Отговори
# 540
  • Пловдив
  • Мнения: 20 268
Според мен второто изречение е въпросително.
И според мен.
Изобщо тоя род изречения аз гледам да ги избягвам, защото смятам, че като цяло са въпросителни, обаче завършват като съобщителни и как да им сложиш спокойно удивителен знак... Wink

# 541
  • Бургас
  • Мнения: 1 756
Благодаря! 🙂 Синът ми се подготвя за НВО и взе да става малко трудно. Че почнаха и сказуемите, и подлозите. А до вчера подчертаваше глаголи и съществителни, и го усещам малко объркан.
А изреченията, които написах са от диалог, който чух днес в магазина и се замислих какви препинателни знаци трябва да се сложат.

# 542
  • София
  • Мнения: 20 079
Соред мен и двете, без значение какъв е словоредът, са съобщителни, и от гледна точка на  пунктуация трябва да завършват с точка.  И двете са  на практика  едно и също сложно съставно с подчинено допълнително.  Главното изречение е "Не разбирам" (оттам е и необходимостта от точка в края), а подчинененото е  " защо искаш това". Тоест какво не разбирам  ->  защо ти трябва това.
ПП Иначе пунктуацията и според мен е вярна, запетая има в единия случай, в другия няма.

Последна редакция: сб, 15 мар 2025, 07:31 от Просто русалка

# 543
  • Пловдив
  • Мнения: 20 268
Според мен във втория случай главното е "Защо искаш това?", с вметка: (питам, защото) не разбирам. Но явно зависи от гледната точка. Wink
Мисля, че и интонацията при устно задаване обикновено е такава, като питанка.

# 544
  • София
  • Мнения: 20 079
Съчиних си друг пример и пак го "усещам" аз лично така (като съобщително, тоест).

Така и не запомних кога  точно започва пролетната ваканция тази година.
Кога точно започва пролетната ваканция тази година, така и не запомних.  Какво не запомних -> Маркираното.
Ако ще е някаква вметка/пояснение във въпросително, тогава бих го направила по следния начин:
Кога точно започва,  така и не запомних, тази година пролетната ваканция?

# 545
  • София
  • Мнения: 16 333

Кога точно започва пролетната ваканция тази година, така и не запомних. 

Това безспорно е съобщително, но горния пример аз го усещам като въпросително изречение.

# 546
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 670
И двете изречения са съобщителни. По състав са сложни съставни с подчинени допълнителни. Подчиненото допълнително е от типа косвен въпрос. Много прилича на въпросителните, защото също започва с въпросителна дума (какво ще ядем, къде ще спим, защо искаш това). В посочените примери ("Аз не разбирам защо искаш това" и "Защо искаш това, не разбирам") главното изречение определя пунктуационния знак в края.

Мислиш ли да ме уведомиш защо искаш това?
Защо искаш това, мислиш ли да ме уведомиш?
Мислиш ли да ме уведомиш - главно въпросително

Не разбирам защо искаш това.
Защо искаш това, не разбирам.
Не разбирам - главно съобщително

# 547
  • Мнения: 13 408
Благодаря! 🙂 Синът ми се подготвя за НВО и взе да става малко трудно. Че почнаха и сказуемите, и подлозите. А до вчера подчертаваше глаголи и съществителни, и го усещам малко объркан.
А изреченията, които написах са от диалог, който чух днес в магазина и се замислих какви препинателни знаци трябва да се сложат.
За съществителни и подлози(или допълнения, обстоятелствено пояснения)  Т. е., за разликата между части на речта и части на изречението, на моя син, когато беше малък, обясних така:
Ти си ти, Станислав е Станислав, Иван е Иван и сте си такива и никога не може да сте различни. Така са и частите на речта, съществителните, това им качество е неизменно. Но когато сте на игрището, веднъж ти си вратар, Иван нападател, друг път ти си защитник, Иван вратар и тн. В изречението съществителните могат да имат различна роля, като на игрището.

Така го разбра моят син, така му беше лесно да си представя защо досегашните съществителни в изречение са хем така, хем иначе. Иначе за глаголите, няма какво да се обърка

# 548
  • Бургас
  • Мнения: 1 756
Много ви благодаря! Винаги съм смятала, че българският език е силната ми страна, но покрай детето се уверих, че не е така. Колкото и да им обясняват в училище, се налага да обяснявам и у дома, да помагам с домашни. Темата е много полезна и интересна!

# 549
  • Пловдив
  • Мнения: 20 268
Съчиних си друг пример и пак го "усещам" аз лично така (като съобщително, тоест).

Така и не запомних кога  точно започва пролетната ваканция тази година.
Кога точно започва пролетната ваканция тази година, така и не запомних.  Какво не запомних -> Маркираното.
Ако ще е някаква вметка/пояснение във въпросително, тогава бих го направила по следния начин:
Кога точно започва,  така и не запомних, тази година пролетната ваканция?

Ако е към мен - същото казвам. Но вметката може да е и накрая.

# 550
  • волно калдъръмче
  • Мнения: 6 670
Съчиних си друг пример и пак го "усещам" аз лично така (като съобщително, тоест).

Така и не запомних кога  точно започва пролетната ваканция тази година.
Кога точно започва пролетната ваканция тази година, така и не запомних.  Какво не запомних -> Маркираното.
Ако ще е някаква вметка/пояснение във въпросително, тогава бих го направила по следния начин:
Кога точно започва,  така и не запомних, тази година пролетната ваканция?

Ако е към мен - същото казвам. Но вметката може да е и накрая.
Това не е вметнат израз, а главното изречение. Какво не запомних -> отговорът е подчиненото допълнително изречение от типа косвен въпрос (кога започва ваканцията). Словоредът може да е свободен. Пунктуацията е строга:
1. Ако започете с главното, няма запетая пред косвения въпрос.
2. Ако започнете с косвения въпрос, пишете запетая за затваряне на подчиненото.

Вметнатият израз е "така и". Отличава се по това, че може да се премахне от изречението и няма синтактична служба. Последното е най-важният признак на вметнатите думи и изрази.

# 551
  • Мнения: 877
Като го чухте, как разбрахте, че се пише слято?
Личеше си ясно.
Попитах Gemini и ето отговора му:

Да, глаголът "незачитам" съществува в българския език. Той е от несвършен вид и означава:

    - да не зачиташ, да не признаваш нещо за валидно или важно.
    - да пренебрегваш, да не се съобразяваш с нещо.

Например: "Той незачиташе авторитета на учителя."

Глаголът "незачитам" е образуван от представката "не-" и глагола "зачитам".

# 552
  • Мнения: 35 920
Това не може да е вярно... не зачитам би трябвало да се пише разделено.

# 553
  • ту тук, ту там
  • Мнения: 8 191
Като го чухте, как разбрахте, че се пише слято?
Личеше си ясно.
Попитах Gemini и ето отговора му:

Да, глаголът "незачитам" съществува в българския език. Той е от несвършен вид и означава:

    - да не зачиташ, да не признаваш нещо за валидно или важно.
    - да пренебрегваш, да не се съобразяваш с нещо.

Например: "Той незачиташе авторитета на учителя."

Глаголът "незачитам" е образуван от представката "не-" и глагола "зачитам".

Това са глупости.
А аргументите Ви са… безумни. Не успяхте да ме убедите. Вие пишете “незачитам”, но ще Ви смятат за неграмотна. 😊

# 554
  • Мнения: 5 001
Много интересно, за правописа в българския език арбитър е Gemini!

Общи условия

Активация на акаунт