценката, ако видиш в работата си, че си решил, а не ти е отразено като стотни в резултата. Говоря за математика, където всякак задача и под-условие имаха определена тежест в оценката, а имат и само един верен отговор. Имаше значение и и описването на процеса, там отнемаха стотни (точки са сега, при нас бяха стотни), но дори и да ползваш различен от общоприетия метод, ако си го описал добре и си получил отговора, не може да не ти я зачетат.
Всъщност номерът беше и е, че никога не можеш да видиш чуждите работи. Независимо за какви науки става въпрос.
И за какво ми е чуждата работа? Мен ме интересува моята, чуждата винаги ще се нареди, ако има връзките за това. По литература винаги може да ми каже, че не съм анализирала достатъчно добре образа на героя и да ме пореже в оценката, по математика как ще ми каже, че не съм решила, след като съм описала процеса и съм получила верния отговор?
При нас в оценките от изпита нямаше начин за измами, нареждането с връзки ставаше после, след официалното класиране, когато спускаха с парашутите тези с тройките на изпита, но с връзки. То и сега в СМГ така се случва, поне доскоро, с т.нар. надпланов прием. Но на решилите няма  начин да им намалят оценката и така да останат отвън за сметка на нерешилите, на които пък да им я увеличат, което е напълно възможно да се случи по литература поради субективизма и липсата на достатъчно ясни и точни критерии за оценка.

Последна редакция: пт, 05 юни 2020, 00:49 от Анонимен

# 95
  • софия
  • Мнения: 5 148
Скрит текст:
Не ми се е налагало, но имам спомен, че можеше да подадеш контестация и да искаш преразглеждане на оценката, ако видиш в работата си, че си решил, а не ти е отразено като стотни в резултата. Говоря за математика, където всякак задача и под-условие имаха определена тежест в оценката, а имат и само един верен отговор. Имаше значение и и описването на процеса, там отнемаха стотни (точки са сега, при нас бяха стотни), но дори и да ползваш различен от общоприетия метод, ако си го описал добре и си получил отговора, не може да не ти я зачетат.
Всъщност номерът беше и е, че никога не можеш да видиш чуждите работи. Независимо за какви науки става въпрос.
И за какво ми е чуждата работа? Мен ме интересува моята, чуждата винаги ще се нареди, ако има връзките за това. По литература винаги може да ми каже, че не съм анализирала достатъчно добре образа на героя и да ме пореже в оценката, по математика как ще ми каже, че не съм решила, след като съм описала процеса и съм получила верния отговор?
При нас в оценките от изпита нямаше начин за измами, нареждането с връзки ставаше после, след официалното класиране, когато спускаха с парашутите тези с тройките на изпита, но с връзки. То и сега в СМГ така се случва, поне доскоро, с т.нар. надпланов прием.
Но на решилите няма  начин да им намалят оценката и така да останат отвън за сметка на нерешилите, на които пък да им я увеличат, което е напълно възможно да се случи по литература поради субективизма и липсата на достатъчно ясни и точни критерии за оценка.
В грешка си. Точно така "не бяха видяли" втория лист задачи на сестра ми, която изведнъж се оказа с четврока и остана изън. След разбунване на духовете, че "има нещо гнило" от страна на родителите ни и колосален скандал с тях от баща ми - достатъчно добър математик, от училището единствено успяха снижено да "помолят за съгласие" родителите ни, сестра ми да бъде вписана като приета последна, но не и да отиде на първите места в списъка, където и беше мястото, защото по техни думи- това щеше да предизвика много неприятности и най-вече сканал като сега някое дете фръкне от списъка с приетите.
Та, можеш да решиш да си развиваш теориите колкото искаш, по-важното е че всички живеем в "практиките" на тая страна и не сме чак толкова боси, та да не се сещаме за всичките сиви  нюанси (възможности) от бяло до черно.
А! И когато в класа на детето ти има деца, които определено поставяш под въпрос как са влязли, щото виждаш нивото, и изведнъж откриеш че са наследници а бивш министър, нещата придобиват съвсем друго измерение. За разните му там имена под път и на път дори няма да отварям дума...
В крайна сметка административния апарат на тая държава е повече от голям,  толкова раздут, неприлично излишен, та имащите "връзки" не са никак малко. Почти всеки, който търси връзки си намира. Безплатно. Пък готовите да платят даже са с предимство.
Ходенето при определени преподаватели беше толкова нормално, че чак не се сетих да се възмущавам. Те и сега така правят.  Ама да не навлизам с примери, че сама на себе си ще досадя.

Последна редакция: пт, 05 юни 2020, 02:21 от Амели

# 96
  • Мнения: 2 182
Надпланов прием има(ше) в почти всички по-желани училища. Има данни, че СМГ не е на 1-во място в тази класация. Остана като нарицателно за надпланов заради публичните страдания на мами, че ако не бил надплановия в СМГ, нейното щяло да влезе 😉

# 97
  • София
  • Мнения: 7 378
Та, можеш да решиш да си развиваш теориите колкото искаш, по-важното е че всички живеем в "практиките"
Номинирам за оригинална мисъл!
Nerd

# 98
  • Мнения: 6 384
Много добро, Амели!

# 99
  • Мнения: X
Амели, първо казваш, че не може да се оспорва оценка, после казваш, че вашите са я оспорвали, а после казваш, че сестра ти все пак е влязла благодарение точно на това оспорване (първа или последна, вътре е, това няма особено значение, щом е вътре). Образец  за построяване на логически издържана теза Simple Smile В усилията си да ме оспориш всъщност ти доказваш с примера си точно моята теза, че като има ясни и точни критерии, дори и да има нечестна игра или недоглеждане, може да се поправи, което и аз казах. Я познай ако не беше математика, а литература, дали вашите можеха да оспорят нещо с убедителни доводи, дали щяха да им признаят доводите и дали сестра ти щеше да влезе.

Хора, вие можете да си номинирате за оригинално, каквото си искате, фактите са, че в хуманитарните науки поради самото им естество възможностите за нечестна игра са много повече от тези в точните науки, съответно вероятността да се случат е много по-голяма. От това, че вие сте в голямата си част точно хуманитаристи и от там подчинени на байъс заради това, фактите няма да се променят.  И земята е кръгла, въпреки че може на някого  да не му харесва това и да иска да е плоска, и съответно да убеждава всички, че е така, защото ако не беше, хората щяха да изпопадат от нея.

Спомнете  си как на Нотарис му бяха писали 2-ка по литература Wink Не виждам как ще се случи, ако беше решил задачите на щерката по математика вместо да й пише есето или анализа.

Става ми смешно как като няма какво да кажете по същество,  няколко потребители/ки тук си поддаквате като на нещо супер оригинално на всяка тривиална  мисъл, родена от някой/я от вас  в спор с мен  Simple Smile Не ми пречи, ваша си работа, само отбелязвам.

Последна редакция: пт, 05 юни 2020, 17:54 от Анонимен

# 100
  • софия
  • Мнения: 5 148
Така е, в хуманитарните е по-лесно за подсказване. Аз пък се опитвам да ти кажа, че в точните с малко по-точните хора също всичко си идва на мястото.

допълване - добреееееее, след редакцията ти и разглеждането и извъртането на личния ми пример,  моето изречение по-горе звучи напълно неправилно. Та специално ти отговарям:

Така е, сед скандала, просто вписаха сестра ми. Беше огромно неудобство за семейството ми, че се държат все едно ние сме натрапниците и "добавените". Ако разбираш какво ти казвам. Т.Е те не признаха грешката си, взеха ученика, само и само да не се разчуе....
Пък ти ми извъртай думите колкото си искаш! Извъртай, тя цялата държава това прави. извърта!

# 101
  • Мнения: X
Така е, в хуманитарните е по-лесно за подсказване. Аз пък се опитвам да ти кажа, че в точните с малко по-точните хора също всичко си идва на мястото.
Не само за подсказване, а за диаметрално противоположни оценки от различни хора за едно и също нещо, което в математиката няма как да се случи. Разбира се, и в литературата (давам я като пример) има  критерии за оценка, няма как да няма, но са много по-размити и свободни за тълкуване  от оценителя, отколкото тези в математиката, съответно дават много повече възможности за субективни оценки (дали користни, дали не, отделен въпрос). В математиката субективният елемент е сведен до възможния минимум, все пак и проверяващите математици са хора, както и литераторите. Но естеството на материята предполага много по-малки възможности за субективна преценка.

Именно, и аз това исках да кажа - че в точните науки всичко си идва на мястото дори и с неточни хора, докато в хуманитарните не е така. Тоест, едно дете, занимаващо се с литература, е много по-уязвимо за нечестна игра от неточни хора, отколкото дете, занимаващо се с точни науки. Което е просто факт от живота и няма оценъчен елемент, но е добре да се знае и взема предвид в стратегията. Има деца, които могат да се занимават и с математика, и с литература (като диаметрални противоположности), и за тях това може да е фактор при избора. За тези, които не могат/не искат да се занимават с математика, няма как да  е фактор, това е ограничително условие в тяхната задача, но поне може да си дават сметка за това и да измислят стратегия за намаляване на риска.

Оф, Амели, абе стига с тези емоции, бе, говорим за практически стратегии  за образованието, които могат да са от полза за някого. Какво ти извъртам, имаме цел - да влезе детето в гимназия Х, имаме средство - оценка по математика или по литература, имаме аналз коя от двете оценки е по-уязвима за нечетсан игра или недоглеждане (не е задължитено да е с корист, и проверяващите са хора). И като следствие имаме извод, че математиката е много по-защитена от това, отколкоот литературата. От там нататък, всеки е свободен да прилага или не тези изводи.

Последна редакция: пт, 05 юни 2020, 11:35 от Анонимен

# 102
  • София
  • Мнения: 16 320
Еее, Попеа, това че в частния казус на сестрата на Амели са клекнали след скандал, съвсем не означава, че оценка на приемен изпит може да се оспорва. Регламентирана възможност и процедура за контестация няма. Това, че някой, поради страх или други причини, е направил нещо нерегламентирано по никакъв начин не променя този факт. И този пример не доказва тезата ти за противното.
А че при хуманитарните науки възможностите за некоректно оценяване са повече, никой не спори.

# 103
  • софия
  • Мнения: 5 148
Така. Всичко в последният ти пост (извинявай предпоследния ме изкара от нерви, защото е наддумването за което говориш и е излишен) е вярно и го споделям като мнение.  (освен ако не си го допроменила до неузнаваемост докато пиша)
"Контрата" с която независимо, че ти не си съгласна, все пак си съществува, е че резултати, информация - предварителна "следварителна" игра и т.н. всякаква манипулация - определено користна- е не само възможна, но и съществуваща.
Моят пример за сестра ми е възможен само ако имаш достатъчно "топки" да скочиш. И пак, както стана ясно, той не разобличи виновните.
Та скритото зад "не може да видиш работата на другия" е съвсем друго и е идеалната завеса за невъзможност да доказваш схемите! такива има. Ти си тропай в несъгласие.

Последна редакция: пт, 05 юни 2020, 11:46 от Амели

# 104
  • Мнения: 912
Еее, Попеа, това че в частния казус на сестрата на Амели са клекнали след скандал, съвсем не означава, че оценка на приемен изпит може да се оспорва. Регламентирана възможност и процедура за контестация няма. Това, че някой, поради страх или други причини, е направил нещо нерегламентирано по никакъв начин не променя този факт. И този пример не доказва тезата ти за противното.
А че при хуманитарните науки възможностите за некоректно оценяване са повече, никой не спори.
Не искам да повтарям това, което Санака е написала, защото е точно така.

Още далечната 1987 г. моя милост се чуди, чуди какво да кандидатства след 7-ми клас...Исках в Испанската, но родителското тяло беше на мнение, че нямало смисъл да се забивам в един език само. НГДЕК бил много подходящо уч. заведение от гледна точка на обща култура, знания..... Ходих на уроци по БЕЛ, щото все пак теми развивахме, нищо не се знаеше, но  в никакъв случай сериозно учене....
В крайна сметка дойде 15,06, и се реши, че продължавам в разширеното изучаване на английски с допълнителни частни уроци по френски, та да изляза с два езика от училище /уау/. Десет дена преди изпитите решавам, че все пак ще пробвам НГДЕК, сядам и уча яко по история и отивам на изпити по история и български. След изпитите живеех с мисълта, че съм приета. Та се оказа, че на БЕЛ - 4,50, история - 5,50. Ииии втора резерва /т.е. с еднакъв резултат с първата, но по азбучен ред се явявах втора/. А аз рееев, та се нетрае. Нашите слисани - все пак 10 дена учене само, за какво се кахъря?! Отивам в НГДЕК да се разправям - аз, сама, на 13 години. Искам проверка на писмената ми работа по БЕЛ. Изпокапаха лелките от канцеларията, питаха къде са ми родителите, защо те не са с мен Smile А аз войнстващо настоявах да ми дадат работата и след 45 мин. разправии все пак я получих. Гледам, че работата ми е минавала през арбитър - единият проверяващ дал 5,25, вторият - 4,25. Арбитърът - соломоновско решение - 4,50. Ако имах 4,75 влизахме с първата резерва в НГДЕК.
Гледам - две правописни грешки, всичко друго ми беше наред. Ей, като се разлютих, като вдигнах една патаклама /с карираните си панталони, жълто лятно якенце и жълти кецове/. Написах контестация на ръка, в канцеларията. Исках среща с директорката. Абе як скандал - кой, как оценява и как така се допуска субективизъм. И как така са приети мои съученици, чиито родители работеха във вестник "Работническо дело" и БЗНС  Smile, а аз не съм ..... Тогава научих първия си сериозен урок в живота като член на тогавашното общество - придобих необходимите знания, умения, компетентност за това що е то покорен гражданин,  осъзнах връзката между социалното положение на отделни индивиди /родители/ в обществото и реализацията на техните наследници в същото това общество, разбрах, че е хубаво да се научиш да проявяваш търпимост и да правиш компромиси - но да му се невиди, не успях.... След целодневни разправии си тръгнах много обидена, а в края на седмицата получих писмо, че свикана комисия ми потвърждава оценката. Отидох с писмото в НГДЕК, видях се с Гергина Тончева и ясно ѝ заявих, че това е срам за нея и за училището, което ръководи.
Та така... И до ден днешен продължавам да се боря с несправедливостите. Ужас!
Факт е, обаче, че в математиката 2+2=4.... Всичко друго е субективно!

Общи условия

Активация на акаунт