"Оръжията и човекът" в Народния театър: за или против?

  • 17 370
  • 611
  •   1
Отговори
# 90
  • Мнения: 17 299
Бърльо, тълкуването ти за самоирония не споделям, нищо друго.
Пак казвам, важно е как се реагира на обидна (според теб) ситуация. Аз приветствам самоирониятя, която разтваря палитрата тии за контрадействия, а не агресията, вербална и физическа. Има и други начини.

МарияХрис е отговорила по начин, по който и аз щях да ти отговоря.
бъръльо-бъръльо, на тази пиеса не й е мястото в този театър, който се финансира с наши пари. Не й е мястото на тази дата. Пиесата не е иронична, не е критична, не е сатирична. Пиесата е обидна, повърхностна и расистка. Шоу не си е поставил за цел да напише нещо за българския народ, опознавайки го. Той е написал за варварски народ пиеса-шаблон и после е нагодил този шаблон към сръбско-българската война.
Няма как да има самоирония, когато говорим за хиляди млади български момчета, загинали на бойното поле в тази провокирана не от нас война, война, в която са се били храбро срещу враг, превъзхождащ ги 2 пъти по численост. На годишнината от тази битка се пуска пиеса В НАРОДНИЯ театър, в която смелостта им се сравнява с тази на куче, а черешовото топче се осмива.
В какво да се състои нашата самоирония? Да си кажем, да бе, верно са били страхливи, да бе как са могли жалкарите да ползват черешово топче? В това ли ? Няма как нормален човек с нормално възпитание в някакво българско самосъзнание да се "самоиронизира" по този начин. Само еничар.


Тук не става дума за самоирония. Според мен. Затова написах, че не бих платила за " удоволствието" да отида и да гледам постановка, в която има обиди и унижения , както и гаври с националните ни светини.
Някой може и така да го приема. Просто за мен е неуместно.
Алеко е писал за нас, Хъшове също са си наша постановка, лично съм я гледала в Народния театър и грам не съм била възмутена. Когато постановка отразява исторически факти, наш личен продукт, с наш, личен прочит, е едно.
Друго е да ни се надсмиват някакви си чужденци. Естествено е да има реакция.
И не, не одобрявам протеста. Но той е следствие от поредица неправилни ходове.

# 91
  • София
  • Мнения: 18 561
Понеже познавам пиесата от около 30 г. Не съм я гледала, чела съм я и не ми харесва. Не бих отишла да я гледам, особено поставена от Малкович, който далеч не ми е любимец.
Това обаче е личен избор, какъвто на други хора не беше даден снощи.
Проблемът е не в протестите или в нехаресването, а в начина, по който те се изразяват, в агресията, в желанието да се цензурира нещо, написано преди повече от век и т.н.

# 92
  • Мнения: 632
Народния театър е на държавна издръжка. Защо билети на предишни постановки на Малкович са били с цена 400лв, а сега билетът е 60лв? Едва ли Малкович си е намалил хонорара. Кой доплаща разликата?
За поставянето на тази пиеса се говори поне от пролетта и настроенията бяха ясни още тогава, не виждам защо има изненадани. Остана ли някой, който не е дошъл да ни се изплюе, а ние да не му оближем плюнката...

# 93
  • Мнения: 2 110
Аз не разбирам защо либералните ултрапрогресисти продължават да дразнят една голяма част от хората? Защо продължава да изплисксват легена? Не получиха ли достатъчен шамар в САЩ?

# 94
  • Мнения: 3 649
Няма смисъл да си скачаме един на друг. Всичко това е умишлена провокация целяща точно това. Добре разчетена, планирана и доволно "стимулирана" при това. Изкуството винаги Е политика. И като вече не става по партийна и футболна (изчерпаха се) линия, удариха по болната тема - националната памет.
Гениално! Народа ще се се самоизтрепе  - Вазов против Шоу, а някой ще яхне вълната....
А ний... ний сме идиоти!  Перифразирам Ботев.

# 95
  • Бургас
  • Мнения: 1 103
В конкретната случка от миналата нощ, аз виждам два основни пробема:

1. Лично аз не вярвам в спонтанността на протеста, т.е. някой за пореден път злоупотребява с гнева на хората;
2. Държавата в лицето на МБР отказва да защити в еднаква степен правата на всичките си граждани - колкото   на тези, които протестират/възмущават се, толкова и на тези, които искат първо да видят,а после ,ако решат и да се възмутят, или пък да аплодират...

Странно -преди малко започнах да гледам едно интервю с фотограф и журналист, станали свидетели на случката и тъкмо започнало , видеото прекъсва ... Цензура, технически проблем   !? Thinking

# 96
  • София
  • Мнения: 18 561
Няма смисъл да си скачаме един на друг. Всичко това е умишлена провокация целяща точно това. Добре разчетена, планирана и доволно "стимулирана" при това. Изкуството винаги Е политика. И като вече не става по партийна и футболна (изчерпаха се) линия, удариха по болната тема - националната памет.
Гениално! Народа ще се се самоизтрепе  - Вазов против Шоу, а някой ще яхне вълната....
А ний... ний сме идиоти!  Перифразирам Ботев.

Абсолютно съм съгласна с това мнение.
Не виждаме наболелите настоящи проблеми, понеже ни изместват успешно фокуса.

# 97
  • Мнения: 3 649
Една различна гледна точка на който му се чете.

Мен ме развесели. Grinning
Скрит текст:
Искам Тео Ушев, Хаджигенов, Станкушев, Петков, Божанков и Мирчев да гледа спектакъла на Малкович всяка вечер! По няколко пъти!
08/11/2024
11:40
Facebook viber messenger twitter
искам тео ушев хаджигенов станкушев петков божанков мирчев гледа спектакъла малкович всяка вечер няколко...Само преди две седмици писах за предстоящата тогава премиера на постановката „Оръжията и човекът“ в Народния театър под режисурата на Джон Малкович.
Завърших с надеждата, на която сама не вярвах, зрителите да бъдат достойни и себеуважителни и да не посетят този спектакъл. Е, днес беше премиерата.
Поради обстоятелства известни на всички, тя се състоя без публика и в салона присъстваха само журналисти, чрез които представлението се излъчваше директно онлайн. Първоначално нямах намерение да гледам, защото и без това си загубих времето да чета пиесата преди това, но все пак полюбопитствах. И ето на, сега искам да се отрека от горните си думи. Искам този спектакъл да се гледа.
Искам да го гледа Тео Ушев. Всяка вечер. Даже по няколко пъти. Искам даже да седне на сцената заедно с Малкович сред декора. Да седне и да си остане там. Искам да го гледа Хаджигенов, който заплашва, че ще отиде още утре. Искам да го гледа Станкушев. Той пък ще отиде не само утре, а на всяко следващо представление. Искам да го гледат Петков, Божанков, Мирчев, Лозанов, Генов, Бимбалов, Инджев дето си късат ризите от антибългарско възмущение. Искам да го гледат всеки ден. Да гледат с разбиране. После да пишат преразказ. Преразказ с разсъждение. И пак да гледат, и пак да пишат.
Тази вечер аз открих най-прекрасното отмъщение за всички горни и подобните им. Няма нужда от протести, няма нужда от къмъни и дърве. Два часа в салона на Народния театър са по-страшни от всичко най-лошо. Малкович не просто е избрал пиеса, с която да уязви българите. Това е най-малкото. Той е търсил най-тъпата пиеса, която е създавана и поставяна някога или някъде. И не е спрял дотам. След това със специфичната си усмивка, признак не на би-, а на мултиполярност, внимателно е определил най-бездарните актьори в българския театър. За някои даже не съм сигурна, че биха могли да бъдат актьори. Те са или статисти, или натурсчици. Всеки е бил проверен поотделно дали има някакъв говорен дефект, дали има скороговорка, дали говори нечленоразделно, дали жестикулира налудничаво и най-вече дали може много, ама много да крещи, да крещи истерично. И едва, когато се е убедил в наличието с излишък на всичко от предходното изречение, ги е пуснал на сцена. После е убедил тези т.нар. актьори, че могат да правят каквото си искат на сцената, но в никакъв, абсолютно в никакъв случай не трябва да изграждат образ.
И така доволен от всичко спретнато, ни го представи премиерно. Затова аз промених желанието си. Всички, които доведоха Малкович в България, за да си прави тази преднамерена подигравка, всички сноби, позьори и псевдокултуртрегери, всички либерало-глобалисти в имитационен период, всички които припадаха по гастрола на Малкович и го галеха отдалече по улиците, всички, които тази вечер обиждаха съгражданите си и се извиняваха на Малкович заради своите, всички те заслужават да останат вечните зрители на „Оръжията и човекът“ поставена в нашия национален театър. И не на последно място. Всички те заслужават поименно актьорите: Димов, Тепавичарова, Славчева, Петков, Митева, Пепеланов, Трендафилов, Костов. Тази вечер много профили си изографисаха Малкович на профилната снимка. Не е достатъчно. Искам ги с тази снимка на ревера, на гърдите, на челото. Искам споменатите актьори където и когато се появят занапред, първо да се покланят на Малкович и да му благодарят. Защото той ги унижи така, както и собственото им бездарие не можа. Аз лично се колебая дали да не си сложа за снимка на стената директора Василев или министъра Тодоров. С мишкуването и театралниченето си тази вечер те се опитаха да ме заличат като човек с пиетет към културата и изкуството. Затова не искам никога да ги забравям, а когато ги забравя за миг, поне да мога да ги използвам за цел на стреличките от дартс.
На финала малко смирение.
Поклон за помена, с който днес погребахме най-стария и достолепен столичен театър – Народния театър „Иван Вазов”.Театър чиито директори са били Пенчо Славейков, Владимир Василев,проф. Михаил Арнаудов, негови драматурзи - Пейо Яворов, Николай Лилиев, проф. Александър Балабанов, Димитър Подвързачов, и режисьори - Кръстьо Сарафов, Николай Масалитинов, Гео Милев, Стоян Бъчваров, Боян Дановски.В театъра тези колоси вече ги няма. Дори духът им си е отишъл. Днес там бяха само Малкович, Василев и осмина тъжно безпомощни актьори.
Мила Герасимова

# 98
  • Мнения: 934
 Само, не мога да разбера, защо актрисите са облечени и играят като робинята Изаура и нейната господарка Малвина, Малкович нещо бърка България с Бразилия ...Робинята Изаура

# 99
  • Мнения: 438
Дълбоко уважаемите тук, иронизиращи себе си, възнесени величия, може ли дадат пример как ще използват самоиронията в контекста на гаврата с хабрите български войници при българо-сръбската война?

# 100
  • Мнения: 2 135
Не знаех за пиесата, но се заинтересувах. Била задължително четиво в гимназиален курс, където е една от популярните творби сред младите, в нито един от коментарите в “goodreads” например не се споменава “българското” в негативна светлина като основен мотив на пиесата, повечето от коментарите наблягат на анти-военната, анти-романтичната и анти-класовата перспектива на живота, поднесена с хумор от автора в пиесата.

Шоу, подобно на другите няколко литературни колоси, родени в Ирландия, за които перфектното владеене на най-широко употребявания език, все пак позволява дистанцираност и обективност, (The position of a foreigner with complete command of the same languages has great advantages. I can take an objective view of England, which no Englishman can. I could not take an objective view of Ireland), е малко като ситуацията с пиесата в България. За да се оцени тя обективно, е необходимо да се откъснеш от неважното и повърхностното (къде е ситуирана) и да погледнеш какво и как се опитва да покаже в същността си.
Впечатляващ лист къде е поставяна пиесата (Wiki):
Скрит текст:
The first Broadway production opened on 17 September 1894 at New York City's Herald Square Theatre. Since then there have been six Broadway revivals, two of which are listed below.
The most prestigious London revival was directed by John Burrell for The Old Vic Company at the New Theatre, which opened on 5 September 1944, starring Ralph Richardson (Bluntschli), Margaret Leighton (Raina Petkoff), Joyce Redman (Louka), and Laurence Olivier (Major Sergius Saranoff). "Olivier thought Sergius a humbug, a buffoon, a blackguard, a coward, 'a bloody awful part' until Tyrone Guthrie said he would never succeed in the role until he learned to love Sergius. Olivier, spurred and moustachioed, was high camp": Robert Tanitch.[10]
A revival production ran at New York City's Arena Theatre from 19 October 1950 to 21 January 1951, for a total of 108 performances. The cast included Lee Grant as Raina, Francis Lederer as Bluntschli and Sam Wanamaker as Sergius.
Marlon Brando's final stage appearance was in Arms and the Man in 1953. He gathered friends who were fellow actors into a company for a summer stock production. He chose to play Sergius while William Redfield starred as Bluntschli.[11][12] The show was produced on the college circuit as well in the 1950s.[13]
Carroll Baker, following her enormous success in Baby Doll, toured in the play in the summer of 1957.
The play was produced in 1982 at the Stratford Shakespeare Festival, with Brian Bedford as Bluntschli and Len Cariou as Sergius.
The Studio Arena Theater in Buffalo, New York, put on a production of Arms and the Man in 1983 with Kelsey Grammer as Sergius.[14]
A Channel 4 television production in 1983[15] starring Richard Briers as Captain Bluntschli, Peter Egan as Major Sergius Saranoff, Alice Krige as Raina and Anna Nygh as Louka.[citation needed]
In 1985 John Malkovich directed a revival production at New York City's Circle in the Square Theatre starring Kevin Kline as Bluntschli (later replaced by Malkovich after Kline's departure), Glenne Headly as Raina and Raul Julia as Sergius. The production ran from 30 May to 1 September 1985, for a total of 109 performances.[citation needed]
The BBC produced a second made-for-TV version[16] in 1989, directed by James Cellan Jones, starring Helena Bonham Carter as Raina, Pip Torrens as Bluntschli, Patrick Ryecart as Sergius and Patsy Kensit as Louka.[citation needed]
The 1991 production by Channel Theatre Company opened the Malvern Festival before touring the UK. Directed by Philip Dart it featured Sebastian Abineri, Steven Pinner, Juliette Kaplan, Charles Stapley, Mary Woodvine, Andrew Wheaton, Susan Gott and Colin Atkins.[citation needed]
In 2011 the play was presented by the Guthrie Theater in Minneapolis, Minnesota; The Seattle Public Theater; and the Constellation Theatre Company in Washington, D.C.[citation needed]
In the summer of 2013, Odyssey Theatre[17] in Ottawa, Ontario, Canada performed a masked performance of this play.[18]
The Shaw Festival at Niagara-on-the-Lake, Ontario, has performed the play a number of times: in 1967, 1976, 1986, 1994, 2006 and 2014, the last directed by Morris Panych.[19]
The play opened at the American Shakespeare Center's Blackfriars Playhouse in Staunton, Virginia, on 29 April 2016 and ran until 11 June.[citation needed]
In 2023, the play is produced Off-Broadway in New York City at Theatre Row, by Gingold Theatrical Group, and directed by David Staller.[20]

# 101
  • Мнения: 1 179
Аз не разбирам защо либералните ултрапрогресисти продължават да дразнят една голяма част от хората? Защо продължава да изплисксват легена? Не получиха ли достатъчен шамар в САЩ?
Да си против безпардонно насилие, проява на агресия и простотия те прави изплискал легена, така ли да разбирам?

Липсата на способност за изграждане на нюансиран поглед над конкретна ситуация е много тъжен. Може едновременно пиесата да е посредствена и лоша, но също така хората да имат право да я видят, поставят и дори бойкотират. Неодобрението на грозните изпълнения от вчера не те прави родоотсъпник.

Много неща могат да са истина едновременно. Не е или,или. Пиесата е лоша. Бърнард Шоу е противоречива личност. Целта на пиесата не е осмиване на българския народ конкретно, дори бих казала, че националността ни е включена с доста отчайващо безразличие към нас самите.

Да уважаваш саможертвата на българските военни не е същото като да романтизираш войната, военните подвизи и да се разтапяш от патетични слова по повод върховенството на българската армия. Няма гавра с храбрите български войници като такива, а с всички войници и убеждението, че във войната има смисъл, слава и чест.

# 102
  • Мнения: 51 695
Способността за самоирония е признак на интелект. Бившият ми шеф казваше да не се взимам много на сериозно, да се майтапя със себе си, че ако или като се изложа някъде, да не падам много от високо и да излезна от положение. Умен е той.

Именно - САМОирония. Но когато друг те иронизира не е същото, нали? Още повече ако знаеш, че не питае топли чувства към теб. Или поне нацията му към онзи момент. Не, че и днес българи и румънци не са в устата на всеки националистически политик.

# 103
  • Пловдив
  • Мнения: 19 961
Не дочетох, че още от сутринта се дразня на прочетено в медии и фейсбуци.
Няма спор, че няма оправдание за блъскане, удряне, нахлуване насила, бой с дръжки на знамена, обиди и какво беше още.

Това на свой ред повод ли е да се изкарват не само всички протестиращи, с все леля ви Нешка Робева, която не харесвам, но тя не е простачка и агресорка, ами и всички българи дори - тъмни балкански субекти, убийци - повторни - на Алеко (който е убит просто поради грешка и защото е пътувал в компания с министър с не особено добра репутация, не че това оправдава убийството и на министъра), патриотари диваци, неграмотници, немръднали от век (учещите във Виена българи едва ли са били чак толкова прости), илитерати, непрочели ни една смислена книга, доказващи всичко, което е мислел Шоу, каквото и да е то? Rage

Може ли когато някой българин набие друг с дръжка на знаме, това да доказва, че масата българи са простаци, а когато някой българин постигне нещо завидно, това да е единствено лично негово постижение, едва ли не въпреки народността му? Или и двете са лични и нямат нищо общо с "българина", или нито едното.
Скрит текст:
Дето имаше едно меме с едно китайче - снимка 1: не е честно да обичаме кучетата и да ядем прасетата; снимка 2: честно е да ги ядем и едните, и другите.

Последна редакция: пт, 08 ное 2024, 12:23 от Магдена

# 104
  • Мнения: 438
В конкретната случка от миналата нощ, аз виждам два основни пробема:

1. Лично аз не вярвам в спонтанността на протеста, т.е. някой за пореден път злоупотребява с гнева на хората
Няма спонтанност в протеста. Хората от месеци заявяват, че ще протестират. Има множество такива публикации във фейсбук.

Общи условия

Активация на акаунт