Кандидатстване с рисуване след 7 клас - тема 11

  • 31 011
  • 743
  •   1
Отговори
# 675
  • софия
  • Мнения: 5 147
Прави ми впечатление, че тази година НУИИ са обявили по-дълъг срок за записване след първо класиране. Миналата година сякаш програмата им беше по-сбита. Сигурно им е омръзнало разни деца да се записват и отписват после (като излязат класиранията в другите училища).

м, май не е по-различно от миналата година. Същата линия на събития следват - обявяват изпитите и след това дават 7 дни за записване.

Странно защо НГПИ чак на 7 -ми ще обяви класирането (че тогава е и неделя). Аз ли нещо не разбирам?
—--------------------
Понеже обещах, пиша. Предупреждавам, че е досадно дълго.
Скрит текст:
Нямах много възможност да пиша тия дни, но обещах да се включа за разликите между училищата.
Малко е трики темата, защото се опасявам, че е възможно хората да се засегнат, а не е това целта.

На първо място, това подчертаното ме удари в сърцето. Моля ви се, никога не съм имала ни най-малко съмнение за мястото на всички в темата. Тук си говорим, обсъждаме си, вярно, не винаги на едно мнение ама нали това е смисъла и така се случва обогатяването.
Та, моля те, Блясъчка, в моите очи винаги всички са били пълноценно присъстващи. Друг е въпроса, че имам опасения в непълното комуникиране на различни теми и се допуска развален телефон.
Интересна и важна тема сте захванали относно разлики МК/МОН, чакам с нетърпение все още недоизказаното, но обещано по темата. ......
Първо, благодаря, че слагате МОН-ското училище на моето дете в положителните изключения Simple Smile, това ни кара да се чувстваме пълноценно приети в темата
Просто, моля ви, имайте предвид , че не сравнявам деца и възможности, а училища, програми и нагласи, в които отиват децата да учат. Това е първия аспект, а вторият е действително, че някои училища страдат от незаинтересоваността на сравнително голяма част от учениците си. Но много често тя е продиктувана и от неспособността на училищата да си ангажират децата.

Както и да е - не зная как да пиша полит-коректно, за да не засега който и да е, затова още сега в началото отправям апел да не отнасяте директно лично до вас и децата си написаното.
Поне не едно към едно, защото е ясно, че хората са различни, изходните позиции също.

Има причина едните училища да съм Министерство на културата и в това се крие голяма част от обяснението - те са създадени с идеята за култура и изкуство, не на пазар, не за търсени ниши, а поради потребности от развитие в културата.
Тези училища - 28 на брой в цялата страна (ако не се лъжа),  имат съществено различна програма от останалите училища.
Основното , на чисто практическо ниво, е много повече часове по специални предмети.

Сега - ако се загледаме и вътре в техните програми (на МК) , помежду им, пак ще намерим разлики. (да речем НУИИ с НПГПФ). Затова и много не обичам да подхващам темата защото ще стане ……. Абе дълга работа и ми се струва ужасно трудно бистренето и във форум. Защото и в самите редици на МК ще трябва да отразя доста негативи. (Например, и преди съм казвала че Фотографското се държи несериозно като обира каймака на отлично подготвени ученици с гръмката си специалност "анимация", а после да нямат ресурса да развият талантите им.)

Както и да е. Свеждам писанията си до София, не съм запозната с нивото във Варна, за Пловдив имам бегъл поглед, за Сливен съм наясно. Казанлък традиционно са много силна худ. гимназия, Смолян бяха, сега как е нямам идея. От Плевен познавам няколко деца, които - да, от каквото ми споделят нещата не са весели. (и в тези моменти си казвам - какво пък остава за училищата с обикновени паралелки с рисуване; граф. дизайн; комп графика и сие)

В София - програмите на НУИИ и НПГИ, извън задължителните - рисуване, живопис, графика и склуптора, включват перспектива, пластична анатомия, цветознание, композиция,  история на изкуството, компютърна графика и т.н. А след разделението по специалности увеличават всичко още повече, защото отпадат общообразователните.

Да вземем 51-во, което се е очертало като един от лидерите в МОНските училища с рисуване - 2 часа рисуване на седмица в 8 клас ? (това сериозно ли е?) В никакъв случай не е достатъчно, нищо че в следващите - 9,10 11,12 клас стават по 6 да речем (ии + цветознание/подобен)

Да, вярно е - имат компютърни предмети, но и в МК имат. Тоест не се конкурират. Въпросът е колко научават, колко получават. Ми да ви кажа - не достатъчно. Иначе като им отвориш сайтовете - уау, страхотно. Но какво се случва ден след ден е друг въпрос - учениците са неангажирани, не посещаващи и често пъти едва изпълняващи задачите си.
Преподавателите са другото нещо - когато имаш само няколко специални предмета, имаш само няколко преподавателя по тях. Ами извинявайте ама колкото и да са страхотни тези хора (допускам, че са страхотни в работата си и като човеци), колко пък да се възползваш от тях ако на всичкото отгоре ги виждаш по два пъти на седмица за по 45 мин.  
В същото време  в специализираните училища всичко лъха на творчество и огромна част от това е заради нон стоп времето с преподавателите.
В МК имат между 4 и 7 часа на ден специални предмети - разликата е от земята до небето. За традициите в предметите и сферите изобще не говорим.
Практика извън града - два пъти в учебната година. Собствена галерия, прииждащи професори, признати имена гости. Абе стените са пропити с творчество.
Разликата в летвите професионализъм  е съществена.

Николай Райнов (МОН) например има този дух, също пътуват, но е инцидентно и лично според мен училището страда, че е под шапката на МОН. Така искат не искат спазват абсурдите на МОН като изисквания за общообразователни часове и максимум позволено присъствие в час (нали МОН пази здравето на учениците, които не може да учат повече от еди колко си - спекулирам тук, но по спомен преди години някой ми обясняваше нещо подобно).

Трябва да разделим практичността на нещата  - да, не казвам, че в МОН няма рисуване - има, но е мноооооого много малко сравнение със специализираните. ОЩЕ ТУК - трябва да се прави разлика. Съжалявам, знам, че звучи малко грубо, но е вярно. Към това добавете несериозността на един клас - това важи и за двата варианта- и за МОН и за МК. Просто към МК и на половина да си съкратят присъствието и сериозността пак ще има повече занятия от МОН-ска програма. Голяма част от децата загубват желание (или никога не са го имали). И става така, че тези деца, които не си агбват интереса, но не са успели с МК попадат в някакъв компромисен вариант. И накрая те са няколкото деца, които драпат в класа и го водят напред. Към тях самите не е честна тази липса на специализирани часове. Разбирам, че те са "диамантите" на училището, те дърпат и правят стойностните неща, с които училището после се хвали, не отричам способностите им - аз просто си задавам въпроса колко много биха разцъфнали тези деца, ако училището се беше постарало да им осигури нужната програма и ресурси.
Затова казах преди няколко страници, че местата в никакъв случай не може да се каже, че са достатъчни. Ако ще се правят компромиси, много хора предпочитат да изберат солидни езикови, математически или други специализирани гимназии с гарантирано качество и летва на образованието и продължават занятие по рисуване в частния сектор (както между другото правят и ползвателите на МОНските рисувателни паралелки)

Уви, много паралелки са създадени (то и няма как, това е пазарния принцип на търсенето) само защото има търсене, звучат яко, могат да си оправдаят съществуването.

Не казвам, че нищо не научават, казвам че е нечестно за талантите и търсенията на децата.

От друга страна винаги има незаинтересовани индивиди, които не притежават непременно големи амбиции и за тях също трябва да има места. Пък и професиите с си професии - компютърен график, аниматор, дизайнер са си все пълно-работни позиции. Просто не е редно да са сравнявани на една плоскост с изящно изкуство в чистия смисъл на думата "художник" в разнообразните му форми.

Ще приключа с много важното уточнение - в никакъв случай МК училищата не са единствени път към творческо развитие. Просто са по-лесния, по-прекия и по-вдъхновяващия. Но пък от там в годините има ученици, които отиват да учат право, медицина, икономика и т.н
Свят шарен.
Допускам след едни 20 години МОНските паралелки да са се развили дотолкова, че този разговор да е излишен, но поне към момента можете да направите аналогия с някое супер силно училище и неговите алтернативи (да речем СМГ?) и ще видите, че е напълно приложимо и в художествения свят и отговора за различията става по-лесен.  Традиции, професионализъм, много високи изисквания. Труден подбор- съответно по-подготвени кадри. Това не обезличва другите, но определено обяснява драпането към МК.
Струва ми се нормално да се пробва човек за “най-доброто” и за “голямата мечта” пък каквото сабя покаже.


Имам достатъчно примери пред очите си за всякакви пътеки и развои - и от МК и извън него и извън рисувателните МОН въобще.
Много деца, хора въобще, узряват къде къде в по-късни етапи на порастването си.

Та накратко - имайте вяра и насочвайте децата си да не се отказват, а не къде непременно да учат. А ако се откажат - значи наистина не е било тяхното. Всяко семе си пробива когато му е времето.

Уау, още ли четете…. Аз едва се понасям в многословието си!

Последна редакция: чт, 04 юли 2024, 19:50 от Амели

# 676
  • Къде ли не
  • Мнения: 809
Амели, в грешка сте за броя часове по рисуване в 51-во в осми клас
Седмично са пет или шест. Вземат се на блок и са веднъж в седмицата.
Останалото, което сте написала е много дълго и смятам, че е за кандидати, които не за взели решението за себе си.
Сигурно за нещата свързани с МК сте права, но мисля,че не сте съвсем наясно с програмите и предметите в 51 - во.
Аз никога не бих подкрепила моето дете за училище на МК, защото тя е очеизвадно талантлива, но мечтите ѝ са свързани с друго, което ще получи в училище с повечко общообразователни предмети. За това е в 51- во.

Последна редакция: чт, 04 юли 2024, 20:23 от enimna

# 677
  • Мнения: 21
Позволявам си да цитирам:
"Всички деца рисуват. И поради невинността и непоквареността си, рисуват хубаво. Докато порасналите не им наложат своите представи как се рисува."
Донка Павлова

# 678
  • софия
  • Мнения: 5 147
Амели, в грешка сте за броя часове по рисуване в 51-во в осми клас
Седмично са пет или шест. Вземат се на блок и са веднъж в седмицата.
Останалото, което сте написала е много дълго и смятам, че е за кандидати не за взели решението за себе си.
да, права сте - едната паралелка е с 4. Извинявам се.
Скрит текст:




Позволявам си да цитирам:
"Всички деца рисуват. И поради невинността и непоквареността си, рисуват хубаво. Докато порасналите не им наложат своите представи как се рисува."
Донка Павлова
От кое интервю е взет цитата на г-жа Павлова?

Амели, в грешка сте за броя часове по рисуване в 51-во в осми клас
Седмично са пет или шест. Вземат се на блок и са веднъж в седмицата.
Останалото, което сте написала е много дълго и смятам, че е за кандидати, които не за взели решението за себе си.
Сигурно за нещата свързани с МК сте права, но мисля,че не сте съвсем наясно с програмите и предметите в 51 - во.
Аз никога не бих подкрепила моето дете за училище на МК, защото тя е очеизвадно талантлива, но мечтите ѝ са свързани с друго, което ще получи в училище с повечко общообразователни предмети. За това е в 51- во.

 enimna, понеже сте се дописали се чуствам длъжна да ви отговоря.
Не случайно започнах с натъртващото уточнение, че ако човек не се абстрахира от личния си пример, ще има засегнати. Съжалявам, че сте почуствали засегнати - няма идея защо след като сте си взели информираното и лично ваше решение. В същото време къде вие бихте пратили или не детето си е въпрос на ваши вътршно семейни претегляния. Те по никакъв начин не отменят разликите между двете системи училища, за които аз говоря.  Мисля, че съществено ясно отбелязах в началото, че не характеризирам дали са добри или лоши. Описвам и споделям задълбочени наблюдения.
Би било полезно ако разкажете повече - тъкмо не взелите решения, ще имат информация.

Последна редакция: чт, 04 юли 2024, 20:36 от Амели

# 679
  • Къде ли не
  • Мнения: 809
Не, часовете са шест на брой! Точно от програмата се вижда. Понеже нямат право да ги формулират по друг начин са с различни имена, но в крайна сметка са шест часа в блок. Всеки срок се учат няколко различни техники с различна задача.
Не съм се почувствала засегнат ни най - малко. Както казах ние не сме и помисляли за училище от МК, защото интересите са ѝ в друга посока, а рисуването и приложните изкуства са нещото, което прави, за да си почива( нейни думи). Учителката по приложни изкуства , при която ходеше за удоволствие три години, и която беше завършила НУИИ, беше дълбоко огорчена, че се записа в 51- во. 😅 Шарен свят!

Последна редакция: чт, 04 юли 2024, 20:51 от enimna

# 680
  • софия
  • Мнения: 5 147
Не, часовете са шест на брой! Точно от програмата се вижда. Понеже нямат право да ги формулират по друг начин са с различни имена, но в крайна сметка са шест часа в блок. Всеки срок се учат няколко различни техники с различна задача.
Не съм се почувствала засегнат ни най - малко. Както казах ние не сме и помисляли за училище от МК, защото интересите са ѝ в друга посока, а рисуването и приложните изкуства са нещото, което прави, за да си почива( нейни думи).

да, явно надраскванията (преплитанията на снимката) в средата са също часове ИИ.Аз не обърнах много внимание, видях, че има преплитане и не разчетох какво е.Извинявам се. Значи 8а клас има 6 часа рисуване на седмица. Срещу 16 други специализирани в 8 клас на художествената? 8б и в са с по два часа.

Ми не са сравними нещата. По принцип говоря.
Иначе това няма значение, важно е, че вие сте на правилното място според вашите лични потребности и желания.

# 681
  • Мнения: 21
И понеже подкрепям критичното мислене и харесвам да има различни гледни точки, за сведение тази година при ДЗИ по БЕЛ въпросното МОН-ско 51-во води по среден успех училищата към МК, съответно: 51СУ 5.08, НУИИ 4.92, НГПИ 4.74, НПГПФ 4.65

# 682
  • софия
  • Мнения: 5 147
И понеже подкрепям критичното мислене и харесвам да има различни гледни точки, за сведение тази година при ДЗИ по БЕЛ въпросното МОН-ско 51-во води по среден успех училищата към МК, съответно: 51СУ 5.08, НУИИ 4.92, НГПИ 4.74, НПГПФ 4.65

 Ето затова преди няколко страници изразих съмнение дали не трябва да се разделят системите в две теми.

В коя вселена въобще БЕЛ е играел роля в училищата към МК?
да се посочва такава класация според мен е просто нелепо.

# 683
  • Мнения: 9 201
Категорично смятам, че не трябва да се разделя темата.

# 684
  • Мнения: 747
Честито за приема на vale4ka76, на Antoaneta_y, на ilik123, на Ehinaceq, и ако има още някой новоприет, когото пропускам! Да са щастливи децата в новите си училища и да продължават да сбъдват мечтите си!
На чакащите пожелавам още психически сили, а и късмет! Предстои още чакане, комбинации, следене… дръжте се, проигравайте си вътрешно варианти, обсъждайте ги и с децата и дано всеки си намери местенце, с което да е щастлив. На фона на резултатите от НГПИ напомням, че там, предните години поне, участието във второ класиране изискваше задължително предприемане на действие – класираните можеха да се запишат окончателно или с опция за участие в класиране  за по-желана специалност, а некласираните също задължително трябваше да подадат заявление за второ класиране, за да бъдат включени в него.
Също в тази връзка, alina_si, моите спомени от кандидатстването в НГПИ (изразени в числа) бяха малко по-различни, а мисля, че кандидатствахме в една и съща година. Ако желаеш, коригирай си поста още веднъж.
Амели, в аванс благодаря за изразеното мнение по въпроса МК/МОН – не съм го чела още, но видях, че си писала. Отивам да чета.

Последна редакция: пт, 05 юли 2024, 07:26 от BlyaSSSachka

# 685
  • Мнения: 9 201
Да, много хубаво напомняне, объркала съм училищата, моля за извинение, изтрих си предния пост.

# 686
  • Мнения: 15 732
Честито на всички приети деца! Дано това е най-доброто за тях!
Програмата по различните направления на училищата по МК е с такъв хорариум и разнообразие , които трудно се  постигат от което и да е училище по мон.
Троя се който чел чел.

Последна редакция: пт, 05 юли 2024, 16:17 от _re_ge

# 687
  • Once there was a Hushpuppy...
  • Мнения: 12 575
Моите уважения към децата в МОН-ски училища, но сравнението с МК е неуместно, освен мисля Райнов. Там програмата се доближава до тази в МК училище.

# 688
  • Мнения: 10
Здравейте, дами, не съм влизала от години, но темата за художествените училища ме доведе тук. На база опита ви, дали бихте споделили горе доку колкоместа в НУИИ се осовобождават за второ класиране.

# 689
  • софия
  • Мнения: 5 147
Здравейте, дами, не съм влизала от години, но темата за художествените училища ме доведе тук. На база опита ви, дали бихте споделили горе доку колкоместа в НУИИ се осовобождават за второ класиране.
Имало е години с по двадесет записали се в друго училище. Покрай надплановия прием за еднаква оценка не мога да кажа дали са поканили 15/20 или 20+

Общи условия

Активация на акаунт