Нова годино, добре си дошла в НЕМСКАТА ТЕМА / 251

  • 20 223
  • 737
  •   1
Отговори
# 345
  • Мнения: 2 776
The Game, много полезна информация и се припокрива много точно с това, което съм чувала и от други хора! Благодаря ви, защото и за мен е важно това.  А знаете ли как стоят нещата с частните международни гимназии? Дали прехвърлянето към тях от български гимназии е по-лесно?

П.С. И аз за френския знам, че е голям проблем за учениците от България от по-горни класове (след 5ти-6ти клас). Дори да наваксат с немския, са изпуснали френския/латинския. В БГ масово учат испански, а такъв се предлага само в ограничен брой гимназии в Германия като втори език. Марио трябва много добре да проучи и да планира.  Дефакто нашите деца трябва да знаят на някакво ниво 4 езика --български, немски, английски и френски Simple Smile)).

Доста сковано ми се вижда в Германия всичко. Като дете съм имала периоди на учене в САЩ, като беше елементарно да учиш от бг гимназия към американско хай скул (и обратно при наличие на изпит по БЕЛ), и те профилираха по всеки предмет, тестваха ти нивото -- имаш различни нива по английски, математика, биология, физика и тн. Това беше много добро, но държавно училище към Кеймбридж МА. Естествено и частни имаше още по-фенси. И имаше набор от неограничено лесни или трудни предмети, които един ученик може да взима в зависимост от нивото и способността на самия ученик. Имаше хора, които бяха съвсем зле, а и хора, които ги готвеха за Харвард/ МИТ.
Наистина го намирам за супер подход. Дано се открехнат немците поне в по-разчупените бундесланди като Хамбург и Берлин, където има високо текучество. Германия е страна на имиграция и емиграция, която няма политика н образованието, съответстваща на такава държава Simple Smile Не може примерно някой висококвалифициран американски кадър да дойде да им работи и да сложат детето му в Беруфшуле, защото не знае немски/френски, а примерно испански/китайски.

Последна редакция: пт, 07 фев 2025, 09:22 от MariyaHris

# 346
  • Немция
  • Мнения: 7 724
За чуждите езици не бях се сетила. Това определено е проблем- френски или латински са основните.
Изчака ли се кандидатстване за бълг.гимназия в 7 клас, детето ще е де факто вече почти 8-ми български клас, тоест немски 9-ти клас.
Ето, детето на the Game е правило изпит по БЕЛ(как се подготвя един ученик за този изпит от дистанция)- кога се полага този изпит, в кой клас?
В училището на децата италиански, испански се предлага в Oberstufe, вече не на толкова задълбочено ниво.
Не знам колко масово учат испански в България - в нашето роднинско обкръжение никое дете не го е учило.

Относно олимпиадите- в гимназията на децата ми се участва в още една математическа олимпиада освен Кенгуру, всяка година я има.
Виждала съм в интернет и опция за математически лагери през ваканцията, но и детето трябва да желае да ходи на такъв Camp.

Който иска да профилира математика в Oberstufe, има възможност да прави Leistungskurs, там нивото рязко скача и се усложнява, доколкото съм разбрала.
Прави си друг тип математика, наблягало се повече на функции, спомням си малко от постовете на някои съфорумки тук.

Въпросът е дали всичко трябва да се върти около математическата "кариера" на едно дете. Може да продължи в тази насока, но няма гаранция, че в пубертета ще му е важно, отделно след училището може да не го вълнуват престижните университети по света, нито пък емигриране от България.
Ако все пак се преместите насам и искате да запазите нивото с математиката, може да се обмисли вариант и за онлайн подготовка по състезателна математика.
Но ще има да наваксва езиково и по други параграфи, така че математиката ще остане на заден план.

Последна редакция: пт, 07 фев 2025, 09:42 от Бибит

# 347
  • Пловдив
  • Мнения: 1 405
Мария, имаме в града интернационална гимназия, но не съм разучавала за нея, защото ни беше важно да научи добре немски. Целта беше немска диплома. Важно е децата да знаят немски. Колкото и да са гениални те или родителите им, това няма никакво значение, когато трябва да учиш история, философия и немска литература на немски.Не бих залагала толкова и на знаенето на английски. На дъщеря ми й преподаваше индийка, която съжевременно беше и учител по физическо. Тази комбинация по принцип може да си е окей, ама при нас не се получи добре.Satisfied Сега ми е смешно, но мъжът ми след една единствена родителска среща с нея използва нецензурен израз, нещо което никога не прави.Laughing
Изпитът по БЕЛ, не беше труден. Свързахме се с акредитиран преподавател по славянски езици в университет, той изпрати материали за подготовка. Самият изпит се проведе в училището и от там му изпратиха теста за проверка.

# 348
  • Немция
  • Мнения: 7 724
Сега се сетих, че нашата провинция, Нордрайн-Вестфален, е единствената, в която има централни изпити в 10 клас и за гимназисти, не само за Реалшуле и подобни.
Това ще са мини матури по немски, математика, английски - изпитът ще е сериозен, по 3 часа. За един ученик, дошъл преди 1-2 години в Германия, би било голямо предизвикателство.

В другите провинции това го няма май.

# 349
  • Мнения: 10 371
По принцип за надарени деца има такива гимназии в някои от провинциите: https://www.hansenberg.de/

Тази е в Хесен и е с природоматематически профил. Обучението е се поема от държавата, а пансионът от родителите или със стипендия. Но подборът е 3 нива в 9 или 10 клас, т.е. това е само Oberstufe: по документи, тест за интелигентност и практически тест и събеседване  в гимназията. Дъщеря ми се яви, но остана в листата на чакащите. В Хесен всички изявени ученици получават писма с покана да се явят на прием, но може да се кандидатства от цяла гимназия и без покана.
Пиша го, защото голямото дете на Марио е състезател по математика или поне аз така разбрах.

# 350
  • Мнения: 2 887
И аз не бях се сетила за езиците. Точно за това трябва хубаво да се види и в какво училище ще отиде детето. В Гимназията на моето от 6 клас се учи френски или латински. В 8 се избира профил, т.е. ако иска детето може да избере някой с матиматика. При нас е IPM (информатика, физика, математика) и не е само математика, по-скоро микс от всичко.
Много са комплексни нещата. Също така наистина трябва детето да има виждане как иска да се развива. Дъщеря ми например е много добра по математика, но няма никакво желание да продължава в такъв профил, нито я влекат техническите науки та математическите ѝ заложби не са свързани с желанието ѝ за бъдещо развитие в тази сфера. Ще запише испански, защото езиците са ѝ страст и ги учи лесно и с желание.

# 351
  • Мнения: 2 776
Да, решаващо е какво дефакто ще учи детето и какви са му интересите.  
Моят голям син иска да става полицай, а другият в момента е заек. Та ми е ясно, че всяко дете си го влече към нещо свое. Според мен, категорично не трябва да  се рита срещу интереса и заложбите на детето.

Но си позволявам да спамя по казуса на Марио само в случая, че детето ще се развива в СТЕМ, защото имам дългогодишен поглед, както и колеги и познати от това училище и много колеги немци и мога да проследя развитието на всички в годините.
Скрит текст:
Ако човек ще се развива в СТЕМ, СМГ предлага лесни утъпкани канали и пътеки към топ университети на света, след които детето ще има 0 проблеми да се развие И в  Германия И в Швейцария, и във Франция, и в Холандия, и в ЕСА, и в Гугъл и в Ай Би Ем, и където си избере в Европа и света, в компаниите и центровете, където се правят сериозните неща.
В международните компании в Германия от ранга на Гугъл, Ай Би Ем, ЕСА, в големите им научни центрове и тн, има доста хора на високо ниво и с 0  немски, но почти няма хора без дипломи от престижни места, работели със силни групи. И смея да твърдя, че е по-трудно да се пробие на такова ниво от средна немска гимназия, отколкото от СМГ.

 В Германия борбата е да те приемат в гимназия и да завършиш добре абитура си и да отидеш в някакъв добър немски университет, да го завършиш с добри оценки. В СМГ за съзтезателите борбата е добро представяне на международни съзтезания/олимпиади и отиване в топ университет. И двете са ок и дават големи възможности за развитие. Но играта е една идея по-различна. Чисто черно на бяло полза за едно наистина талантливо дете от СМГ, което има интерес в именно в областта СТЕМ да се мести в средна немска гимназия за мен е много под въпрос. При условие, че детето се учи добре в Германия, добре направи абитур, добре направи уни, и вреда голяма сигурно няма да има. Вече решаващо ще бъде професионалната и финансовата ситуация на семейството.

# 352
  • Немция
  • Мнения: 7 724
А ако детето се случи да не се развие в тази насока, какво става?
Родителите са направили жертва в името на някаква хипотетична кариера, която накрая не се осъществява.
Мен по-скоро би ме интересувало дали децата ми ще са готови на една голяма промяна в живота им. Големи постижения на крехка възраст не са ми приоритет, може да ти излезе и през носа. Големи амбиции, висока летва и накрая не се знае как ще се отрази на детето.

Немската "средна" гимназия също отваря врати.
Има немски студенти, които избират да следват и извън Германия по различни причини. Германчетата по принцип са доста мобилни и отворени за нещо ново.
Ето, от тенис клуба на момчетата едно момиче отиде за година в университет в Бостън, не знам по каква програма.
Върна се обаче, продължи в немски университет.

# 353
  • Мнения: 2 887
Точно за това писах и аз, че трябва да се обсъди с децата и да се вземе общо решение. Не е честно иначе. Имам примери около мен. Дете на около 16 години идва тук под натиск на родителите. Учи, справя се добре. Едва дочака да навърши 18 и се върна само в България. Вътрешната нагласа и мотивация на децата е много важна за общото състояние и развитие на цялото семейство. Моята в рамките на няколко месеца с онлайн учител се научи да чете и пише на български, взе материала за две години защото не искаше в България да е на ниво първокласник и да има лоши оценки. По същия начин като се върнахме от България тук каза, че ще направи всичко възможно да влезе в гимназия, защото това е искала винаги. Когато децата истински искат нещо им трябва много малко външно побутване.

# 354
  • Мнения: 2 776
Бибит, има програми за обмен, но това все пак е различно, не, че и то не е плюс. Всякакъв международен опит е плюс за немския пазар на труда. Но диплома от наистина престижен уни е по-различно.
Аз пиша само за голямото "ако" детето има конкретни интереси, защото съм в такава област и имам едно 1000 човека познати, колеги и мога да сравнявам, знам какво се лансира дори на немския пазар, да не говорим швейцарски и тн. Естествено, че възможности има навсякъде, а в Германия пък особено. Просто споделям своето мнение кое е за мен една идея по-перспективно и не го казвам с лошо. Ако детето иска да следва архитектура, археология, философия или медицина просто нямам мнение кое е най-подходящо, защото нищо не разбирам от тези специалности. Вече говорим за разликата между глобално и локално.

Последна редакция: пт, 07 фев 2025, 11:11 от MariyaHris

# 355
  • Мнения: 187
Ние имахме подобен казус, но с МГ Пловдив.   След 7-ми клас дъщеря ми не продължи там, а записа ЕГ с немски. След две години , вече с много добър немски се преместихме в Германия. Приеха я в гимназия, но повтори 9-ти клас и беше половин година гост-ученик. Тогава имаше възможност и да се яви на изпит по БЕЛ, като втори чужд език. Замисляли ли сте се, че детето ще трябва да е учило и френски или латински? Така може да се окаже,  че точно изпитът, от който "бягате" ще ви е нужен. Не беше леко и не става просто да отидеш и запишеш детето. Писахме до всички гимназии в града, само от две ни отговориха и после само в една я приеха и то при горните условия. Ако очаквате състезания по математика и специална подготовка-забравете. Аз съм виждала само Кенгуру да се провежда. Всяко излизане от коловоза не се толерира, даже се наказва. Профил математика в Германия вече се доближава да този в България , след въвеждането на новата програма.

Здарвейте хора, много ви благодаря за съветите.

Четейки си мисля, че вероятно и ние ще се озовем във вашата ситуация, освен ако не се откажем да се местим, например след добро НВО или нещо ако се промени за година. Не знам коя е тази нова програма и как се доближават профилите. Кенгуруто тук се провежда, но не е сериозно състезание и няма стойност, например за да те приемат в отбор или стипендии в ПЧМГ. В БГ по важни са три кръга олимпиада, пролетни, есенни, всеки месец има някакво, отделно и много ученици ходят в Азия да се състезават. Например, утре е областният кръг на олимпиадата и от две седмици в школи и от домашни решават за него. Доколкото разбирам, има малко такива специализирани гимназии в Германия след 9/10 клас, като тази в Хесен. Бибит, напълно съм съгласен и математиката не ни е на всяка цена, по скоро исках да я използваме като единствен коз, който имаме, за да влезе в читаво училище и да е лесно в началото, защото поне там ще е бетон. Иначе състезателна математика реално не може да се учи дистанционно или само на лятна школа, това са допълнения. Всеки ден решават по няколко часа. Отделно ако сами се готвят после не могат на много места да участват, защото се ходи отборно, а и те постоянно ходят на школи, обменят задачи, мотивират се от други деца. Относно испанския, беше и май все още е модна испанската гиманзия и покрай това вероятно сте чули, но не е масово.

Това за втория език не го разбрах. Може да използваме, че като втори езин знае български, или че за повечето гиминазии трябва да знае отделно малко френски или латински?, че малко ще ни е борбата с немския Simple Smile

" Има обаче двуезични паралелки, където обучението е на английски. " - това доколкото разбирам не са държавни гимназии, а само частните IB и European Baccalaureate, като последното още не разбирам напълно точно какво е. Чета сайтове за международни училища като www.es-karlsruhe.eu,merkur-akademie.de, но има много алабала-листика и всякакави глупости и е необходимо много време, за да се отсеят и сравнят. В БГ подобни международни училища по документи и сайт са много добре, нейтив учители по английски, всякакави програми, децата наистина са спокойни, но в един момент разбираш, че вместо да учат, в училище обсъждат кой какви дрехи и гримчета има и с каква кола го карат и дали има басейн в къщата. И с малки изключения, нищо съществено не научават, дори често и по английски не са толкова добре. Общо взето си плащаш една висока такса, за да си в "отбрана среда", т.е. между богатите. Ние не сме такива, но и да бяхме, не си струва. За кратко беше в такова училище, а имам и познати с постоянни отзиви. Дано в Германия е различно. Ако запишем частна гимназия или тези IB, после ще има ли възможност да продължи в Уни? Още не успявам напълно да разбера, защо от някои училища може, от други не, а от БГ май винаги може. Между другото, някои немски гимназии в БГ дават възможност да избираш между БГ и немска диплома. Не знам дали при тези различни дипломи ще има разлика в кандидатстването в Германия.

"Родителите са направили жертва в името на някаква хипотетична кариера, която накрая не се осъществява."
Така е. Обмислях, дали не може да го съчетаем с по-добри переспективи и за детето, но основно е заради родителите. Не е честно, но и животът е сложен, и не е честен. Ние и за това се колебаем. Вероятно нещата ще се подредят само след НВО в едната или другата посока. След толкова подготовка и учене съвсем няма да е честно, ако се преместим преди изпитите.

# 356
  • Мнения: 7 863
Аз лично дете в гимназиална възраст не бих местила. Не защото няма да се справи интелектуално или няма да се впише в системата, а защото емоционално е много трудно. Дете в пубертет е в огромен риск от емоционален и психологически срив и една такава радикална промяна, за него е края на света. Вади го от средата, която е изградило, губи приятелите си. Може да бележи живота му завинаги или за дълго, да доведе до поведенчески проблеми, дълги терапии или други неприятни неща.
За съжаление имаме и такива примери в близкото ни обкръжение.

# 357
  • Мнения: 2 776
Да, френският ще е задължително да знае поне на ниво А1 ако ще се местите в по-горен клас, за да имате шанс с държавните гимназии. В БВ забрави да се брои българският. Децата имат майчин език-немски, първи чужд език- английски и втори чужд език задължителен в гимназията, най-често се предлага само френски и латински. В частните и международните е различно, обаче. Там трябва да проучиш. Там са по-гъвкави и предлагат други опции.

Да ти кажа, пак от моето абсолютно лично мнение. Ако ще се местите, не трябва да е от първостепенно значение какво ще учи в училището, в което го вкараш, а дали ще има диплома, равностойна на гимназиална, за да може да бъде прието детето ти в университет. Цинично звучи, но ако ще за дрешки, гримове и трева да учи, по-важно е да има гимназиална диплома, за да може да продължи в университет, иначе наистина си прецакваш детето.

Да с Ай Би може да продължи в уни без проблем в повечето западни държави. Международните училища най-често предлагат и чисто немски абитур като опция. И, не, по моему не е много по-различно от България, тоест преимуществото на частните над държавните не е в нивото на образованието, според мен. Евентуално английският да е на по-високо ниво. Но във вашия случай е може би по-лесно за детето да бъде прието и да учи в частно училище. Тъй като няма гаранция, че след 7ми клас детето ви ще бъде прието в държавна гимназия в БВ. Приемът в гимназия в БВ не е по желание на родителя, а е по препоръка на учителя, до оценки, до решение на самата гимназия.
 Явно има начини и за по-късен прием, но е и до индивидуален случай, до дете и до късмет. Защо не се свържете с познати, а и с потенциални гимназии и да разпитате? Вие без да планирате този аспект, няма как да имате яснота и за преместването. Много от частните училища в Германия са по-евтини, обаче, от частните в България, за хората, които живеят и плащат данъци в конкретния град.

Последна редакция: пт, 07 фев 2025, 11:55 от MariyaHris

# 358
  • Мнения: 187
А как да разбера, дали частното немско училище издава "гимназиална диплома"? И защо може с всяка българска диплома да се кандидаства, а не с всяка немска такава, в немски Уни? И има ли разлика, дали в БГ ще завършиш с немска или с бг диплома, защото немската БГ гимназия издава и двата вида - т.е. последните години профилират за една от двете. Извинявам се, ако сте го споменали,  много пъти препрочитам мненията, ама ми дойде много информацията и още не мога да я асимилирам напълно.

# 359
  • Пловдив
  • Мнения: 1 405
Аз съм много, много добре запозната с подготовката на децата, които ходят на състезания в България. Само ще кажа, че състезател в 6-ти клас не е същото, като състезател в 10-ти. Ходенето на състезания в Азия, не е като да си член на истинския национален отбор. Там се влиза трудно, борбата е жестока и не винаги честна. Но, дори и само в разширения отбор да се класира това отваря вратите за мечтаните университети. Ако Бръшляновата лига ви е целта, аз бих си останала в СМГ. Ако целите ТУМ, то тогавва немската подготовка ще ви е от голяма полза. Прочетете подробно за немската система, разгледаййте и какво се учи в профилите в 11 и 12 клас в България. Успех на детето и на вас, каквото и да решите.

Общи условия

Активация на акаунт