Професия учител - 20 (юбилейна тема)

  • 43 966
  • 737
  •   1
Отговори
# 120
  • Мнения: 1 718
Моите уважения, но транскрипцията не е изобщо важна за усвояване на езика на едно прилично ниво.

Естествените носители на езика се научават да говорят, четат и пишат по съвсем друг начин. Напълно е възможно да усвоиш езика на високо ниво, без транскрипция.

АФ дава една много добра основа - езиковедска, литературоведска и културна.
Бонус модули превод и методика, обаче това не ти гарантира успешна кариера в преподаването.
Да си преподавател е нужно много, много повече от това. Както се казва АФ е само едно добро начало.

# 121
  • Мнения: 5 833
Така е, аз съжалявам, че навремето на учих АФ. Но така ми се разви живота, че трябваше да си оставя образованието на заден план. АФ си беше моето нещо.

# 122
  • Мнения: 12 843
Е как ще се учи в 5ти клас? Транскрипцията не е задължителна и затруднява възприемането. Много ви моля!
Нищо не затруднява. И няма как да не се учи, при положение, че имаш транскрипции към речника от думи към всеки юнит в края на учебника. Децата се учат да ги разчитат. И да омаловажаваш фонетиката на английския език е да омаловажаваш правилното произношение. Затова после в класните стаи липсва устна комуникация на чужд език...
В твоя казус, естествено, и аз да съм -  няма да ги преподавам.

Последна редакция: сб, 19 окт 2024, 09:55 от amy_nka

# 123
  • European Union
  • Мнения: 1 998
Преди много години бях на едни курсове за учители по английски език. Тогава питахме преподавателите какво е тяхното мнение за транскрипцията. Те бяха англичанин и канадец. И ни питаха ние имаме ли нещо подобно в българския език. Като разбраха, че нямаме, казаха, че според тях е по-добре да не я даваме на учениците. За тях е достатъчно, че им даваме втора азбука, за да им даваме и трета. Това беше преди години, сега вече не съм сигурна коя им е първата азбука и коя втората, но това е друг въпрос.
И още две важни неща съм запомнила от тях. Питахме ги какво е тяхното мнение за това децата да си пишат на български как се произнася дадена дума. Всички ние сме учили, че това е немислимо. Те питаха ние откъде знаем, че детето си пише как се произнася и кои сме ние да определяме как му е най-лесно да учи. Казаха, че тетрадката е мястото, където всеки си пише според неговия метод и стил на усвояване и учителят не трябва да се намесва там.
Тогава ги питахме как дете ще разчете daughter без транскрипция. Те казаха, че за всяка нова дума на детето трябва да са му ясни четири неща - форма, употреба, значение и произношение. Чак след като ги е усвоило, думата се записва в тетрадката.

# 124
  • Мнения: 12 843
Под "нещо подобно" имаш предвид същите звуци ли? Или те не са ти разбрали въпроса?

Защо се учи фонетика? Защото всеки език си има специфични звуци, които се изговарят по специфичен начин. Всеки звук се изобразява със символ, благодарение на международната фонетична азбука. Ако не знаем как се четат букви или съчетания от букви, на чужд език, то благодарение на символите можем да знаем как звучи думата, като изговорим (артикулираме) звуците.
Фонетиката е мой любим дял от лингвистиката. Grinning  Да я прескоча в час по английски е абсурд. Децата много се забавляват с упражнения по фонетика. Надпреварват се кой ще познае коя е думата.

# 125
  • Мнения: 10
Тенденцията е учителските заплати да се повишават всяка година. Докато завършиш тези пари може да са тотално обезценени, може да настъпи потоп, може и да не настъпи, но, така или иначе, се очаква да влезем в много тежка икономическа криза.
Дори и да допуснем, че ще ни отминат всички заплахи, не очаквай да останеш под пари само заради дипломата, освен ако не си изградиш име на много, ама много голям специалист.
Или учи и някой по-рядък език, или придобий и някаква друга квалификация. Иначе на пазара на труда ще си наравно с хилядите завършили езикови гимназии.

========
По отношение на диференцираното заплащане. Действително разпределят сумите по месеци, вкл. през периоди от 2023 г. Досадна допълнителна работа си е, но така е правилно.
Завършила съм втората най-добра езикова гимназия в страната с отличие по англ, на матурата B2 advanced имах 96/100. Знам, че имам С1, правила съм безброй подготвителни тестове за IELTS и Cambridge, просто не съм отделила времето и парите, че да отида да го взема, понеже не ми трябва за нищо точно вмомента. Мога да кажа, че диплома от езикова гимназия и дипломата по фиология ПО НИКАКЪВ НАЧИН не може да ги сравняваш. Научих накратко всичко възможно от английския в гимназията перфектно, а в университета още на 2рата седмица вече ни преподават неща, които никога не сме учили в даскало (например IPA- International Phonetic Alphabet). Само с В2-С1, знанията ти не стигат за кой знае каква преподавателска кариера. Ако стигаха, нямаше да има никаква нужда да записвам фиология.
Как не си учила фонетичната азбука в училище, пък втората най-добра езикова гимназия в страната? Frowning
Това се учи в 5-и клас.
Хахаха глупости. Покажи ми един учебник по английски където се учи фонетика, от който и да е клас. Ако се учеше "в 5ти клас", нямаше ли да има поне един въпрос по фонетика на специализираната матура В2 в 12ти клас? Дори на изпитите за С1 няма фонетика. В гимназията, най-високото ниво, което се преподава е В2.2, просто моята класна (по английски) беше амбициозна, в началото на 12ти клас приключихме последния учебник, който имахме по програма и започнахме да работим за С1. Това беше изцяло нейна инициатива, защото голяма част от класа ми искаха да кандидатстват в чужбина, за където им трябва С1. Искаше всеки от нас да може да си вземе С1 сертификата от раз, затова казах, че съм изрешила безброй С1 подготвителни тестове. Само това правихме целия 12ти клас. Никъде не се е споменавала фонетична азбука.

# 126
  • Мнения: 1 771
Благодаря за отговора, напълно затвърдих първоначалното си впечатление.

# 127
  • Майничка
  • Мнения: 13 905
Mochiii, ако възнамерявате да ставате учител, едно от най-важните неща е да си познавате нормативните документи. А най-важният от тях е учебната програма на МОН за съответния предмет и степен.
В тази по АЕ за пети клас, в раздел ,,Нови знания", пише:
,,ФОНЕТИКА
Въвеждане на фонетичната транскрипция (знаци на гласни и съгласни, различни от графичните, дифтонги), с фокус върху разпознаването и изчитането на символите за постигане на правилно произношение и автономност при работа със справочници и речници."
Това фокусиране не е цел при полагането на изпити за ниво на владеене на езика по Общата европейска езикова рамка и по тази причина го няма в материалите за тях.

Във филологическите специалности фонетиката се учи с друга цел - бъдеща сравнителна и изследователска работа, включително в областите на историческата граматика и сравнителното езикознание, където няма как да се работи без наличието на универсален унифициран код.

# 128
  • Мнения: 1 243
Ако ще не C1, ами D2 да сте учили в гимназията, а в университета да сте стигнали до E3 и F4, ако решиш да станеш учител, пък било то и в елитно училище, не очаквай да си на по-висока заплата от Мима счетоводителката с изкарано СДК, преподаваща английския в кварталното школо.

Отговарям по този начин, за да те отрезвя по отношение на финансовите очаквания.

# 129
  • Мнения: 12 843
Laughing Да ти покажа, бе, душа... Понеже пред мен в момента е учебникът за 7. клас на Клет, да видиш какво си пропуснала от часовете:



Във всеки юнит има заложена фонетика.

Към всеки юнит имаш и речник с транскрипции:



И това се почва още от пети клас. Включвам в разпределението 2 часа за теория, да покажа що е то фонетична азбука и 2 часа за интерактивни упражнения за слушане и разчитане. И като срещнем символите и звуците във всеки юнит си припомняме наученото.

# 130
  • Sofia
  • Мнения: 5 140
Голям спор се завихри - да, има заложена транскрипция по програма, има речник във всеки учебник, но учителят ще реши според учениците си дали и как да им преподава.

# 131
  • Мнения: 5 833
Замислихте ме. Ще опитам при моите дали ще има ефект ако обърнем внимание на фонетиката.

# 132
  • Шумен
  • Мнения: 343
Цитат
Хахаха глупости. Покажи ми един учебник по английски където...
Mochiii, казахте по-рано, че сте първа година в НБУ, нали? Това означава, че току-що сте излезли от втората най-добра ЕГ в страната. Идвате във форум на учители с опит, за да питате и да искате съвет. Съветвам Ви да снижите тона и да намалите арогантността. Аз не бих отговорила на въпросите Ви.

Последна редакция: нд, 20 окт 2024, 21:18 от mistake

# 133
  • Мнения: 711
Аз пък, без да съм учител по АЕ, мога да потвърдя, че дъщеря ми учи фонетичната в 5 клас. Беше само основите, но си я учиха. Аз съм завършила отдавна ЕГ, обаче си учехме фонетичната, че и тестове имахме...

# 134
  • Мнения: 12 843
Замислихте ме. Ще опитам при моите дали ще има ефект ако обърнем внимание на фонетиката.
Мога да ти дам една идея за твоите. Урок  на тема "Как да рапираме на английски, без да знаем английски". Ще видиш какъв фурор ще предизвика. Wink
Взимаш песента на Coolio - Gangsta's paradise за работа. Grinning

Общи условия

Активация на акаунт