Професионално ориентиране за младежи - онлайн консултации с Ели Мантовска

  • 83 526
  • 223
  •   1
Отговори

Анкета

Кога открихте призванието си?

Опции:

# 90
  • Мнения: 170
Здравейте! Надявам се, че сте имали прекрасни празнични дни!

С наближаването на баловете, все по—голяма част от младежите от 10 и 11 клас,  се замислят за предстоящия кариерен избор. Едно често срещано притеснение е: “Ами ако се окаже, че това, което избера да уча/работя не ми харесва?”

Ето някои идеи:
- дайте пример със себе си и с Вашите родители/близки: колко промени сте преживели и как сте се адаптирали
- покажете им резултатите от анкетата тук, в темата
- обсъдете фактологично “цената” на промяната и последствията, така че младите хора да са запознати с потенциалните загуби. Понякога в представите ни всичко е по-страшно от действителността. Нека се запознаят с това, което ще им вземе, но и даде една промяна на специалност в университета или на изцяло нова сфера на развитие по-късно.
- Според данни от изследване, направено в Канада, на днешните младежи предстоят още повече промени в целия им бъдещ професионален живот: над 15 смени на длъжността, до 5 промени на индустрията, в която са заети, множество роли, които едновременно ще заемат (мултитаскинг), планирани и непланирани периоди без работа.

Гъвкавостта и адаптивността при промяна могат да са изключително ценни качества. Обсъдете кога на Вас и на тях им се е налагало са ги упражняват. Какво сте научили?

# 91
  • Мнения: 170
Добро утро!
Каня Ви да изгледате тази ТЕД лекция с младежа/девойката до Вас. За жалост, няма субтитри на български език, само на руски език.

https://www.ted.com/talks/eduardo_briceno_how_to_get_better_at_t … gs_you_care_about

Може да обсъдите:

- какво е зона на учене? А на представяне?
- къде най-често съм аз? А ти?
- кога можем да правим грешки?
- кои микроумения можем да практикуваме? В името на кои макроумения?

Надявам се този разговор да отвори нови хоризонти за Вас и младите хора. Ще се радвам да споделите впечатленията си.

# 92
  • Мнения: 170
Преди няколко месеца водих семинар за 10класници в Испанската гимназия в София и младежите ми споделиха, че един въпрос им се е сторил особено полезен и забавен:

Попитайте родителите си как сте играли като малки. А какво още си спомнят от интересите ви като малки?

Всъшност този въпрос дойде, когато осъзнах, че едната ми дъщеря играе с много хъс ролеви игри, в които раздава роли и дори реплики на всеки, който е готов да се включи (даже и на котките). Не знам дали ще стане автор/сценарист/режисьор, но съм си го записала, за да й го напомня поне като фаза от 1-2 години, която беше много важна за нея.

Какво е онова специално нещо, в което децата Ви се потапяха като малки?

# 93
  • Мнения: 170
Здравейте! Ако младежите около Вас се чудят дали да работят през лятната ваканция, ето някои идеи от Академия за родители:

https://parentacademy.bg/tiineidgur-rabota/

# 94
  • Мнения: 170
Здравейте! Фейсбук страницата People of Sofia популяризират много интересен проект: “Твоята първа работа има значение”. Ето скорошно интервю, което много ми допадна:

https://www.facebook.com/178972875597633/posts/2085472201614348/?d=n

# 95
  • Мнения: 170
Здравейте! Днес бих искала да поднеса на Вас и младежите до Вас едно видео като храна за размисъл:

https://www.ted.com/talks/bruce_feiler_how_to_master_a_life_transition/

Основният въпрос е: “Какви умения градим, за да се справяме с преходните периоди в живота?”

Авторът в провел изследване със стотици участници в търсене на отговора. Той определя т нар “живототресение” като особено значима житейска криза.

Надявам се видеото да Ви даде възможност да поговорите с младите хора как те могат да са по-подготвени за подобни преходи.

# 96
  • Мнения: 170
Здравейте! Често родители са споделяли, че се чудят дали да разрешат на детето да се откаже от спорт или музикален инструмент едва няколко месеца след започването на уроците.

Ето една интересна статия (на английски език) по въпроса. Подкрепена с научни изследвания:

https://characterlab.org/tips-of-the-week/sample-then-specialize/

# 97
  • Мнения: 170
Здравейте! Наскоро ми попадна интервю на тема “професии и умения на бъдещето”. Споделям го с Вас, може би ще е повод за интересен разговор с младия човек до Вас:

https://m.economy.bg/world/view/50910/Tova-shte-se-profesiite-na … ist-Krischyn-Krom

# 98
  • Мнения: 26
Здравейте, аз съм професионална балерина и виждам желанието в моето 6 годишно момиченце да танцува. Затова искам да я науча на разни неща. Проблема е там, че винаги започвам с игра и с хубава музика и всичко е наред до мига в които я понатисна повече или дам по сложно движение, тя веднага се отказва. Отговаря ми, че е малка за това или пък, че аз не съм госпожа. Друг път плаче истерично, все едно съм я насилила зверски. Същото е и с буквичките и цифричките.  Тя иска но няма търпение, иска веднага да направи шпагата или веднага да зачете , затова и бях измислила предизвикателсво в което, всеки ден по 5 мин се разтяга и я снимам за да види сама резултатите си . Това даде успех, но за кратко.  Не харесва да и казвам истината, аз пък от своя страна не мога непрекъснато да я поощрявам без причина...Как да и кажа, че може шпагат, като тя не го може. Желае само да я хваля. Много е енергична и исках да я запиша при учител да плува, и след първият урок отказа било сложно и била малка...сега само се ципликаме в басейна, Заведох я на художествена гимнастика по нейно желание, да ама пък там госпожите били строги. Не мога да я оставя така просто на таланта и знам от опит трябват умения.... и затова Намерила съм една възрастна дама, която е много добър педагог по балет, но тя отказва викайки силно, че не иска. После твърди, че иска да стане балерина. За това изкуство над 8 години вече си закъснял Simple Smile  Какво мислите, аз нахвърлях някой подробности, предварително благодаря Simple Smile

# 99
  • Мнения: 170
Здравейте!
Поздравления, че търсите как да подкрепите дъщеря си! Чудесно е, че има интерес към балета, нещо, което може да Ви сближи още повече и в бъдеще.

Бих искала да Ви предложа няколко идеи:
1) въпроси за размисъл към Вас:
- колко е важно за Вас дъщеря Ви да се занимава сериозно с балет?
- какво виждате, че я радва и й се получава с лекота, тя е в т нар “зона на потока” (където умение и предизвикателство св срещат на такова ниво, че детето да се “изгуби” в дейността). Обикновено за децата това е някаква форма на игра - с вода, с камъчета, или да се справя с някаква физическа трудност - катерене, прескачане.
- какво от това наблюдение може да Ви помогне в другите области, където тя е склонна да се отказва? Може би трябва да се надградят постепеннно умения (както правите) или да се намали нивото на предизвикателство (трудност, време, което отнема)
- как визуализирате напредъка? Много ми подадна идеята Ви за снимка, какво още може да направите? Сещам се да отбележите с тебешир някакво място, до която тя да вдигне крака си, например и всеки път да измервате постижението й

2) Идеи, насочени към детето:
- да играете ролята на много смешен спортен коментатор: “Дами и господа, София излиза на сцената. Завърта се елегантно, прилича ли Ви на пеперудената фея? Да, днес тя особено много прилича на фея!”
- да давате глас на усилията й: “виждам колко се стараеш, правиш…. (Точно описание на положените усилия, дори на пръв поглед да не водят до голям резултат)
- да отбелязвате на глас как предполагате, че се чувства. Тя е голяма, така че не е нижно да я “учите” на емоциите, може да се свържете с предполагаемото чувство като дадетв пример със себе си на същата възраст: “пх, този шпагат е толкова труден. Знаеш ли, че ми отне 1 година, за да започна да го правя. Толкова се ядосвах, ставах червена като домат!”
- да обсъждате и четете книги за спорт, мисля, че в поредицата за Франклин имаше няколко истории по темата. Има и анимационен филм, Балерина (Leap, 6+  год, според commonsense media).
- може да поговорите с нея за това как работи тялото и мозъка и защо не можем да правим добре нещата от първия път винаги добре, а трябва да се упражняваме (т нар прогресивно мислене, growth mindset). И да й дадете пример с нещо, което е преодоляла с упражнения. Най-очевидното е да й разкажете как е проходила.

Ако искате, свържете се с мен за лична консултация, в момента първата среща е безплатна.

Пожелавам успех на Вас и детето и Ви поздравявам за всички усилия да я подкрепите!

# 100
  • Мнения: 170
Здравейте! Ако и Вие, като мен, сте възпитавани в дух “никога не се отказвай”, може този пост да Ви е полезна храна за размисъл. И за дискусия с младите хора до Вас:

https://www.instagram.com/p/CfCqsxyP2vW/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

# 101
  • Мнения: 170
2022 е Европейската година на младежта.

Може да споделите тази страница с младежите до Вас, за да се запознаят с различните интересни инициативи, които предстоят:

https://europa.eu/youth/year-of-youth_bg#activities

# 102
  • Мнения: 170
Здравейте!

Днес Ви предлагам един материал на тема: “Доброволчество и деца”:

https://parentacademy.bg/dobrovolchestvo-za-deca/

Кое Ви се струва най-подходящо за Вашето дете?

# 103
  • Мнения: 170
Здравейте!
Предлагам Ви по-различен формат, който разказва по забавен и достъпен начин за първата работа:

https://www.libruse.bg/view?name=Кампания%20Първа%20работа&news=1712

# 104
  • Мнения: 170
Здравейте!

Днес бих искала да Ви обърна внимание на един любопитен проект - Невидими линии. Основната цел е да подпомогне хората, най-вече девойките, да научат повече за здравословно поставяне на граници.

https://invisiblelines.org/

Споделям ресурсите, защото често работя със зрели жени, които все още се учат да поставят и отстояват градивно граници в служебния и личен живот. Като кариерен консултант и бъдещ развитиен психолог вярвам, че това е много важно умение.

А как мислите Вие - умеят ли младите хора около Вас да боравят с граници - лични и чужди? Как това би се отразило на бъдещото им професионално развитие?

Общи условия

Активация на акаунт