МОН - промените продължават (6)

  • 37 473
  • 746
  •   1
Отговори
# 675
  • Мнения: 496
Длъжни са да ги обсъдят, да се съобразят - не. Но ако се напишат повече смислени и добре издържани становища, може и да се постигне някаква промяна, ако не на ниво МС, то при обсъжданията в НС.

Санака, съгласна съм с всимко написано от теб по темата до тук. Аз също ще драсна ставовище. Със сигурност няма да е толкова добре стректерирано като твоето. Това си и мисля, че много хора имат мнение и отношение, но според мен, малко биха могли да бъдат добре написани, структурирани и мотивирани. Просто не всеки работи с такъв вид текстове толкова често и му се отдава такова пикане.
Дано все пак се вслушат в някои бележка, ако  се съберат много писма и много припокриващи се мнения по даден въпрос.

# 676
  • Мнения: 8 910
Аз не разбирам какво би ѝ било специалното на една ПМГ в Шумен, Ямбол или в Разград. В момента там си имат прием от пети клас, обикновено една или две паралелки, в които по-голямата част от децата далеч не са математици.
В МГ-тата във Варна и в Пловдив пък има и професионални паралелки след седми клас. Като се изключи СМГ и паралелките с немски в МГ Варна, във всички останали ПМГ-та се влиза не особено трудно след седми клас, а в някои градове дори и с бал под 300.

# 677
  • София
  • Мнения: 16 209
За специализираните училища има редица разлики. Специализираните училища могат да имат отделни изпити за проверка на способностите; за тях се изготвят специални Типови учебни планове, които включват специализирана поготовка по специалните им предмети; за специалните им предемети се изговят и нарочни учебни програми за специализирана подготовка /в случая тези специални предмети ще бъдат вероятно математика, информатика и природни науки/. Т.е. ако те досега учеха математика и природни науки по същите програми за общообразователна и профилирана подготовка, по която учеха и всички останали училища - и ЕГ, и СОУ - сега вероятно учебните им програми ще са различни, с надграждане, с включване на допълнителен материал, който няма да се изучава никъде другаде. Какато например в НГДЕК се учат латински, старогръцки, старобългарски, история на изкуствата и т.н.

# 678
  • ВАРНА
  • Мнения: 2 251
В МГ-тата във Варна и в Пловдив пък има и професионални паралелки след седми клас. Като се изключи СМГ и паралелките с немски в МГ Варна, във всички останали ПМГ-та се влиза не особено трудно след седми клас, а в някои градове дори и с бал под 300.
Информацията за МГ Варна не е вярна. Приемът за професионалната паралелка спира от учебната 2025/26. Балът за паралелките с ИИЧЕ АЕ или НЕ е почти равен, като за учебната 2023/24 този за двете паралелки с АЕ беше по-висок. Като цяло, в МГ Варна не се влиза на "ура" в която и да е от паралелките.

# 679
  • Мнения: 75 462
Не е до умение да се структурира добре становището по предлаганите промени, а е до познаване на материята. Аз например не я познавам в дълбочина и детайли, съответно не се чувствам подготвена да изразя и становище.

Промяната за МГ се свежда простичко казано до това, че който не е влязъл там в 5 клас, няма шанс да влезе в 8 ми . И не защото не е подготвен..а защото няма да има свободни бройки. Така го разбрах аз поне. Пише ако се освободи бройка..тоест някой влязъл там в 5 клас да реши след 7ми да отиде в друга гимназия..което е маааалко вероятно и ако има такива..то те ще са единици
По този начин приемът там в 8 клас ще е  ...как да кажа. ...невъзможен.

# 680
  • Бургас
  • Мнения: 666
Освен това, децата ще трябва да се готвят и за НВО по български и за сериозен изпит по математика. Най-вероятно ПМГ ще дадат доста по-сериозни задачи от НВО-то.

# 681
  • Майничка
  • Мнения: 13 808
Доколкото съм запозтата, в специализираните училища, примерно музикалните, също има изпит между етапите и местата на учениците от начален и прогимназиален етап не са "гарантирани". Какво налага това да се променя за МГ и ПМГ?

# 682
  • Мнения: 7 683
Не знам доколко може да се правят такива паралели. Аз съм бил в музикално училище в прогимназия и да, за 8 клас имаше изпит. Само че в другите, неспециализирани училища, не се изучава и практикува музикален инструмент и на практика децата от тях няма как да кандидатстват за 8 клас, понеже изобщо не могат да свирят. Не са учили и солфеж. Може да има единици, които са ходили в читалище примерно, но нивото от муз. школа в читалище е абсолютно недостатъчно за изпит за музикално училище за 8 клас (за 4-ти да, може да е достатъчно). Така че на практика си кандидатстват децата от музикалното. Нямат конкуренция от други училища. Докато математика се учи във всички училища...

Последна редакция: пн, 26 май 2025, 22:11 от Татко Мецан

# 683
  • Майничка
  • Мнения: 13 808
Може да не са толкова много кандидатите, но все пак ги има. И причините да не са кандидатствали след 4 клас може да са същите, като за МГ - различно населено място, късен интерес, отдалеченост и лош транспорт...
В единствените (извън тези на спортното училище) общежития в града ни винаги има деца от Музикалното, които са приети след 7 клас.

# 684
  • На морето!
  • Мнения: 6 649
Не знам доколко може да се правят такива паралели. Аз съм бил в музикално училище в прогимназия и да, за 8 клас имаше изпит. Само че в другите, неспециализирани училища, не се изучава и практикува музикален инструмент и на практика децата от тях няма как да кандидатстват за 8 клас, понеже изобщо не могат да свирят. Не са учили и солфеж. Може да има единици, които са ходили в читалище примерно, но нивото от муз. школа в читалище е абсолютно недостатъчно за изпит за музикално училище за 8 клас (за 4-ти да, може да е достатъчно). Така че на практика си кандидатстват децата от музикалното. Нямат конкуренция от други училища. Докато математика се учи във всички училища...
Сега, обаче не е така. В училищата по изкуства се явяват изключително подготвени от частни школи кандидати, както и такива от други държави. Има огромна конкуренция в тези училища, нищо общо няма със ситуацията преди 15-20 години.
Освен приемни изпити след 4ти, 7ми клас, на които се явяват всчики, учениците в училищата имат и годишен изпит, който също не е лек и мястото им не е гарантирано.

# 685
  • Мнения: 7 683
Имат изпит всяка година, да, но по моето време беше за годишна оценка по инструмента и отпадаш само при тройка. С 4 продължаваш. Не е точно изпит за отпадане.
Сега наистина не знам как е, права си. И пак е чудно, защото с толкова средства, дадени за частна школа и труд, тези деца спокойно са можели да влязат в 4 клас, а не да чакат гимназия. А да са започнали в 4 клас да свирят и да наваксат до 8 клас е невъзможно. По математика все пак, макар и много трудно, но може тройкаджия в 4 клас с труд и подходяща схема да стигне до отличник в 7-ми, ако се занимава сериозно. При свиренето ако ще да се скъсаш, това е невъзможно (освен ако не си Моцарт, досега втори Моцарт не се е родил).

Скрит текст:
бил съм в музикалното не преди 15-20 години, а преди 45🤣
Скрит текст:

# 686
  • На морето!
  • Мнения: 6 649
И пак е чудно, защото с толкова средства, дадени за частна школа и труд, тези деца спокойно са можели да влязат в 4 клас, а не да чакат гимназия.
Скрит текст:
бил съм в музикалното не преди 15-20 години, а преди 45🤣
Скрит текст:
Защото родителите искат децата да учат в ОУ и да имат шансове и в други училища, в случай че се откажат от музиката, рисуването, балета. В много от школите подготовката е достатъчно сериозна, за да се навакса и с повече талант детето дори да измести някое от децата в училището. Иначе могат и от първи клас да кандидатстват, не само в 4ти и 7ми. В момента има и много голям наплив от Украйна, Русия и други държави с традиционно силна подготовка, които са се преместили по някаква причина в България.
Интересно ми е да видя какво ще сътвори МОН в училищата под шапката на МК.

# 687
  • Пловдив
  • Мнения: 1 144
А какъв е проблемът, ако за МГ се окажат така нещата, както си ги представяте? Защо не погледнете и от страната на децата, които са се готвили и са влезли там от 5ти клас? Поне една група деца да има, която в 7ми клас ще учи и по другите предмети, а не само безумните темплейти на МОН, за да изкарат изпит, който вече са изкарали.
И не сте прави за местата. Давам пример с клас, който от 5ти е в МГ и в 8ми остана с 13 ученици по-малко. Отидоха в ЕГ.

# 688
  • Мнения: 71
А какъв е проблемът, ако вместо това което предлагат просто се въведе допълнителен изпит по математика за желаещите да учат след 7 клас в  МГ. Децата пак ще са си супер, сигурен съм и определено ще са по мотивирани. Упоритата дългогодишна съпротива на администрацията да приложи това решение лично за мен буди недоумение.

А какъв е проблемът, ако за МГ се окажат така нещата, както си ги представяте? Защо не погледнете и от страната на децата, които са се готвили и са влезли там от 5ти клас? Поне една група деца да има, която в 7ми клас ще учи и по другите предмети, а не само безумните тем
плейти на МОН, за да изкарат изпит, който вече са изкарали.
И не сте прави за местата. Давам пример с клас, който от 5ти е в МГ и в 8ми остана с 13 ученици по-малко. Отидоха в ЕГ.

Последна редакция: вт, 27 май 2025, 17:32 от John01

# 689
  • Пловдив
  • Мнения: 1 144
Ами нали точно това предлагат. Какъв е проблемът?
Пречат ви децата, които вече са избрали да са там ли? Или се надяваме някое от тях да се прецака на допълнителния изпит, за да влезе друго?

Общи условия

Активация на акаунт