Отговори
# 600
  • European Union
  • Мнения: 1 935
Не знам защо така втвърдихте позициите, чак очаквате вселенският патриарх да влезе да преподава в първи В клас.
Аз съм завършила английски език, учител съм и нямам право да преподавам в начален курс, а вие очаквате директно да извикат поп Петко от селската църква да им пее.

Аз съм против нов учебен предмет, не защото очаквам някой да им промива мозъците. Нали този предмет ще го преподава същата учителка, която ги учи да четат и пишат и на която съм поверила детето си. Не вярвам да се промени, само защото има нов предмет. Против съм, защото децата са претоварени с нов учебен материал и освен това добродетели не се учат на теория.
А както пишеше във фейсбук от новата учебна година китайските първокласници ще учат нов предмет "Изкуствен интелект", а българските - религия. Да се чуди човек кой гледа напред.

# 601
  • Русе
  • Мнения: 12 214
Религията си присвоява авторитета да бъде критерий за морал, но не обединява , а разделя. Не дава отговори ,но претендира . Дава поле за субектививизъм, доколкото преподавателите не са експерти и няма единна платформа. Абсолютно ненужно, бих казала деструктивно е да се въведе такъв предмет.

# 602
  • Мнения: 4 911
Ru, ама и твоето момче се е опитало тях да убеди, че няма Бог, казвайки го така категорично. И това, че физически тялото погребват в земята какво общо има с вярването, че след това човек/душата му отлита на небето? И аз вярвам в това, истински имам нужда да вярвам, че със смъртта ни не приключва всичко. И никак няма да ми е приятно ако някой като синът ти пренебрежително ми обясни как заравят в земята мъртвеца само, а другото са "глупости". Толерантност и от двете страни, моля.
Аз този предмет си го представям като просто информация за различните религии, не зная дали това е идеята. И ако е такава съм ОК. Разбира се - против съм внушенията в която и да е посока.
Затова религията няма място в училище. Вярванията са лични. В училище се учи наука, по която няма спорове и представи, вярвания.

# 603
  • Мнения: 6 585
Принципно съм съгласна, Лорентин. Но с предмети като Философия и История дали е така?
Наясно съм, че говорим тук за предмет по-скоро в начален курс, но не мога да не споделя колко съм впечатлена - в момента имаме на гости вкъщи /на разм.начала по програма Еразъм/ едно германско девойче. Едно от нещата, което сподели е, че учат в училище Социални науки  - политика, общество и такива работи обсъждат. Това дете беше в състояние да обсъжда с мен наболелите глобални политически въпроси, аз бях изумена. Няма да е лошо и на нашите деца да се дават за обсъждане различни гледни точки по разни общественозначими въпроси, на никого няма да навреди формирането на критично мислене, обща култура и собствено мнение.

# 604
  • Мнения: 12 742
Тяхното образование е такова от край време.

# 605
  • Мнения: 4 911
Философия в първи клас не учат. Историята какво, история е това, социалните науки също? Религия в светско училище ми идва в повече, но ако я въведат едва ли ще имаме избор децата ни да не ходят в този час.

# 606
  • Мнения: 4 479
Цитат
Но с предмети като Философия и История дали е така?
Е, това е вече е проблем за качеството на образованието по философия и история. Но качество не се променя като се въведе ново количество. Образованието по философия през 90-те години беше с хорариум 2 ч. седмично, сега е с 1 ч. седмично. А в болшинството училища в страната, като изключим езиковите и математическите гимназии (където се изучава 1,5 седмично и паралелките са повече), философията се преподава не от завършили философия, а от литератори, историци и всякакви други, защото не се формира хорариум за учител по философия. Проблемът си е в МОН, където лобита на различни учебни дисциплини непрекъснато водят война за часове, а министрите в зависимост от собствено образование и политически страсти решават хорариумите.

# 607
  • Немция
  • Мнения: 7 724
..
Едно от нещата, което сподели е, че учат в училище Социални науки  - политика, общество и такива работи обсъждат. Това дете беше в състояние да обсъжда с мен наболелите глобални политически въпроси, аз бях изумена. Няма да е лошо и на нашите деца да се дават за обсъждане различни гледни точки по разни общественозначими въпроси, на никого няма да навреди формирането на критично мислене, обща култура и собствено мнение.
Да, така е, както немските ученици изучават и религия(католическа или евангелистка) или философия/етика по желание и промити мозъци няма, точно обратното. Задължителен предмет е до края на училищното образование.
В тези часове дискутират различни обществени теми, засягат интересни тематики.
Спомагат за развитието на важни умения и компетенции, които са полезни в ежедневието.

В училището на моите деца(Германия) са с политика от 5 клас- политика на отношенията на ниско ниво- семейство, приятели, училище, общество.
С нарастването на класовете темите се усложняват.

# 608
  • Мнения: 6 585
Затова религията няма място в училище. Вярванията са лични. В училище се учи наука, по която няма спорове и представи, вярвания.
Вметката ми за Философия и История беше като контра на това твърдение. И по двете има дебати и разл.гледни точки, а се учат в у-ще.
 Спорове, представи, вярвания - трябва да ги има. Разберете, децата ни не са свикнали на критично мислене, те в по-голямата си част дори изпитват трудност да разсъждават задълбочено. Адмирирам всеки предмет в училище, който дава различна гледна точка и поставя въпроси. Отново подчертавам -нямам предвид агитации и  "проповядване".

Бибит, точно така си го представям и аз. И завиждам, честно казано.

# 609
  • Мнения: 8 408
Ами да спорят в часовете по история, литература. Защо им трябва нов предмет?!

# 610
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Историята, литературата обхващат друг материал и дискусии.

Голямото ми дете беше досега в "католическа религия" по негово желание. Следващата година отива в горен курс и реши да смени групата- отива в евангелистката група. Решението е необичайно, но ще има това право. Grinning
Синът ми е кръстен, ортодокс(православен) е на хартия, но за знанията/общата култура/интересите няма граници. Grin

# 611
  • Мнения: 4 911
И как си представяте дискусии, спорове по религиозни въпроси в училището в Сатовча, Гърмен, Долно Дряново, изобщо не споменавам Рибново? А колко други подобни места има в България? Допълвам се. И там има по много ученици, не са изчезващи. Много деца не знаят български език до 4 клас. Ученичките от Рибново ходят облечени в шалвари. Когато някои тръгнат за гимназия, дори за МГ в Гоце Делчев, излизат от вкъщи с шалварите и по пътя в колата се преобличат с дънки. Обучението по религия ли ще помогне?

Последна редакция: ср, 09 апр 2025, 10:17 от laurentin

# 612
  • Мнения: 6 585
А какво им пречи и без този предмет да "промиват" мозъци ако имат такова желание?
Мъжът ми е от подобен българо-мохамедански регион, но не от изброените. Не съм забелязала подобно нещо.

# 613
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Покрай децата ми, виждам, че у нас няма традиция на дискусиите от философска/религиозна гледна точка, няма подготвени учители.
Така че не знам как би се провело подобно занятие в Сатовча, Каспичан и Айтос...Grin

# 614
  • Мнения: 1 868
А може би точно в тези региони има нужда от смислена дискусия...

И аз съм много "за" предмет тип социални/хуманитарни науки, в който да се разискват теми, свързани с геополитика, екология, обществено развитие, защо не и религии - в исторически и социален план. И да не е свързан със зубрене, а точно с противопоставяне на различни гледни точки и дебатирането им.

Но за съжаление в този му вид предложението е недообмислено и метнато просто така в пространството да разбуни духовете. И пак, разбира се, опираме и до наличието/липсата на подготвени кадри.

Общи условия

Активация на акаунт