Счетоводител в нужда се познава 22

  • 29 321
  • 744
  •   1
Отговори
# 630
  • Мнения: 915
Благодаря.60 процента от брутната заплата ли? По кой член се взима най дълъг период обезщетението?

От нетната заплата 60%. Периодът на обезщетението зависи от това, колко години трудов стаж имате. Чл.54в от КСО.

# 631
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 21 802
60% от осигурителния доход (средно за 24 месеца) е обезщетението за безработица, ако лицето е освободено по инициатива на работодателя.

# 632
  • София
  • Мнения: 18 451
И ако същото лице не е било на БТ в последните 3 г. преди регистрацията си сега.

# 633
  • Мнения: 647
Здравейте! Как се процедира при загубена трудова книжка? И от 1-и юни тази година  ли отпадат  хартиените, а преминават в електронни? Благодаря  предварително.

# 634
  • София
  • Мнения: 8 304
Купувате нова книжка. От 01.06. електронните стават задължителни и хартиени няма да има.

# 635
  • Мнения: 1 466
А как ще си проверя е стажа в електронните трудови книжки? С ПИК кода за НОИ ли, с който си проверяваме болничните и пенсионните осигуровки ли?

# 636
  • Мнения: 7 824
А как ще си проверя е стажа в електронните трудови книжки? С ПИК кода за НОИ ли, с който си проверяваме болничните и пенсионните осигуровки ли?
Системата ще стартира от 01.06. Кой я знае дали ще работи коректно. Освен това важен е осигурителния стаж и доход, а не трудовия. Осигурителния (важи за болнични, безработица и пенсиониране) може да проверите с ПИК на НАП и с ПИК на НОИ.
Трудовия стаж в тъпата трудова книжка ви дава информация само за правото на платена отпуска когато още сте начинаещ трудещ се и евентуално за клас прослужено време (но много работодатели хич не го гледат).
По принцип електронното трудово досие е една пълна безсмислица, която само товари работодателите. Всичко, което е важно за държавата го има във файловете, които и до сега подаваме. Само че някой е решил да отчита дейност по дигитализация на принципа "голяма работа, натискаш едно копче и готово"...
Освен това - пробвай да се пенсионираш като размахаш в НОИ само трудова книжка. Да видим дали ще се получи.
Скрит текст:
Колко главоболия седят зад това натискане на копче от клавиатурата на смотаните държавни чиновници не им дреме. Те са едни прости преводачи на директиви. Ей за това ще я съсипем тая планета. Събираме купища безполезни данни, дублирани поне в две държавни институции. После харчим ресурси да поддържаме сървъри за пазенето на тези данни.

Последна редакция: ср, 30 апр 2025, 13:10 от dariVale

# 637
  • В полите на Пирин планина
  • Мнения: 21 802
Нямам какво повече да добавя към написаното от Дари!!!

И само заблуждават хората, че с "натискане на бутона" всичко ще се вижда.
Същото, както с годишните декларации на физическите лица. Уж е лесно, ама не баш.

# 638
  • Мнения: 148
Здравейте. Относно калкулатора на КИК на 4000 лв нетна заплата работодателят трябва да внесе 1794 лв на държавата нали така ?

# 639
  • София
  • Мнения: 8 304
Да - 781.40 от работодател и 569.11 ще удържи от служителя.

# 640
  • Мнения: 647
Купувате нова книжка. От 01.06. електронните стават задължителни и хартиени няма да има.
Благодаря  !

# 641
  • Мнения: 1 466
Сега влязох в справки за осигурителен стаж и доход при пенсиониране и виждам, че за септември 2022 година на дни в осигуряване е празно, а на осигурителен доход пише сумата, която ми е била горе долу надницата за два дни. Тогава съм била пет дни болнични, тези два са дните, които са ми платени от НОИ, обаче цял месец съм си работила, може ли да има грешка в справката? Работодателят е редовен, обаче предстои да прекрати дейността си в България, ако трябва да търся някакви документи, после да не стане късно? И друго в 2020 имам 3 месеца на 7 часа. В справката дни осигуряване са си дадени работните дни от месеца. Как мога да видя колко осигурителен стаж имам?

Последна редакция: чт, 01 май 2025, 09:28 от lyatno vreme

# 642
  • Мнения: 1
Здравейте,
Имам някои дилеми за стартиране на определена дейност и много се надявам някой тук да може да ми даде малко насоки, понеже в момента нямам възможност да отделя финанси за подробна консултация. Бих искала да започна да продавам дизайните си в някои платформи като Amazon и Etsy. Отделно от това се регистрирах в Upwork и Fiver, но там евентуално ще се занимавам с различна дейност по-близка до образованието, което завършвам. За дизайн нямам официално такова като сертификат или диплома от учебно заведение.
Тази година завършвам и към момента не работя на трудов договор.

Как мога да организирам първите две дейности, така че да не съм на минус, след като си платя данъци и други необходими неща?

За съжаление виждам, че за свободна професия, за която обмислях да се регистрирам по второто (Upwork, Fiver) с дипломата си, независимо какво спечеля за месеца, трябва да плащам осигуровки, а май и данъци, на база минималния осигурителен доход. Но аз очаквам, че може и да има месеци, в които да имам печалба от 20-30 долара, а и такива, в които изобщо да нямам такава. Но по закон ще трябва да плащам все едно съм спечелила много повече.

Разбирам, че дори като започна работа на трудов договор, ако не минавам определен праг (който съм убедена, че няма да мина), положението с допълнителната дейност, ако се регистрирам на свободна професия за нея, ще си е пак така.

Затова се чудя има ли вариант, в който да се регистрирам като нещо друго и да си декларирам печалбите и от двете дейности, от една страна, продажбата на дизайни и, от друга, работата, която е в друга сфера във фрийланс платформи заедно и да си плащам данъци и осигуровки на база на реалните печалби, колкото и да са ми те за месеца, тримесечието и годината, а не на база минимален осигурителен доход, който много вероятно няма да достигам така или иначе на месец от тези дейности?

Много ще съм ви благодарна мъничко да ми разясните това, защото наистина нямам опит с това, а от прочетеното само се разочаровам, че нищо няма да мога да направя, защото ако имам много ниски печалби, просто постоянно ще съм на минус заради плащане на данъци и осигуровки върху нещо, което дори не получавам.

# 643
  • София
  • Мнения: 1 933
monido, фирма - напр. ЕООД.
Дължите обаче осигуровки поне на минималното отново - т.е. по 300лв./месец осигуровки.

# 644
  • София
  • Мнения: 1 272
Фирма са задължителни осигуровки, данъци, отчети счетоводство. По - скоро ми се струва, че трябва да си ги декларирате като частно лице. Дори не като самоосигуряващ се, защото тогава пак трябват осигуровки. Декларирате ги с декларация на края на годината и си плащате данък тогава за толкова малки суми. Ако станат по - големи тогава ще мислите.

Общи условия

Активация на акаунт