СМГ "Паисий Хилендарски" - Тема 13

  • 58 516
  • 752
  •   1
Отговори
# 375
  • София
  • Мнения: 1 133
От друга страна все пак говорим на български и елементарно ниво по БЕЛ също е изискуемо.

Сега, "елементарно ниво" по БЕЛ смятам, че покрива всеки резултат над 80т. Обаче не е достатъчен, за да влезеш. Освен това изпитът не оценява грамотност, нито умения за работа с текст, а понякога е късмет дали младежът/девойката е уцелила точната формулировка, подадена в ключа с отговори (справка последните протести на12ти клас). Така казано е обидно към всички доста грамотни деца, които са изкарали 85т. по БЕЛ и 100т. по МАТ и са останали извън желаното училище.

# 376
  • София
  • Мнения: 1 309
Понеже от дълги години и моето сърце гравитира около СМГ и обмислях дали утре да отида на място и да се включа в подписката, искам да споделя някои мои мисли по темата:
1. СМГ не бива да се счита за изолиран остров. Смятам че всички седмокласници трябва да имат шанс за прием;
2. Хубавото на СМГ е, че там не учат само състезатели. Учат много умни и интелигентни деца с разностранни интереси. Оформя се чудесна среда и има място за всички;
3. Когато дъщеря ми влезе в СМГ през 2018, въпреки че идваше от профилирана паралелка в 107-мо с прекрасен учител, първите седмици ѝ се видя страшно и каза: "Не е правилно да се влиза с НВО. Трудно си е тук." За щастие (и с труд) този момент бързо мина и не е имала проблеми със справянето. В края казваше: "Обичам си училището и приятелите. Радвам се, че съм тук"
4. Истерията след 4-ти клас е огромна. Стресът е огромен. Безумие е да се повтори в 7-ми клас. Но също така считам за безумие някоя точка от НВО по БЕЛ да определя кой ще учи в СМГ и кой не;
5. В заключение, подкрепям идеята за по-труден модул на НВО по математика. Няколко хитри детайла ще осигурят диференциране.

Успех на всички кандидатстващи и спокойствие на родителите!

# 377
  • Мнения: 6 326
Ама защо си играем на латерна? Повтаряте едно и също.
Нали ясно написах, че ако НВО Мат се промени и успява да разслои достатъчно резултатите, Бел няма да е такъв проблем.
Обидно необидно...това е състезание и всеки се готви за състезание. Каквото за всички, такова и за СМГ-ейци.

Пак да попитам...тези, които искат в НЕГ или Испанската, но не са добри математици за какъв изпит да вдигат гири? Аналогично на тукашните щения? Защото при тях ситуацията е по-зле. Мат е по 2, а не само веднъж в балообразуването.

# 378
  • Мнения: 12 674
И аз искам моите деца да имат предимство. Simple Smile
И аз се чудя дали да подписвам, при все, че за моите деца е най-добре изобщо българският да не влиза.
Най-важното е подборът да е при ясни критерии и равнопоставеност. Децата от математическите и сега имат предимство с подготовката по математика.

# 379
  • Мнения: 35 371
Децата от МГ са си скъсали гъза от подготовка за приема след 4 клас, както и 5-7 клас от учене. Може би затова имат предимство.

# 380
  • Мнения: 12 674
Много деца са си скъсали гъза. Резултатите говорят.

# 381
  • Мнения: 7 329
Fansy, ей ме на. И тук го казвам, че в сега кандидатстващия набор има страшно добри математици, които не учат в СМГ. Дали ще изберат това училище, или ще се насочат към ПЧМГ (тази година им погледнах за какво отпускат стипендии), избор на децата и родителите им е. Това с машинист е моя татко, машинист ще бъда аз, не е работещо. Нито абонамента. Но ей го, ПЧМГ са го измислили не само с изпитите. За стипендиите условията са си им чиста форма на рейтинг.
А това за безплатните школи е право на всяко училище, но не им се занимава. Ако стане бизнес подготовката по състезателна математика, при тази възрастова група няма на бъде като за кандидатстването след четвърти клас. И нима подготовката за състезанията по химия, биология, физика, история и география е безплатна? Сега, съвсем теоретично, тази година с олимпийци на СМГ по химия може да се напълни половин клас на НПМГ. Е, ще спрат да бъдат математици, но няма са се напъват да са добри и за училището, в което са попаднали.
Сегашната форма ще капсулова единствено парите към школите по БЕЛ и математика. Около 40% от учениците в училището излизат от него и влизат нови. Да не бъде, защото са се научили да пишат по начин, който се харесва на проверяващите.

# 382
  • София
  • Мнения: 1 133
Обидно необидно...това е състезание и всеки се готви за състезание. Каквото за всички, такова и за СМГ-ейци.

Fancy, казах, че е обидно да твърдиш, че някой с 85т. на НВО БЕЛ няма "елементарно ниво" по предмета. Не е гот да извърташ така. А и никой не иска "вътрешен изпит", за да внушаваш, че се иска нещо "специално" за СМГейци. Ако искаш диалог или дебат, добре е четеш коректно написаното от другите.

# 383
  • Мнения: 113
Мисля си , че е крайно време да се направят промени при критериите за класиране както за математическите гимназии , така и за езиковите. Миналата година седмокласниците  с максимален брой точки по български език и литература са 9, а по математика – 284. НВО математика не е достатъчно по трудност за прием в математически гимназии очевидно. Един изключително добър математик защо трябва да бъде и отличник по български за да влезе в СМГ ми обяснете? Някои са доволни и на тройка. Ако сега в нашето общество се роди един Леонардо ДаВинчи , Алберт Айнщайн и други известни учени с дислексия не биха могли да попаднат в училище, което да отговаря на потенциала им. Ако случайно се роди гениален математик с дислексия обаче и има 3 на български в кое училище трябва да отиде да учи? Държавните училища са нашите училища , данъкоплатците  ги поддържат и правилата трябва да ги определят специалистите, нека математиците опредеят критерия, езиковите гимназии също да имат свобода да изберат 3 пъти български и веднъж математика, това е по-нормалното или както си решат. Който разбира той да си прави подбора.
 Средните резултати винаги за български са по-високи, което ме кара да си мисля , че НВО математика е с по-висока трудност за децата, а не стига по трудност за прием в  математическа гимназия.. И в пъти по-добре е да има отделен изпит за математическите гимназии и критерии за прием както в 4 клас, да участват точки от математически състезания, НВО също да учасвта, така че един добър математик - състезател и тройка да има на български да влезе в училището, което отговаря на потенциала му, а не да бъде изхвърлен . Ако възпрепятстваме деца  да се развият спрямо потенциала си това е голямо престъпление. Няма нужда всички да бъдат отличници по всичко, въпроса е среда , условие за откриване и развитие на потенциала на детето. Цялото общество печели  от това. Не мисля, че има  нормален родител, който иска да изкривява детето си в противоестествена за потенциала му посока.

# 384
  • Мнения: 9 043
[...]Когато се появи комбинирано НВО предричам, [...]
А с комбинираното НВО дали ще приемат и в балетното училище, че сега децата от СМГ са дискриминирани, защото по физкултура са играли футбол, вместо балет. Защо Ви пречат специализираните изпити? Защо държите детето Ви да попадне точно там, където не му е мястото.
Когато аз кандидатствах след 7 клас държах изпит в СМГ, два изпита в НПМГ, и два изпита в ЕГ. Други деца си държаха изпити за НГДЕК, за спортните училища и за изкуствата. За техникумите бяха съвсем отделни изпити. Дори и през ум не би ми хрумнало с един и същи изпит да се влиза навсякъде, защото иначе някого го дискриминирали.
Аз не бих отишла на опера, където ще пеят певци, които са приети с изпит за НАП или за ТЕЦ.

Призма, 5-7 клас няма профилиране. В СМГ ИУЧ и ФУЧ са математика, в НПМГ са пиродни науки, в спортните училища са спорт, а в тези по изкуствата - изкуства, а в останалите - БЕЛ и Математика. Училището само си избира. И няма как да се маха изпит всеки път, когато някой ПС избере ФУЧ.

Кандидатствали  сме по едно и също време. И тогава смятахме хилядите изпити за безумна глупост.
И даеахме стотици примери с западните държави, че с една матура кандидатстваш навсякъде.

За радост има много деца, които без да са учили в СМГ се справят чудесно и имат страхотен резултат за там.
Няма значение, че са учили ФУЧ танци. А и в гимназията истинските математици /участващи в състезания/ почват да се броят на пръсти.
Кофти е когато дете от СМГ не успее да влезе след 7 клас отново там. Защото от най-желаното училище отиваш в не толкова желано. И с очите си съм видяла как рухва психиката на едно такова дете. И това се случва основно когато родителите подклаждат химерата за училището.

# 385
  • Мнения: 50 664
Честно казано, вече ми се драйфа от факта, че всичко и навсякъде се прави в интерес на средното ниво. Талантът не се поощрява и насърчава под никаква форма, а се натиска надолу от всички държавни институции...
Какво да коментираме повече?...

Да де, ама "средното ниво" са около 80% от населението и по принцип образованието е ориентирано към тях, защото те са мнозинството избиратели, а и те ще работят масата средни работи, понеже супер-дупер високо интелектуални работни места няма за всички. И по тази причина няма да се преборите, защото времената се промениха и сега се гледа политкоректност. И трябва да бъдем благодарни, че изобщо има СМГ и след 4 клас, защото някога и на това му бяха вдигнали мерника под натиска на онези 80% и определени политици, търсещи подкрепа. Някога и ние протестирахме и се борихме, макар за други неща и имахме някакъв успех за да го има поне днешното, но радикално политиката няма да отстъпи.
И всъщност по цял свят е така - държавно финансираните училища си гледат средното ниво, а високите нива са все частни. Та нямате представа какъв късмет имате, че все още има безплатно държавно СМГ - училище на световно ниво. И нямате шанс да се преборите, не на последно място и защото днес ви има, утре децата ви завършват и ви сменят други, пак отначало. А политиците са си все същите.

Но ако все пак трябва да има борба тя трябва да почива на модерна и политкоректна формулировка на исканията - не да се търси защита на математиците, а да се акцентира на ползата за всички умни деца. Имам предвид, че по-трудно НВО е от полза за всички добре подготвени кандидати, без значение в коя елитна гимназия кандидатстват.  Та наблегнете на това - трудно НВО за всеобща полза:
- По-добро и справедливо разслояване на баловете без ненужни дребнави трикове за орязване на оценките.
- Намаляване на ролята на късмета за крайната оценка.
- Стимулиране на креативността и мисленето, а не на заучаването на подходи и трикове за печелене на точки.

И в същото време и по-слабите ученици няма да са ощетени от труден изпит, защото борбата е за място в подредбата, а не за оценка и дали детето има петица или четворка е все едно, ако все е на същото място в класирането.

Единственият проблем е егото (ама как така моето дете с четворка?) и страхът, че ниското ниво ще лъсне като тиган на месечина. С това не знам дали може да се пребори човек, защото обществото обича да бъде лъгано и ще писне от истината.

П.П. При лесен изпит 98 точки вместо 100 не се получават заради нерешена задача, а заради дребнави заяждания, мързел у проверителите да разследват по-нестандартен път на решението, даже и правописни грешки.

# 386
  • Мнения: 6 326
Обидно необидно...това е състезание и всеки се готви за състезание. Каквото за всички, такова и за СМГ-ейци.

Fancy, казах, че е обидно да твърдиш, че някой с 85т. на НВО БЕЛ няма "елементарно ниво" по предмета. Не е гот да извърташ така. А и никой не иска "вътрешен изпит", за да внушаваш, че се иска нещо "специално" за СМГейци. Ако искаш диалог или дебат, добре е четеш коректно написаното от другите.

Нищо не извъртам. Състезанието нали е за всички? Или за СМГ-ейци трябва да е с привилегии?
Обидно е да се внушава, че само щото в СМГ са си скъсали гъза от учене трябва да имат някакви привилегии. А според внушението явно в други училища не се учи яко. Само СМГ е и никой друг.
Ако искате някой да припознае каузата ви, няма да имате надменно отношение и все едно сте единствени, незаменими и неповторими. Качествени математици има и извън СМГ.

Рони, хайде да не сравняваме частното ПЧМГ с държавното СМГ. Разлика от земята до небето във всяко едно отношение, пък дори и с "парите следват ученика".

Последна редакция: пн, 26 юни 2023, 19:32 от Fancy

# 387
  • Мнения: 35 371
За какви точно привилегии става дума? Тук никой не иска да се приемат деца от СМГ с някакво предимство (както много други училища имат точки за техни ученици за след 4 кл), а да се усложни изпита по математика, макар и от учебния материал.
Като има качествени математици извън математическите гимназии, то няма да им се опрат по-трудните задачи, нали?

# 388
  • Мнения: 6 326
За какви точно привилегии става дума? Тук никой не иска да се приемат деца от СМГ с някакво предимство (както много други училища имат точки за техни ученици за след 4 кл), а да се усложни изпита по математика, макар и от учебния материал.
Като има качествени математици извън математическите гимназии, то няма да им се опрат по-трудните задачи, нали?

Не в вярно подчертаното. Прочети нагоре. Да е същото, като след 4 клас, да се вкарат състезанията в балообразуване, да има самостоятелен изпит и т.н.

# 389
  • Мнения: 500
За какви точно привилегии става дума? Тук никой не иска да се приемат деца от СМГ с някакво предимство (както много други училища имат точки за техни ученици за след 4 кл), а да се усложни изпита по математика, макар и от учебния материал.
Като има качествени математици извън математическите гимназии, то няма да им се опрат по-трудните задачи, нали?
10 часа на седмица математика в продължение на 3 учебни години при най-добрите учители по математика в страната напълно безплатно малко предимство ли е?
Явно е, че влезли веднъж в 5клас на СМГ родителите желаят оставане по право на отрочетата си там.

Последна редакция: пн, 26 юни 2023, 19:48 от stefi2005

Общи условия

Активация на акаунт