МОН - промените продължават (6)

  • 38 304
  • 745
  •   1
Отговори
# 705
  • Мнения: 392
Няма изнесени условията за кандидатстване след 7 клас в МГ. Казва се само, че прием след седми клас ще има и че тези гимназии имат право на специализиран изпит. Всичко можем ние да предполагаме, но не знаем черно на бяло какво ще се случва.

Директорите могат само да предлагат, но това изобщо не означава, че предложенията им са законни. Да затвориш приема в СМГ в седми клас, да привилегироваш едни деца от три набора 4,5,6 клас, спрямо други е изцяло дискриминационно и ще бъде атакувано.

# 706
  • Мнения: 75 674
С изпит влязох и аз в МГ..но имаше свободни места..цели 3 паралелки.
Сега я има едно свободно място...я не.
Това е проблемът според мен. Не изпита. Толкова ли е трудно да се схване?
Не знам защо не се разбираме..явно не се четем.

# 707
  • Мнения: 2 483
Няма изнесени условията за кандидатстване след 7 клас в МГ. Казва се само, че прием след седми клас ще има и че тези гимназии имат право на специализиран изпит. Всичко можем ние да предполагаме, но не знаем черно на бяло какво ще се случва.

Директорите могат само да предлагат, но това изобщо не означава, че предложенията им са законни. Да затвориш приема в СМГ в седми клас, да привилегироваш едни деца от три набора 4,5,6 клас, спрямо други е изцяло дискриминационно и ще бъде атакувано.
Явно не сте чели проектозакона.  Което потвърждава тезата ми, че е добре и математиците да ги препитват по бел чат-пат.
Ако всички деца от СМГ си запазят местата, в осми клас ще има нула свободни места. Кое не е ясно. Също пише, че законът влиза в сила 30 дни след обнародване.

# 708
  • Мнения: 1 008
Всъщност ако се приемат промените във варианта, в който се очаква, те ще засегнат повече от 3 набора деца. Подготовката за кандидатстване след 4ти клас обикновено започва от 2ри клас. Има и някои по-смели, които се пробват и директно от 4ти клас да запишат школа, но обикновено по това време на годината места в добрите школи вече няма.
Т.е. ако сега един третокласник решат да го запишат тепърва на школа по математика, то първо, че ще е с 2 години назад с подготовката и второ шансът да му намерят място в някоя от най-добрите школи е много малък.

# 709
  • София
  • Мнения: 242
Всъщност има ли реална статистика относно това колко математици в 7. клас наистина отпадат от МГ  заради БЕЛ?
При сегашното положение всички деца имат равен шанс, съотнесен към възрастта им и когнитивните им възможности. Тези, влезли от 5. клас, ако не покажат резултат, не се класират в МГ и обратното. Децата се променят, както писа съфорумка, и не означава, че дете, влязло в 5. клас, в 7. трябва да е привилигировано и да продължи в същото училище.
Има и друг фактор- в пети клас са си малки още и не всеки родител би пуснал детето си да се движи само из голям град, за да стигне до училище.

# 710
  • София
  • Мнения: 16 240
Според мотивите към законопроекта, МГ-тата "ще могат да осъществяват държавен план-прием и на изцяло нови паралелки с ученици след VII клас". Не съм проверявала как стои въпросът в МГ-тата в страната, но СМГ и НПМГ в момента приемат еднакъв брой паралелки в 5-ти и в 7-ми клас. За да има изцяло нови паралелки за прием в 7-ми клас, трябва да се ограничи приемът в 5-ти, защото гимназиите не са ластик да се разтягат до безкрай - и като сграден фонд, и като преподавателска обезпеченост. И ето тук някъде ми се губи връзката между мотивите към законопроекта и изявленията на министъра, че приемът в 5-ти клас, не само, че няма да се намали, ами и ще се увеличи. Иначе, ако има в СМГ две изцяло свободни паралелки за прием в 7-ми клас /и евентуално една в НПМГ/, ще е достатъчно за да приеме силните математици от съответния випуск, особено при наличието на отделен изпит по математика с най-висока гежест за формиране на бала. То и сега децата от СМГ масово си продължават в гимназията след 7-ми клас и новоприетите са не повече от това, дори по-малко.

Тази промяна сега ще бъде последвана от промени в подзаконовите актове. Най-вероятно ще бъде издадена специална наредба за приема в МГ/ПМГ и там ще видим детайлите.

# 711
  • Мнения: 75 674
Ама хайде да не говорим само за СМГ...защото както казах...един закон действа на територията не само на София ...а и в Каспичан и Горно нанадолнище!
Мен лично не ме касае СМГ...а друго МГ извън София....например.

# 712
  • Мнения: 4 944
Как стоят нещата в МГ в моя град. В 5 клас има прием на 1 паралелка. От 8 клас стават общо 6 паралелки, като е имало години да се влиза и с бал под 300. По-голямо е желанието за учене в ЕГ. От миналогодишната 1 паралелка 15 деца са поискали да продължат да учат там. За приема 2025/2026г. от МОН намалиха паралелките на 5, намаляват децата, а  и с бал 300 явно не е ок. По мое време при същото население в града бяхме само 3 паралелки в МГ, влизахме след 7 клас.

# 713
  • На морето!
  • Мнения: 6 677
Аз пък се чудя защо винаги се обсъждат варианти само за децата, които са математици. Прави сте, на тях по-ниската оценка е нормална и е много възможно да им БЕЛ им пречи на кандидатстването. Има го и другото, обаче, защо в езиковите гимназии математиката е с еднаква тежест като БЕЛ, като всички знаем, че повечето филолози не са добри математици. Ако ще се мислят такива варианти за МГ, трябва да се направи същото и за хуманитарните и ЕГ.

# 714
  • Мнения: 4 540
Според мен, изборът на математическите гимназии се прави не само единствено заради математически способности и усиленото изучаване на математика в тях, а и заради качествения учителски състав и работната организация и атмосфера в тях. Като разглеждах резултатите от олимпиадите по общообразователните предмети, ами 9 от 13 лауреата на олимпиадата по философия са от математически гимназии. Силно се представят и на олимпиадите по БЕЛ, история, география и т.н. И така е и в миналите години.

# 715
  • Бургас
  • Мнения: 666
Интересен ще бъде и таймингът при кандидатстването - кога ще бъде изпитът за МГ, преди или след НВО, кога ще се знае колко точно нови ученици ще приемат, т.е. колко деца със сигурност ще напуснат МГ и т.н.
Според мен ще се забърка голяма каша.

# 716
  • Мнения: 509
Аз пък се чудя защо винаги се обсъждат варианти само за децата, които са математици. Прави сте, на тях по-ниската оценка е нормална и е много възможно да им БЕЛ им пречи на кандидатстването. Има го и другото, обаче, защо в езиковите гимназии математиката е с еднаква тежест като БЕЛ, като всички знаем, че повечето филолози не са добри математици. Ако ще се мислят такива варианти за МГ, трябва да се направи същото и за хуманитарните и ЕГ.

Точно това си мислех и аз днес:)
Мен ме вълнуват ЕГ и като цяло предвиждането на рязане на чуждите езици като хорариум. Ще видим как точно ще звучат промените в тази посока, но защо в балообразуването на ЕГ не се включат 1МАТ+3БЕЛ! Така може би ще влязат там наистина деца, на които МАТ не им е любовта, а сила са им езиците и ще се избегне ЕГ да е план Б на невлезлите в МГ математици. Може и да бъркам, но така мисля, че е по-справедливо.
Аз не разбирам само ако ще се режат часовете чужди езици в обикновените гимназии с интензивно обучение, с какво ще се заменят тези часове!?! Абе тепърва ще става интересно, като представят и промените в наредбите.

# 717
  • Мнения: 2 483
Рязането на обучението по чужди езици е грандиозен скандал, който минава незабелязано, защото всички са вторачени в математиката. Дано има широк отзвук и протест срещу това

# 718
  • София
  • Мнения: 16 240
Ама хайде да не говорим само за СМГ...защото както казах...един закон действа на територията не само на София ...а и в Каспичан и Горно нанадолнище!
Мен лично не ме касае СМГ...а друго МГ извън София....например.
Аз давам пример със СМГ и НПМГ, защото за тях знам. Ти кажи за другите. Ето, видно от поста на laurentin, в техния град проблем няма - приемът в 8-ми клас е много по-голям от този в 5-ти.

Аз пък се чудя защо винаги се обсъждат варианти само за децата, които са математици. Прави сте, на тях по-ниската оценка е нормална и е много възможно да им БЕЛ им пречи на кандидатстването. Има го и другото, обаче, защо в езиковите гимназии математиката е с еднаква тежест като БЕЛ, като всички знаем, че повечето филолози не са добри математици. Ако ще се мислят такива варианти за МГ, трябва да се направи същото и за хуманитарните и ЕГ.
Обсъждаме за децата математици, защото за МГ-тата се предвиждат сега промени в приема. За ЕГ не се предвиждат, слава богу. ЕГ не са хуманитарни гимназии, нито гимназии за филолози. В тях по-голямата част от децата избират после профили с математика и природни науки, а не хуманитарни. В Испанската например даже няма хуманитарен профил, изобщо не се предлага такъв. Няма никаква причина да се променя сегашният прием с 2хбел + 2хмат. И на математиците чудесно им се отдават езиците.

Орязването на езиците е сериозен проблем, но все още е само на думи. Проекти на нормативни актове в това отношение още няма. Като има - ще пишем становища, поне аз. Но приказките на министъра за това остават незабелязани, не защото всички са се вторачили в математиката, а защото всички са се вторачили в религията.

Последна редакция: вт, 27 май 2025, 23:10 от sanaka

# 719
  • Майничка
  • Мнения: 13 824
Балообразуването в ЕГ си го определят самите училища. В Пловдив има 3 ЕГ, в едната балът е 3 х БЕЛ + 1 х  мат.

Общи условия

Активация на акаунт